Jump to content

Sunwin 13 til ungene


ygg

Recommended Posts

Hei,

 

som 13 åring  på 80 tallet så hadde jeg en sunwin 13 med 60 hester, båten har jeg tatt vare på, den står klar til neste generasjon, men reglene er litt anderledes nå enn da. Med hastighetsgrensen på 10 knop så ser jeg ikke annet enn at den båten må stå lagret noen år til jentene blir 16 iom at selv med en 10 hester så planer nok denne med to tenåringer i båten og jeg antar at 17-18 knop er innenfor rekkevidde.

 

Noen som vet?

 

ygg

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstod det så er Sjøfartsdirektoratet innstilt på å endre reglene, slik at det ikke skål være begrensning på hastighet lenger. (Men begrenset på hk)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

ygg skrev On 31.3.2021 at 20.59:

Hei,

 

som 13 åring  på 80 tallet så hadde jeg en sunwin 13 med 60 hester, båten har jeg tatt vare på, den står klar til neste generasjon, men reglene er litt anderledes nå enn da.

Neida reglene er de samme men foreldre var nok generelt slappere den gang enn nå når det gjelder barn/ungdom i båter de ikke har lov til å føre.
Fikk lov selv men har hittil stått i mot presset.

 


 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å fjerne hastighetskravet vil nok gjøre det enklere å være innafor, da alle planende båter kortere enn 4 meter med en 10 hester bryter reglene.

 

jeg trodde innføringen av krav til båtførerbevis++ også inkluderte en skjerpelse, men det kan godt være at det bare er vår foreldregrenerasjon som ikke var så opptatt av å følge reglene; uansett det å vokse opp på 80 tallet var langt friere enn det å vokse opp i dag hvor hverdagen for barna er gjennomregulert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...