Jump to content

Draco årgang 1984 - bra?

Kleini

Recommended Posts

Hei, :smiley:

Helt ny her og forsøker mit første innlegg (er Dansk om der er lidt feil). 

Jeg skal kjøpe min første båt og skal se denne i morgen. Er det en Draco 2100sc eller en 2000? Noen der kan se det? 

Er der noen serlige ting eg bør sjekke ved denne. Tenker det mest går på drev og motor? 

Vet dette kan virke som et "risky" kjøp pga alder og innenbords motor, men den har alt det vi trenger (8 personer ved besøk fra DK) og det virker som en grei pris og båten ser egentlig forsatt finn ut. 

https://www.finn.no/216718502

Alt råd/veiledning verdsettes. Takk

PS. Dette blir sikkert ikke det siste innlegget om jeg ender opp med denne båten 😂

Screenshot_20210428-231323.jpg

Redigert av Kleini (see edit history)

Hei og velkommen!

Solide og fine båter dette👍
Et flott skrog som tåler mye fart og sjø.
Den du ser på må være omlakkert over fenderlista mener jeg, fargen er vel ikke original? Sjekk i så fall at lakkeringen er skikkelig utført, at det ikke flasser. Den mangler også dekaler, men dette kan kjøpes.

Sjekk om skrogtrekket inne i kabinen er skiftet. Draco brukte lenge et slags fløyelsstoff på tak og skrogsider inne, og disse løsner pga lim som løser opp isolasjonen. Visstnok en skikkelig drittjobb å skifte. 
Sjekk ellers at alt elektrisk fungerer, og selvsagt en grundig sjekk av motor og drev. Hvis dette er fra 1984 må du regne med noen reparasjoner med jevne mellomrom.
Ellers ser den jo fin ut på bildene, men kalesjen må du nok regne med å skifte snart. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Jeg er ingen Dracoekspert, men for meg ser det der ut som en Draco 2000, og til informasjon så er skroglengden på den 19 fot. 

Jeg synes annonsen er ekstremt mangelfull, og båten virker kraftig overpriset. Det står ingenting om motor og drev, så mest sannsynlig har denne et eldgammelt 280 drev som er modent for full overhaling. Jeg synes det lukter av sminket lik.

Det du bør sjekke på disse båtene er om innstøpt treverk er tørt, hvis ikke er båten et vrak. Det er treverk i akterspeil, motorbedding, og skilleskott. 

Den som har vært båtinteressert i veldig mange år, og samlet på brosjyrer i sine yngre dager - leter og finner :smiley:

16-34-48.jpg.1bbb8d1ce7bee00f93b990e2c5ef0c08.jpg

Jeg antar at båten det er snakk om er en Draco 2100 Sport Cab16-26-33.jpg.21e417881d532860f75d0addd56df989.jpg

16-26-43.jpg.c98d9acf8ccd666f9d7e21d3db5c41c0.jpg

16-26-52.jpg.4e473e8103830195ff8f6dd11fd15867.jpg

Dessverre dårlig nærgrense på mobilen og scanneren har tatt kvelden :nonod:

16-28-13.jpg.d9d5f765a65d419372128342e0bbfc0d.jpg

men noen data er vel leselige her?

jeg tørker ut på land....!

Hulda skrev for 13 timer siden:

I 1985 var dette en topp kvalitetsbåt. 40 år etter vil vel motor, drev og elektrisk anlegg være saker som krever spesiell oppmerksomhet.

1984 er en meget bra årgang og jeg vil ha meg frabedt at det snakkes om 40år når vi snakker om den årgangen :P 

Men når det er sagt, en 36/37 år gammel båt betyr svært ofte meget mye jobb og vedlikehold og dyre oppgraderinger 

• 3 uker senere...

Jeg er her, men Wau for et båtmarket. Den Draco var for stor et jobb for meg som første gangs eier og forsøkte etterpå meg på flere båter, men de blir kjøpt ubesett på et par timer på Finn de fleste. 

Jeg (tror) var heldig og har fått meg en Ibiza 20SE årgang 2000 for 195000kr. Den har nettopp vært inne på rep. for 140000kr grunnet tyveri så mye er nytt. 

IMG_20210515_181504.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...