Kim Anton Startet 1.November.2005 Del på Facebook Startet 1.November.2005 (redigert) Hvor mange minusgrader i lufta tåler en marinisert B20 før den begynner å fryse og er i faresone for sprekk? Erfaringer ang. dette? Lurer på om det begynner å haste med å ta båten opp, eller om kan bruke den til det blir virkelig kallt.. Redigert 1.November.2005 av Kim Anton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Det er det vel strengt tatt vanngtempen som bestemmer, ettersom båten ligger på vannet. Forøvrig er den laveste temperaturen jeg har registrert inni båten, hittil i høst 11, 8 grader. Omlag akkurat det samme som sjøtempen vil jeg tro.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Walter_S Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Hvor mange minusgrader i lufta tåler en marinisert B20 før den begynner å fryse og er i faresone for sprekk? Erfaringer ang. dette?Her er det mange momenter som spiller inn, Kim Anton! Bl. a. hvor i landet båten ligger. Hvor kaldt det blir der vanligvis. Du skriver........... minusgrader i luftaStår motoren ute i friluft? - Dekk den til! Antageligvis snakker du om en motor ombord i din båt på vannet...... Trebåt: Tre isolerer ganske godt mellom sjøvannstemperaturen og motoren. Da skal du ta hensyn til kuldefall - altså den kalde luften som kommer "ovenifra" og legger seg på bunne av båten. Her er det motorroms- / motorkasselokk sin isolering som er avgjørende. Er motorkassa tett? Tett eventuelle sirkulasjonshull. Legg ekstra isolasjon over motoren. Et gammelt ullteppe kan brukes (sålenge det er tørrt). Plastbåt: Sålenge det er åpent vann er det neppe noen fare hvis motoren din er ellers godt isolert, står rimelig langt nede i skroget og ellers er godt tildekket av isolasjon (varmen fra sjøvannet ikke blir transportert bort av vind, etc.). Glassfiberskrog leder "varmen" fra sjøvannet godt oppi motoren. Et gammelt ullteppe eller i værste fall en Glava-matte over motoren hjelper utrolig. Hadde selv en båt med sjøvannskjølt motor på vannet hele vinteren i fjor - uten problemer. Men det var jo en mild vinter. Er du i tvil, kjør glycol-blanding gjennom motoren før det blir "beinkalt". Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 (redigert) Et gammelt ullteppe kan brukes (sålenge det er tørrt). Er ikke et av ullens beste egenskaper at den isolerer like bra våt som tørr da ? Forøvrig har jeg epar gamle militære ulltepper ombord. Framifrå isolerevne, kan brukes under madrasser, til brannteppe, på kjølige sommerkvelder over beina på rederinnen mv. Beste av alt; kostet nesten ikkenoe.. Suzuki Redigert 1.November.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Marna Svart 1.November.2005 Del på Facebook Svart 1.November.2005 Overskriften din er jo hva en ferskvannkjølt B-20 tåler. Dette betyr at du har to kjølekretser; en lukket med ferskvann og forhåpentligvis frostvæske, og en åpen\sjøvannkrets som kjøler ned ferskvannskretsen i en varmeveksler. Jeg vil tro at eksosmanifolden på motoren, samt oljekjøler også er sjøvannkjølt. I praksis betyr dette at sjøvannskretsen fryser ved 1,8 minus /saltvann har lavere "nullpunkt" enn ferskvann. Den komponenten som minst tåler frost er oljekjøleren. Denne er laget av kobber (hvis orginal), og fyker ved minste frostsprengning. Ned mot 4 grader minus ute ville jeg ikke vært særlig bekymret da det er masse isolasjon mot sjøen, og at motorkasse og annet "stash" isolerer. Men, vær på vakt :-) mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Kim Anton Svart 1.November.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2005 Takk for alle svarene. Brukte muligens feil terminologi i det jeg skrev..Det er snakk om en plastbåt som ligger på Mjøsa. Den har kun sjøvannskjølekrets=i mitt tilfelle ferskvann (derfør jeg skrev ferskvannskjølt..). Sitér dette innlegget Link to post
Marna Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Takk for alle svarene. Brukte muligens feil terminologi i det jeg skrev..Det er snakk om en plastbåt som ligger på Mjøsa. Den har kun sjøvannskjølekrets=i mitt tilfelle ferskvann (derfør jeg skrev ferskvannskjølt..). Da er det bare å ta sine forholdsregler. Opp med båten og få frostvæske på motoren. Du får si fra hvis du har behov for prosedyre rundt dette. mvh M. Sitér dette innlegget Marna Link to post
Erik Svart 2.November.2005 Del på Facebook Svart 2.November.2005 Jeg har konkret erfaring med dette. Hadde en saltvannskjølt B20 i forrige båten, og mens jeg var på reise en uke en November (og dermed ikke kunne gjøre noe med det) og før jeg hadde vinterkonservert (kjørt frostveske inn i den), ble det plutselig ned mot 10 minus (noe som er uvanlig i seg selv i Stavanger distriktet) . Det ble en usedvanlig lang og søvnløs uke før jeg kom meg hjem for å sjekke status. Men det gikk helt fint. Hadde også en brusflaske stående på dørken, og den var sprudlende og fin, noe som indikerte at det aldri var minusgrader ombord heller, tiltross for luft temperatur på 10 kalde. Men dette var i sjøen, mulig vantemperaturen i Mjøsa blir kaldere enn i sjø, og som andre har sagt, det er nok vanntemperaturen som avgjør dette. Men B20 har jo frosplugger , så selv om den faktisk fryser, KAN det gå bra (men jeg ville ikke gamblet på det). Men det er fort gjort å kjøre på Frostveske i motoren : Løsne slangeklemmen på sjøvannsinntaket (mot drevet). Gjør klar en bøtte med vann og frostveske i passelig blanding. Kjør motoren varm (til motorvarmen slutter å stige, som indikerer at termostaten har åpnet.) Napp kjapt av slangen, og putt den i bøtta (Vær kjapp så ikke impelleren går tørr). La motoren kjøre til bøtta nærmer seg tom, og steng den så (før den suger tørt). Da har du frostveske i motoren, og den vil tåle selv minusgrader ombord. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Snoopy Svart 4.November.2005 Del på Facebook Svart 4.November.2005 Fra egen erfaring med ferskvannskjøling og innsjø... Har hatt båten liggende ute mens termometeret har krabba ned til både 12 og 14 minus natterstider, uten problemer. Når det har vært såpass kaldt, har jeg imidlertid startet opp, og kjørt motoren skikkelig gjennomvarm en gang i døgnet. Så lenge båten lå i vannet gikk det bra, men en enda natt på land ( med max 4 minus), det tok frostpluggene, gitt! Normalt har båten ligget ute til midten av november uten problemer, et år venta vi nesten til jul. I år har den allerede vært på land i to uker, men det har mer med lite tid å gjøre, enn vinterens anmarsj. Sitér dette innlegget Link to post
kapptein Svart 5.November.2005 Del på Facebook Svart 5.November.2005 Så lenge det er godt med varmegrader i Mjøsa (og det ser det ut til å bli lenge i år...), og motoren er godt isolert mot evt kuldegrader i lufta, vil du kunne ha båten på sjøen klar for tur. Varmen fra Mjøsa stiger opp i båten og blir der, hvis ikke kald luft får slippe til. Men jeg advarer mot lettsindighet!! - noen dager uten tilsyn, og du kan ha seriøse problemer. Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.