Jump to content

Strømsituasjonen ombord


Festina Lente IV

Recommended Posts

Hei.

 


Ingar: Wema har amp-metere av "tang" typen, dvs at sensoren bare en en spole som sette utenpå ledningen man skal måle. Koster 600kr hos Maritim.

(ta en titt på http://wema.no... skumle saker.. :drink:


Ikke fullt så skummelt på: http://www.wema.no/Norsk/Wema-norsk.htm ??  :wink:

 

Ellers har jeg laget et slikt instrument selv med "tang" og digitalt display. For spesielt interesserte, se http://home.no.net/saga27/skjema.pdf (side 9 og 10)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk.Og sånt dærre shunt Ampermeter fra Wema har jeg :drink:

Men så neste dumme spørsmål:Hvis et sånt vidunder instrument monteres må jeg da koble om strømbrukere som tar maten sin rett fra batteriet.Jeg har septik og vann tank måler som tar strøm rett fra batteriene via egen separat bryter.

I sin tid valgte jeg denne løsningen for å slippe å trekke ledning rundt hele båten,kanskje dumt hvis jeg må koble det om?(instrumentet sjekkes kanskje 1 gang i døgnet)

Link to post
Share on other sites


For spesielt interesserte, se http://home.no.net/saga27/skjema.pdf (side 9 og 10)


 

Jeg bøyer meg i støvet kaptein  :sad:.  Trudelutt må være den mest dokumenterte Saga 27 i hele verden :sad:.  Dette er sånt som mange tenker :wink::drink: på, men som ingen får gjort, trodde jeg.  Men du er faktisk en som har klart det. :sad:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei.


Pirus:

Jeg bøyer meg i støvet


Bukker og takker tilbake. Men har en mange interesser og litt tid er det ikke så vanskelig. Når det gjelder elektronik, så er det det jeg har jobbet med i alle år og er utdannet til.

 

Ellers så er jeg litt arvelig belastet når det gjelder båt. Farfar var seilskutekaptein, morfar var også på sjøen, bla.a. som kokk da kokken stakk av i Casablanka, en onkel var losolderman i Kopervik og far telegrafist i sin ungdom på hvalfangst "kokeren" Hectoria i sydishavet. Selv har jeg jobbet både på hurtigruten, Sanct Svithun, og i nordsjøen på Ocean Traveler, http://oljepionerene.no , men egen båt fikk jeg ikke før 1987 i en alder av 44 år.

 

Og håndtverkere er dyrt. Så om det skal legges opp en ny telefon, skiftes blandebatteri på badet eller paneles i stuen, - ja da gjør jeg det selv! En klarer det meste dersom en vil (og søker litt hjelp hos folk som kan MYE mer om emnet).

 

Det er vel derfor jeg trives så godt på et slikt forum som dette, - her kan en få hjelp og hjelpe andre!

 

------ Måtte ta en pause da en fande . . prøvde å plassere en Trojansk hest på maskinen min. PC-Cillin klarte å stoppe den. Men tilbake, ------

 

Det var vel alt, får ta en tur ut i svarte natten og lufte "dyret", http://home.no.net/jappgutt

 

Tilbake om en time. . .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 


bmo: Hva med den gode gamle syrevektmåleren ???

 

Den er meget nyttig. Den er den eneste du kan kontrollere tilstanden på hver enkel celle i et batteri.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

...Dette ble mitt valg http://www.bogartengineering.com/  jeg kjøpte den i USA og 1 stk komplett med frakt og mva. levert Norge kom på 1815 NOK.

Hmm. Battmeter står også på min ønskeliste. Jeg har "shoppet" litt rundt for å se hvor langt ned jeg kunne komme i pris. Søkte igjennom ebay og Amazon uten å finne noe, verken nytt eller brukt. Deretter tok jeg utgangspunkt i tipset fra CAT om TriMetric. Etter å ha sjekket mange, kom jeg over denne DENNE hvor meteret selges til $135 og 500A shunt for $20.50! "Problemet" med dette firmaet er at de aksepterer ikke VISA, så det blir litt klundrete å betale. Men så fant jeg dette firmaet hvor det ser ut som de har en slags prisgaranti. Uansett, standard pris hos dem er $164, 500A shunt inkludert. Tenkte å kontakte dem å høre om de matcher prisene til det første firmaet.

 

$155,5 = Nkr. 1080,-. Pluss litt i frakt. Pluss 24% MVA (?) = ca. 1450,-. Litt usikker på om det er toll på dette. Men dette må da være en rimelig pakke som inneholder det mest nødvendige? Kan ikke se annet enn at dette må være vel anvendte penger. Hvordan er erfaringene dine med dette i bruk, CAT?

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Men dette må da være en rimelig pakkef

Ingen tvil om at det var rimelig.

Men på slike instrumenter som står permanent innkoblet synes jeg det er et poeng at de ikke bruker strøm av betydning.

At produsenten har valgt et LED-display kan tyde på at de ikke er så opptatt av strømforbruket... :smiley:

Link to post
Share on other sites

At produsenten har valgt et LED-display kan tyde på at de ikke er så opptatt av strømforbruket..

LED - står ikke det for Light Emitting Diode, eller noe i den duren? Altså lysdioder, som vi i andre tråder har funnet gunstig pga lavt strømforbruk? Eller er jeg helt på jordet? Det er vel LCD som er mest vanlig på de her til lands i prisklassen rundt 2500,- Er LCD vesentlig mer strømsnål enn LED da?
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt forbruksmåler i 12 år. Så vidt jeg kan se er den identisk med den som det refereres til i innlegg fra GeirKS (Mobitronic 800-4000). Den kostet den gang ca. kr. 2000 og da er vel ikke 2600 så galt nå. Den har fungert perfekt og jeg forstår ikke hvordan man klarer seg uten.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Desverre er 5 av mine postinger på denne tråden strøket av Admin. Dette kunne ha vært unngått hvis Admin først hadde kontaktet meg.

 

De fem postingene er:

 

Forum /Åpent forum / Re: Strømsituasjonen ombord.  på: 19/10/02 11:44

 

Som første-mann ut i avstemningen må jeg desverre tilstå at jeg bare har et voltmeter ombord.   :lipssealed  Elektristetens fenomenologi ombord er vel like mystefisistisk for meg som sammenhengen mellom strukturer og metallegenskaper er for mange andre.    

 

Men det aner meg at et "Batt-meter" er tingen. Om det er interesse for det - hva om flere av oss gikk sammen og med bakgrunn i at "vi er mange" får rabatt ved innkjøp?  

 

:lol:  Hva synses om noe slikt?  

 

Mvh PanPan  

 

Forum / Åpent forum / Re: Strømsituasjonen ombord. på: 19/10/02 12:02  

 

:lol:  På grunn av forviklinger hvor Pirus og jeg var samtidig på i samme ærend, ballet dette seg til slik at jeg ikke fikk "avlagt stemme" på denne tråden.

 

Ombord i seilbåten har jeg landstrøm og solceller. Kjøleboks med kompressor og en 3 - 4 instrumenter + VHF er i drift jevnt og trutt. Batteribank til forbruk: 225 Ah. Jeg har ingen sofistikert regulator som føler på batteri- temperatur.

 

Landstrøm har jeg hatt i ett år. Jeg har en 70 ampers generator. Jeg har ikke hatt behov for å "lade for motor" ved 2 døgns landligge i uthavn. Fyller på pr. landstrøm i gjesthavner ved anledning.

 

I løpet av uka topper solcelle-panelet batteriene rimelig bra.   :lol:  

 

Mvh PanPan  

 

Forum / Åpent forum / Re: Strømsituasjonen ombord  på: 19/10/02 12:10

 

Pirus: .... Når det gjelder masseinnkjøp vet jeg at Lasse prøvde noe slikt i BMs båtplass i fjor, uten at det ga noe resultat.  

 

... Dette er jo ikke BM! Mye enklere å få ting til her, muligheten for kommunikasjon og organisering av et opplegg er jo mye, mye bedre!   :lol: :lol: :smiley:    

 

Derfor, folkens, si fra hva dere mener om å gå sammen om innkjøp - hvis interessen er der så vil spørsmålet om organisering bli løst!  :lol:  

 

Mvh PanPan  

 

Forum / Åpent forum / Re: Strømsituasjonen ombord  på: 21/10/02 15:09

 

Battmeter

 

http://www.odelco.se/odelco.html SEK 3.125,- SEK 4.900-

 

http://www.nereides.biz/batterimeter.htm  DKK 2.590,- 3.375,-

 

Prisene varierer med hvor mange funksjoner instrumentet har.

 

Mvh PanPan  

 

Forum / Åpent forum / Re: Strømsituasjonen ombord  på: 21/10/02 16:50  

 

Takk for opplysningene, Pirus!  

 

Det norske stedet  http://www.elfa.se/no/ oppgir prisen i SEK helt til du legger den i handlevognen. Da blir prisen omregnet. du får se beløpet i NOK 1.930 i rammen nede til høyre.

 

Om man går på http://www.elfa.se/no/ får man beløpet SEK 2.o43,- på samme sted.

 

Regner man om i norske kroner koster dette instrumentet kr. 2.393,- i Norge og kr. 2.077,- i Sverige.  

 

Altså: Det samme firmaet selger varene sine kr.  216,- billigere i Sverige, eller til ca. 90% av i Norge.    

 

Mvh PanPan  

Link to post
Share on other sites

Men det aner meg at et "Batt-meter" er tingen. Om det er interesse for det - hva om flere av oss gikk sammen og med bakgrunn i at "vi er mange" får rabatt ved innkjøp?  

 

:smiley:  Hva synses om noe slikt?  

 

Mvh PanPan  

 

tror jag skulle vara en bra ide- 'fellesinkjöp',  jag er ivarjefall intresserad av en sådan 'battmeter'

 

vilka alternativ finns det ? og vad skulle dom kosta?  (säg att vi får ihop 10-15 st)

 

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

 

Har vi noen 'inkjöper' der ute som skulle kunne organisera noe slikt ?

ta reda på alternativ + priser, kansje dette blir det förste Baatplassen inkjöpet!!!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din.

Du har kanskje ikke lagt merke til det, men du siterer fra en havannet år gammelt innlegg som egentlig var slettet. Siden Battmeter selges av svenske Odelco og du er svensk, kan du kanskje ringe og prate med dem? Selv om det hele kokte bort for halvannet år siden, kan det jo hende det går bedre denne gangen.

 

Skaff meg et Batt-meter fra Odelco for 2000 kroner, så kjøper jeg.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Forsøkte å få til felleskjøp på odelco battmeter for en god stund siden.

 

Målet var den gangen å få det for kr 1.999 - som var den prisen jeg var villig til å betale. Dette lot seg desverre ikke gjøre fordi det er elfa som har agenturet, og man prutter ikke med elfa  :smiley:

Link to post
Share on other sites

og Lotus, du snakket om samkjøp av solpaneler.

Fremdrift / fortsatt interesse her ?

Hvis det er meg du venter på, så må du nok vente lenge....  :smiley:

 

Jeg kunne godt tenke med et solcellepanel. Det kunne tydeligvis en del andre også. Men la meg aller først si at jeg ikke har tenkt å kjøpe paneler for vidresalg. Det var mer en spøk for å synliggjøre de store prisforskjellene og at man faktisk kunne tjene gode penger på å selge til halv pris.

Resten av tråden er her.
Link to post
Share on other sites

Forsøkte å få til felleskjøp på odelco battmeter for en god stund siden.

 

Målet var den gangen å få det for kr 1.999 - som var den prisen jeg var villig til å betale. Dette lot seg desverre ikke gjøre fordi det er elfa som har agenturet, og man prutter ikke med elfa  :smiley:

Skal sjekke litt, om jeg kan ta det gjennom Elektroskandia. I så fall kan jeg kanskje skaffe en høvelig rabatt, da vi tidligere tilhørte samma firmaet som dem.

Sjekker over påske. Har noen et El-nr på dette, mottar jeg gjerne det på IM

 

Espen

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Seatronic tar 2690 for Batt-meter med 300A shunt. Maritim tar 3350 (også 300A shunt)

Elfa tar 2807,36.

 

Kun disse 3 står på leverandørlista.

ElektroSkandia og Eilag står ikke der.

 

Man kan kjøpe den på web-shoppen til www.hjertmans.se for kr. 2490 SEK. (tilbud)

Det skulle bli ca 2270 norske inkl. norsk moms. pluss frakt og 150 i tollgebyr til Posten Norge.

Link to post
Share on other sites

Hei Gunga Din.

Du har kanskje ikke lagt merke til det, men du siterer fra en havannet år gammelt innlegg som egentlig var slettet. Siden Battmeter selges av svenske Odelco og du er svensk, kan du kanskje ringe og prate med dem? Selv om det hele kokte bort for halvannet år siden, kan det jo hende det går bedre denne gangen.

 

Skaff meg et Batt-meter fra Odelco for 2000 kroner, så kjøper jeg.

 

Lotus

 

Yes Lotus !

 

Jag er medveten om både att inlegget er halvannet år gammelt og att jag är svensk !  :smiley:

men saken er minst lika aktuell idag som då !!!!

 

Men jag skulle tro att om vi samtidigt kjöpte 10-15 stycken, så får vi, og även jag, då, ett bedre pris än om jag själv ringde Odelco eller Hjertmans !!!!!

 

sen vet jag ju ikke om Odelco Battmeter er det beste eller billigaste, Baatdilla fann ju ett alternativ som kansje er like bra !!!

 

därför skrev jag inlegget !!!!!

 

 

 

sen gikk även jag o ventade på noe beskjed om solceller.....Lotus!!,

du hade ju funnit noe, till ett jättebra pris,   kan ikke du ta tag i dette ...... :cryin:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...sen gikk även jag o ventade på noe beskjed om solceller.....Lotus!!,

du hade ju funnit noe, till ett jättebra pris,   kan ikke du ta tag i dette ...... :seeya:

Se mitt svar 3 hakk lenger opp på siden.  Du kan lese hele strengen ved å trykke på linken. Det jeg mente var ikke at du skulle kjøpe et meter alene. Du ringer og får pris på 10-15 stk og så kjøper vi alle sammen.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Se mitt svar 3 hakk lenger opp på siden.  Du kan lese hele strengen ved å trykke på linken. Det jeg mente var ikke at du skulle kjøpe et meter alene. Du ringer og får pris på 10-15 stk og så kjøper vi alle sammen.

 

Lotus

Hej igen Lotus !

 

för o sitere deg själv...........

 

Jeg kunne godt tenke med et solcellepanel. Det kunne tydeligvis en del andre også. Men la meg aller først si at jeg ikke har tenkt å kjøpe paneler for vidresalg. Det var mer en spøk for å synliggjøre de store prisforskjellene og at man faktisk kunne tjene gode penger på å selge til halv pris.

 

Vi kunne gjøre som Suzuki foreslo; å foreta et solcellepanel fellesinnkjøp. Men 1500 kroner pluss moms for et 50W panel, får man fort panelet til halv pris av norsk pris selv etter at moms, frakt og fortollingsgebyr er betalt. Det hele koker egentlig ned til hvor tunge slike paneler er og hvor raskt man må ha dem.

 

Med 25 års garanti, blir det neppe noen stor risiko med at panelene går i stykker.

 

Vi kan jo fintenke litt, undersøke priser, lodde stemningen osv. Jeg er nå i alle fall interessert i et fellesinnkjøp dersom det blir aktuelt. Det er du også og Suzuki. Da er vi et stykke på vei.

 

Lotus  

 

Det var nog ingen som var intresserad av att 'du skulle kjöpe själv för vidaresalg'

 

däremot som du själv skriver i resten av ditt sitat.....

 

"Vi kunne gjøre som Suzuki foreslo; å foreta et solcellepanel fellesinnkjøp. Men 1500 kroner pluss moms for et 50W panel, får man fort panelet til halv pris av norsk pris selv etter at moms, frakt og fortollingsgebyr er betalt. Det hele koker egentlig ned til hvor tunge slike paneler er og hvor raskt man må ha dem.

 

Med 25 års garanti, blir det neppe noen stor risiko med at panelene går i stykker.

 

Vi kan jo fintenke litt, undersøke priser, lodde stemningen osv. Jeg er nå i alle fall interessert i et fellesinnkjøp dersom det blir aktuelt. Det er du også og Suzuki. Da er vi et stykke på vei."

 

sen kan du ju själv lese resten av tråden

 

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1079373877

 

og vad som står der..........................

 

så ser du varför vi er flere som ventede på litt 'action' fra din side....... :seeya:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...