Jump to content

Sibirsk lerk til knallpris


vikers

Recommended Posts

Jeg har lett etter fornuftig materiale til ny dørk og til nytt "gulv", (eller tak om du vil:) ) på kahytt-tak (mellomkabin og AC), samt på taket ved styreposisjonen. Her er det kun et dårlig belegg idag, og jeg vil legge lister med nating.

 

Har kikket rundt her i området (Grenland), og fant lite som var den tykkelse jeg ville ha (45 x 6 mm.)

Finne Byggsenter kunne selge meg noe høvlet furu på 65 x9 mm til 35.70,- pr lm.

Stakk deretter innom nabobedriften som het Sibirsk Lerk, og der kunne de kutte til 45 x 6mm for meg. De skulle plukke spesielt fine emner uten kvist etc.

 

Dette kunne de gjøre i løpet av uken og de skulle bare ha 200,- for kuttejobben. Jeg skal ha 160 lm av disse så det blir jo litt jobb, men de skulle bare ha 710,- for materialene. Dette må da være en meget god pris?

 

Fikk med noen prøvekutt som jeg har satt inn med mahognybeis av forskjellige slag som senere skal lakkes 2 strøk pr. dag i 7 dager, så finner jeg fort ut hva som blir finest.

 

Foreløpig ser dette helt flott ut. Etter bare 2 strøk med beis, så ser Mahognybeisen til Jotun finest ut, og treverket er virkelig pent. Bilder følger i morgen.

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Sibirsk lerk er et meget flott materiale, sterkt som søren, pent å se på.

 

Som jeg skriver, er det sterkt. Det må ALLTID forborres når noe skal skrues i det. Hvis ikke så enten sprekker det, eller skruen knekker.

 

Det som er kjedelig med sibirsk lerk, er at den er faktisk enda verre enn eik med svartfarging i veden. Nå er jeg litt usikker på hvordan holdbarheten blir når den er behandlet med beis/lakk, men tenkte jeg bare skulle nevne det slik at du er klar over dette......

Link to post
Share on other sites

Sibirsk lerk er et meget flott materiale, sterkt som søren, pent å se på.

 

Som jeg skriver, er det sterkt. Det må ALLTID forborres når noe skal skrues i det. Hvis ikke så enten sprekker det, eller skruen knekker.

 

Det som er kjedelig med sibirsk lerk, er at den er faktisk enda verre enn eik med svartfarging i veden. Nå er jeg litt usikker på hvordan holdbarheten blir når den er behandlet med beis/lakk, men tenkte jeg bare skulle nevne det slik at du er klar over dette......

Det fine (tror jeg) er at selger opplyste meg om alt dette, men forsikret meg om at når jeg beiset og forseglet med mange strøk lakk, så ville treverket forholde seg like pent ved normalt vedlikehold.

 

Håper jo at det stemmer, men til den prisen, og med ferdige maler for alle dørker, dekk, tak etc., så kan jeg jo bytte hvert 3. år! :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Det fine (tror jeg) er at selger opplyste meg om alt dette, men forsikret meg om at når jeg beiset og forseglet med mange strøk lakk, så ville treverket forholde seg like pent ved normalt vedlikehold.

 

Håper jo at det stemmer, men til den prisen, og med ferdige maler for alle dørker, dekk, tak etc., så kan jeg jo bytte hvert 3. år! :lol:

Det er bra. Prisen for øvrig er det jeg kaller hyggelig !

 

Tenkte å bruke Sibir lerk på badeplatformen, men det er kanskje ikke så god ide... noen som har erfaringer?

Der er det store sjanser for å få vanninntrenging vil jeg tro, og du kan fort risikere å ha "svartsoppplattform".....

 

Håper jeg tar feil.

 

Når det er sagt, synes jeg teak hører mye mer hjemme på en badeplattform fremfor annet materiale........

Link to post
Share on other sites

Her er 2 eksempler med 2 strøk beis, men uten lakk.

 

Den røde mahogny er nok mer rød enn hva som vises her, men er ikke så langt unna mahognyen i overbygget. Den brunere typen er den fra Jotun, og vil nok bli mer gyllen med lakk, og kanskje ett strøk til med beis.

Tror jeg går for den "brune". Hva mener dere?

 

Bilde

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hei, dette er en kjempepris. Jeg kuttet mine staver selv og det ble omtrent det samme skulle jeg tro.

Den sibirske lerka er kjempepen, men som Pelren så korrekt påpeker er den utsatt for misfarging.

 

Jeg ønsket å beholde den orginale varme gløden denne tresorten gir uten beis. på bildene ser du dekk/dørk på Majali og dette er behandlet med Ravilakk for å få en litt mer gjyllen tone:

BildeBilde

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Vikers, jeg ville gått for den brune. Er redd den røde blir litt for utpreget rød.

 

Men det er vanskelig å ta stilling til det, kun basert på bilder.......

 

Majali : Grrrrrrr, nu er jeg sint på deg. Mister en del av piffen når du viser bilder av smykket ditt på dette viset, tydlig at jeg må ned å arbeide videre ikveld :lol:

Link to post
Share on other sites

:confused:

Sibirsk lerk i båt ????

Jeg har bare erfaring med sibirsk lerk som fasadekledning på bygg. Og den erfaringa er dårlig.

Lerka blir fort misfarget - svært ujevnt etter vannbelastning. I følge reklamen skal den få en fin grå patina etter 50 år, men det blir jo litt lenge å vente.

En annen erfaring er at den sprekker og vrir seg, faktisk i større grad enn vanlig norsk gran.

Nei, dette ville jeg styrt unna !

Hvis man absolutt skal ha treverk utvendig i båten, er nok teak det eneste brukbare.

Dessverre er dette materialet for tiden fy fy.

Link to post
Share on other sites

Sibirsk Lerk i båt er nok mer vanlig enn du vet om da "anton".

Det er faktisk båtbyggerier på i norge som bygger tradisjonelle snekker med Sibirsk Lerk i skroget.

Når det gjelder misfarging er det er problem at arkitektene ikke tar hensyn til til at ubehandlet lerk blir veldig fort stygg (patinert på finspråket) ved utsatte områder. I sandefjord har vi et godt eksempel på dette, store takutspring gjør at lerka ser ny ut ca 1,5 m. nedover veggen og rester ser ut som den er moden for utskifting.

Hvis du har opplevd at den sprekker/vrir seg mye er det store muligheter for at du ikke har fått tak i Sibirsk Lerk, men derimot en ganske lik en som ble hugget noen områder i Tyskland tror jeg det var.

Uten å nevne navn, hadde en stor norsk forretning noen slike partier for salg og dette var nesten dårligere enn gran.

Når det gjelder den lerka som er fra sibir, så er den hugget på tundraen og da kun noen få uker som det er skikkelige vekstvilkår og er da meget tett og fet i treet.

Sibirk lerk ble veldig hauset op og noen mente man kunne erstatte trykkimp. Men det blitt "moderert" til følgende når det gjelder råtebestandighet; Den er sammenlignbar med det vi kjenner som kjærneved av furu. Sibirsk lerk har nesten ikke splintved, jeg tor det var ca 15% eller noe og denne splintveden er jo ikke noe bedre enn furu eller gran generelt. Men skal jo ikke brukes til fasade eller båt heller da.

 

Itilllegg kommer faktum at lerka er vesentlig bedre i alle områder som styrke, trykkfasthet osv iforhold til furu, som er det mest vanlige båtmaterialei norge....

 

 

Vel som du sjønner er jeg stor tilhenger av lerk, ikke bare i båt men også som bygningdetaljer osv....

 

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Erik, du har tydligvis svært god peiling på dette med sibirsk lerk.

 

Jeg ser du skriver at der bygges båter med denne lerka i huden på båter. Jeg antar denne er da "ferdiglakket" under spanting slik at man ikke får patinafarget hud på båtene da ? Jeg vil jo tro at gråfargen vil komme frem når der kommer eventuell fuktighet innenfra/ovenfra ?

 

Kjenner du noe til det ?

Link to post
Share on other sites

Erik, du har tydligvis svært god peiling på dette med sibirsk lerk.

 

Jeg ser du skriver at der bygges båter med denne lerka i huden på båter. Jeg antar denne er da "ferdiglakket" under spanting slik at man ikke får patinafarget hud på båtene da ? Jeg vil jo tro at gråfargen vil komme frem når der kommer eventuell fuktighet innenfra/ovenfra ?

 

Kjenner du noe til det ?

Hei igjen, Lerk er noe jeg begynte med når jeg drev å lager stakittgjerder osv... så jeg fikk litt info derfra...

Når det gjelder hvordan de er behandlet under bygging, vet ikke. Men det finnes spesielle oljer som er utviklet spesiellt for lerk. Så det kan meget godt hende de har forhandsoljet alle bordene før de klinker de fast?

 

På en annen side såskulle jeg ikke tro det er noe større problem enn hva det er med tradisjonell furu?

 

Men det kan jo sjekkes.... Det er under trabåtfestivalen i Risør jeg kom i kontakt med båtbyggere som brukte lerk, så det er sikkert sørlandsbåter... ?

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

Jeg fikk idag greie på at mye av Venezia som er bygd på påler - har nettopp Sibirsk lerk som påler. :)

Bedre referanse ved bruk i båt skal man vel lete lenge etter. :)

 

Jeg skal i alle fall lage mye natet gulv/tak, og vil legge ut bilder underveis.

Jeg har forøvrig gått for den brune typen, er enig med deg Perlen, at det blir for rødt med rød mahogny-farge.

 

Har laget nye topper på luke til mellomkabin og til takluken over styrepos. Brukte her teak-plater med lerk rundt. Har nå gitt disse 2 strøk med beis (tørket av med svamp etter begge strøk), og til nå 3 strøk Clipper II lakk. Matter, rødspritvasker og etter strøk 8-10 vil jeg tro at det endelige resultat vil ta form. :) Satser på ihvertfall 10 strøk på båten "all over" til våren. Altså på Furuholmen - på Dorry skal malingsfargen skiftes fra hvit til sort. Furuholmen er oljet i skroget, og skal ha 1-2 strøk beis / (for å få fargen), samt mange lag lakk til våren.

Tror den blir fin...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen bilder av arbeidet så langt.

 

Kvaliteten er noe dårlig, da linsen ikke var helt ren, men dere får kanskje et inntrykk.

Tok også noen bilder av "snekkerbua" - har hivd ut leietaker og skal tusle med trebåtarbeide gjennom vinteren.

 

Bilde

Luke til mellomkabin

Bilde

Luke over styreposisjon ( ikke ferdig bygd enda)

 

Bilde

 

 

Bilde

Snekkerbua

 

Bilde

 

Bilde

 

 

Leker meg med å lage et lanternespyd. :)

Bilde

Bilde

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...