Jump to content

Unger og jollene, plageånder eller bare kos?


Grunna

Recommended Posts

Apropos sjenerende eller ikke.

 

Det er leeeeeenge til barna er like sjenerende som voksne. Av de jollene de kjører, blir der ikke hekkbølger, da er voksne milevidt over i sjenansegraden.

Akkurat det er jeg helt enig i.

 

Å sitte bak i båten å se på barn som koser seg i jollene, både med og uten motor er terapi og noe av det bedre en varm sommerdag. Som sagt er det ikke dette jeg kommenterte.

 

Tenk om trebåtene mine kunne tatt igjen noen av de kystvaktskipene som durer forbi med hekksjøer så store som halvhøye tsunamier - da hadde jeg jammen jugd på meg en admirals grad! :smash:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Man kan godt diskuterer hvem som er best og verst av barn og voksne. Men det blir en litt annen diskusjon.

 

Kan heller ikke se at dette er en diskusjon om hvorvidt barn bør få lov til å skaffe seg båterfaring. Det er vel samtlige enige i.

 

Men er det en forutsetning for en vellykket tur, også for barna, at de får bruke jolla, og det helst bør skje godt innenfor syns- og hørevidde, ja så er det de voksnes ansvar å finne egnede havner for det der konflikter kan unngås.

Har i årenes løp blitt påtvunget relativt mange "opplæringskurs" rundt dreggtauene, og et av disse "kursenes" store mangler er at hensyn til andre båtfanter ikke inngår. Det kommer heller ikke av seg selv.

 

Når det er sagt, er det åpenbart at mange jollebarn har helt utsøkte rollemodeller, og er på alle måter glimrende båtførere.

Men om opphavet gir f..., og kun bruker jolla som barnevakt, så setter man lett en standard for podens fremtidige båtliv.

Den såkalte unna-vei-her-kommer-jeg-standarden.

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut til at de fleste (alle?) snakker om barna innenfor eller utenfor synsvidde, men få (ingen?) som snakker om å være SAMMEN med barna under kjøreopplæringen?

 

Samtidig klager dere vel over dårlig lærertetthet i skolen? Nei, ferie med barn betyr samvær med barna også - eller? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

:eek:

 

Sammen med?? :confused:

Vi snakker om ferie? Eller... :lol:

 

 

Joda, vi er da sammen med barna for de meste, men det hender at jeg reiser ut endel alene i helger, og at kona og jeg sniker oss ut en helg eller to om vi får til det.

 

Men hva har dette med ankertaukappere, og trommehinnevrakere av noen jollekjørere? Pen og grei kjøring - både med og uten far/eller mor i båten - er helt ok for meg, gjerne i timer, men ikke i øredøvende lydstyrke 1 meter fra akterenden min - og da gjerne i en fart, som gjør at de innimellom ikke klarer å stoppe før de må bruke båten som hjelpebøye å snu på.

Det liker jeg ikke.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Barn skal ikke ha motor, men ungdom over 16 derimot kan ha det

Kva er nedre grense for å få lov til å kjøre båt med motor ÅLEINE utan at nokon er med? Veit om 16års regelen, for under 10knop, under10hk under 15fot. Men det må da finnast ei grense for kjøring av båt i det heile tatt, eller? :crazy:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Er det meg det er noe galt med eller er det normalt å få et heller annspent forhold til alle ungene som farter rundt i jolla med påhenger'n for å ødelegge for alle de som ønsker litt fred og ro når de har fortøyd for kvelden? I utgangspunktet er jo unger ålreite dyr.

 

Jeg kan forstå at det sikkert er greit å sende poden ut med jolla når han blir rastløs eller når far og mor skal slappe av etter middagen, men det er et helvete å høre småkapteinene som farter frem og tilbake og frem og tilbake og frem og tilbake i timesvis.

Jeg vurderer nesten å hente frem harpunen og punktere farkostene.

 

Hørte en historie om en kar som etter å ha hatt en guttunge kjørende rundt og rundt skuta hans, ga guttungen en femtilapp for å kjøre rundt båten til pappa i stedet. Det ble med fire runder og så bar det rett til sengs.

 

Det blir mange femtilapper for å få litt fred, sånn som forholdene er i  mange populære havner.

 

 

PS. Nå har ikke jeg lest alle de 8 sidene i denne tråden :wink:

 

Men jeg må si meg endel enig i Grunna.

Nå har jeg seiler, og elsker den lydløse framdriften.

Ikke har jeg fått barn enda heller, he-he.(Trenger ikke evt lekekamerater)

 

Den dagen jeg tok steget opp fra seiler med påhenger, til liten diesel innenbords,

så syntes jeg det også var utrolig deilig.

 

Altså er jeg ekstra dust på bråk :wink:

 

 

Så den typiske kjøringen rundt og rundt for hoppe på egne bølger inne i en naturhavn,

det kan jeg ikke annet enn å mislike som støyforurensing.

 

Selvfølgelig er argumentet der, at jeg må finne meg en mer øde plass.

Men fjorden er ikke så stor, når første legget typisk er fredag ettermiddag fra Oslo og ut fjorden.

Da blir det gjerne f.eks Håøya og Sandspollen.

 

Er selv oppvokst med 3uker langs kysten osv.

Og vi hadde alltid slepejolle. Oss ungene likte komme oss utpå med den.

Første årene med årer , og siste årene med 3.6HK Chrysler.

Med påhengern gikk turen typisk ut til en stake for å fiske.

(Chryslern gikk jo også varm etter en stund da, he-he)

 

Tja, hvor ble det poenget.

Slår et slag for seiljolla.

Og går ungene tom for bensin litt utpå, så hva med årer?

 

Argumentet bli båtvant i ung alder er forsåvidt bra.

 

Ja.ja, nå er det fredag.

Prøv se ann tingen fra andres ståsted også, gjelder mye her i livet :wink:

 

God helg,

hilsen Opus :flag:

Link to post
Share on other sites

Kva er nedre grense for å få lov til å kjøre båt med motor ÅLEINE utan at nokon er med? Veit om 16års regelen, for under 10knop, under10hk under 15fot. Men det må da finnast ei grense for kjøring av båt i det heile tatt, eller? :crazy:

Nei, det er ingen nedre grense! Men regelen er at for å føre båt med mer enn 10hk, 8 meter lengde og som KAN - ER I STAND TIL - å gå fortere enn 10 knop (spiller ingen rolle hvor fort du kjører eller har tenkt å kjøre!), ja da må man være minst 16 år. Heller ingen øvre aldersgrense! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Her er tingen!

 

-Stillheten blir ikke brutt

-Farten blir ikke for høy

-Etter noen timer el. må den lades og barna må gi seg

-Gunstig pris (sammenlignet med bensin motorer).

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...41&pos=3&tot=33

 

Har selv prøvd en slik motor og den er gaske så lydløs.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Nei, det er ingen nedre grense! Men regelen er at for å føre båt med mer enn 10hk,.....

Jøss... har alltid ment den nedre aldersgrense var 10 år! Nytt for meg, men da var vi ombord hos oss heldigvis lovlydige mot den regelen da. Har alltid trodd vi synda, for de kjørte fra de var i stand til å starte "vispen", som var lenge før fylte 10.

Regner med du mener mer enn 9.9Hk? Du må være 16 år for 10Hk.

Link to post
Share on other sites

Her er tingen!

 

-Stillheten blir ikke brutt

-Farten blir ikke for høy

-Etter noen timer el. må den lades og barna må gi seg

-Gunstig pris (sammenlignet med bensin motorer).

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...41&pos=3&tot=33

 

Har selv prøvd en slik motor og den er gaske så lydløs.

Hadde jeg utstyrt ungene med en sånn kremvisper, tror jeg at sjansene for at de hadde sovnet bak rattet hadde vært rimelig store.... Blir ikke like kult å hoppe på bølgene i 2 knop, og treffe kompisene da...

Link to post
Share on other sites

Et resultat av alle blondinene....

 

Hvor ofte tar du alle barna med på båttur, Worse? :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Jeg var han med rødvin og bok! :seeya:

 

Dette var ikke ment som noe personangrep på deg Vikers :eek:

 

prøvde bare å vise at det med respekt for hverandre må gjelde begge veier.

Glad i rødvin jeg også :cheers:

 

 

Til Perlen:

Helt enig med dine to innlegg.

 

Ellers er jeg enig i at joller ikke skal være lettvinte barnevakter.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Dette var ikke ment som noe personangrep på deg Vikers :eek:

 

prøvde bare å vise at det med respekt for hverandre må gjelde begge veier.

Glad i rødvin jeg også :cheers:

...

Tok det heller ikke som det. :cheers:

 

Respekten er der den, om den er der hos jolle-brukerne.

Ellers kan jeg anbefale Marques til Fajitas - noe jeg har blitt servert i kveld.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tok det heller ikke som det. :cheers:

Respekten er der den, om den er der hos jolle-brukerne.

Ellers kan jeg anbefale Marques til Fajitas - noe jeg har blitt servert i kveld.

 

Bra.

Marques er notert bak øret :seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...