Jump to content

rensing av kjølekanaler i motorer!


bensinmotor

Recommended Posts

Jeg har brukt System Rens på sjøvannskretsløpet på min motor. Etter fargen på bakken rundt båten min, har stoffet virket.

 

Rust og andre avleiringer som var i sjøvannskretsløpet er nå spredt på bakken omkring båten min. Noe ordentlig griseri. Det mener også Krogstadfjorden Marina hvor båten min står i opplag i vinter.

 

Så derfor, lær av mine feil, og samle opp griseriet. Ikke slipp det ut på bakken.

 

Men stoffet virker meget bra. Brukte det også på min forrige båt, med sjøvannskjølt Bukh 36 hk. Kjølingen ble merkbart bedre under høy belastning. Det kommer utrolig mye dritt inn i sjøvannskretsløpet, så dette kan man nok med fordel gjøre annet hvert år.

 

Kjør stoffet inn i sjøvannskretsen, la stå et døgn, deretter kjører du fersvann igjennom slik at stoffet blir helt skyllet ut. Tilslutt konservering, og vips - ferdig.

 

Se "System rens" på http://www.rasmussen-engros.no der står også noen tips om hvordan du kan gjøre dette.

 

Jeg tør ikke å bruke stoffet i ferskvannskretsløpet, fordi jeg tror det blir for vanskelig å skylle det ordentlig ut. Noen som har erfaringer fra dette?

Link to post
Share on other sites

Jeg tør ikke å bruke stoffet i ferskvannskretsløpet, fordi jeg tror det blir for vanskelig å skylle det ordentlig ut. Noen som har erfaringer fra dette?

båtmagasinet hadde for noen år siden en artikkel om systemrens, mener å huske at man der kjørte dette både i saltvanns- og ferskvanns systemet med bra resultat.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det dere gjør det med termostaten, dere som har brukt systemrens?? Tar dere denne ut ? Mener vel at termostaten muligens ikke har spes godt av en hel haug med "rust og Grafs" ?? Kjørte radioatorens på en gml. bil jeg hadde en gang, for å bedre effekten på varmeapparatet. Funket i 100 og varmeapparatet synes jeg funket vesentlig bedre. Men Termostaten gikk fløyten dagen etter rens

 

(har en -yanmar 1 GM (82 mod = 6,5 hk) Saltvannskjølt

 

Mvh

Trygve

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det dere gjør det med termostaten, dere som har brukt systemrens?? Tar dere denne ut ? Mener vel at termostaten muligens ikke har spes godt av en hel haug med "rust og Grafs" ?? Kjørte radioatorens på en gml. bil jeg hadde en gang, for å bedre effekten på varmeapparatet. Funket i 100 og varmeapparatet synes jeg funket vesentlig bedre. Men Termostaten gikk fløyten dagen etter rens

 

(har en -yanmar 1 GM (82 mod = 6,5 hk) Saltvannskjølt

 

Mvh

Trygve

Du må ta ut termostaten, den er jo stengt når motor er kald - det vil den jo være under en slik prosess. Dessuten får du da en fin anledning til å sjekke at den er OK ved å varme opp vann og kontrollere med et termometer at den åpner ved angitt temp.

Redigert av boolle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg brukte sitronsyre, som jeg kjøpte i poser på samvirkelaget, da jeg for mange år siden monterte ferskvannskjøling på en liten Volvo motor jeg hadde.

Kan ikke huske blandingsforholdet, men det var utrolig effektivt.

Fant også en skiftenøkkel inne i en rustklomp, den kom fram etter ca en halv time, da var rustklompen putta oppi en panne og satt på komfyren, temperaturen på sitronsyre badet tror jeg var ca 50 grader C.

Men for all del systemrens høres utrolig effektivt ut...

mvh

Cassie

Link to post
Share on other sites

Et stadig tilbakevendende tema dette her.

:o)

 

Har selv brukt både Systemrens (1. omgang) og en blanding av eddiksyre / sitronsyre / saltsyre (2. omgang) med godt resultat. Du kan lese mer om det i tråden: HVORDAN rense kjølesystem?

 

Biltema sin <<Radiatorrens>> - som jo er til for å gjøre samme jobben i ferskvannskretsen - består av 30% fosforsyre. Har også hørt om at noen bruker oxalsyre. Som cowbøyene i Texas sier: "...there is more than one way to skin a cat, you know...." :o)

 

Men felles for alle slike "systemer" er jo syre. En god gammeldags og solid motor i støpejern skulle kunne takle alle syrer - det samme gjelder vel gummi islangerog på impeller? Mulig at man bør være ekstra forsiktig når det gjelder aluminium?

 

P.S.: du skal selvfølgelig ta ut termostaten for å sikre deg at også de indre kjølekanalene får sirkulasjon av mediet og dermed sitt av behandling. Bare husk å skylle godt og vel med ferskvann etterpå.

 

 

Når det gjelder.....

.......båtmagasinet hadde for noen år siden en artikkel om systemrens......

så ligger den her: Motor "feberfri" med kjølerens Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Biltema sin <<Radiatorrens>> - som jo er til for å gjøre samme jobben i ferskvannskretsen - består av 30% fosforsyre.

Dette er med andre ord ikke noe man søler omkring med i kortbukser og gummistøvler :nono: Fosforsyre er en meget kraftig syre! Husker fra min tid som kjemistudent at bruken av den ble stanset for 1. og 2. års studenter etter at en student måtte få hudtransplantasjon etter såvidt å ha vært i kontakt med den på laben. Konsentrert svovelsyre og saltsyre ble derimot rundhåndet utlevert til almenn forlystelse.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hva består OXAL SYRE Av??????

I følge miljødatablad så er Oksalsyre Etandisyre med formel HOOCCOOH.

 

Etandisyre er et reduksjonsmiddel som brukes som analytisk reagens til bleking av tekstiler, rensing av

metaller, rustfjerning.

 

Etandisyre er helseskadelig. Syren kan gi etseskade på slimhinner, øyne og hud. Den absorberes lett

fra slimhinner via hud og kan raskt gi forgiftningssymptomer som skyldes kalsiummangel; etandisyre

binder blodets kalsium til tungtløselig kalsiumoksalat som avleires i nyrene og gir nyreskade.

 

Forebyggende tiltak: Sørg for god ventilasjon, vann lett tilgjengelig (nøddusj) og mulighet for øyespyling.

 

Håndvern: Bruk vernehansker av f.eks butyl, PVC eller, ved lengre tids arbeid, neopren, naturgummi eller nitril.

 

Øyevern: Bruk vernebriller/ansiktsskjerm.

 

Farer: Etandisyre er ikke brennbart. Ved oppheting dannes bl.a. giftige og eksplosjonsfarlig gass,

karbonmonoksid (CO).

 

Dette er med andre ord et kjemikalium som må omgås med forsiktighet. Må passe på at motoren er kald.

 

Har brukt det selv på rustflekker på båten. Helt superb til det bruket. Kjøpte syren i form Owatrol terasserens. Kan også fås på apoteket, 16 års aldersgrense.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Fikk tips om å bruke tabletter beregnet på oppvaskmaskin. Disse legges i sjøvannsfilteret og løses sakte opp og påvirker saltvannskretsen. Uten at jeg har hatt noen problemer med kjøling, har jeg fra tid til annen puttet en tablett i filteret, rent forebyggende. Kan ikke påstå om det hjelper eller ikke.

Link to post
Share on other sites

FOR RENSING AV TETTE KJØLEKANALER PÅ MOTORER,HAR JEG HØRT AT MAN KAN BRUKE OXAL SYRE?

BLIR SOM NYTT SIER MANGE?

 

HAR NOEN HER PÅ FORUM ERFARING MED STOFFET????

Her var det mye snakk om “systemrens” som koster mye penger. Den er muligens like bra som oxalsyre. Jeg vet ikke.

 

Da jeg konverterte en 5 år gammel Volvo 2003 fra saltvanns- til ferskvannskjøling, ringte jeg Volvo Penta Norge for å søke råd. Jeg fikk sterkt anbefalt å først rense kjølesystemet med oxalsyre. Jeg fikk tilsendt oppskriften i form av følgende Volvo Penta Service bulletin: Concerning: Rengøring av kylsystem, Product MD5-6-7-11-17 2000-serien, Distribution: MB, Group 26-0, No:1, Date 6-1987. Kanskje er det mulig å få en kopi derfra. Jeg kan evt. sende en kopi pr. e-post.

 

I grove trekk er prosedyren som følger:

 

Oxalsyre (pulver) løses opp i vann og fylles på kjølesystemet. Motoren skal så kjøres i ca. 2 timer. Dernest skal blandingen tappes og kjølesystemet skal spyles med rent vann. Dernest skal en løsning med natriumhydrogenkarbonat fylles på og motoren varmkjøres en liten stund. Så skal systemet spyles nøye tilslutt.

 

Jeg kjøpte både oxalsyre og natriumhydrogenkarbonat på apoteket (ikke lagervare) og såvidt jeg husker var det ganske billig.

 

Hilsen Eivind

Link to post
Share on other sites

  • 11 år senere...

Ja, i prinsippet ja. 

Men noen motorer (deriblant min) har pakning rundt termostaten, og det er kun den som stopper vann fra å lekke ut av kjølesystemet. Jeg hadde derfor på SystemRens og satte på plass termostatene. 

På SystemRens står det nå at man gjerne kan kjøre noen turer, slik at motoren blir varm (ikke for varm, bare vanlig driftstemperatur.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

I dag renset jeg kjølesystemet på min Volvo Penta D2-40. Jeg har prøvd med systemrens men kunne like gjerne tisset i ekspansjonstanken.Denne gangen brukte jeg 2 tabbeletter til oppvaskmaskin...Du verden hva rust som kom ut.. jeg skyllet  motor helt til vannet var helt klart..Billig og effektivt..obs. oppvaskmaskintabeletter må være uten fosfat..

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke bruke MUNDIN. på sjøvannsiden,  ?  jeg brukte det på septiktanken. og slangen til tanken,  det kom ut enorme mengde hvit faststoff,  som ble løst opp,  tok 2 behandlinger,  lot det stå i slange tank 24 timer.  slangen min er enda fra båten var ny, 2011,  og ingen lukt.

så tror jeg vil teste det i motoren også.

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Kaustisk Soda er potente greier, spesielt når det settes under trykk og påfølgende fare for sprut osv. Lut er heller ikke optimalt til å fjerne rust og korrosjon. Det er en grunn til at noenlunde potente men likevel mye mindre farlige syrer som oksalsyre/fosforsyre er anbefalt. De virker bedre også. Lut er veldig effektivt for å fjerne organiske forbindelser. Og tydeligvis også for urinstein da - men det er det neppe mye av i kjølevannssystemet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...