Jump to content

Septik-kvern/pumpe


Avmønstret4

Recommended Posts

Nå skal dritten til pers.....

Hadde lekkasje og forstoppelse både i gamlebåten og i nybåten i sommer.

Møkkajobb i 25 varme :cryin:

Har nå forbanne meg på å gjøre hva jeg kan for å ha minst mulig problemer med dette til sommeren.

Har derfor tatt ut septikktanken, slanger, skroggjennomføringer og dassen.

Tanken er å montere inn TMC el. toalett fra maritim og nye slanger/skroggjennomføringer og tank.

Nå sitter det integrert lensepumper o skottene på hver side i cocpit, hvorpå den på babord side er til lensing av vann i kjølsvinnet og den på styrbord er tatt i bruk til lensing av septikktanken (dette er en håndrevet belgpumpe).

Lurer derimot på å montere inn selvsugende septikkkvern fra maritim til ca 800,-.

Men lurer på om denne er grei å bruke til å lense tanken (ca 40 liter) eller vil det ta for lang tid?

Det står ikke noe om kapasitet i katalogen, og av erfaring tror jeg ikke de i butikken vet noe mer eller.

Når det gjelder strømforbruket skulle det vel ikke ha noe å si, siden lensing av tanken vil skje i "rom"sjø og med båt/motor i gang.

Og da vil det heller aldri tette seg siden det er kvern på begge sider av tanken.

I tillegg har jeg boret et 12 mm hull rett inn i skroggjennomføringen til lufting av tanken, for lettere å holde kontroll ved at jeg tar 2-3 kontroller med stakefjær i sesongen.

I tillegg vil jeg koste på toalettpapir for porta-potti dasser.

Mvh

Link to post
Share on other sites

Har samme pumpe som du referer til selv i Quantum med 70l tank tar det ca 4 minutter å tømme tanken når den er 3/4 full.Pumpa har fungert uten problemer for oss.Har i tillegg ferskvannsspyling av toaletten dette for å hindre dannelse av urinstein i slanger og pumper.Bruker også bare spesialpapir som lar seg lett løse opp i vann

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg vil anbefale el toalett. Har prøvd det, og det har lett for å bli mye vann en pumper inn, og dermed fyller tanken fort. Er ikke mye med 40l septiktank.

 

På manuelle toalett, kan en pumpe ut dritten, og slippe inn litt vann og spyle ned med, og så pumpe dette over, på el toalett, begynner den å pumpe inn vann når du trykker på knappen.

 

Dette er min erfaring, som har gått fra manuelle toalett, til el.toalett og tilbake til manuelle toalett. Men el. septikpumpe for å tømme dritten, det er absolutt å anbefale, og grei bryter for tømming, fra styreposisjon.

Link to post
Share on other sites

:smash:

 

Skiftet alt septikopplegg bortsett fra selve toalettet sist vinter (her var nye pakninger fra før),

 

Ny tank i PE plast (CE godkjent som dieseltank) og nye slanger.

 

RM69 manuell septikpumpe og manuelt toalett.

 

Ikke en ledning / bryter / sensor noe sted.

 

Det fungerer alltid. Har vært litt inne på tanken om elektrisk tømming, men tror at for at dette skal fungere må det være en elektriske membranpumpe. Dyr sak 3000-4000,-?. Billig kværn krever tynn suppe. Har hørt om flere som har stått og kost seg i sommervarmen med rensing av slike.

 

Nei gå for et manuelt system.

 

Lykke til!

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Har samme pumpe som du referer til selv i Quantum med 70l tank tar det ca 4 minutter å tømme tanken når den er 3/4 full.Pumpa har fungert uten problemer for oss.Har i tillegg ferskvannsspyling av toaletten dette for å hindre dannelse av urinstein i slanger og pumper.Bruker også bare spesialpapir som lar seg lett løse opp i vann

Spesialpapir høres ut som et godt forebyggende tiltak :smiley: . Hva heter det, og hvor får jeg tak i det? JoK

Link to post
Share on other sites

Spesialpapir høres ut som et godt forebyggende tiltak :smiley: . Hva heter det, og hvor får jeg tak i det? JoK

"Spesialpapir" er toalettpapir som er laget av nytt papir. Med andre ord IKKE RESIRKULERT papir. (For å produsere toalettpapir av resirkulert papir må man bruke mye lim i massen. Dette løses ikke like lett opp i septiktanken og klumper seg og kan ofte tette slanger / pumper etc.)

 

Spesialpapiret (nytt papir) får man kjøpt i båtutstyrs- og i campingvognforetninger (som du sikkert også finner på Lillehammer :-) )-

Link to post
Share on other sites

"Spesialpapir" er toalettpapir som er laget av nytt papir. Med andre ord IKKE RESIRKULERT papir. (For å produsere toalettpapir av resirkulert papir må man bruke mye lim i massen. Dette løses ikke like lett opp i septiktanken og klumper seg og kan ofte tette slanger / pumper etc.)

 

Spesialpapiret (nytt papir) får man kjøpt i båtutstyrs- og i campingvognforetninger (som du sikkert også finner på Lillehammer :-) )-

Takk for kjapp respons, fredriksen :smiley: ! Endelig har jeg en ting på innkjøpslista som ligger innenfor økonomisk rekkevidde :yesnod: . JoK
Link to post
Share on other sites

Spesialpapiret (nytt papir) får man kjøpt i båtutstyrs- og i campingvognforetninger (som du sikkert også finner på Lillehammer :-) )-

Du trenger ikke spesial (dyrt!) båtpapir. Du får ikkeresirkulert papir i kolonialen på hjørnet også, f.eks Lambi papir.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at det er noe problem med el. toalett, hatt det i 5 båter og kan ikke tenke meg noe annet. Gjør som Lars H. Bruker lambi.

 

Men tilbake til pumpa... så lenge det er kvern på dassen hadde jeg valgt membran pumpe til tømming. De selvsugende billigpumpene med kvern tåler veldig dårlig tørrkjøring. Hadde ei TMC pumpe i sommer, den fikk fort lekkasje i simring og reservedeler er ikke og oppdrive før etter jul. Måtte tømme tanken med drillpumpe, det gikk faktisk over all forventning.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om jeg vil anbefale el toalett. Har prøvd det, og det har lett for å bli mye vann en pumper inn, og dermed fyller tanken fort. Er ikke mye med 40l septiktank.

Kameraten har erfart det stikk motsatte etter at vi monterte inn el. toalett hos han.

Pga at den pumper-suger og maltrakterer i en og samme operasjon og det er ikke mer enn 1-3 sek en trenger å holde inne knappen.

Mens ved manuell pumping har jeg intrykk at det går atskillelige mengder vann i forhold.

"Spesialpapir" er toalettpapir som er laget av nytt papir. Med andre ord IKKE RESIRKULERT papir. (For å produsere toalettpapir av resirkulert papir må man bruke mye lim i massen. Dette løses ikke like lett opp i septiktanken og klumper seg og kan ofte tette slanger / pumper etc.)

 

Spesialpapiret (nytt papir) får man kjøpt i båtutstyrs- og i campingvognforetninger (som du sikkert også finner på Lillehammer :-) )-

Har erfart at mye til båt kan kjøpes hos campingvogn-forhandlere mye billigere enn hos båtutstyrs-forretninger.

Kanskje de tror det er høyere slipsføring og smørbrød hos båtfolket :lol:

Du snakker om "drittemne"

:lol::lol::lol:

Redigert av firefighter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke at det er noe problem med el. toalett, hatt det i 5 båter og kan ikke tenke meg noe annet...

Mine erfaringer med el.toalett (TMC):

 

Ulemper: a) Støy. b) Strømforbruk (ved landligge over lengre tid, særlig i uthavn).

Fordeler: Lettvint, ikke minst for de yngste.

 

Kan ikke si å ha lagt merke til verken det ene eller det andre når det gjelder endring i vannforbruk.

 

Har fortsatt mitt TMC el.toalett, og det blir nok stående. Men jeg er faktisk usikker på om jeg hadde valgt det en gang til. Sånn sett litt enig med Kjelli.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ulemper: a) Støy. b) Strømforbruk (ved landligge over lengre tid, særlig i uthavn).....

 

 

Ronald.

Tror jeg ville se helt bort fra strømforbruk som et argument for/imot el-toalett. La oss anta at pumpa bruker 15A når den går. Hvis du kjører pumpa i snitt 10 sekunder hver gang og 25 ganger før neste lading, ligger totalforbruket grovt regnet på 1Ah.

 

Det er altså det et normalt kjøleskap bruker i løpet av en time.

 

Hvilket igjen innebærer at ølet forbruker mer energi i kjøleskapet enn i potta, og derfor bør drikkes opp så fort som mulig :rolleyes:

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Jepp, jepp!!!!

Nå har jeg vært hos seasea og kjøpt ny septikktanki plast til keiko ll.

Og det ble en tur bortom maritim på slependen for innkjøp av el.toalett, el.septikkpumpe og alt av slanger etc.

Så nå skal det bli deilig å montere inn nytt, etter all drittjobben med å få ut det gamle er ferdig.

Så forhåpentligvis skal jeg slippe problemer med dette den nærmeste tida.

Takk for alle tipsene, den ene eller andre veien slik at jeg fikk bestemt meg for hva jeg ville ha.

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg vært hos seasea og kjøpt ny septikktanki plast til keiko ll.

En tråd med bilder av monteringen og utstyret, priser m.m. hadde vært supert. Jeg har planer om å anskaffe septiktank jeg også, og driver og funderer litt på forskjellige løsninger. Og da er det veldig greit å lære av hvordan andre har gjort det (slik at jeg slipper å gjøre alle feilene selv :lol::lol::lol: )

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei,

Har hatt elektrisk do i 10 år og alldri hatt problemer. Men jeg forklarer alltid nye passasjerer ombord hvor lite som skal til før noe skjærer seg. Og de ferreste jenter eller gutter ønsker at jeg må skru i deres etterlatenskaper. Ett lite tips om doen bruker for mye vann, så kan jo dette bare strupes med vannkranen i skroggjennomføringen.

En annen ting er septik tømmekvern Kr 7-1500. Disse tåler lite. Hører noen sier at de ikke tåler tørrkjøring, men jeg har opplevd at kirsebærsteiner (2) har stoppet denne, og de deformeres i plasten slik at de lekker. Har to defekte liggende.

Men det finnes hjelp. Etter å ha innstalert membranpumpe, med elektrisk motor istedenfor håndtak er det slutt på alle problemer rund septikktømming. (Har hatt denne i bare 3 sesonger, så jeg håper jeg ikke har vært for stor i kjeften nå). Men denne var selføleglig dyr Kr.3000 hos Maritim

Link to post
Share on other sites

En tråd med bilder av monteringen og utstyret, priser m.m. hadde vært supert. Jeg har planer om å anskaffe septiktank jeg også, og driver og funderer litt på forskjellige løsninger. Og da er det veldig greit å lære av hvordan andre har gjort det (slik at jeg slipper å gjøre alle feilene selv :lol::lol::lol: )

Ja du mener at jeg skal "drite" meg ut :headbang: , så du slipper :lol::lol:

 

 

 

Støttes. All illustrasjon av hvordan man kan få kontroll med dritten, er bare en fordel. Og kanskje til inspirasjon?

Inspirasjon og inspirasjon :puke:

Jeg er jo familiens selvutlærte rørlegger (fordi ingen andre er så dumme at de vil ta i dritten)

Sikkert fordi jeg satt på vindusrekka på skolen :lol:

Må si jeg sliter litt med å få bildene på kameraet mitt små nok til forumet (er d ikke under 50 kb da?)

Men kanskje d går med mobilkameraet, ved å overføre bildene til data`en???

Prøvde toiletten idag og må bare montere en finerplate som blir plastet og montert under for støtte (da jeg skal montere den ca 45 grader på vasken og derfor brukes ikke alle monteringshullene).

Tanken var så lik den gamle, at den blir ikke noe problem å få plassert.

Men må si jeg er noe skeptisk til utløpet som blir det laveste punktet og består av en plaststuss som skal skrues inn i tanken og så skal 1" septikkslange skrues fast i den, og det er en relativt stiv slange som er ganske rom på stussen (siden den vier seg noe ut i enden, siden de 4 rustfrie ståltradene som er spunnet rundt den, står i spenn.(og det er begrenset hvor hardt slangeklemmen kan skrues til).

Har derfor lurt på enten å støpe en "kum" av glassfiber rundt tanken, eller sette den på høykant og tre et syrefast rør ned mot bunnen som et stigerør for tømming.

Men da vil det jo alltid stå en "slant" igjen i tanken (tenk hvodan den får godgjort seg :puke:

Link to post
Share on other sites

Må si jeg sliter litt med å få bildene på kameraet mitt små nok til forumet (er d ikke under 50 kb da?)

Hei.

 

Det er så enkelt så. Og jeg mener det, "selv mor klarer det". :lol: Last ned gratisprogrammet IrfanWiev og følg den illustrerte bruksanvisningen jeg har laget, og du er i mål på et par minutter. Bruksanvisningen med adresse hvor du henter programmet finner du på min hjemmeside her. Dette programmet kan også brukes til mye annet, justere farger, lys og kontrast, endre billedtype fra f.eks. jpg til tiff, batch konvertering (f.eks. ta en mengde bilder og gjøre dem om til samme størrelse alle på en gang), lage slide-show osv. osv.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja du mener at jeg skal "drite" meg ut :headbang: , så du slipper :lol::lol:

Ja takk, hvis du kunne tatt deg av den delen for meg så hadde det vært supert! :lol::lol::lol:

 

Tror jeg ville brukt Sikaflex på den stussen du skrur i tanken, samt doble eller triple slangeklemmer på slangen, forskjøvet i forhold til hverandre.

 

Jeg ville nok ha satset på en løsning som gjør at tanken kan tømmes fullstendig, tror det blir lettere lukt om det blir stående en skvett igjen hver gang...

 

Skal du ha mannhull i tanken di? Jeg ser at de fleste tanker blir levert uten hull, så jeg er litt usikker på om det i så fall er lurt å lage hull, eller å la det være. For delen med ikke å lage hull er jo en ting mindre som kan lekke lukt ut da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg ville så absolutt hatt mannhull i tanken. Du vet ikke hva som måtte havne der og som trenger å plukkes ut. Og så vil det helt uten å kunne stoppes helt (ved å ha en skvett 35% husholdningseddik i skålen en gang i blant), dannes urinstein som er som sandstein og bygges opp av sjøvann og urin. Dette legger seg langs vegger og bunn i tanken, og må fjernes en gang i blant. Slikt dannes også i alle slanger som fører septik, slik at før eller seeeenere, vil slangene gro igjen alt etter hvor flink du er å ha syre (35% eddik) i skålen. Dette er bare slikt som skjer dersom en skyller ned med sjøvann. For noe dritttt!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville så absolutt hatt mannhull i tanken. Du vet ikke hva som måtte havne der og som trenger å plukkes ut. Lars H.

Nå foretrekker jeg nå helst og slippe å plukke saker og ting ut derfra, men jeg må vel inrømme at jeg ser poenget ditt ja!

 

Håpet var å kunne eliminere et ekstra utslippspunkt for lukt, men det er kanskje ikke så lurt. Får gruble litt til, vi har en lang vinter foran oss så jeg trenger ikke tank på lenge ennå..

 

Fordelen slik det er nå er at det kun er en rett slangestuss på snaut 30cm fra toalettet til skroggjennomføringen, enkelt greit og luktfritt. Samt svært lite som kan gå galt. Men samtidig ganske upraktisk når man skal ligge et sted et par dager..

 

Det ender nok opp med tank til slutt, bare jeg kan finne en bra måte og legge det hele opp på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...