Jump to content

Klargjøring av gamle hull for nye skroggjennomføringer


C&c30e

Recommended Posts

Hei Alle erfarene båtfolk,

 

Jeg har tatt ut alle mine gjennomføringer og skal nå sette inn nye.

Jeg er da litt i tvil på hvordan jeg skal klargjøre hulla.

 

SPM 1: 2 dimensjoner på et hull

- Tror jeg var uheldig og at hullsag ikke traff helt nøyaktig i midten da jeg tok ut den gamle. Deremed har jeg en kant innerst markert i rødt.

- da sitter jeg også å lurer på om hullet ikke er helt rundt lenger og hva jeg bør gjøre her ?

 

838451703_2dimphull.PNG.41a335bc6eaa38197845951b414a9be8.PNG

 

 

SPM 2: Primer og gelcoat + div

- Hva bør jeg gjøre med dette hullet før jeg setter på nye gjennomføringer?

- Slipe vekk gammel gelcoat inn til glassfiber så prime så gelcoate så topp coat? virker veldig pirketet?

 

 

664705310_klagjringfornyegjennomfringer.PNG.a768c2ac7ce6288df772156f8a309f17.PNG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

SPM 2: Det holder å skrape vekk bunnstoff og primer rundt hullet, la gelcoat sitte. Viktig å få vekk alt som er løst og få rengjort skikkelig. På bildet kan det se ut som det mangler litt gelcoat rundt hullet også? Jeg hadde ikke gjort noe med dette dersom flensen på den nye gjennomføringen dekker dette. Sørg for å få på tilstrekkelig tettemasse til at det dekker hele tetteflaten på flensen og den delen av gjengepartiet som går gjennom skroget.

 

SPM 1: Her synes jeg det blir vanskeligere å gå råd, men en mulighet er jo å slipe opp hullet med en slipehylse for drill og så gå opp en størrelse i gjennomføring.

Link to post
Share on other sites

Hei Sjøvind og takk for svar!

 

SPM 2: Her er vi enig. Ja det er litt gelcoat som mangler rundt hullet som synligjør glassfiber. Da tenker jeg bare å sause det inn med primer og få en jevn flate rundt hullet. 

 

SPM 1: Ja det er den løsningen jeg sitter med også. Slå inn en treplugg og borre ut et større hull. Er ikke så glad i store hull i skroget men , men , men :)

Link to post
Share on other sites

Dekker flensen til gjennomføringen hullet/feilen? Du kan jo vurdere å støpe fast de nye gjennomføringene med epoxy?

Få vekk alt av bunnstoff og primer som ender opp under flensen. Rub overflaten med sandpapir og rengjør godt med aceton.

 

Etter gjennomføring er på plass, så maler du på grunning; både på gjennomføring og rundt flensen, før du tar på bunnstoff igjen.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei, takk for input:) skal se nærmere på støping med epoxy men høres vrient ut.

jeg mangler jo også gelcoatnoen stedet rundt hullet. Hvor glassfiber er helt blottlagt. Det skaper jo ujevhenter der det er gelcoat og der det ikke er gelcoat. Er dette flisespikkeri jeg egentlig ikke trenger å tenke på og som ordner seg med nok «guffe» eller bør man slipe av å legge ny gelcoat rundt hullet?

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal støpe fast med epoxy, så er det vel best heft rett på glassfiber. 
 

I trådene jeg har lest her inne, så skal gelcoat bort, når nytt støp skal limes/integreres mot gammelt.

 

Men om dette er viktig for en skroggjennomføring, det vet jeg ikke. 
 

Jeg regner med at de fleste bruker Sika 291i, eller lignede produkter, og da er det vel ikke vanlig å fjerne gelcoat før liming.

 

Dette er det mange her inne som kan mye bedre enn meg...

Link to post
Share on other sites

Du trenger ingen gelcoat når du fikser med epoxy under vannlinjen. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei Alle og takk igjen for kloke ord.:)


slik jeg har tenkt fremgangsmåte nå er:

1 fjerne bunnstoff og primer som             
   Dekkes av flensen.

 

2 legge på ny gelcoat der det mangler

   Tilsikre en jevn flate.

    

3 gnu på med tec7/sika. Spesielt der 

    hullet er litt skeivt.

 

synes forøvrig at flensene ikke akkurat er bredere en absolutt nødvendig. De gamle mine måler 7 mm. Fins det ikke «større» flens ?

Link to post
Share on other sites

Hei Index,

 

Større flens gir mer lim og en mer lim gir større følelse av tryggehet. Jeg føler hullene mine er litt ujevne og har forhørt meg nå med flere forhandlere og mine dimensjoner ,på noen få vel å merke ,er litt ukurante kan det virke som. 

 

Gelcoat fordi jeg er best kjent med den å jobbe med. Når du sier Epoxy primer så mener du da epoxy 2 komp sparkel?

Jeg har bare noen små områder rundt hulle som hvor glasfiber skal dekkes, hva er enklest og best? (se bilde over)

 

Råd tas i mot med takk :)

Link to post
Share on other sites

C&c30e skrev 35 minutter siden:

Når du sier Epoxy primer så mener du da epoxy 2 komp sparkel?

 

Nei, primer er ikke sparkel. Jeg sliter litt med å se problemet her, må jeg innrømme.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

C&c30e skrev 19 minutter siden:

Så jeg bare kjøper en slik og bruker det til å fylle ut ujevnhetene rundt hullet da. Er det det som du anbefaler da ?

Nei, du skal ikke bruke en primer for å sparkle opp ujevnheter! Primeren du trekker fram her er heller ikke riktig til ditt bruk. Du skal bruke en tokomponent epoxyprimer.

 

C&c30e skrev On 2021-4-19 at 14.28:

SPM 1: 2 dimensjoner på et hull

- Tror jeg var uheldig og at hullsag ikke traff helt nøyaktig i midten da jeg tok ut den gamle. Deremed har jeg en kant innerst markert i rødt.

Mål største innvendige mål der du bommet med hullsaga. Dersom det målet er mer enn 2mm over gjennomføringen borer du opp til neste dimensjon. Viktig at du får et rundt hull med en god overflate på yttersiden av skroget der flensen til gjennomføringen kommer. Her ville jeg ikke stolt på sparkel.

 

C&c30e skrev On 2021-4-19 at 14.28:

SPM 2: Primer og gelcoat + div

- Hva bør jeg gjøre med dette hullet før jeg setter på nye gjennomføringer?

- Slipe vekk gammel gelcoat inn til glassfiber så prime så gelcoate så topp coat? virker veldig pirketet?

Nei, bare slipe rent inn til gelcoat, eller enda bedre; forbi gammel tetningsmasse og bunnstoff og inn på gammel primer. 

 

C&c30e skrev for 13 timer siden:

har forhørt meg nå med flere forhandlere og mine dimensjoner ,på noen få vel å merke ,er litt ukurante kan det virke som. 

Da må du nesten legge ut bilde og mål på de gjennomføringene du har her. Har vondt for å tro at du har veldig ukurante mål på gjennomføringene. Det aller meste av slikt passer rett på BSP gjenger. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 8 minutter siden:

Nei, du skal ikke bruke en primer for å sparkle opp ujevnheter! Primeren du trekker fram her er heller ikke riktig til ditt bruk. Du skal bruke en tokomponent epoxyprimer.

Den er god. Skal man da bruke tokomp epoxy primer til å sparkle opp ujevnheter?

 

Komodo skrev 8 minutter siden:

 

Mål største innvendige mål der du bommet med hullsaga. Dersom det målet er mer enn 2mm over gjennomføringen borer du opp til neste dimensjon. Viktig at du får et rundt hull med en god overflate på yttersiden av skroget der flensen til gjennomføringen kommer. Her ville jeg ikke stolt på sparkel.

I bilde øverst er det største målet 43,3mm. MARITIME har plugger på dim:

1 ¼" måler på gjengene ca. 42 mm

1 ½" måler på gjengene ca. 48,5 mm

 

Jeg lurer på om det kanskje er greiest å bare slå i en treplugg og utvide til 48,5 mm. Da blir hullet hele 5,2mm i diameter større. men jeg får vekk ujevnheter også. Alternativet er  sette inn den på 42mm å fylle i med tec7.

 

Komodo skrev 8 minutter siden:

 

Nei, bare slipe rent inn til gelcoat, eller enda bedre; forbi gammel tetningsmasse og bunnstoff og inn på gammel primer. 

 

Da må du nesten legge ut bilde og mål på de gjennomføringene du har her. Har vondt for å tro at du har veldig ukurante mål på gjennomføringene. Det aller meste av slikt passer rett på BSP gjenger. 

 

Hullet til venstre måler 24,4mm og MARITIM sier 

½" måler på gjengene ca. 20,5 mm

¾" måler på gjengene ca. 27 mm

Her bør jeg da også gå opp til 27 i hullstørrelse da ?

image.png.3dec926c0b7fc79eaad487472fba75ff.png

 

Link to post
Share on other sites

C&c30e skrev 5 minutter siden:

Jeg lurer på om det kanskje er greiest å bare slå i en treplugg og utvide til 48,5 mm. Da blir hullet hele 5,2mm i diameter større. men jeg får vekk ujevnheter også.

Ja, jeg tror det er den beste løsningen. Men ikke bor deg rett opp på den diameteren. Hvis du borer, så legg deg litt under, så sliper du opp resten med ei slipehylse. Med hullsag kan fort hullet bli litt større enn saga. Evt. så kan du droppe å bore, og bare slipe deg opp på 49mm. 1 1/2" BSP er ca 48mm, da bør hullet være en mm større så gjennomføringen ikke går trangt, og du får inn litt fugemasse u klaringen. 

 

C&c30e skrev 8 minutter siden:

Hullet til venstre måler 24,4mm og MARITIM sier 

½" måler på gjengene ca. 20,5 mm

¾" måler på gjengene ca. 27 mm

Her bør jeg da også gå opp til 27 i hullstørrelse da ?

Hvis hullet er 24,4 kan det ha sittet en 5/8" gjennomføring der. Det er ukurant nå. Da går du opp til 3/4". 3/4" BSP er 26,44, da er det greit å bore opp til litt over 27mm.

Link to post
Share on other sites

Anleggsflaten som dere ser er også ganske skadet på de fleste av hullene.

 

jeg lurte jo derfor også på hvordan jeg kunne reparere den flaten rundt hullet. Men det innbærer. Ser jeg for meg en større nedslipningsjobb rundt hullet. Og da begynner det å bli komplisert synes jeg.

 

mange takk for deres input!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 1 time siden:

Jeg tenkte også først det, men det kommer an på hvor skadet anleggsflaten for flensen er. 

 

Ut fra bildet ser det ut til å kun være mindre gelcoatskader. som kommer under flensen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 7 minutter siden:

 

Ut fra bildet ser det ut til å kun være mindre gelcoatskader. som kommer under flensen.

 

Ja, det er gelcoat skader, virker som at de er skiftet før med vinkelsliper og det er også laget noen hakk som kan stikke ut over flensen. Og noen steder er glassfiber helt blottlagt.

 

Mener du at så lenge det er under flensa så vil fuge/lime massen gjøre jobben? og da at anlegsflaten ikke har så mye å si.

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å lage så fin anleggsflate som mulig rundt ved å legge ny gelcoat der det mangler, det vil jo da fylle ut eventuelle sprekker. også pusse det jevnt. Jeg ville trodd at det er det gelcoat sparkel kunne fikset lett med en sparkelspade og litt forskaling med maskeringstape. eventuelt epoxy primer sparkel som vi har vært inne på før :)

 

image.png.95b0d779e6f193bc35b51fccf91cc009.png

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, C&c30e said:

Anleggsflaten som dere ser er også ganske skadet på de fleste av hullene.

 

jeg lurte jo derfor også på hvordan jeg kunne reparere den flaten rundt hullet. Men det innbærer. Ser jeg for meg en større nedslipningsjobb rundt hullet. Og da begynner det å bli komplisert synes jeg.

 

mange takk for deres input!

epoxyprimer er tyntflytende, omtrent som bunnstoff. Det er for å lage en barriere slik at vann ikke trekker inn i glassfiber. Som de andre har påpekt trenger du ikke jevne ut de små ujevnhetene så lenge de kommer under fles på gjennomføring. ujevnhetene vil fylles igjen av tetningsmiddelet når du monterer gjennomføringen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...