Jump to content

Hvor får man kjøpt skumgummi / skumplast til båtseter / båtputer?


Buster L Mercury

Recommended Posts

Hvis du drar fra Moss til nærmeste BY, havner du i Fredrikstad...:giggle:.

Kan anbefale Stua. Har handlet der selv. De har skumgummi etc i forskjellig hardhet. Må nok ha en del stivere i sitteputer enn Jysk selger til senger ja.

https://stua.no

 

Eller du kan gjøre som meg, som bare dro båten inn til Fairmont i Oslo. De sydde opp settet slik jeg ville ha det med Tuck&roll, og fransk søm i hjørnene osv. Jeg bare laget bunn og ryggplate ferdig og demonterbart.

Det røde trekket er et "Porsche original" vinyl som brukes på de gamle cabrioletene, og det i offwhite matchet vi med natefargen og det lyse på motordekselet, som jeg også hadde med inn. 

Primært brukte jeg Fairmont fordi jeg ikke hadde rørt en symaskin siden ungdomsskolen, og sekundært deres arbeid på klassiske biler. For det tredje at de fleste som har laget seter selv ser "hjemmelaget" ut etterpå. Ville gjort det samme igjen, men det er meg. Hvis du vil lage alt på din båt selv, kan jeg anbefale Stua, som nevnt over. 

Ryggen er formet som en P, hvor ryggputen har en halvrund pølse bak som ligger ned på dekket, for å få en fin overgang og at man ikke får kanten av dekket i ryggen, som på noen av bildene over. Har også rød vinyl til å lage en crashguard rundt cockpit (hvis jeg gidder en gang...)IMG_1480.jpeg.7a67296f6cd7319a4459fbc53eb2a4f7.jpegIMG_1477.jpeg.b445ae37382e83d1ec02cad74e409c49.jpeg

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev 1 time siden:

Hvis du drar fra Moss til nærmeste BY, havner du i Fredrikstad...:giggle:.

Glimrende Honduras :lol:

 

Honduras skrev 1 time siden:

Kan anbefale Stua.

Jeg skulle også til å si Stua, men nå kom du meg i forkjøpet. Vi handlet skumplast for sitteputer der for mange år siden da vi renoverte en Burekrysser. De hadde flere forskjellige kvaliteter. Viktig å få fast nok kvalitet til sitteputer, hvis ikke virker det veldig hjemmelaget. 

Link to post
Share on other sites

Takker for tips!

Da ser det ut til at dette lar seg ordne, men så var det nye valg å ta, hardhet og tykkelse på sete og rygg.

Syns det ble nevnt 30g og 35g?

Tykkelser var 3, 5, 7 og 10 cm.

 

Noen forslag?

 

Honduras, den båten din er jo et smykke, sete intet unntak! Hvis jeg ikke blir fornøyd så får jeg taue skroget inn til hovedstaden jeg også.

Link to post
Share on other sites

Tror du kanskje må høyere enn 30-35kg også. Jeg var hos Møbeltapesereren på Torp(Fredrikstad) og fikk meg litt skum til en MC-sal jeg reparerer. Da kjøpte jeg 100kg. Han er tips nr 2 hvis Stua ikke har det du trenger av tykkelse og fasthet. 100kg er veldig fast og er tilpasset en smal MC-sal, men jeg tenker at du kanskje må opp i 50-60kg. Det verste er om du legger masse jobb i syinga, og så får du følelsen av å sitte rett på finerplata etterpå. Men sjekk med noen som kan båtputer. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og var det for er helt flak, eller på oppgitt mål?

Jeg betalte 6 båtpenger for mitt ferdig trukket som vist over. Nå var det for 5 år siden eller noe sånt, og ditt sete er litt større  enn mitt. Men innen du har handlet ferdig med skumplast, vatt, skai, stifter og alt du trenger er det spørsmål om hvor mye du tjener på å gjøre jobben selv, hvis du starter på 4000,- bare for skummet. 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fått flere tilbud inkludert et fra Stua. En plate på 1,20 * 2,00 meter koster nesten 5 tusen med frakt. Dette er voldsomme priser når det koster en hundrings eller to på Jysk for en madrass. Det er sikkert billigere å få en svanemadrass fra Kina! 

Nå vurderer jeg å bruke vanlig billig skumgummi i ryggen. Den trenger ikke være steinhard. 

Det frister å sette bort jobben Honduras hvis det bare koster en tusenlapp ekstra.😀

Link to post
Share on other sites

Et jo bare å snakke med Fair Mont også, og få et tilbud derfra. Så vet du hva du har å forholde deg til. Jeg snakket med ham først, og sendte email med mål og ca hvordan jeg ville ha det. Etter at ca pris og tidspunkt var avtalt dro jeg inn båten og vi fant farger og avtalte de siste detaljene. Så var det bare å hente båten noen dager senere. Sikkert andre som kan gjøre den jobben også, men min erfaring med dem var udelt positive. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...