boef Startet 25.April.2021 Del på Facebook Startet 25.April.2021 Hei godtfolk! Ny på forumet så jeg har skummet gjennom regler, men ber om tilgivelse hvis jeg går i baret på første post. Bak min svigerfars uthus fant jeg i fjor høst en gammel 14 fots glassfiberbåt av ukjent merke og modell. Jeg er generelt litt for glad i arbeid så jeg inngikk en deal om at båten er min hvis jeg setter den i stand. Hadde båten på vannet noen dager i fjor, som en sjekk på flyteegenskaper etc. Båten ligger godt i vannet og virker heldigvis fortsatt tett og fin. Hvertfall deler av båten har dobbeltskrog og jeg fant ikke vanninntrenging mellom disse etter noen dager i vannet. Er det en god nok test eller er det andre ting jeg bør prøve? Båten har ligget lenge på land og trenger litt etterlengtet kjærlighet, kanskje spesielt under vannlinjen. Flekkvis er det slitt helt inn til glassfiber, men jeg ser ingen sår eller skader. Da jeg er stort sett allerede er inne på glassfiber er planen å pusse ned hele båten til jeg er inne på glassfiber for deretter å legge på alt nytt. Etter det begynner spørsmålene og begrepsforvirringen å tårne seg opp her. Har lest meg opp litt her på forumet, jotuns produkter og litt andre steder, men mesteparten omhandler mindre reparasjoner. Leser mye om gelcoat og reparasjon av denne, og skjønner at gelcoaten blir lagt i formen før båten blir støpt. Blitt klok på reparasjon av denne, men er det en overkommelig oppgave å legge gelcoat på hele skroget i ettertid? Har alle glassfiberbåter nødvendigvis gelcoat? Etter hva jeg har sett på bilder har ikke min båt det samme tykke laget med gelcoat som moderne båter har. Er det noen med erfaringer her som kan veilede litt med tanke på oppbyggingen fra glassfiber og utover? Er det best å gå for gelcoat -> bunnstoff under vannlinje og gelcoat-> topcoat over vannlinjen? Etter hva jeg har skjønt er det gelcoaten som står for vanntettingen her, men finnes det andre løsninger? Er det overkill med å legge gelcoat på en gammel båt? Burde jeg ikke pusse ned alt? Noen som har vært gjennom tilsvarende prosess og har noen råd? På forhånd takk Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Du får legge ut et par bilder av herligheten . I grove trekk er det å reparere skadet gelcoat under vannlinjen. Om gammel bunnstoff fjernes er det lurt å legge et par omganger med epoxy primer før nytt bunnstoff. Det er epoxy primeren som danner en tett skikt da gelcoat ikke er helt tett uten at det er det helt store problemet. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
boef Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Bor langt nord så jeg skal få tatt noen bilder når snøen først har gått skikkelig! Da forstår jeg slik at man kjører epoxy primer både over og under vannlinjen og deretter bunnstoff under vannlinje og topcoat av noe slag over vannlinjen? Sitér dette innlegget Link to post
Knude Svart 25.April.2021 Del på Facebook Svart 25.April.2021 Ikke helt sånn. De aller fleste båter i den størrelsen har et slikt med gelcoat på utsiden av glassfiber. I bunnen ville jeg ha brukt en toppcoat der det er tynnslitt.Toppcoat er gelcoat innblandet 4% voks.) Så epoxyprimer. Over vann er det sannsynligvis også gammel gelcoat. Den er normalt bare 1mm tykk. Der er det flere valg. Sparkle med gelcoatsparkel eller slipe litt å påføre et par lag toppcoat for så igjen å slipe. Du kan også legge på en polyretan lakk som avslutning. Den blir blank å fin. Noen velger å legge på en komponent maling isteden for polyretan. Billigere men ikke så slite sterkt. Kommer ann på behovet for hvor fint det skal bli. Får håpe snøen forsvinner snart da. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
boef Svart 25.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.April.2021 Takk for tips, det var oppklarende. Av det jeg har klart å se om Gelcoat andre steder på nett ligger den jo på 5-10 mm tykk, så jeg fortstod ikke helt om min båt i det hele tatt hadde gelcoat da jeg ikke fant noe bilder som lignet det jeg har funnet på min båt. Blir det like bra sluttresultat (estetisk er ikke nødvendigvis så viktig, tenker mer på at det blir holdbart og sikkert) av å sparkle der det mangler fremfor å pusse ned alt og begynne forfra? Regner med det er mye arbeid å pusse ned alt, men jeg har tilgang til sandblåserutstyr på jobb om det skulle trengs også. Er det orbitalsliper det vanligvis brukes? Vinkelsliper med flapdisk blir kanskje for aggressivt selv med 240 papir? Lå snø på plen her til 15 juni etter snøvinteren i fjord, så stort seinere enn det kan det ikke bli i år ;) Sitér dette innlegget Link to post
boef Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Blei litt for ivrig når snøen først gikk så jeg glemte å ta bilder før jeg gikk i gang desverre. Har lagt ved noen bilder sånn båten ligger nå. Hittils har jeg pusset bort alt løst med stålbørtste og skrape, hvorpå jeg fikk vite av min svigerfar at forrige strøk bunnstoff vistnok hadde vært bengalakk iblandet tynner.. Så da bar det frem med vinkelsliper og flapdisk for å få av det. Gikk stort sett bra ved bruk av nensom hånd 😉 Ettersom jeg var nede på glassfiber enkelte steder har jeg nå dratt på 3 strøk Jotun Antipest under vannlinjen og ett strøk Jotun Easyprimer over vannlinjen. Så da er det vel bare å vente til 2-komponenten under vannlinjen er fullt gjennomherdet før man går på med bunnstoff. Ser herdetiden her avhenger veldig av utetemperatur, som fortsatt ikke er mye å skryte av her oppe. Hvor kritisk er det å vente til full gjennomherding er oppnådd? Ettersom det er 2-komponent er det vell en kjemisk reaksjon som skal finne sted og ikke noen slags avdampingsprosess? Begynner å klø i fingerene etter å komme på havet så det er kjedelig å sitte å vente til neste helg før enn går på med bunnstoff Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Bare fordel å få på bunnstoff før primeren er helt tørr. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sinvano Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Støtter Komodo på den. På med bunnstoff før siste lag med primer er herdet. Går du for hardt eller selvpolerende bunnstoff? Sitér dette innlegget Link to post
boef Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Her var jeg i tvil om hva jeg skulle velge, men da jeg kom til butikken var det bare selvpolerende bunnstoff igjen så da ble valget enkelt 🤷🏼 Hva er fordelene med å legge på bunnstoff før primeren er helt tørr? Binder det seg bedre til primeren? Og hvis jeg begynner med bunnstoff nå, hvilken tørketid følger jeg for jolla går på havet? Regner med det er primeren som må være gjennomhærdet? Tror vel bunnstoffet kun hadde 24 timer herdetid uansett. Da kommer fort neste utfordring: Finne riktig vannlinje.. Noen som har noen tips her? Regner med det letteste er å sette båten en snar tur på havet, hekte på motor og vasse forsiktig rundt mens man setter noen tusjstreker? Eller finnes det mer fancy metoder med laser og måling og tabeller og greier? Båten ligger 3 meter fra vann og løftes greit av 2 mann så det går ganske fort å sette den på havet i 5 min. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Ja, bunnstoffet fester seg meget godt til primer når den fremdeles er litt klebrig. Må nødvendigvis ikke være ferdig herdet. Herder i vann men tar noe lengre tid. Mye folk her inne som har sjøsatt før herdeinntervall og det har gått greit. Hive den på vann og merke opp hørtes jo greit ut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.