Jump to content

Unger og jollene, plageånder eller bare kos?


Grunna

Recommended Posts

Det å kjøre jolle er den desidert beste måten å lære seg hvordan man manøvrerer en båt på. Så går man over til større båter etterhvert.

..... hmmm. . ...... seile jolle holder jeg på. Men, å begynne med en liten båt som liten, enten man ror, seiler eller "kjører", er det vesentligste!
Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg å grue meg til å ta med gummibåt for første gang å la jentungene på 13 og 10 år kose seg litt i ferien.

Synes ikke du skal grue deg til det. Denne tråden er jo full av gode råd om hvordan man bør og ikke bør oppføre seg i gummibåt med motor. Her har pappa en (siste :drink:) gylden anledning til å oppdra sine barn. (Snart er det for sent! :smash:) For ikke å snakke om muligheten til å gjøre dem avhengige av båt resten av livet!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå begynner jeg å grue meg til å ta med gummibåt for første gang å la jentungene på 13 og 10 år kose seg litt i ferien.

Det skal du ikke være redd for Kotnes. Dess før de kommer i gang dess bedre er det etter min mening. Få dem glad i sjølivet. Eneste aberet er at du blir ikke kvitt barna igjen. Mine to på 17.5 og 20år har tilpassa ferie og sommerjobb for å kunne være med i år igjen. Tar av fra Tjøme mot sørlandet i morgen.

Vi har synda mot reglene i alle år. Motoren har vært for stor og fart for stor i forhold til regelverket. Jeg tror ikke mine barns moral ligger i ruiner av den grunn. De har lært seg å kjøre med fornuft og ta hensyn. Av all galskapen jeg har sett står de unge for ett minimum, dessuten er de som oftest lette å snakke til om en tar det på den rette måten.

Få ungene ut i jolla i ung alder og gi dem opplæring og en motor er min mening. Gjerne fritt bensinbudsjett også.

Er du i Tvedestrand området fredag om ei uke så rop på Maja LN 3523 så skal ungene få teste litt "skarpere" jolle!!!

 

God tur og sommer fra Sigurd

Link to post
Share on other sites

Vi starter pent med en 4 hk på en  3 meter gummibåt. Tror det er best. Den planer akkurat med de unga i. Reiser sørover fra OSLO imorgen. Har ikke vhf men ligger på kanal 4 på walkien. Ser dere en Hanto 24 og en Hasla 26 med vimpelen på topp kan dere rope på Kotnes eller Brumle. God sommer til alle.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hej !

 

Tenkte bare delge er följande;

Vi låg i Ekenäs på Sörkoster ett par nätter för ca fjorton dager sedan.

 

5-6  gummibåtar, med små ungar i, for runt där på kvällen,

men samtliga höll maks 3 kn in och ut ur hamnen, sen när de

kom utanför hamnpirarna så drog dom på!

 

En av jenterna hade till och med lanterna på sin lilla jolle!

(det hade jag aldrig sett förrut !)

 

Stor heder åt dessa små kaptener o kaptenskor !!!  :confused:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Min första båt var en optimistjolle !

 

Det tycker jag är en veldi fin liten jolle, som man både kan ro o segla,

kan verkligen rekomenderas !

(till nöds går det väl oxo o henge på en liten 2hk motor!)

Nackdelen är väl att den inte är så god som slepebåt, och svår att stuva undan!

 

Men det är andra tider nu, det är bare o konstatera!

Nu skall det var gummibåt o så stark motor som möjligt!

Jag tror att det er en trend som går över med tiden, det kommer snart något nytt!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jollen kan jo også brukes til...........

Bilde

Bildet er tatt av en tilfeldig båt på vei sørover fra Bekkjarvik.

Det er vel dette vi ofte antyder ovenfor bråkete unger, men som vi aldri gjør.

Hvet ikke hvorfor pjokken sitter i jolla her men tankene surrer jo !! :confused::cool:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Tenkte bare jeg skulle dele mine tanker om gummibåt kjøring med dere godt voksne mennesker :wink:

 

Jeg har selv vært en av disse ungene som enkelte klager så fælt over, og jeg må si at vi kjører da virkelig ikke så ille. Vel, selvfølgelig det finnes jo enkelte som kjører som griser, men la meg nå spørre.

 

Hva slags inntrykk tror dere at vi unge får når vi blir kjeftet huden fulle for ikke å slakke ned farten i det vi passer tett inntil andre båter, og så 15 minutter senere så tar en mann på godt 40 år og setter seg i en jolle, og gir full gass i fra det øyeblikket han løsner fortøyningen til han er ute av synet?

 

Jeg må innrømme at vi mange ganger har hatt den diskusjonen oss imellom. Vi får kjeft for å kjøre som noen svin og trues med å blitt satt på land for resten av helgen, og så ikke en halvtime senere så gjør en av dem som har kjeftet på oss akkurat det vi ikke får lov til? Joda, her går enkelte virkelig frem med et godt eksemple.

 

Jeg har kjørt gummibåten i flere år og det er noe av det gøyeste jeg gjør. Det er en helt spesiell følelse å kjøre en liten 3 meter lang båt i over 20 knop inn i mellom fjellene og ut på havet og hoppe i bølgene. Selv passer jeg alltid på å ta hensyn til andre båter og sakke ned farten når jeg passerer tett inntil en annen båt, selv om jeg da selvfølgelig ser andre som ikke tar hensyn på samme måte.

 

Men, tenk litt over hva slags forbilde dere gir oss. Det er jo tross alt dere vi lærer fra :wink:

 

Ace

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger mye i uthavner i helgene - da spesielt for roens skyld. Må ikke være tyst, men ikke inntil en av de større marinabryggene med alle fasiliteter og fest til 08.00 - kan du si.

 

Når jeg da gjerne fortøyer i 18.00 -tiden så er det ikke så mange der, og jeg finner et fint sted med kveldssol - tiden går, rødvinen smaker, boken er god og folk kommer til.

Fortsatt helt fint... Griller tennes på land, noen bader, noen skal ut på vannski men en av de større jollene. Nydelig kveld ikke sant. 10 - 12 båter inne i en stor vik, nesten ute ved havet.

 

 

Men.......etter middag.....så skal alle barna - da de små i jollene ( de får jo ikke lov til å kjøre utenfor viken) - Med det resultat at de da starter 3-4 meter bak ankertauene og kjører frem og tilbake på full gass alle sammen og det er bare i 8 båter. Og de fikk alle lov til å kjøre til tanken gikk tom! Det tok sin tid!

 

Jeg lot de på den dagen, men bestemte meg for at om de skulle være på samme sted også dagen etter så ville jeg enkelt forklare for foreldrene at om de ikke innskrenket dette, eventuelt skiftet tidspunkt på dette, så ville jeg gjøre noen modifiseringer på bensinmengden.

 

Heldigvis kom de ikke dagen etter. Men jeg mener ikke at slikt er god oppførsel fra foreldrene - barna gjør ikke noe galt - foreldrene svikter totalt her. De er nok "slitne"... Tross alt lå vi fire andre båter rundt dem på alle kanter der, som de bare overså.

Hadde de kjørt ut av viken og kjørt og herjet i bølgene uterfor viken hadde det ikke vært en sak, men 8 fresende bråkende6 meter fra deg mer eller mindre hvert 20 sekund over 2,5 time en lørdagskveld ble noe mye.

 

Ville tatt mye annet bråk før det kan du si.....

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Først så det er sagt , dette gjelder ikke alle unger . Men som regel endel ja , og feilen den ligger vel stort sett hos foreldrene som lar ungane gjøre stort sett som dem vil bare dem kan sitte på land sammen med andre foeldre å drekka i fred uten barn .Som regel ikke så vanskelig å få ungane til å kjøre litt lengere ut , snakke litt pent å fleipe litt til dem og går ikke det , over til den høyrøsta metoden så foreldre og resten av brygga hører da sjer det som regel no kjapt .

Dattra mi bruker gummijolle med passe stor motor som flyr passe fort , årer gidder hu ikke bruke derfor gjør som hun er opplært til , å kjøre utpå og ikke inne i bukta/bryggene på kryss å tvers av dreggtau eller's blir det årer den dagen .

Lær opp ungane hvordan dem skal kjøre og hvor da blir nok sommer'n fin rundtom .

 

PS: syntes også foreldre bør passe på slik at unger under 16 ikke kjører med for store motorer , mange foeldre trur jo enda at 9,9 hk er helt ok . Kan fort hende at det oppstår en ulykke , og det blir alt for dyr lærdom for en stakkar på 12-14 år .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig i at foreldrene bør være litt forsiktig med motorstørrelsen med unger som er under 16. Har selv sett mange som har en liten steady eller gummibåt med en 9,9 hk på, og det er ikke alle av dem som har kontroll for å si det slik.

 

Selv begynte vi med en 4 hk, men etter et par år ble det litt lite når hele familien skulle ut å kjøre så vi kjøpte en 9,9 hk. Jeg brukte hele første sesongen til å lære meg å kjøre den sikkelig slik at jeg hadde kontroll over båten. Det var uvant med den store farten.

 

Selv nå bruker jeg som regel kun halv gass når jeg er ute å kjører. Det gir en god fart, samtidig som du har full kontroll.

 

Men jeg ser jo flere og flere små unger på 10 - 12 år som kjører rundt med 9,9 hk. Vet det er enkelte foreldrer som setter fartssperre på motoren og det er jo bra, men det er flertall av dem som bare lar ungene herje som de vil, så lenge de gjør det utenfor buktene der det ligger båter.

Link to post
Share on other sites

Opplevd dette i havn med avmerkede badeområde med bøyer, der et par joller suste med sin 15-20 knop innenfor bøyene uten å få tilsnakk av sine foreldre.

Etterpå kom vi i snakk med politibåten, og da sa de at de skulle ønske folk var flinkere til å melde fra om slike grove overtramp, så de kunne komme og gi tilsnakk (=forelegg?). Tross alt hadde de et enormt stort område å dekke som de ikke nådde over uten tips fra publikum.

 

Det er det jeg kommer til å gjøre ved grove overtramp heretter, melde fra til Politibåten. Med grove overtramp er det slikt som setter andres liv og helse på spill.

 

Når det er sagt, har også jeg jolle på slep, som poden kan bruke. Men det er viktig at det blir brukt med sunn fornuft.

 

I en populær havn med mange folk, må man bare akseptere støy, enten det er jollemotorer, prat, latter eller musikk. HVis man vil ha stillhet, må man finne en øde uthavn...

 

(lett for meg å si kanskje siden vi her på vestlandet har mye mer skjærgård enn folk da :lol: )

Link to post
Share on other sites

Er enig med TINE II. Vi skaffet oss ei jolle når jr. var ca. 10 år. Det satt da en 15hk.på den,så

jeg fikk tak i en 4hk. Dette gikk ikke fort, for det var ei 10 fots Askeladden.Vi lærte ham opp

til å kjøre i sakte fart både fra og til båten,og lag ikke uhygge blant naboene. Gjorde han ikke

som vi sa,blei jolla parkert.

Link to post
Share on other sites

Nå må vi ikke begynne å bli gubbete her :lol:

 

Selv startet jeg som 6 åring med Vg jolle og byttet seilet ut med motor som 8 åring.(byttet tilbake igjen som 16 åring).

 

Ungene må få lov å kose seg og lære seg opp med jollene. Det er eneste mulighet de har for på riktig måte å beherske sjølivet og manøvrering. Alt naturligvis med måte men tenk på dere selv når dere var 8-10 år ??

 

Dem som iriterer meg mest er seniorer som skal sette ungene i fokus og beklage seg over støy!. Da er det bedre å gjøre som Lars H - :flag: Ikke å besøke steder hvor man vet at det er mange mennesker i ferien.

 

Det er naturligvis også mulig å fortelle poden at det er andre steder å kjøre en i sirkel rundt moderbåten :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Man drar selvfølgelig ikke til Middagsbukta, Smøgen eller Grebbestad for å finne ro.

Men poenget bør jo være at kan kan unngå å støye nabobåtene, så gjør man det, enten det er barn i joller, aggregater, lading, stereoanlegg eller fyllerør til morgengry etc.

 

Man kan jo snu på det, vil man lære barna jollemestring så bør man finne seg et sted som er velegnet for formålet.

De på tråden som mener unødvendig støy er greit, synes å være av den oppfatning at det er støyvegrere som bør vise hensyn ved å å finne seg et annet sted.

 

Ligger man i en uthavn skal det ikke mer enn en skikkelig støykilde til for å ødelegge idyllen.

Hvorfor kan ikke "støysenderne" selv finne fram til nattehavner der man unngår kjeft og dårlige naboforhold?

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er nokk ett stort problem, jeg blir selv forbanna på kompisser og venner som råner rundt i havner, spessielt i havna på sætre. men for å være helt ærlig så er nokk de fleste unger klare over at de lager bråk, er jo litt morro og få en solbrent mann hoyende etter seg. Husker det var noen ganger vi dro på ekstra om kveldene i havna f.eks, morro var det for oss. men det var nokk fler som syns det var ett helvett. Har heldigvis slutta med det nå da, kan jo ikke lage så mye bråk med en seilbåt, men har fått folk på nakken for å seile også... God kvel alle sammen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...