Jump to content

Strømsituasjonen ombord


Festina Lente IV

Recommended Posts

Seatronic tar 2690 for Batt-meter med 300A shunt. Maritim tar 3350 (også 300A shunt)

Elfa tar 2807,36.

Jeg jobber hos Onninen (Eilag). ELFA er en av våre leverandører, og jeg har nå sendt en forespørsel om pris på 10-15 stk battmeter med art.nr. 76-522-09. Så får vi se hva de har å komme med.

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber hos Onninen (Eilag). ELFA er en av våre leverandører, og jeg har nå sendt en forespørsel om pris på 10-15 stk battmeter med art.nr. 76-522-09. Så får vi se hva de har å komme med.

Kan være intr. i prisen på et slikt meter :smiley:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Hej igen, det er möjligt jag tar feil men  :smiley: !

 

det verkar som Battmetern säljs utomlands under navnet "Link 10"

 

se   http://www.vitelectronics.com/link.html     $189 = 1280 NOK   :lol:

 

gör ett sök på google "Link 10 Single Battery Bank Monitor"  29200 treffer

 

(den verkar finnas i en nyare versjon oxo med RS-232 utgang!)

 

tror  det gäller att söka vidare för o finne den  billigaste leverantören................ :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din.

 

Jeg kunne godt tenke med et solcellepanel. Det kunne tydeligvis en del andre også. Men la meg aller først si at jeg ikke har tenkt å kjøpe paneler for vidresalg. Det var mer en spøk for å synliggjøre de store prisforskjellene og at man faktisk kunne tjene gode penger på å selge til halv pris.

 

Vi kan jo fintenke litt, undersøke priser, lodde stemningen osv. Jeg er nå i alle fall interessert i et fellesinnkjøp dersom det blir aktuelt. Det er du også og Suzuki. Da er vi et stykke på vei."

 

Når jeg skriver VI betyr det oss alle. Det betyr IKKE at jeg skal skal innhente priser og organisere et fellesinnkjøp. La det være helt klart. Jeg har aldri skrevet noe slikt eller sagt at jeg hadde funnet noe til en jättebra pris. Så melder et par stykker til sin interesse, noe som betyr at vi er flere til å fintenke litt og undersøke priser. At noen må gjøre det betyr ikke at jeg skal gjøre det, det kan f.eks. like gjerne være noen andre, f.eks. deg.     :smiley:

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din.

 

Når jeg skriver VI betyr det oss alle. Det betyr IKKE at jeg skal skal innhente priser og organisere et fellesinnkjøp. La det være helt klart. Jeg har aldri skrevet noe slikt eller sagt at jeg hadde funnet noe til en jättebra pris. Så melder et par stykker til sin interesse, noe som betyr at vi er flere til å fintenke litt og undersøke priser. At noen må gjøre det betyr ikke at jeg skal gjøre det, det kan f.eks. like gjerne være noen andre, f.eks. deg.     :lol:

 

Lotus

Hej igen Lotus!

 

det er jag som skriver att du har funnet några bra priser på solceller og så frågade jag deg

om du kunde ta tag i det ????!!!!

 

"sen gikk även jag o ventade på noe beskjed om solceller.....Lotus!!,  

du hade ju funnit noe, till ett jättebra pris,   kan ikke du ta tag i dette ......  "

 

en fråga fra mig til dig  'kan ikke du ta tag i dette....... '

 

vill du ikke så vill du ikke, det er OK, men du har funnit bra priser det tycker jag  :smiley:!

 

'Vi' betyder ikke att du skall göra allt jobb själv Lotus, helt klart.............

 

Det jeg mente var ikke at du skulle kjøpe et meter alene. Du ringer og får pris på 10-15 stk og så kjøper vi alle sammen.

Lotus

Men när Du själv skriver 'Vi kjöper alle sammen' så mener Du att Jag skal innhente priser og organisere et fellesinnkjøp!

 

Logiken er glimrende Lotus.........! :lol:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gjør du det med vilje vanskelig Gunga din?

Ang Battmeter:

"Du ringer og får pris på 10-15 stk og så kjøper vi alle sammen."

 

Er det annerledes på svensk? Du fikser en god pris, vi andre kjøper.

 

Ang solcellepaneler:

Først så sier jeg klart fra om at jeg ikke har solcellepaneler å selge, men at jeg godt kunne tenke meg et panel.

Jeg kunne godt tenke med et solcellepanel. Det kunne tydeligvis en del andre også. Men la meg aller først si at jeg ikke har tenkt å kjøpe paneler for vidresalg. Det var mer en spøk for å synliggjøre de store prisforskjellene og at man faktisk kunne tjene gode penger på å selge til halv pris.

Så sier jeg:

Vi kunne gjøre som Suzuki foreslo; å foreta et solcellepanel fellesinnkjøp. Men 1500 kroner pluss moms for et 50W panel, får man fort panelet til halv pris av norsk pris selv etter at moms, frakt og fortollingsgebyr er betalt. Det hele koker egentlig ned til hvor tunge slike paneler er og hvor raskt man må ha dem.

Med 25 års garanti, blir det neppe noen stor risiko med at panelene går i stykker.

Vi kan jo fintenke litt, undersøke priser, lodde stemningen osv. Jeg er nå i alle fall interessert i et fellesinnkjøp dersom det blir aktuelt. Det er du også og Suzuki. Da er vi et stykke på vei.

Med andre ord.

JEG er interessert i et fellesinnkjøp dersom det blir aktuelt. Har aldri sagt noe om å lede noe innkjøp. Det eneste jeg har sagt er:

"VI kan jo fintenke litt, undersøke priser, lodde stemningen osv."

VI betyr ikke jeg, det betyr  "alle sammen". Har noen sjekket noe?

sen gikk även jag o ventade på noe beskjed om solceller.....Lotus!!,

du hade ju funnit noe, till ett jättebra pris,   kan ikke du ta tag i dette ...... :rolleyes:

Vet ikke hvorfor du gikk og ventet på beskjed fra meg om solceller. Jeg har ikke sagt at jeg skulle ordne noe slikt.

Nei, jeg hadde ikke funnit noe, till ett jättebra pris. Har aldri sagt noe slikt. Ikke dengang, ikke nå heller.

Nei, jeg kan ikke ta tak i dette, men "Jeg er nå i alle fall interessert i et fellesinnkjøp dersom det blir aktuelt "

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Gjør du det med vilje vanskelig Gunga din?

Ang Battmeter:

"Du ringer og får pris på 10-15 stk og så kjøper vi alle sammen."

 

Er det annerledes på svensk? Du fikser en god pris, vi andre kjøper.

 

Ang solcellepaneler:

Først så sier jeg klart fra om at jeg ikke har solcellepaneler å selge, men at jeg godt kunne tenke meg et panel.

Så sier jeg:

Med andre ord.

JEG er interessert i et fellesinnkjøp dersom det blir aktuelt. Har aldri sagt noe om å lede noe innkjøp. Det eneste jeg har sagt er:

"VI kan jo fintenke litt, undersøke priser, lodde stemningen osv."

VI betyr ikke jeg, det betyr  "alle sammen". Har noen sjekket noe?

Vet ikke hvorfor du gikk og ventet på beskjed fra meg om solceller. Jeg har ikke sagt at jeg skulle ordne noe slikt.

Nei, jeg hadde ikke funnit noe, till ett jättebra pris. Har aldri sagt noe slikt. Ikke dengang, ikke nå heller.

Nei, jeg kan ikke ta tak i dette, men "Jeg er nå i alle fall interessert i et fellesinnkjøp dersom det blir aktuelt "

 

Lotus

Det räcker nu Lotus!.......... no further comments!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja,  jeg tar et slikt,  da er shunt til 450 amp inkl  ,  slik det står  på den siden du refererert til.

Kobblingskjema,  følger selvsagt også med .? :confused:

 

FÅR FØLGE MED OG SE HVOR MANGE SOM SKAL HA,

 

Ovenfor nevnes det også solcellepanel.   kan du komme med tilbud her også ?

eller er det noe på gang i fra sverige ?

 

:confused: :confused:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

:flag:   :flag:   :flag:   :flag:

 

Det  er den samme som SVB.de selger i tyskland  for ca 2300 n.kr  + evt frakt og avgifter .

 

BEPMARINE 600-DCM

Der DCM-600 Controller ermöglicht Ihnen eine nahezu perfekte Überwachung Ihrer Batterien.Der DCM-600 erfaßt Lade- und Entladeströme, auch Zwischenladungen und errechnet unter Berücksichtigung des Peukerts-Exponenten den aktuellen Ladezustand/Füllstand Ihrer Batterie.

 

Spannungsanzeige f. bis zu 3 Batteriegruppen

Lade-/Entladeanzeige für 1 Batteriegruppe

Lieferung komplett mit 450Amp.-Shunt

Über-/Unterspannungs-Alarm

Bilanzierender Rechner für 1 Batteriegruppe

Batteriekapazität min. 100AH, max. 3000AH

Die DCM-600 Software errechnet mittels Peukert den Ladezustand der Batterie.

 

Artikel-Nr. Artikel                                    Preis  Menge  

20015 BEPMARINE 600-DCM Batteriecontroller 278,90  

 

         

 

Diese(n) Artikel merken   weiterempfehlen

 

 

 

https://www.svb.de/cgi-bin/svb.pl?make=lge&...210684414397235

 

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Forutsatt minium 10 bestillinger kan jeg levere følgende battmeter til kr. 1999

Dette ser interesant ut. Selv om jeg ikke har sett denne typen før eller hørt om Sinergex før. Fant www.sinergex.com, men ikke dette produktet. Men det ser jo ut til å gjøre det vi trenger.

 

- Det kan overvåke 3 batteribanker, men det følger med en shunt. Hva koster ekstra shunt ?

- Hvor lang leveringstid er det ?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Det omtalte Battmeteret fra Elfa er utgått. Ny versjon kommer i løpet av april. Hvis det er av interesse, og noen minner meg på det kan jeg sende en ny henvendelse om en måneds tid.

Elfa har nå fått inn nytt battmeter. http://www.elfa.se/pdf/76/07652214.pdf

Koster 2.700,- inkl. mva. Har fått tilbud på 10 stk, men rabatten er så marginal at det ikke svarer til arbeidet med å administrere et felles innkjøp.

Link to post
Share on other sites

Det nye til Elfa fra Odelco er i særklasse et godt instrument. Det kan gjøre alt det den gamle modellen kunne + litt til, samtidig som det har bedre oppløsning og større nøyaktighet. (0,01V 0,4% )Samtidig bruker den nå bare 8 mA uten belysning. (LCD-display i stede for LED) I tillegg har det signaleringsutgang og med en konverterboks og litt windows programvare (ekstrautstyr) kan man få de mest fantastiske grafene over strømforbruk og variasjoner. For spesielt interesserte til spesielle formål.

 

Kjøper jeg battmeter, blir det dette. Ikke nødvendigvis fra Odelco, kanskje via USA/Canada. Der heter det Xantrex Battery Meter (ny modell, i tillegg til Battmeter (=Link10). Vet ikke om gammelt instrument er på vei ut.

 

I løpet av en 10-års periode blir LCD segmenter blasse med varierende kontrast. Kanske de har blitt bedre med årene?

 

Uansett. Battmeter2 som det heter på svensk er vel verdt sine kroner. Samtidig er det mange kroner.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

...Kjøper jeg battmeter, blir det dette. Ikke nødvendigvis fra Odelco, kanskje via USA/Canada. Der heter det Xantrex Battery Meter (ny modell, i tillegg til Battmeter (=Link10).

Bilde

Hmm. Interessant. Ble litt interessert i laveste pris på denne og søkte litt. Laveste pris jeg fant på denne var $148.20 (kr. 1027,-) hos Aaps. Dette er uten shunt. For 500A shunt tar de $33.84 - (kr. 235,-). Totalt $182.04 - kr. 1262,-  :wink:. Pluss frakt og sikkert MVA. Vet ikke hvordan regnestykket blir med frakt fra to forskjellige leverandører, men laveste priser, med meter og shunt fra to forskjellige leverandører er: $145 (kr. 1005,-) for meteret hos Home Grown Power. De tar imidlertid $45 for 500A shunt. Billigst på 500A shunt ble Northern Arizona Wind & Sun med en pris på $21.50 (Kr. 149,-). Totalprisen blir da $166.50 - kr. 1154,-. Pluss frakt i to forsendelser og sikkert MVA. Sannsynligvis går vinningen opp i spinningen med bare en differanse på kr. 108,- i forhold til å ta det fra samme leverandør. Men for de som kan skaffe seg 500A shunt i Norge, eller har dette fra før, kan det siste være billigste alternativ. Jeg skriver "sikkert MVA" fordi jeg flere ganger har vært borte i at forhåndsbetalte varer fra utlandet på mystisk vis har sluppet igjennom uten krav om MVA. Med litt flaks kan dette slå til, og da ser regnestykket enda mer gunstig ut.

 

Lurer på om jeg bestiller et slik et, jeg... Etter å ha regnet litt på det - lagt til avgifter o.l., har jeg kommet til at det er like greit å satse på Elfa sin - som ligger på snaut 2200,- og ikke 2700,- som tidligere opplyst.

 

Lagt til: Her sporet det av litt og litt av diskusjonen rundt metre fortsatte i denne tråden

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...