Jump to content

Unger og jollene, plageånder eller bare kos?


Grunna

Recommended Posts

Er det meg det er noe galt med eller er det normalt å få et heller annspent forhold til alle ungene som farter rundt i jolla med påhenger'n for å ødelegge for alle de som ønsker litt fred og ro når de har fortøyd for kvelden? I utgangspunktet er jo unger ålreite dyr.

 

Jeg kan forstå at det sikkert er greit å sende poden ut med jolla når han blir rastløs eller når far og mor skal slappe av etter middagen, men det er et helvete å høre småkapteinene som farter frem og tilbake og frem og tilbake og frem og tilbake i timesvis.

Jeg vurderer nesten å hente frem harpunen og punktere farkostene.

 

Hørte en historie om en kar som etter å ha hatt en guttunge kjørende rundt og rundt skuta hans, ga guttungen en femtilapp for å kjøre rundt båten til pappa i stedet. Det ble med fire runder og så bar det rett til sengs.

 

Det blir mange femtilapper for å få litt fred, sånn som forholdene er i  mange populære havner.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Hei Grunna,

 

Tror du har startet en tråd som kommer til å bli lang.  Godt sjømannskap kan man aldri lære for tidlig, men terror kan bli for mye for noen og enhver.  La ungene kose seg med jolla under kontrolerte forhold, men ikke i natthavner.  Problemet er nok at jolla blir brukt som erstatning for TV.  Vis hensyn og ha en fin sommer.

 

MVH

 

Kito

Link to post
Share on other sites

De fleste barna er hyggelige og greie, og kan snakkes med hvis man lykkes med samtale "på like fot". Alle har vel også hyggelige minner med barn som bruker jollene fornuftig og tar hensyn.

 

Av og til løper leken med jollene løpsk og alt er ute av kontroll, og man har ikke sjans.

 

Det er vel foreldrene som først og fremst er problemet? Det er egentlig de som tøyer grensene!

 

Vel, jeg har i alle fall lært at hvis jeg kommer til en uthavn for å hvile ut etter en langseilas, da må jeg unngå å ankre opp og bli rundingsbøye for dagens motoriserte jolleregatta! :confused:

Link to post
Share on other sites

Etter mange år med unger og jolle, kan jeg ikke si at jeg har opplevd dette som et problem. Men mine barn hadde klar instruks om at jollekjøring skulle foregå utenfor havna.

 

Havna skal bare være til transport strekning ut av og tilbake til moderskipet. Tør du ikke dette som forelder, skal heller ikke barna kjøre jolle.

Link to post
Share on other sites

Etter mange år med unger og jolle, kan jeg ikke si at jeg har opplevd dette som et problem. Men mine barn hadde klar instruks om at jollekjøring skulle foregå utenfor havna.

 

Havna skal bare være til transport strekning ut av og tilbake til moderskipet. Tør du ikke dette som forelder, skal heller ikke barna kjøre jolle.

Klarer en å få ungene til å godta dette (og det burde jo ikke være noe problem!) så er det bare bra at de får leke seg med jolla. Det er viktig at de får leke seg og tidlig lære hvordan båter oppfører seg.

 

Problemet er jo alltid "alle de andre ungene og ikke våre englebarn". Det går utmerket godt an og sankke til andres unger dersom de lager for mye uro. Om de ikke har folkeskikk tåler de å bli tilsnakket på en folkelig måte. Utskjelling gjør bare problemet verre. Som PanPan sa så er det jo foreldrene som er det virkelige problemet........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden henger sammen med andre tråder om hekkbølger og annen hensynsløshet. Hvis kapteinen på moderskipet er av den fornuftige og hensynsfulle sorten, vel, så er det grunn til å anta at poden blir deretter, og omvendt.

 

Utskjelling? Hva er nå egentlig galt med det, hvis det blir gjort på en ryddig måte? Jeg kan ikke forstå annet enn at noen ganger er dette det eneste "språket" som duger, dessverre. Man skal selvsagt først forsøke med det gode og joviale, men hva hvis det ikke nytter? Når "far" ikke klarer å oppdra poden, må noen andre sette foten ned, kontant og saklig. Dette er å sette grenser for seg selv og egen rekreasjon, noe vi er i vår fulle rett til å gjøre.

 

Hvis alle viste hensyn, og satte seg selv inn i den annens situasjon, ville vi sluppet denne diskusjonen, slik er det dessverre ikke. Da må man bare si fra, og jeg tror det kan være nyttig mange ganger, det å være tydelig på egne grenser, kanskje det går opp et lite lys for noen og en hver i ubetenksomhetens stund.

 

:confused:

 

mvh

 

M

Marna

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Egne barn kan jeg ikke snakke til, - har ikke egne barn. Men synes det er vanskelig å snakke til andres barn når deres egne foreldre bare sitter og ser på når jollene freser rundt mellom ankerlinene.

 

Eller når en av pappaene arrangerte jollerace for ungene frem og tilbake i timesvis like oppi ankerlinene! Og "sjefsarrangøren" monterte for sikkerhets skyld en ekstra påhenger på jollen til poden for å få ekstra mye fart  (og støy). Da fant jeg foresten frem det største speilreflekskameraet mitt, stillte meg opp og sa (ropte) til kona at: Dette blir noen flotte bilder for Båtmagasinet, slike bilder til skrekk og advarsel er sikkert velkomne! Da ga de seg.

 

En annen metode kan være den naboen min brukte på vårt lokale supermarked. Mens noen foreldre, handlet raste ungene deres rundt med handlevogner mellom reolene og laget et he. . spetakkel. Da var det naboen min ropte til meg: Det er virkelig synd på disse foreldreløse ungene som ikke har noen annen plass å leke! Da var det noen foreldre som raskt fikk dempet krapylene.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da fant jeg foresten frem det største speilreflekskameraet mitt, stillte meg opp og sa (ropte) til kona at: Dette blir noen flotte bilder for Båtmagasinet, slike bilder til skrekk og advarsel er sikkert velkomne!

Får vi se noen bilder...... :wink:

:confused:

Link to post
Share on other sites

Får vi se noen bilder...... :wink:

:confused:

Vel, hva med "ungen" min, den forrige skipshunden Brutus?

Han trivdes godt i jollen han.

 

Bilde

 

Klikk på bildet for å se hvor glad han er!

 

Lars H.  :lol: :lol:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Brutus er flott han - har sett'n på dette bildet i databasen (Pioner 235) forresten.

 

Men jeg tenkte på litt mer fartsfylte bilder i anledning den omtalte sak jeg da vet du  :confused:   Men vi skal vel ikke lage noen gapestokk.

Link to post
Share on other sites

Men jeg tenkte på litt mer fartsfylte bilder i anledning den omtalte sak jeg da vet du  :confused:   Men vi skal vel ikke lage noen gapestokk.

Enig, ingen gapestokk, foreløpig. Dessuten tok jeg ikke noen bilder av kappkjøringen, de ga seg jo. Det kan også opplyses at politibåten kom like etterpå, tror noen var så provosert at de hadde kontaktet politiet! Men som sagt, da var allt rolig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg henger meg på klagekoret, synes at jolle kjøring, strømagregater og ungdommer som har det gøy er helt forferdelig der ute..

.. men, det er klart vi tar jo en dram og synger litt om natta, men det er jo bare ! :confused:

..og om noen synes det er ubehagelig så får de finne seg en annen plass..

Link to post
Share on other sites

Hvor plagsomt dette er, er vel delvis relatert til turtallet på påhengeren, de lar seg jo nesten ikke høre når de går på tomgang. Men det holder vel ikke å gå i 2-3 knop til en er et stykke  unna de som ligger fortyød. Jeg har lagt merke til noen særdeles velopdragene barn som faktisk har gjort dette, men det er ikke mange av dem. Derimot er det mange som lister seg avgårde de første meterne fra moderskipet for så å gi full gass.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Har selv barn og ungdom ombord - og til alt overmål to joller med hver sin påhenger.  Her må det vises sunn fornuft og foreldre/foresatte må gå foran med et godt eksempel.  Men, det nytter lite med kjefting på poden(ene) når voksne i nabobåten tenner aggregatet på land for natten.......  (fusk i motoren var det også,,,, uuuuæææ)

:cheers:

 

Var forøvig på en holme i Oslofjorden for et par uker siden.  Her var det tilfeldigvis en sau eller....geit? På morgenkvisten ble en godt voksen kar i nabobåten tydeligvis så irritert av en forsiktig breking i det fjerne at han like godt hentet hagla!!! - og smalt av skremme skudd ca. kl. 05:30   Ja, ....da var jo hele øya våken og arrgumentet til poden om å vise hensyn etc. satt temmelig lang inne....

 

Gå foran med et godt eksempel og lær ungene (-og voksne) folkevett..! Unger har godt av trene seg for å bli gode og fornuftige kapteiner!

 

:cheers:

http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson
Link to post
Share on other sites

Halloen folkens !!

 

Her va det mye snålt å lesa !

 

Når det gjelde deg Grunna , så e det deg det e nåke gale med .

Men trøstå må verr det at du ikkje e aleina , han " kapteinen " på Trudelutt e minst ein lika store " surmular så deg, om ikkje verre !!

 

Her e det furtne gubbar så har ett problem , ikkje ongane og foreldrene deiras !!

 

Selvfølgelig ska det tas hensyn , men nåke må dokker tåla .

Hvis problemet dokkas vedvare så kjøp hytta på Hardangerviddå , så kan dokker sitta der å nyta stillheten og glo ut i fjellheimen !!!!

 

Eg drar på sjøen i mårå , me TO jollar på slep !!

 

God båtsommer !!

 

Leifen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg henger meg på klagekoret, synes at jolle kjøring, strømagregater og ungdommer som har det gøy er helt forferdelig der ute..

.. men, det er klart vi tar jo en dram og synger litt om natta, men det er jo bare ! :cheers:

..og om noen synes det er ubehagelig så får de finne seg en annen plass..

Jeg aner litt ironi her jeg  :cheers:

 

Jeg har egentlig ikke noe imot ungdommer som får ha det litt artig med joller jeg. Men de kan lære seg å vise det aller nødvendigste av hensyn ved å holde fornuftig avstand til andre båter, ikke kjøre så veldig sent på kvelden etc.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelde deg Grunna , så e det deg det e nåke gale med .

Men trøstå må verr det at du ikkje e aleina , han " kapteinen " på Trudelutt e minst ein lika store " surmular så deg, om ikkje verre !!Eg drar på sjøen i mårå , me TO jollar på slep !!

Skal ikke på sjøen denne helgen, men neste helg skal jeg ut alene med skipshunden. Da tar jeg med Pioneren med -78 mod. 5Hp luftavkjølte Yamaha. Når den planer i 12 - 15knop skal det bli lyd!! :boxing:

 

mvh. Lars H.

 

PS! Se på linken: Noen ganger er det all'right!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ta hensyn!

Leser at det er en del vestlendinger som sikkert har det rolig i uka og koser seg når de hører

litt ulyd i helgen.

Her på  østlandet er det motsatt, masse ulyd og spetakkel midt i uka og ønsket om stillhet i helgen der unger og motorbråk ikke er ønskbart i favoritthavnen.

Vi er mange som nikker høfflig til nabobåten når den ungre håpfulle legger ut med 9,9 hk`n midt i røsvinsseansen, støyforurensing!

Oppmaner igjen, ta hensyn! :nono: :boxing: :boxing:

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig ska det tas hensyn , men nåke må dokker tåla .

Hvis problemet dokkas vedvare så kjøp hytta på Hardangerviddå , så kan dokker sitta der å nyta stillheten og glo ut i fjellheimen !!!!

Jeg trives mye bedre med å sitte å glo utover fjorden etter en fin seilas fremfor å pese rundt i fjellheimen og har ikke noe imot at en båt tyter forbi i ny og ne.

 

Legg årets sommerferie til Østlandet og prøv med et par kvelder i en populær havn i indre Oslofjord som feks. Sandspollen, så forstår du kanskje hva som får meg til å fremstå som en "furten gubbe". Det kan kanskje sies at jeg ber om det ved å velge en slik populær havn, og jeg pleier vanligvis å prøve å finne mer uforstyrrede steder, men det er ofte mange båter ute og lite plass i langhelgene.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Link to post
Share on other sites

Vel, hva med "ungen" min, den forrige skipshunden Brutus?

Han trivdes godt i jollen han.

 

Bilde

 

Klikk på bildet for å se hvor glad han er!

 

Lars H.  :boxing: :boxing:

Er ikke dette på grensen til dyreplageri ???? Stakkaren har jo ikke motor........... :sad: :sad: :smash:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette på grensen til dyreplageri ???? Stakkaren har jo ikke motor........... :boxing::smash::sad:

Hva skal han met motor(lyd)? Han klarer vel å plage "gamle grinebittere" :discuss med bjeffingen sin?

 

Lars H. :boxing:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Helge, ja det var ironisk ment.

Denne debatten har vi hatt flere ganger med forskjellige tema'er og i forskjellige fora.

Kort handler det om å vise høflighet og folkeskikk.

I dagens samfunn ser vi mer og mer av at egoismen får utfolde seg. Før var det noen mennesker som tok seg til rette. I dag er det blitt mer og mer vanlig, og man argumenterer og forsvarer sine interresser utfra rene egoistiske hensikter.

Resultatet ser vi i at politikere henger seg på debatten og må regulere problemet, eksempelvis 5 knops loven.

Noe har skjedd med oss, for noen få år siden hilste nesten alle (Tønsbergskjærgården) ,i dag er det redusert til et minmum. Tidligere var vi også flinkere med å strekke ut ei hand ved fortøyning eller i andre sammenhenger.

Nå har vi har fått større båter med winch, baupropell og kartsystemer og mange føler nok at de er selvhjulpne så de kan tillate seg å kjøre sitt eget løp.

Men alle som er erfaring vet at en dag, ja en dag, trenger også du hjelp. Og da kan det være greit og ha vist litt folkeskikk i forkant.

 

Ha ei god helg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...