Jump to content

Vinterklargjøring av båt som skal ligge på vannet..


Anonym

Recommended Posts

Hva pleier folka å gjøre?

Jeg har selvsagt varme ombord til enhver tid (bor jo i båten), men lurer på om jeg skal gidde å kjøre kjølevæske i saltvannskjølinga, det er jo bobleanlegg her, så skal vel ganske så mye til før det fryser, spesiellt når jeg holder tempen inne i båten på riktig side av 20 grader..

 

Hva vil folket anbefale? (Seilene skal jeg ta av en dag, de skal inn på sjekk)

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør ingenting. Fjerner kanskje litt skrammel, men det er mest for å få plass til å jobbe her og der. Min erfaring er at fukt, frost og alt det fæle folk snakker om, bare er tull. Sålenge varmeveksleren henger fast, går dette bra. Når det blir kaldt i vannet, rundt juletider, er det kjekt med glycol i kjølevannssystemet. Da heller jeg også glycol i alle utløp, samtidig som jeg "jobber" dette inn i kranene.

 

( jo forresten. Løsemiddelbaserte ting, som lakk, maling mv. fjernes. Hermetikk legger jeg nederst i stuerommene, mot kjølen )

 

Har hatt båt i boblehavn 3 sesonger, og gjør mindre og mindre forberedelser. Varme bruker jeg ikke, kun når jeg er ombord. Varmeveksleren sørger for sirkulasjon, sålenge ventilene står åpne.

 

Så kan snøen dale..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Også Astor skal ligge i boblehavn. Min første båt som ligger på vannet vinteren i gjennom. Rederinnen har sagt klart i fra at vi i alle fall skal forsøke oss på en helg på fjorden. (Da svarte jeg men pokerfjes: - Ja kanskje det. Blir vel litt kaldt men jeg kan jo bli med å prøve.)

 

 

Eieren av Nord Westen ( Han er elektrikker.) har montert en liten ovn i forpiggen. Han anbefalte en liten ovn under dørken med åpen dør inn i motorrommet.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Som de fleste anbefaler, er der nær sagt ikke så mye å gjøre, men der er dog èn ting å passe på, som ikke kan nevnes ofte nok da det lett går i glemmeboken (men regner med at du Anonym har dèt i orden).

 

Husk forsikringsvilkårene !!!

 

Der finnes mange som har forsikringsvilkår at båten skal være på land i opplag om vinteren, og ikke passer på å melde endring til selskapet når båten blir liggende ute.

 

Dagens tips fra meg :wink:

Link to post
Share on other sites

Husk forsikringsvilkårene !!!

 

Der finnes mange som har forsikringsvilkår at båten skal være på land i opplag om vinteren, og ikke passer på å melde endring til selskapet når båten blir liggende ute.

 

Dagens tips fra meg :wink:

Og at flere selskap har i sine vilkår at alle bånnventiler skal være stengt. :headbang:

 

Anbefaler da for de med kuleventil, å sørge for at det er frostveske, i kula, når den blir stengt. Om ikke, er sjangsen stor for at ventilen ryker..

For de av dere som ligger i havn, der dette kan forekomme, anbefaler jeg dere å sette inn en såkalt block and bleed ventil. Denne kan stenges, får så å drenere vesken som står i selve ventile.

Link to post
Share on other sites

Forsikringen min er heldigvis i orden. Men jeg vet det er flere her nede som ikke har gyldig forsikring i vinter, stort sett kunder av Norske Sjø.

Selv er jeg forsikret i Sparebank1, ihvertfall ut året, de nekter nemlig å fornye forsikringen fra nyttår som jeg visstnok har hovedforfall (trodde hovedforfall alltid var samme dato som nytegning jeg)

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde min Fjord, liggende ute i fjor vinter. Det eneste som jeg hadde som klargjøring var, å sette skorer under kalesjen, slik at snø tyngden ikke trykte den ned.

Var selvfølgelig innom båten å kostet snø av den, når snøfallet var stort.

Jeg startet motoren hver 14 dag, og lot denne gå seg varm.

Ingen ventiler var lukket.

 

PS!!!!! Påse att drivstoff tanken er full, så unngår du kondensering.

Pass også på att drivstoffet er tilfredstillende, til vinter bruk.

 

Dårlig diesel, vil "levre" seg når det blir kaldt. (levere= blir som talg)

Link to post
Share on other sites

Skal også ligge på vannet for første gang i år. Var på slippen og monterte kraner for septiktank i høst. Disse ble stengt og båten sjøsatt. Trenger da å gjøre noe med disse kuleventilene? Er det vann i disse?

 

 

Og så en ting til:

I havnen kan det somme år fryse til såvindt. Havnen er skjermet, så det blir ikke noe bevegelse av betydning. Hvordan går det da med drevet? Tenker på belgene osv. Går dette bra?

Link to post
Share on other sites

Skal også ligge på vannet for første gang i år. Var på slippen og monterte kraner for septiktank i høst. Disse ble stengt og båten sjøsatt. Trenger da å gjøre noe med disse kuleventilene? Er det vann i disse?

Alle kuleventiler vil ha veske i " hulrommet ", om det sto veske i dem da de ble stenkt. Om det er så kaldt at det er fare for at vesken vil fryse, må de enten dreneres eller tilsettes frostveske.

Link to post
Share on other sites

Alle kuleventiler vil ha veske i " hulrommet ", om det sto veske i dem da de ble stenkt.

Her er et eksempel på hva som skjer:

 

Bilde

 

Mange tror det er kula som fryser istykker, men det er altså ventilhuset som sprekker.

I tillegg til vannet inne i kula er det også et forholdvis stort rom vannfyllt rundt selve kula, iallfall på denne Biltema ventilen.

(Som forøvrig er helt uegnet til båtbruk da kula (oppgitt å være rustfri) er i forkrommet vanlig stål og spindelen er i kromatert vanlig stål.)

 

Bilde

 

 

Dog har jeg ikke sjekket hvor mye vann som kommer inn ved en slik skade.

Kula vil antagelig sitte noe løst, men monteres ventilen med den gjengede delen innover er det mulig den fortsatt er relativt tett.

 

Klikk her for et annet eksempel på "destructive test" av kuleventil....

 

Mitt forsikringsselskap, IF, sier følgende om kraner:

 

Krav til montering og stenging av stoppekraner på båt som har skroggjennomføringer under vannlinjen og som befinner seg på vannet i tiden 1.11 - 31.3.

Link to post
Share on other sites

men er det et reelt problem ? Jeg heller på frostvæske, mens jeg " jobber" med håndtaket. Er det egentlig nødvendig ? Har som tidligere nevnt, aldri opplevd minusgrader ombord, nede der kuleventilene ligger. Vil nesten tro, at litt ekstra tildekking, i form av et brukt teppe eller to, klippet i passende stykker, gjør susen ?

Har noen førstehåndskjennskap til båter som har gått ned, grunnet istykkerfryste ventiler ?

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Klikk her for et annet eksempel på "destructive test" av kuleventil....

Viser disse bildene resultatet av en test? Hvilke parameter ble i så fall brukt, temperatur, ferskvann? sjøvann? Jeg trodde sjøvann ikke hadde slik sprengende effekt, men mulig jeg har tatt feil.

Har selv kun kuleventiler, og har aldri sett noe slikt selv om sjøvannslangene ved et par tilfelle har vært frosset. Nå er sjøvannsinntakene innenfor den isolerte kassen jeg har rundt motoren, og derved er det aldri minusgrader i motorkassen, selv ved minus 15 ute. Blir det kaldere, eller kaldt over lang tid, bruker jeg 200W i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Begge er testet med ferskvann i fryseren.

Mulig at saltvann utvider seg mindre, men når det gjelder den ventilen jeg testet er volumet av vann så stort, og godset i huset så tynt, at det neppe ville spillt noen rolle.

 

Men jeg er enig i at man kan stille spørsmåltegn ved hvor stor risiko det er for at en ventil fryser istykker mens båten ligger på vannet.

Sannsynligvis er den svært liten, kan ikke huske å ha lest om noe slikt her på forumet.

Link to post
Share on other sites

Les gullkornene til Jolo og Hulda litt lenger opp. Det Ingar skriver er også faktum. At ventilhuset sprekker gjelder alle stengte kuleventiler så fremt de ikke blir behandlet som beskrevet. Vann som fryser sprenger like godt enten vannet er fersk eller salt. Man snakker her kun om en temperaturforskjell. I tidligere tider ble det for bunnkraner spesifisert slusekraner. Disse stenger ikke vann inne internt i ventilen. De fryser i praksis først i filler ved langt lavere temperatur.

 

Båter som har gått ned grunnet sprukne ventiler og plastslanger som har hoppet av i kulda? Det har vi hatt i Son.

 

Pakker man ventilen og nærmeste del av slangen inn i steinull e.l., går det bra, jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som har hatt problemer hvis denne enkle regelen har blitt fulgt. Man skal dog være obs på ventiler som ligger kun få centimetere under vannlinjen.

 

If... kan skrive hva de vil. Bunnkranen til Hulda står i åpen stilling. Det er da mindre tjanse for at krana sprekker. Jeg skal ikke søkke for at en eller annen skrivebordsteoretiker i et forsikringsselskap måtte mene et eller annet. Uansett så er kjelleren så langt under vann at det kan ikke skje noe galt hos Hulda.

Link to post
Share on other sites

Skal også ha båten i boblehavn. Hvordan få frostvæske inn i kuleventiler til sjøvannsinntak som f. eks. motor. Utløpene går greit da slangeendene gjerne ligger godt over vannlinja. Med med motoren er det verre. Er løsningen å skjøte på sjøvannslangen til den går over vannlinjen for så å fylle opp med frostvæske?

Og bør man helle frostvæske i septiktanken for deretter "å jobbe" den ned i kuleventilen?

 

Ender vel med å isolere rundt ventilene, samt ha en 100 w pære i motorrommet.

 

Skiftet for øvrig impeller i dag, og oppdaget at tre av vingene var borte. Ingen synlige merker av at noe var galt i eller utenfor impellerhuset. Impelleren var ny av året, og har ikke merket verken varmgang eller mindre kjølvann. Fant igjen vingene ved inngangen til varmeveksleren.

 

Ble mildt sagt noe overrasket.

Link to post
Share on other sites

Skal også ha båten i boblehavn. Hvordan få frostvæske inn i kuleventiler til sjøvannsinntak som f. eks. motor. Utløpene går greit da slangeendene gjerne ligger godt over vannlinja. Med med motoren er det verre. Er løsningen å skjøte på sjøvannslangen til den går over vannlinjen for så å fylle opp med frostvæske?

Jeg bruker å fylle frostveske inn på sjøvannsfilteret, for så å " blåse " blandingen ned til ventilen ( har transperang slange ) Når farget veske er på vei gjennom ventilen, stenges den. Septikktanken får sin dose igjennom toalettet får så å lense litt av blandingen gjennom septikkpumpa. Her til nå ikke hatt noen problemer. En annen sak er jo om det strenkt tatt er nødvendigt, da gjennomføringene ligger drøyt 0,5 meter under vannlinjen. Erfaringsmessig så fryser det ikke så langt nede, her på vestlandet i hvert fall. Men frostveske er jo ikke store kostnaden, så det er ikke verd å ta noen sjangse, eller... :diving: Redigert av Scand Atlantic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal også ha båten i boblehavn. Hvordan få frostvæske inn i kuleventiler til sjøvannsinntak som f. eks. motor. Utløpene går greit da slangeendene gjerne ligger godt over vannlinja. Med med motoren er det verre. Er løsningen å skjøte på sjøvannslangen til den går over vannlinjen for så å fylle opp med frostvæske?

Og bør man helle frostvæske i septiktanken for deretter "å jobbe" den ned i kuleventilen?

:smiley:

 

Hei,

 

På min Viksund har jeg løst det på denne måten. T-stykke på sjøvannskrana. Her står det normalt en slange fra ferskvannstanken om sommeren. Jeg skylder alltid ut sjøvannet før jeg stopper motoren. Om vinteren er det greit å koble på en løs slange for konservering. En trakt i slangeenden med frostveske samtidig med forsiktig å åpne sjøvannsventilen så ser frostvesken siger ned. Stenger så ventil og har frostveske inne i kula.

 

 

 

Bilde

 

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...