Jump to content

Bør BP vera offentleg etterforskar, problemløysar og domstol ved ulykker på sjøen?


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Nesten kvar gang det er større ulykker på sjøen blir det starta trådar her på BP. Dette enten det gjeld fregattar på grunn, grunnstøyting som sperrar Suezkanalen, eller evakuert lasteskip.

 

Ofte er det årsaksforklaringar, løysingsforslag på problem, og skyldplassering.

 

Er det ikkje på tide, og eigentleg berre rett og rimeleg, at BP blir etterforskarar, problemløysar og domstol ved ulykker på sjøen?

Dette sjølvsagt uavhengig av kor i verda ulykka skjer.

Link to post

Synes nok at forslaget ditt om st «BP blir etterforskarar, problemløysar og domstol ved ulykker på sjøen» er noe drøyt. Da kan vi pådra oss ansvar, og det vil vi jo ikke!

Men regjeringsoppnevnt høringsinstans derimot - det lar seg høre...

 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Kanskje BP burde oppnevnes som fast ulykkeskommisjon ved ulykker til sjøs ? Tenk på alle fordelene:

  • Alle kommisjonens medlemmer jobber fra hjemmekontor, så arbeidet blir ikke forhindret av pandemier o.l. I tillegg sparer staten penger til kontorleie og det blir ingen reiseutgifter..
  • Kommisjonens medlemmer jobber gratis - mere penger spart for staten.
  • Samtlige av kommisjonens medlemmer tilhører den ypperste ekspertise i verden når det gjelder ulykker til sjøs. Spesielt når det gjelder tolking av regelverk samt risikovurderinger - her er et bredt utvalg av meninger representert.
  • Kommisjonen kan levere rapport umiddelbart - i enkelte tilfeller før ulykken har skjedd.
Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post

Det virker som om noen ikke forstår hvordan diskusjons(!)forum fungerer...😝

 

At folk ønsker å diskutere, ha meninger om og stille spørsmål om pågående hendelser finner du på absolutt alle temafokuserte forum, uavhengig om forumet er rettet mot profesjonelle eller hobbyister.

 

Dette er ikke et unikt fenomen for dette forumet og det vil sannsynligvis aldri forsvinne. 

 

Velkommen til internettet. 😉👍

 

Link to post
Ask skrev for 18 timer siden:

Er det ikkje på tide, og eigentleg berre rett og rimeleg, at BP blir etterforskarar, problemløysar og domstol ved ulykker på sjøen?

Dette sjølvsagt uavhengig av kor i verda ulykka skjer.

 

Jeg opplever vel at BP for lengst er akkurat det, men at resten av verden ikke har fått det med seg?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jeg synes disse trådene er interessante. Når det er hendelser på sjøen blir dette dekket i media, men for oss båtfolk er sjeldent denne dekningen bred og dyp nok til å tilfredsstille nysgjerrigheten og alle spørsmål som reiser seg. Ofte kommer det opp diskusjoner om f.eks tolkning av sjøveisreglene eller rett og slett hvordan det er fornuftig å forholde seg på sjøen.

 

Og siden medlemmene her på forumet tross alt besitter en utrolig variert kompetanse kan disse diskusjonene få fram mange flere aspekter enn det som framkommer i media. Her er det ikke bare mange kokker og mye søl, det er også garvede sjøfolk, maskinister, styrmenn, advokater, leger, politifolk, ingeniører, kjemikere, plarearbedere, rørleggere osv osv. Kommer man med en forkjær uttalelse blir man fort korrigert av en spesialist, som regel på en hyggelig måte. Dette i motsetning til alle feil som framkommer i media, de blir som regel stående. 

 

Men av og til i disse diskusjonene kommer det noen på banen som ønsker å stoppe diskusjonen og spekulasjonene. Gjerne begrunnet med at "vi må stole på ekspertene", og "det er alltid lett å sitte i sofakroken å mene ditt og datt". Ikke glem at de fleste eksperter tross alt sitter i sofakroken av og til også. Kanskje noen av dem logger seg på BP og skriver litt også...

Link to post
Lucky Strike skrev for 2 timer siden:

Forum som BP er ikke Wikipedia, og ikke ment som det heller. Her må det meste tas med en klype salt, men det er også gull her for noen som søker info. At det er meninger om mangt og meget er vel som det skal være. Ingen bør vel være overrasket over det...

 

Det står vel mye rart på Wikipedia også?

Det som står på Wikipedia kan skrives av hvem som helst, og redigeres av hvem som helst :smiley: Har selv prøvd.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Ask skrev for 23 timer siden:

Nesten kvar gang det er større ulykker på sjøen blir det starta trådar her på BP. Dette enten det gjeld fregattar på grunn, grunnstøyting som sperrar Suezkanalen, eller evakuert lasteskip.

 

Ofte er det årsaksforklaringar, løysingsforslag på problem, og skyldplassering.

 

Er det ikkje på tide, og eigentleg berre rett og rimeleg, at BP blir etterforskarar, problemløysar og domstol ved ulykker på sjøen?

Dette sjølvsagt uavhengig av kor i verda ulykka skjer

neste innlegg så er du på 3333, er det et poeng?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...