Greppen Startet 14.April.2021 Link til dette innlegget Startet 14.April.2021 Eg er relativt ny eier av 37 fot hardangerkrysser. Har skrapt ned dekk og nedre del av rekkestøtter. Dekket ser bra ut men oppdaget denne skaden bak lakken på en av rekkestøtene. Hard ved i resten av støtta. Dei andre rekkestøttene ser bra ut, mulig noe dårlig treverk ut mot skansekledning på noen få men ikkje på langt nær slik som denne. Eg er har ikkje erfaring med trebåt fra tidligere så håper noen kan ha råd for korleis eg går fram videre. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Er det bare over dekk, kan det dårlige feltet lett skjæres ut, og erstattes med nytt. Limes med epoxy. Går det gjennom dekk, blir det litt mere tricky, men kan også erstattes med friskt tre om du kommer til (mulig du må opp med et par deksplanker). Dersom det er nok frisk virke igjen, og du bare vil stoppe råteprosessen, kan området tørkes ordentlig opp, og du kan injisere en blanding av rå linolje, tretjære varmet opp så det blir flytende nok, eventuelt tynnes ut med terpentin. Får du mettet hele det dårlige området vil råteprosessen stoppe. Sitér dette innlegget Link to post
Greppen Svart 14.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Takk for svar! Er det greit å starte med å grave bort mest mulig av mjukt trevirke for så å evaluere vidare etter det? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 (redigert) Har du skadedyr/insekter i treverket ? Eller er det spor etter en syl e.l. som du har brukt for å grave ut råte ? Redigert 14.April.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Greppen Svart 14.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Skaden var dekka av lakk og eit tynt lag med tre. Når eg skrapa vekk lakken merka eg heilt mjukt treverk som eg fjerna med skrapa, det du ser på bilde er spor etter dette. Det er nok ein del meir skada treverk i området. Såg ingen tegn til dyr/insekt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Greppen skrev for 1 time siden: Takk for svar! Er det greit å starte med å grave bort mest mulig av mjukt trevirke for så å evaluere vidare etter det? Det burde være en grei plan. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Wartsila Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Som regel er det slik at finner man litt, så er det mer.. Ikke alltid, men jeg har selv vært borti å "bare" skulle bytte en rute i vindskjermen og endt opp med å bygge halve båten på nytt. Men den beste quick-fix'en her er som foreslått, å felle inn en ny bit. Når du er ferdig med å spikke med skrutrekkeren er det beste å sage ut en firkant med Feinsag, få den ut hel så denne kan brukes som mal. Gjorde selv dette på et dollbord engang, og resultatet ble igrunn godt nok Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
Sjøholken Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Du kan også mette treverket med Owatrol D1 eller Jotun Clipper 1. Disse er giftige og vil også ta livet av råtesopp. Disse trengs ikke å tynnes ut da de har en meget god inntregningsevne. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.