Jump to content

Når ble det søknadsplikt for å legge ut flytebrygger?


bjoris

Recommended Posts

Ok, takk for svar. Mente også at dette ble omhandlet i plan- og bygningsloven allerede i 1965. Var i en diskusjon om noen som mente at dette var relativt nytt fenomen og at før kunne en gjøre som en ville:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det er det fortsatt.

 

Og i noen grad kan man også gjøre som man vil, og her er en variant som skaper frustrasjon i byråkratiet🤫

 

Det er lov å fortøye og ankre opp en båt midlertidig etter avtale med grunneier.

Hvordan en båt skal se ut, er det ingen regler for. Det kan være en lekter med landgang. Lektere kan være i tre/isopor.

Da kan man også fortøye andre båter til den.

 

Permanente installasjoner, og inngrep i strandsonen er derimot søknadspliktige.

 

Link to post
Share on other sites

Utlegging av en enkelt moring/bøye er ikke regnet som søknadspliktig tiltak, forutsatt at det ikke er i strid med reguleringsformål (eksempelvis hvis man skulle finne på å legge en ny moring i et regulert badeområde) eller andre hensyn så som fremkommeligheten i farvannet.

 

Mindre flytebrygger som (beviselig...) er lagt ut før 1979/80 er normalt «trygge» da det frem til det tidspunkt ikke var regnet som et søknadspliktig tiltak. Praksis kan variere mellom forskjellige kommuner, det rettslige grunnlaget er ikke helt «klart».

 

For å svare på trådstarters spørsmål: Hvis bryggen er lagt ut før 1980 skal den normalt være OK løyvemessig.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Det er særlig to lovverk som er relevante, nemlig havne- og farvannsloven og plan- og bygningsloven. I forhold til havne- og farvannsloven er det særlig hensynet til ferdsel til sjøs som vektlegges, mens plan- og bygningsloven også innebærer vurdering i forhold til friluftsliv, natur, landskap (estetikk) og kulturverninteresser, sier Lindaas. Kulturminneloven kan ifølge teknisk sjef også være relevant.

 

https://www.lp.no/nyheter/retningslinjer-for-boyer-og-moringer/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter med byggesaker i en kystkommune, og det er en rekke forhold som spiller inn. Som båtadvokaten skriver, er det lokale forhold, med tanke på areal- og reguleringsplaner. Og så er det antakelig store forskjeller på hvor man er i landet, desverre (eller for noen: heldigvis) har saksbehandlingsrutinene variert fra kommune til kommune. Det er var ikke uvanlig forn noen år siden med nokså enkel behandling av byggesaker, og i enkelte kommuner kunne tillatelser i praksis bli gitt muntlig (Dette opplevde jeg selv så sent som i 2010, da vi skulle sette opp et naust ved hytta vår ved en innsjø.) Denne muntlige behandlingen kan virke behegelig der og da, men desverre har man ikke noe vedtak å vise til når fylkesmannen kommer på tilsyn. I områder med stort press, er det naturlig nok større risiko for å for å få lovlighetskontroller. Det samme gjelder der det er strengt kulturminnevern, f. eks i fredede fiskevær. Han som i 1995 la ut en liten flytebrygge der bestefaren hans i sin tid hadde et naust, på et avsidesliggende sted på Helgeland, løper mindre risiko enn hun som la ut en diger brygge til luksusyachten på Tjøme i forfjor.

Link to post
Share on other sites

Olevine skrev On 30.4.2021 at 16.46:

Og her er bilde av et av smutthullene. Skråfoto fra Google Maps. Flytebrygge med hytte/sjøbu utenfor Kristiansand som har ligget der i flere år. Eiendommen er ikke registrert med noen bygninger, så dette er vel en båt da?

 

image.png.ee867241e7e1f02f697a5a18961237d9.png

Der er en båt, ja. Ble tidligere flyttet mellom et par plasser. Kjenner ikke til hvordan det er nå. Det stod en sjøbu på øya tidligere, men eier har ikke fått lov til å sette opp ny. Må ta forbehold om at jeg er riktig sted. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...
Havarita skrev On 30.4.2021 at 15.59:

Det er det fortsatt.

 

Og i noen grad kan man også gjøre som man vil, og her er en variant som skaper frustrasjon i byråkratiet🤫

 

Det er lov å fortøye og ankre opp en båt midlertidig etter avtale med grunneier.

Hvordan en båt skal se ut, er det ingen regler for. Det kan være en lekter med landgang. Lektere kan være i tre/isopor.

Da kan man også fortøye andre båter til den.

 

Permanente installasjoner, og inngrep i strandsonen er derimot søknadspliktige.

 

 

Hei,

Er i situasjonen at jeg skal legge ut en flytebrygge på eiendommen min, og får mest sannsynlig avslag på søknad. Tenker på å eventuelt registrere brygge i småbåtregisteret som lekter med motor feks. Hvilke paragrafer kan jeg henvise til mtp på midlertidig fortøyning? Kan det være så enkelt at kan henge på landgang også, eller kan det være en løsning med en bom/landgang med vinsj som bare senkes ned ved bruk?

Link to post
Share on other sites

bjarnebetjent skrev for 1 time siden:

 Tenker på å eventuelt registrere brygge i småbåtregisteret som lekter med motor feks. 

 

Jeg tror du vil slite med å få dem til å være enige i at flytebrygga er en båt bare fordi du har hengt en gammel påhenger i enden av den. Folk er i stand til å tenke selv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ville i alle fall ha montert korrekt lanterneføring, flagg og tatt meg noen turer med brygga i nærområdet, helst på en litt støyende måte, slik at folk virkelig legger merke til den. Da kan ingen si at du ikke har brukt brygga som båt😄

Link to post
Share on other sites

Jeg kan foredle/forbedre 2021-posten min lengre oppe en anelse. Etter en dom fra Gulating lagmannsrett i fjor, er det nå klart at det ikke er noe til hinder for utlegging av en eller flere bøyer, selv i sjøområde som er regulert til noe annet, med mindre reguleringsbestemmelsene uttrykkelig forbyr utlegging av bøyer innenfor et gitt reguleringsformål. Utlegging av moring og bøye regnes som nevnt ikke som et tiltak etter plan- og bygningsloven, og krav om fjerning må da også ha særskilt hjemmel.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

joern-eo skrev for 1 time siden:

Eller så kan man jo søke på vanlig måte

 

Kjøpte en eiendom i 2004 som var regulert til "hytteformål" i 100m sonen (sammen med 10-20 andre hytter) med ca 70m strandlinje og hvor reguleringsplanen klart gir hver hytte rett til brygge.
Min brygge har vært intensivt sabotert av en "bygningssjef" som gjentatte ganger har benyttet "finne-opp-argumenter-når-en-ikke-har-noe-fakta-å støtte-seg-på" et av disse argumentene har vært at havnesjefen har nedlagt forbud mot utsetting av bøyer, brygger og utriggere... og slik har vi blitt sendt i en (nesten) evig rundgang.. brudd på behandlingsfrister, avslag på forhåndskonferanser, muntlige avslag, sletting av beviser++++++

De av dere som jobber i forvaltningen og er seriøse, nekter forhåpentlig å tro det er mulig, men jeg har "mistet" 18år av hyttelivet mitt og retten til en sikker båtplass i alle de årene. Med en handikappet i familien så blir det litt ekstra kvalmt...

Må innrømme at de som utøver selvtekt i strandsonen i stedet for å søke i denne kommunen har min forståelse og sympati.
Fylkeskommunen/Fylkesmannen ble til slutt min venn sammen med en nyvalgt ordfører... 

Mitt råd til andre i samme situasjon; gå rettens vei uten opphold, uten å nøle, 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 48 minutter siden:

Tror på det du skriver @dieselfan. Kommunen, der jeg bor, har re-tegnet kartet og lagt vei over en snipp tomten min. Besvarer ikke henvendelser.

Nå bør du være businessman å gjøre klar for 30+år med bompenge innkrevning. Så plutselig har du til nye båt hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...