BåtenERro Startet 19.April.2021 Link til dette innlegget Startet 19.April.2021 (redigert) Har overtatt ``ny`` båt i helgen. Etter å blitt veldig glad i forrige Albin-venn, min Cirrus har jeg nå valgt å hoppe opp en størrelse. Det ble nå en Albin Nova fra 85`, fin båt som virker å seile godt. Håper på mange fine år og turer også med denne svensken! På denne tråden vil det være bilder og spørsmål til dere erfarne båtfolk, samt dokumentasjon og bilder av diverse rep. og oppussing i tiden som kommer. Dette kan forhåpentligvis binge gode idéer og diskusjon på bordet! 1. Spørsmål til dere. Hva er tilstanden og gjenværende levetid på skroggjennomføring, vann ut fra vask på toalett, se bilde. Vil helst prioritere andre ting, enn arbeid på land. Vil helst ikke opp før til høsten. Legger også ved et par bilde av årets første seiltur, lens utover Oslofjorden og besøk på Hvaler/Skjærhalden. 2. Spørsmål. Forrige eier hadde en vannlekkasje fra pakning ved impellerhus, det resulterte i en del saltvannsprut på motor, hvordan bør dette angripes? Tanker om vask og rengjøring, eventuelt lakkering. Motor er type Yanmar 3ym20 fra 2006 800t. Redigert 19.April.2021 av BåtenERro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Gratulerer med flott båt. Novaen er etter mitt syn blant de peneste båtene langs kysten. Redigert 19.April.2021 av ydalir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Grattis med ny båt Litt vanskelig å se på bildet av overføringen hvor ille det er, blide er litt lite.. Har du et som er større og mer detaljert? Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
BåtenERro Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Takk! Ja, syntes også Nova har meget fine linjer. Her er et litt større bilde av gjennomføringen. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Gratulerer med ein flott, svensk klassikar. Fin båt med flotte linjer. Seiler supert, og har ein hyggelig kahytt å trekke ned i når vêret tilseier det? Sidan det er gjennomføring frå vask, så ligg kanskje denne over vassflata? Veldig vanskeleg å kome med råd ndg gjennomføring. Litt dumt å seie at ho truleg ser fin ut, og så ligg båten under vatnet om nokre veker... Eg trur eg hadde skifta dersom ho ligg under vassflata. Om ho ligg over så hadde eg kanskje venta, men hadde hatt utstyr til nødreparasjoner liggande klart. Kjedeleg med båten full av vatten når ein er på seiltur? Sitér dette innlegget Link to post
BåtenERro Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Tusen takk, ja inspirerende seilaser på dagtid etterfulgt av hygge i cockpit/nede i salong på kveldstid, er blitt en nødvendig energiinnsprøytning i en hektisk jobbhverdag. Drømmer etterhvert om en gennakerløsning, som da gjør det veeldig morsomt på en god slør. Har nå bare en 110 % fokk på rulle. Er enig i at man ikke skal gamble på punkter som innehar en betydelig lekkasjefare. Er bare at hvis først båten skal opp så er det mye annet det blir dumt å ikke gjøre samtidig, da vårpuss og ditto ikke er tatt siden høst 2019. Planen er å ta den opp en ferieuke i sommer og bruke litt tid på vedlikehold. Jeg tenkte at noen trenede øyne kan vurdere godsets tilstand på gjennomføringen bedre enn det jeg gjør. Kan få flere detaljbilder av gjennomføring lastet opp. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 110 fokk og gennaker er truleg super løysing på denne båten. Du har sikkert sett denne sida om optimalisering av Nova: https://www.blur.se/boats/albin-nova/ Sitér dette innlegget Link to post
Wartsila Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Vanskelig å trekke noen konklusjon på tilstanden, men slik den ser ut med tanke på irr, samt rust på hendel, så ville iallefall jeg byttet den ved første anledning. Det så iallefall ikke veldig tilitsfult ut. Så fin båt fortjener å ligge oppå vannet og ikke under Sitér dette innlegget Det ER mer jobb med trebåt enn med plast... Gamle prosjekter: Oppussing av en gressviksnekke Oppussing av en FM Link to post
BåtenERro Svart 21.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 (redigert) Er det ikke sånn ved å skrape og pusse på godset der hvor det ser verst ut så kan man vurdere ``rødfargen under``, jo rødere jo verre er tilstanden? Redigert 21.April.2021 av BåtenERro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.