Jump to content

Hentetråd: Asker-Austevoll, Bavaria 42 cruiser

SY Tilde

Recommended Posts

Da var det kveld i SY ~. 
Kvelden gikk med til hyggelig besøk av 3 personer fra Tollvesenet :smiley:

Blanding av nytt og gammelt navn, mAIS med dummy mmsi nummer og registreringsnummer i NOR som enda ikke er oppdatert med nytt navn skapte nok litt hodebry. Vet ikke helt hvordan vi skulle løst det annerledes. Kanskje burde vi seilt med forrige navn, men mmsi fra mAIS ville uansett ikke stemt :confused:

who knows - en hyggelig prat ble det likevel og enda en ting som gjør at turen aldri går i glemmeboken :thumbsup: 

2CE37C12-6FF9-4AF8-B9F2-E6033B7A2AFB.jpeg

SY Tilde skrev for 10 timer siden:

Da var det kveld i SY ~. 
Kvelden gikk med til hyggelig besøk av 3 personer fra Tollvesenet :smiley:

Blanding av nytt og gammelt navn, mAIS med dummy mmsi nummer og registreringsnummer i NOR som enda ikke er oppdatert med nytt navn skapte nok litt hodebry. Vet ikke helt hvordan vi skulle løst det annerledes. Kanskje burde vi seilt med forrige navn, men mmsi fra mAIS ville uansett ikke stemt :confused:

who knows - en hyggelig prat ble det likevel og enda en ting som gjør at turen aldri går i glemmeboken :thumbsup: 

Forstår jeg det slik at Tollvesenet har fulgt med på AIS og reagert på gammelt navn, mAIS med dummy mmsi-nummer, ikke oppdatert regnr i NOR, og at det var grunnen til at dere "bordet" av Tollvesenet? 

Har dere prøvd seilene, eller har ferden så langt gått for motor? Holder dieselestimatet lenger oppe i tråden? Regner med at det har vært enkelt å bunkre drivstoff, det er marinaer og fyllestasjoner i stort sett alle byer nedover.

Det var vårt inntrykk ja @TideRace .

Litt overrasket over at de bruker mAIS data. Mulig jeg har misforstått, men jeg tolker mAIS som «underholdning» og ikke som offisiell informasjonskilde. 

Vi har så vidt fått luftet seilene. Men vi har ikke vært så heldig med vindretningen. Ville vært som dobbel Lotto gevinst med dette bæret i tillegg til god seilvind. Så seilingen får vi ta igjen utover sommeren :smiley:

Dieselmåleren er ikke super nøyaktig, men det er nok nærme 4 liter i timen som er riktig estimat. Vi bunkret ca 100 liter i Arendal, så grovt regnet rett under 4. 

image.jpg

SY Tilde skrev 17 minutter siden:

Litt overrasket over at de bruker mAIS data. Mulig jeg har misforstått, men jeg tolker mAIS som «underholdning» og ikke som offisiell informasjonskilde

MT samler jo inn data over hele kloden, er jo en grei måte å få oversikt over de båter / skip som registreres der. Ikke alle data er real time, så å sitte ombord og peile skip med MT er ikke like bra som direkte fra en VHF mottaker, radar eller kikkert.

Code0 skrev 1 time siden:

MT samler jo inn data over hele kloden, er jo en grei måte å få oversikt over de båter / skip som registreres der.

MT er vel litt som Hotmail, du kan egentlig registrere hva du vil, fake eller ikke? Vår båt ligger også på MT, men kan ikke huske at det var noen form for identifisering eller dokumentasjon ved registrering.  Men siden MT er såpass utbredt og internasjonalt kan det sikkert brukes til rask og enkel identifisering av alle typer fartøy uten å måtte lete i nasjonale registre, osv. 

Vi seilte direkte over til Læsø i fjor, samme helg som Norge/Danmark/Tyskland åpnet for hverandre i korona-kaoset. Vi ble da innhentet av en dansk oransje los (?) - eller patruljebåt ikke lenge etter at vi hadde passert den danske territorialgrensen. Nå har vi ais-sender ombord, men det tydelig at "noen" følger med.

Og til @SY Tilde : God tur videre, det eneste jeg unner dere mer av nå er litt god seilvind :smiley: !

TideRace skrev for 1 time siden:

MT er vel litt som Hotmail, du kan egentlig registrere hva du vil, fake eller ikke? Vår båt ligger også på MT, men kan ikke huske at det var noen form for identifisering eller dokumentasjon ved registrering.

... ja.., og når toll / kystvakta etc ser et punkt som beveger seg, og navn / kallesignal / MMSI osv ikke er på stell..., så blir de tydeligvis nysgjerrige og vil ta en kikk. Det du ikke får til er å jukse med hvor prikken er, da er det bedre å slå av OnCourse.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...