larole Startet 30.April.2021 Link til dette innlegget Startet 30.April.2021 Skal på første "langtur" i sommer. Fra Bergen til Imslandsjøen øst for Haugesund. Har jo kontroll på ruten på "Gulesider på sjøen", men liker tanken på å studere papirkart i ro og mak også. Har dere erfaring med dette? Frykter at det blir litt som med de som vil ha økologiske tøybleier. Bare tull og upraktisk.... Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Hadde stor glede av papirkart på 80 tallet, tildels 90 tallet. De siste 10 årene har jeg ikke sett på ett papirkart. En lang periode lå det masse kart under en madrass, men de ble aldri tatt frem. Men viktig å ha flere uavhengige system, uten det må en ha kart. Kan fremdeles lese papirkart. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 (redigert) Som fersk skipper på min første tur til Sverige i 2014 opplevde jeg at kartappene gikk i svart da jeg befant meg i det som vel betegnes som ganske urent farvann på Syd-Koster... Da hadde jeg papirkart om bord - også et spesialkart for Syd-Koster - og fikk manøvrert meg trygt gjennom. Siden da har jeg alltid papirkart om bord, men det skal innrømmes at de ikke nødvendigvis er de mest oppdaterte... Men jeg liker å ta dem fram med jevne mellomrom for å oppfriske kunnskapen om å sette kurs og finne posisjon. Har både passer, kurslinjal og sånn forstørrelsglass med lys. Redigert 30.April.2021 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Grønnskollingen Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Jeg synes papirkart er uslåelige til planlegging når kvelden kommer og jeg ligger i uthavn med en whisky og parafinlampen. Det er noe romantisk og fint med papirkartene. Under seilas brukes de aldri, men jeg vet hvor de ligger og sorterer dem slik at aktuelt kart ligger fremst i fall noe skulle skje. Sitér dette innlegget Link to post
O_K Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Jeg har alltid med papirkart, og vet hvordan de skal brukes. Riktig nok opererer jeg med litt ekstra margin om jeg BARE har papir, men skulle klart å ta meg frem på hele norskekysten uten gps om jeg måtte. Bruker vanligvis plotter, men sørger for å vedlikeholde nok kunnskap til å ferdes trygt (dog kanskje ikke optimalt) uten elektronikk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Jeg er ikke spesielt romantisk av meg egentlig. Men kart har jeg kun på papir. Jeg synes det er et greit format både for planlegging og bruk underveis. Og har aldri savnet små digitale alternativer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teerex Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Papirkart med på turen er en selvfølge. Hvor mye man kommer til å bruke dem vil jo variere med hvor kjent man er i området og hvor mye man stoler på kartplotteren. Evt. hvor stor skjem det er på kartplotteren. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
pacuare Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 O_K skrev 6 minutter siden: men skulle klart å ta meg frem på hele norskekysten uten gps om jeg måtte Kunne gått Oslo Trondheim med NAF veibok fra 1973 i indre led. Har lagt opp ruter langs kysten så mange ganger at de sitter i hodet nå. Men likevel legger jeg ny rute hver gang jeg går der og følger med på plotter / iPad. Miljøskadet, synes det er gøy. Vet jeg kan finne en gammel rute, meg gjør det aldri. I beste fall finner jeg en led jeg ikke har gått før. Kart og navigasjon er verdt å bruke tid på. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Brukte bare papir før. Så gikk jeg over til kartplotter program på PC med egne skannede papirkart. Og senere plotter. Papirkartene har vært med helt til i fjor. Da la jeg dem igjen hjemme. Hadde da 2-3 systemer. Nå har jeg Gule Sider på Sjøen til planlegging og backup, og plotter til å navigere mellom holmer og skjær. Skulle allikevel ønske at det var plass til papirkart. Men jeg er blitt veldig glad i å kunne zoome inn i kartene, og det fungerer dårlig på papirkart... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kallethekid Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Grand Banks jr skrev 9 minutter siden: Brukte bare papir før. Så gikk jeg over til kartplotter program på PC med egne skannede papirkart. Og senere plotter. Papirkartene har vært med helt til i fjor. Da la jeg dem igjen hjemme. Hadde da 2-3 systemer. Nå har jeg Gule Sider på Sjøen til planlegging og backup, og plotter til å navigere mellom holmer og skjær. Skulle allikevel ønske at det var plass til papirkart. Men jeg er blitt veldig glad i å kunne zoome inn i kartene, og det fungerer dårlig på papirkart... I motorbåten min der jeg som regel går mer en 20 knop bruker jeg aldri papirkart, men i seilbåten der jeg har bedre tid er det stort sett de jeg bruker. Problemet med å zoome i elektroniske kart er jo at nøyaktigheten i kartunderlaget oftest er 50 meter. Det fremgår ikke når du zoomer. 50 meter misvisning kan bli kostbart Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Har både kartplotter og papirkart ombord. Kartplotteren brukes absolutt mest, men spesielt på lengre turer, blir gjerne papirkartene funnet frem også, spesielt som backup og som oversiktskart. Deler gjerne på oppgavene, med en til rors og en navigatør. Da er papirkart greit å ha. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 30.April.2021 Link til dette innlegget Svart 30.April.2021 Synes det er lettere å få oversikt på lengere etapper, spesielt uten ruter, med papirkart i tillegg til plotter. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Ikke for å kuppe tråden, men er det noen som ønsker å kvitte seg med papirkart som dekker området fra Lindesnes og opp til Trondheim? De behøver ikke være av det nyeste slaget, men ikke for gamle heller... Jeg oppdaterer kartbrikken før avgang, og den gjelder helt opp til Smøla. Om jeg velger/får mulighet til å dra inn til Trondheim satser jeg på at Gule Siders app og øynene mine duger, men ville vært greit med noe papir også. Det blir flere tusenlapper hvis jeg skal kjøpe nye til hele strekningen, og det er jeg ikke veldig lysten på for kart som ikke brukes daglig... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Okkaby Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Fra årets sesong så blir det 2x plotter. En Garmin å en Raymarine. Har i tillegg en pad med gulesider, samt mobil. Så blir ikke med noe papir på turene. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Mouche Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 For meg går trolig papirkart aldri av mote da de er langt å foretrekke når man skal planlegge tur/er og/eller videre reise. I tillegg kan man ta med seg papirkart i motsetning til en plotter som er nokså stasjonær. Underveis blir det stort sett plotteren som benyttes, men kart for det aktuelle området er alltid lett tilgjengelig og ofte kikker andre ombord på disse. Har tatt kart fra en "kartbok" og lagt disse rygg mot rygg i plastmapper og forseglet disse, meget praktisk på alle måter. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
PiperBill Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 (redigert) Problemet med papirkart er at den viser ikke posisjonen din og jeg tipper de fleste fritidsbåtfolk ikke vet hvordan det gjøres :-) Pipirkart ligger i båten men brukes til ruteplanlegging for så å lage rute på plotteren. Det er jo ikke bare å ta fram kart og så navigere etter den i en nødsituasjon dersom man ikke ha lært, i det minst, basic navigering. . Akkurat det går i glemmeboken hos meg hvert år selv om jeg prøve å friske opp kunnskapen før sesongen. Dersom plotteren skulle streike så har vi også kart/gps på 2 telefoner, 1 ipad og 1 nettbrett Redigert 1.Mai.2021 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
"LISE" Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Har ikke papirkart ombord lengre. Underveis styres det etter en Garmin plotter, fullintegrert med annen navigasjon og elektronikk ombord. Til planlegging, zooming osv, brukes nettbrett med Gule Sider appen. Har også installert andre kartapper på nettbrett og telefon. Slik jeg ser det er det viktig å ha 2 uavhengige systemer. I en nødsituasjon hvor både plotter og nettbrett er utslått tror jeg det er lettere å bruke mobilen enn å dra fram papirkart. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
mons Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Pequod Har 4 år gamle kart trykt på papir som tåler vann for hele kysten Sverige- Harstad. De kan du låne hvis det er aktuelt, men du får komme og sortere ut det du trenger selv.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
shipahoy Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Pequod skrev for 7 timer siden: Det blir flere tusenlapper hvis jeg skal kjøpe nye til hele strekningen, og det er jeg ikke veldig lysten på for kart som ikke brukes daglig... Jeg kjøpte kystkart for å planlegge ferien. Da trenger du fire kart fra Lindesnes til Trondheim. Gir god oversikt, men lite detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Jeg anonserte for de utklappbare katmappene mine i mattlakert teak for litt siden på et forum for denslags. Reaksjonen var at de var jo fine, men ingen bruker vel papirkart nåtildags . . . Så da, så . . Selv sitter jeg gjerne og følger med på papirkart når styrmannen min fører skuta. Det gir bedre oversikt og egner best til planlegging for meg. Men selvfølgelig har vi flere typer GPS-bserte løsninger ombord. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Gudrun Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 (redigert) Etter et "liv på sjøen" i jobbsammenheng har jeg noen ganger opplevd elektronikken feile. Vi snakker da ikke om utstyr kjøpt hos "Albert og Herbert". Det å få et bunnslag eller annet for så oppleve en svart skjerm i ukjente omgivelser har jeg har opplevd et par ganger og spesielt en gang i mørket som passasjer. Det vil jeg ikke vil oppleve igjen. Så alltid oppdatert papir tilgjengelig sammen med en kartlampe som virker. Et resulat av en helt lokal SJA: "Hva om". Red: Har prøvd å redigere teksten to ganger, men da forsvinner hele linjer, så derfor blir det litt rotete. Regner med dere skjønner innholdet likevel.. Redigert 1.Mai.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 (redigert) Da vi var på langtur, satt kona med papirkart og fortalte om hva vi passerte av steder, mens jeg hadde plotteren innsomet for å følge med på skjær etc. Funket for oss. PS! Å bruke papirkart lærte vi av Poseidon. Kjempekurs. Redigert 1.Mai.2021 av Faxen (see edit history) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Komodo Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 NilsPils skrev 1 time siden: Jeg anonserte for de utklappbare katmappene mine i mattlakert teak for litt siden på et forum for denslags. Fin kartboks Nils, men jeg synes det er dårlig overfor kona at du ikke har klippet vekk halve ansiktet hennes Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mort1 Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 Når jeg er i ukjent farvann bruker jeg papirkart for oversikt, og plotter for detaljer. Det er nok bare nostalgi, men jeg liker å studere papirkart over farvann som er tenkt besøkt. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 1.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2021 (redigert) Papirkart er et must. Ikke bare som backup for den dagen alle kartplotterne, ipad og iphone slutter å virke pga lynnedslag, men fordi det er mye bedre enn plotter for å planlegge og holde oversikt. Jeg mener papirkart er klart best for å seile på fyrlyktene om natten. En undersøkelse gjort i Tyskland viste klart at de som brukte papirkart/plotter kombinert hadde en mye bedre totalforståelse av hvor de var og om omgivelsene. En drøss med «Gps-støttede» grunnstøtinger også av svært erfarne folk skyldes at man sløves av kartplotteren og feil zoom, feil på kartgrunnlaget, operatørfeil etc. gjør at man ikke holder god nok sikkerhetsmargin og oversikt. Så bruk begge deler aktivt... Redigert 1.Mai.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.