Jump to content

Strømsituasjonen ombord


Festina Lente IV

Recommended Posts

Etter å ha forsøkt flere av disse løsningene, kan det være interessant å finne ut hvordan andre holder styr på kjærring og ungers strømforbruk,   :nono:,  :boxing:, eller dokumentasjon?  :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Jeg har etter mange år med amperemeter og voltmeter  :boxing: anskaffet Batmeter.  Nøye utprøvet i sommer. Det er en ny verden :lol:. Du får super kontroll, og mannskapet tror deg faktisk  :nono: når metret forteller deg at deu har igjen 32 % av kapasiteten.  Har ikke hatt ett problem med strøm i sommer, ingen dyputladinger av batteriene.

 

Når det gjelder masseinnkjøp vet jeg at Lasse prøvde noe slikt i BMs båtplass i fjor, uten at det ga noe resultat.  De jeg fant ut sammen med andre var at den beste prisen fikk man hos ELFA i Oslo, så der kjøpte jeg.

 

Enkel montering, fantastisk i bruk. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Et slikt "vidunderinstrument" koster fra 1900,- kr og oppover.

 

Dette er en type (øverst):

http://www.waeco.se/elektronik/elekt3.html

 

Denne kan jeg skaffe for 2600,- kr inkl. 200A Shuntmotstand.

 

Battman kan skaffes for 1900,- kr inkl. shunt og bryter for å veksle mellom A/Ah/V.

 

(Fant ingen nettside for Battman)

 

Hva de koster i "vanlig handel" vet jeg ikke... Det er ikke sikkert at dette er et godt tilbud.

 

Det er ikke spesielt vanskelig å montere noen av disse, men man må i alle fall vite forskjell på + og -. Litt erfaring fra kobling av ledninger, kabelsko etc. er kjekt.

 

Og så må jo selve instrumentet plasseres et sted. Battmann passer i 52mm instrumentmoduler.

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

Forsøk denne: http://www.elfa.se/no/

 

Gå inn på søkefunksjon, søk på batt-meter.  Voila.  :crazy:

 

Meteret koster iht prislisten kr 2043,- pluss mva, men om man går inn og bestiller det koster det kr 1.930,- pluss mva, så hvem vet?  Jeg betalte i fjor kr 1.930,- pluss mva inkludert shunt, så det er sikkert den høyeste prisen som gjelder.  Blir det flere av dere kan man kanskje  :smiley: om prisen?

 

Jeg tror ikke noen, selv med mange tommeltotter har stor problemer med å montere denne, da monteringsanvisningen er grei nok, må bare leses og forstås  :crazy: før man begynner.

 

Som nevnt i et tidligere innlegg, er instrumentet svært bra, bare montering, programmering etter eget ønske, og dermed har man full kontroll på strømmen ombord  :smiley:, selv om man ikke har peiling på strøm og spenning.

 

Lykke til folkens.  :smiley::wink::lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

:crazy: Vær klar over at Batman og Batt-meter har forskjellige data, selv om de i utgangspunktet ser like ut.  Sjekk tekniske data for å få dette verifisert.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Bilde

Det stemmer at jeg gjorde et forsøk på å få til et felles innkjøp av batt meter ifjor. Mitt mål var å skaffe instrumentet for kr 1.999, under forustetning av at flere gikk sammen om å kjøpe.

 

Skulle gjerne hatt et slikt instrument, men var (og er fortsatt)  ikke villig til å betale mer enn kr 1.999 for det.

 

Konklusjonen fra ifjor var at det ikke lot seg gjøre å skaffe instrumentet til den prisen.

Link to post
Share on other sites

Jeg monterte dette først i august slik at erfaringen er minimal og som du kommenterer plenty av instillinger. :smiley:

Min tidligere erfaringer er vha. voltmeter for å konkludere med hvor mye jeg har "tappet". Dette med å sjekke tilstand med voltmeter begynte å bli en besettelse " 2 siffer etter komma osv." og ofte målinger .

Jeg konkluderte med å kjøpe dette instrumentet i våres å valget baserte seg ikke bare på pris.

Dessverre installerte jeg det ikke før på slutten av sessongen  :nono:.

Den obeservasjonen jeg foreløpig har gjort er at jeg sansynligvis kan tappe batteriene lenger ned enn jeg har gjort. Basis for denne konklusjon er observert utlading over et par dager og hvor utlading baserte seg på et normalt forbruk med måling av ah uttak og hvor oppladingen var kontrolert mht strøm og ah slik at jeg har et vist forhold til effektivt uttak og lading av ah. Min plassering av instrumentet er også valgt slik at det er lett å slå øyne bort på og dermed ha et forhold til uttak i fremtiden.

Voltmeteret har ikke vært fremme etter instalasjonen  :crazy:

Link to post
Share on other sites

rhea: ...da jeg har såkalt tekstilkruser....

 

Tekstilkruser?? Dette har jeg gått glipp av -kan du gimeg litt voksenopplæring? (hm,skulle vel ikke være seilbåt,vel?)

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

I America heter Odelco Batt-Meter; "Heart Interface Link 10 Electrical System Monitor"  og jeg har bestillt den på www.sailnet.com.   Her var prisen 215$ minus en rabatt på ca 20$.  Får sendt den til en adresse i USA  og får noen til å ta det med hjem. Da ble det penger spart. Så tar jeg vel en prat med CAT for å høre hvordan jeg skal få montert det mest mulig fornuftig.

Link to post
Share on other sites

:cryin:  Om du vil starte med å se på en monteringsanvisning, for å forberede deg, tror jeg du finner denne her.

 

http://www.xantrex.com/Products/Inst_Acc/l...k10/link10.html

 

Du har kjøpt et utrolig bra instrument, som du garantert blir fornøyd med. :cheers:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites


Pirus: :sad:  Om du vil starte med å se på en monteringsanvisning, for å forberede deg, tror jeg du finner denne her.

 

Takk for den linken.  Ser i bruksanvisningen at shunten skal på negativ fra batteriet. Jeg har startbatteri og 2X110A forbruksbatteribank. Disse har felles jord, mens de har adskilt positiv. ( Med skillerele)  Går dette bra, eller må jeg skille på jorda til alle forbrukskilder. Jeg er jo bare interessert i å måle forbruksbanken?

 

Noe annet rart i instruksjonen var to ledninger med pluss fra batteri til instrumentet. Begge med hver sin sikring. Hvorfor ikke en ledning og en sikring?

 

Dette blir spennende for en amatør!

Link to post
Share on other sites


rhea:

 

Jeg har startbatteri og 2X110A forbruksbatteribank. Disse har felles jord, mens de har adskilt positiv. ( Med skillerele)  Går dette bra, eller må jeg skille på jorda til alle forbrukskilder. Jeg er jo bare interessert i å måle forbruksbanken?

 

Noe annet rart i instruksjonen var to ledninger med pluss fra batteri til instrumentet. Begge med hver sin sikring. Hvorfor ikke en ledning og en sikring?

 

Dette blir spennende for en amatør!


 

For å ta det siste først, det er altid spennende å jobbe med spenning.... :lol: :lol: :lol:.

 

Det er litt avhengig av hvordan forbrukskretsene er koblet til batteribanken...  Ombord i FLIII var det felles jord, samtidig med at både forbrukskretsene og startkretsene var kontrollert av en topolet bryter (hovedbrytere) hver, slik at både jord (minus) og pluss ble brutt når hovedbryteren ble skrudd av.  Slik er det forsåvidt enda.  Det gjorde det hele enkelt når det gjaldt å koble Battmeter.  :lol:

 

Batteribankene er koblet sammen, og jord er lagt til motor (felles jord).  Forbruksbelastningen (minus/jord)er tatt via en leder, (mye kobber) til en "plint" hvor den fordeles ut til forbrukerene, det samme er gjort med pluss. Det var da bare å montere inn shunten mellom minuspolen på forbruksbanken og den negative forbruksplinten. Det er fortsatt felles jord, via minus på forbruksbanken, minus på startbanken og til gods på motorene.  Når du bruker strøm fra startbanken vil da strømmen gå fra startbanken, gjennom belastningen på startsiden (startermotor, baugtruster etc) og via gods til startbanken.  Som man kan se av dette er det viktig at jordforbindelsen til forbruksforbrukere går til den negative forbruksplinten og ikke til gods på motoren.  Forbrukerene vil virke like godt hva man enn gjør, men du får kun målt forbruket om velger det første alternativet.  

 

Det du må gjøre er først å finne ut hvordan tingene er koblet ombord hos deg  :sad:.  Antagelig er alle forbrukerene koblet til minus på forbruksbatteriene, slik at du kan samle alle disse i et punkt, og deretter koble dem via shunten til minuspolen :sad:.  Er det ikke slik, har du en oppryddingsjobb foran deg om allt skal virke perfekt  :lol:.  Jeg koblet Batt-Meter direkte til batteriene, slik at jeg kan sjekke uten å sette på hovedbryterene.  Da får jeg også sjekket at ingen forbrukere trekker strøm utenom hovedbryteren  :lol:.

 

Når det gjelder de to ledningene med sikring syntes jeg også dette var litt pussig, men etter nærmere ettertanke... :lol:

Her er det snakk om kontinuerlige målinger av bitte små spenningsvariasjoner som skal gi deg et riktig bilde av hvordan batterienes tilstand er. Derfor må man også sørge for at alle målinger blir så riktige som mulig.  

Den ene lederen (5 rød) er grei.  Den gir driftspenning til meteret.  Strømforbruket til meteret varierer med hvilken funksjon det er i, slik at (nå snakker vi marginaler) spenningsfallet (på grunn av resistansen i lederen) over denne lederen vil kunne variere noe avhengig av bruken til meteret.  Når da den andre lederen (hvor det knapt går strøm) er en del av sensefunksjonen til meteret forstår vi at det er veldig viktig med to ledere her. :lol:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

:confused:I vår båthavn prøvte vi oss også med Elfas strømmåler. Den fungerte greit forsåvidt, men back-up batteriet tålte lite. Dersom størmmen var borte noen timer mistet måleren hukommelsen og nullstilte seg. Vi valgte tilslutt å kjøpe inn vanlige husmålere som det lokale kraftlaget hadde i drøssevis som avlagt overskuddsmateriell, ble solgt for kr. 100,-.

Ferdig montert på ei plate med inn-/utgående stikk kom den vel på rundt kr. 250,-.

Dette er nytt for oss. så vi mangler brukererfaring. Men min fastmonterte i båten har fungert godt i flere år.

Link to post
Share on other sites

velkommen Jenny! :sad:

 

Det du forteller var mystisk. Jeg målte strømforbruket i standby til 0.09mA, hvilket skulle tilsi at den burde holde i 46 døgn uten å være tilkoblet strøm. Med sølvoksydbatterier 70 døgn.

Dette burde holde hele vinteren.

Kanskje målerne deres ble liggende en stund med batteridrift før man koblet dem til?

Jeg skal teste det ut denne vinteren, har liten lyst til å ha det monsteret de har laget i båten... :lol:

Link to post
Share on other sites

En shunt er en elektrisk motstand med en nøyaktig definert verdi. Ved å sende strømmen du skal måle gjennom denne shunten kan du måle denne strømmen ved bare å måle spenningen over shunten. Typisk har en shunt en lavest mulig motstand, f eks 0.0100 ohm. 100A gjennom shunten gir da eksakt 1 volt spenning over shunten (Ohms lov).

 

Dette er den enkleste måten å måle relativ høye strømmer uten at man må spandere mange meter med tykk ledning eller sære instrumenter

Link to post
Share on other sites

I tillegg til hva Andreas forteller, som egentlig ikke kan sies bedre, slipper man det spenningstapet (i forbindelse med f eks måling av ladestrøm) som lange kabler forårsaker, selv om de har en viss tykkelse.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...