olews Startet 1.November.2005 Del på Facebook Startet 1.November.2005 Du seiler en km mot N, en km mot Vest og en km mot Syd og er tilbake til utgangspunktet. Hvor startet og stoppet du ? Ole S/Y Sirius Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post Share on other sites More sharing options...
JonnyBoy Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Sydpolen??? Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
silentia Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Vet jo ikke hvilken verdi den har, men det finnes vel en breddegrad helt i nord der omkretsen er nøyaktig 1 km. Så hvis man starter på breddegraden én km syd for denne så vil man jo til slutt ende opp på samme punkt. Men hvordan seileforholdene er der oppe er vel et annet spørsmål.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olews Svart 1.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2005 Sydpolsvaret kommer ganske kjapt, det andre er noe værre. Du kan jo seile (kanskje heller gå på ski) to runder rundt den sirkelen med 1/2 km, eller 4 runder rundt 1/4 km, tilslutt kan man gå uendelig mange runder rundt nordpolen før man går syd igjen. Derfor pleier jeg å svare nordpolen på dette spm. Nytteverdien er nær null, men det er lærdom i kulegeometri og DET trenger man på sjøen, sjøen er jo kuleformet. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Her en liten nøtt til. Du har vært på jordomseiling, og har logget ca. 21600Nm. Så finner du ut at du vil ta turen en gang til. Men i mellomtiden har all isen på sydpolen og nordpolen smeltet slik at havnivået har steget med 1 meter. Hvor mye lengre blir rundturen nå? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 (redigert) Her en liten nøtt til. Du har vært på jordomseiling, og har logget ca. 21600Nm. Så finner du ut at du vil ta turen en gang til. Men i mellomtiden har all isen på sydpolen og nordpolen smeltet slik at havnivået har steget med 1 meter. Hvor mye lengre blir rundturen nå? Lars H. Hei. 2 ganger ca 3.14 METER= ca 6,28 METER Steinar Redigert 1.November.2005 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 (redigert) 2 ganger ca 3.14 METER= ca 6,28 METERUtrolig men sandt! Og hva om en hadde en appelsin som også fikk et 1m tykkt skrell rundt seg, hvor mye lenger ville det bli rundt det tykke skrellet enn rundt selve original appelsinen? Du har sikkert forstått likheten fra originaloppgaven med jordomseilingen! Lars H. Redigert 1.November.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
magbolme Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Hei. 2 ganger ca 3.14 METER= ca 6,28 METER Steinar Tror jeg dobler til 2π(pi), altså ca 6,28m! Magnar Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post Share on other sites More sharing options...
Krapyl Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 6,28m! Magnar På mattelærerens kontor kanskje. Luften i polområdene er svært tørr. Det vil den ikke være etter en nedsmelting. På grunn av økt temperatur vil den ta opp mye fuktighet. Man vil vel også kunne tro at havbunnen blir trykket noe ned som følge av den enorme vekten av de økte vannmassene. Ikke? Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 dessuten vil det trolig føre til orkansesong året rundt, så det tryggeste stedet blir nok i en steinhytte i Jotunheimen et sted... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 På mattelærerens kontor kanskjeHelt riktig, det var på gymnas jeg lærte matematikk, ikke da jeg tok Båtførerprøven. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 (redigert) Siden vi er litt OT allerede. Jeg lurer på to ting når det gjelder en GPSs beregningsalgoritmer. Hvis man legger et punkt i Skotland, og et på Nova Scotia, og så lager en rute mellom dem. Vil da denne ruten følge storsirkelen eller beregnes det en gjennomsnittlig kurs for hele distansen? Jeg lager meg en rute mellom to punkter, og styrer en kurs som gjør at båten kommer langt på siden for den rette linjen mellom dem (høy XTR). Tilslutt vil da GPSen fortelle meg at jeg skal styre en gitt kurs for å komme tilbake på linjen. Hvordan regnes denne kursen ut? Den er en helt annen enn kursen til neste veipunkt. Jeg bruker en Garmin GPS, men jeg vil tro at dette er likt for alle GPSer. Redigert 1.November.2005 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
ok67 Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 1. GPSen beregner korteste distanse, dvs storsirkelen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiskmåsen Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 2. GARMIN gir deg CTS (Course To Steer) som er et Garmin exclusiv termonologi som beregner den optimale kursen tilbake til ditt ønsket track mot waypoint. Hvis du hadde et ønsket track i starten på 045gr og havnet 2Nm ute av kurs (XTK), vil computeren regne ut en optimal kurs for å ta deg tilbake som i dette tilfelle ville være rett Nord 360gr. Ny nøtt: Hvor fort må en flymaskin fly rett vest (270gr) langs 60gr Nordlig bredde for å holde tritt med sola. Dvs sola rett sør på venstre vingetipp? Fa Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
klk Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Jorden dreier 15grader pr. time. 15 grader X 60 = 900 minutter. På 60 graders bredde er et lengdeminutt en halv nautisk mil. Det skulle bli 450 knots, en rimelig speed for et trafikkfly Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiskmåsen Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 klk Riktig svar. Bra! 15gr x 60 x cos til bredden. (cos 60 = 0,5) Cos 0 =1 dvs langs ekvator måtte flyet holde 900kts Fa Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
halco Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 hva med høgda til flyet? har den ingen betydning da jmf tidligare oppgave. jo høgare oppe, jo fortare må det fly Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 2. GARMIN gir deg CTS (Course To Steer) som er et Garmin exclusiv termonologi som beregner den optimale kursen tilbake til ditt ønsket track mot waypoint. Hvis du hadde et ønsket track i starten på 045gr og havnet 2Nm ute av kurs (XTK), vil computeren regne ut en optimal kurs for å ta deg tilbake som i dette tilfelle ville være rett Nord 360gr. Jeg er klar over at den beregner en "optimal" kurs. Men hva er "optimalt"? Optimal kurs for å komme tilbake på kurslinja vil være å gå rett mot linja (i ditt eksempel vil det være å styre 315gr) Optimal kurs for å komme raskest til waypoint vil være å styre rett mot waypoint (i ditt eksempel en kurs mindre enn 45gr, nøyaktig kurs avhengig av avstanden til waypoint) Hvordan kan du ut fra ditt eksempel si at optimal kurs er rett nord? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 (redigert) hva med høgda til flyet? har den ingen betydning da jmf tidligare oppgave. jo høgare oppe, jo fortare må det fly Hei. Flyr du i 5000m høyde utgjer det ca 87.2meter lenger diastanse å fly pr grad i forhold til havoverflata.Så fartsøkninga blir ikkje så stor. Tek du Halcoen opp i Vallestadvatnet som ligg på ca 100m over havet og foretar ein jordomseiling i den høgda vil du forlenge seilasen med ca 628 meter. Steinar Redigert 2.November.2005 av Vanisian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fiskmåsen Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Jeg er klar over at den beregner en "optimal" kurs. Men hva er "optimalt"? Optimal kurs for å komme tilbake på kurslinja vil være å gå rett mot linja (i ditt eksempel vil det være å styre 315gr) Optimal kurs for å komme raskest til waypoint vil være å styre rett mot waypoint (i ditt eksempel en kurs mindre enn 45gr, nøyaktig kurs avhengig av avstanden til waypoint) Hvordan kan du ut fra ditt eksempel si at optimal kurs er rett nord? Jeg tok eksemplet fra manualen til min gamle håndholdte GPS Garmin 95. Korteste vei til bake til ønsket track vil som du sier være 315gr. Jeg tror Garmin har en regnemodell som halverer vinkelen mellom korteste vei til ønsket track og parallell tracket som du følger etter å ha blåst ut 2Nm. Du styrer fremdeles 045gr, men parallellt med ønsket rute. På den måten kommer du ikke bare tilbake til ønsket track, men kommer også en bit lengre frem. Derfor blir kurs rett Nord mere optimalt. Men det kan jo hende at ønsket track er den eneste farbare uten grunner og skjær iveien, og da er det nok best å skynde seg tilbake langs kurs 315gr. Eksemplet er nok best i åpen sjø. Fa Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.