Jump to content

Ny navigasjonsnøtt


olews

Recommended Posts

Vet jo ikke hvilken verdi den har, men det finnes vel en breddegrad helt i nord der omkretsen er nøyaktig 1 km. Så hvis man starter på breddegraden én km syd for denne så vil man jo til slutt ende opp på samme punkt. Men hvordan seileforholdene er der oppe er vel et annet spørsmål....

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Sydpolsvaret kommer ganske kjapt, det andre er noe værre.

 

Du kan jo seile (kanskje heller gå på ski) to runder rundt den sirkelen

med 1/2 km, eller 4 runder rundt 1/4 km, tilslutt kan man gå uendelig

mange runder rundt nordpolen før man går syd igjen.

Derfor pleier jeg å svare nordpolen på dette spm.

 

Nytteverdien er nær null, men det er lærdom i kulegeometri og DET trenger

man på sjøen, sjøen er jo kuleformet.

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Her en liten nøtt til.

 

Du har vært på jordomseiling, og har logget ca. 21600Nm. Så finner du ut at du vil ta turen en gang til. Men i mellomtiden har all isen på sydpolen og nordpolen smeltet slik at havnivået har steget med 1 meter.

 

Hvor mye lengre blir rundturen nå?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Her en liten nøtt til.

 

Du har vært på jordomseiling, og har logget ca. 21600Nm. Så finner du ut at du vil ta turen en gang til. Men i mellomtiden har all isen på sydpolen og nordpolen smeltet slik at havnivået har steget med 1 meter.

 

Hvor mye lengre blir rundturen nå?

 

Lars H.

 

Hei.

 

2 ganger ca 3.14 METER= ca 6,28 METER

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 ganger ca 3.14 METER= ca 6,28 METER

Utrolig men sandt! Og hva om en hadde en appelsin som også fikk et 1m tykkt skrell rundt seg, hvor mye lenger ville det bli rundt det tykke skrellet enn rundt selve original appelsinen? Du har sikkert forstått likheten fra originaloppgaven med jordomseilingen!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

6,28m!

 

Magnar

På mattelærerens kontor kanskje.

Luften i polområdene er svært tørr. Det vil den ikke være etter en nedsmelting. På grunn av økt temperatur vil den ta opp mye fuktighet.

Man vil vel også kunne tro at havbunnen blir trykket noe ned som følge av den enorme vekten av de økte vannmassene.

Ikke?

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

På mattelærerens kontor kanskje

Helt riktig, det var på gymnas jeg lærte matematikk, ikke da jeg tok Båtførerprøven. :lol:

 

Lars H. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Siden vi er litt OT allerede. Jeg lurer på to ting når det gjelder en GPSs beregningsalgoritmer.

  • Hvis man legger et punkt i Skotland, og et på Nova Scotia, og så lager en rute mellom dem. Vil da denne ruten følge storsirkelen eller beregnes det en gjennomsnittlig kurs for hele distansen?
  • Jeg lager meg en rute mellom to punkter, og styrer en kurs som gjør at båten kommer langt på siden for den rette linjen mellom dem (høy XTR). Tilslutt vil da GPSen fortelle meg at jeg skal styre en gitt kurs for å komme tilbake på linjen. Hvordan regnes denne kursen ut? Den er en helt annen enn kursen til neste veipunkt.
Jeg bruker en Garmin GPS, men jeg vil tro at dette er likt for alle GPSer. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

2. GARMIN gir deg CTS (Course To Steer) som er et Garmin exclusiv termonologi som beregner den optimale kursen tilbake til ditt ønsket track mot waypoint.

Hvis du hadde et ønsket track i starten på 045gr og havnet 2Nm ute av kurs (XTK), vil computeren regne ut en optimal kurs for å ta deg tilbake som i dette tilfelle ville være rett Nord 360gr.

 

Ny nøtt:

Hvor fort må en flymaskin fly rett vest (270gr) langs 60gr Nordlig bredde for å holde tritt med sola.

Dvs sola rett sør på venstre vingetipp?

 

Fa

Link to post
Share on other sites

2. GARMIN gir deg CTS (Course To Steer) som er et Garmin exclusiv termonologi som beregner den optimale kursen tilbake til ditt ønsket track mot waypoint.

Hvis du hadde et ønsket track i starten på 045gr og havnet 2Nm ute av kurs (XTK), vil computeren regne ut en optimal kurs for å ta deg tilbake som i dette tilfelle ville være rett Nord 360gr.

Jeg er klar over at den beregner en "optimal" kurs. Men hva er "optimalt"? Optimal kurs for å komme tilbake på kurslinja vil være å gå rett mot linja (i ditt eksempel vil det være å styre 315gr) Optimal kurs for å komme raskest til waypoint vil være å styre rett mot waypoint (i ditt eksempel en kurs mindre enn 45gr, nøyaktig kurs avhengig av avstanden til waypoint)

 

Hvordan kan du ut fra ditt eksempel si at optimal kurs er rett nord?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

hva med høgda til flyet? har den ingen betydning da jmf tidligare oppgave. jo høgare oppe, jo fortare må det fly

 

Hei.

 

Flyr du i 5000m høyde utgjer det ca 87.2meter lenger diastanse å fly pr grad i forhold til havoverflata.Så fartsøkninga blir ikkje så stor.

Tek du Halcoen opp i Vallestadvatnet som ligg på ca 100m over havet og foretar ein jordomseiling i den høgda vil du forlenge seilasen med ca 628 meter.

 

Steinar

Redigert av Vanisian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at den beregner en "optimal" kurs. Men hva er "optimalt"? Optimal kurs for å komme tilbake på kurslinja vil være å gå rett mot linja (i ditt eksempel vil det være å styre 315gr) Optimal kurs for å komme raskest til waypoint vil være å styre rett mot waypoint (i ditt eksempel en kurs mindre enn 45gr, nøyaktig kurs avhengig av avstanden til waypoint)

 

Hvordan kan du ut fra ditt eksempel si at optimal kurs er rett nord?

Jeg tok eksemplet fra manualen til min gamle håndholdte GPS Garmin 95. Korteste vei til bake til ønsket track vil som du sier være 315gr.

Jeg tror Garmin har en regnemodell som halverer vinkelen mellom korteste vei til ønsket track og parallell tracket som du følger etter å ha blåst ut 2Nm. Du styrer fremdeles 045gr, men parallellt med ønsket rute.

På den måten kommer du ikke bare tilbake til ønsket track, men kommer også en bit lengre frem. Derfor blir kurs rett Nord mere optimalt.

Men det kan jo hende at ønsket track er den eneste farbare uten grunner og skjær iveien, og da er det nok best å skynde seg tilbake langs kurs 315gr.

Eksemplet er nok best i åpen sjø.

 

 

Fa

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...