Jump to content

Hvordan er det med å montere en 100kg påhengsmotor selv?


Duvel

Recommended Posts

Duvel
rebop skrev 6 minutter siden:

Jeg har vært passasjer noen ganger i en Øien 530 med suzuki 4t 40hk. Selv har jeg en rana 530 med suzuki 4t 50hk (som tidligere hadde 30hk t2). 

 

Ville ikke hatt noe mindre enn 40hk selv i en Øien 530. Da vil du slite med planing. 40-50hk er riktig for disse båtene tenker jeg. Har en penger så foretrekker jeg største mulige motor som stort sett bare gir fordeler. En kan da kjøre i masjfart mer behaglig lavere omdreiningshastighet mindre støy etc. Å bare bruke motor med 100% gasspådrag hele tiden er sjelden veldig økonomisk.

 

Lykke til med økonomiske prioriteringer, håper du blir fornøyd til slutt.

Takker og bukker.

Link to post
PolarLi
Posted (edited)

Jeg anbefaler ikke de wiretaljene der til motormontering eller annet presisjonsarbeid, med mindre det er veldig stramt budsjett eller som nødløsning. En kjettingtalje er jo så mye mer praktisk, og da kan man stå i behagelig høyde å gjøre ørsmå finjusteringer opp og ned. Ingen dødgang, strekk eller sig heller. Når man har justerert inn noe, så kan det henge en time eller en uke, uten at det flytter seg en milimeter.v02_A8FC4E680362892F9A0C4E20393D490E.jpg.7bf4d4de8247790bcdf332737500387a.jpg

Edited by PolarLi
Link to post
Kjeles
Posted (edited)

Verkstedkran er også brukt til å heise på plass motorer. Kan leies for en billig penge.

Edited by Kjeles
Link to post
Duvel

Jo det er sant det, hvis jeg trykker på knappen til 4 tonns vinsjen min så kjører den med en gitt hastighet uansett hva som står i veien.

Link to post
Duvel
Kjeles skrev 1 minutt siden:

Verkstedkran er også brukt til å heise på plass motorer. Kan leies for en billig penge.

Men den har jeg ikke hjemme i garasjen min, og burde vel heller ikke være nødvendig for å løfte 100kg.

Link to post
Duvel
Posted (edited)
PolarLi skrev 13 minutter siden:

Jeg anbefaler ikke de wiretaljene der til motormontering eller annet presisjonsarbeid, med mindre det er veldig stramt budsjett eller som nødløsning. En kjettingtalje er jo så mye mer praktisk, og da kan man stå i behagelig høyde å gjøre ørsmå finjusteringer opp og ned. Ingen strekk heller. Når man har justerert inn noe, så kan det henge en time eller en uke, uten at det flytter seg en milimeter.v02_A8FC4E680362892F9A0C4E20393D490E.jpg.7bf4d4de8247790bcdf332737500387a.jpg

Jo det er sant det, hvis jeg trykker på knappen til 4 tonns vinsjen min så kjører den med en gitt hastighet uansett hva som står i veien.

Edited by Duvel
Link to post
Duvel

Nå ble det litt rot i ordningen her, men bare kom med innspill. Jeg tar meg en loffskive med Siliana pølse på.

Link to post
blueline skrev 1 time siden:

Brukte selv en wirevinsj av denne typen ved å feste  den i en bjelke i garasjen. Brukte den også for å løfte opp innenbordsmotor på 370 kg. Lånte den fang løfteåk i stål i båthavna. Med denne simple vinsjen er det null stress og du fikser det alene. Har den fortsatt  etter 20 år og det dukker av og til opp  ting jeg bru den til 

Screenshot_20210505-220847_Chrome.jpg


Trodde slike trekktaljer var nettopp det; trekktaljer. Til å trekke med og ikke anbefalt/godkjent for løft?

Link to post
Teerex
Rolf skrev 1 minutt siden:


Trodde slike trekktaljer var nettopp det; trekktaljer. Til å trekke med og ikke anbefalt/godkjent for løft?

 

Ja, disse er ikke til å løfte med selv om det faktisk går bra det også. Iallefall den ene veien, altså opp.

 

Skal man heise noe både oppover og nedover så er det nok løftetalje, kjettingtalje eller jekketalje som er tingen.

Eller elefantkran hvis man mangler tak....

Link to post
Duvel
Posted (edited)
rebop skrev for 2 timer siden:

Jeg har vært passasjer noen ganger i en Øien 530 med suzuki 4t 40hk. Selv har jeg en rana 530 med suzuki 4t 50hk (som tidligere hadde 30hk t2). 

 

Ville ikke hatt noe mindre enn 40hk selv i en Øien 530. Da vil du slite med planing. 40-50hk er riktig for disse båtene tenker jeg. Har en penger så foretrekker jeg største mulige motor som stort sett bare gir fordeler. En kan da kjøre i masjfart mer behaglig lavere omdreiningshastighet mindre støy etc. Å bare bruke motor med 100% gasspådrag hele tiden er sjelden veldig økonomisk.

 

Lykke til med økonomiske prioriteringer, håper du blir fornøyd til slutt.

Hadde jeg hatt 250000 i lommeboken hadde det ikke vært noe problem.

Edited by Duvel
Link to post
Duvel
Posted (edited)

Men for meg er det ikke aktuelt å kjøpe brukt, en Øien 530 med styrekonsoll langt fremme på styrbord side og sitte i halv åtte med 15 graders vinkel å kjøre båt aleine. Med skruefester i hytt og pine og et skrog som vitner mer om menneskers natur enn vi vil vite - og en motor som fritjof hermansen skrudde litt på og tenkte det måtte være en bra service for han hadde jo klart å skifte olje på hva det nå var og satt skruen på plass igjen med svensk øyemål... - nei takk, så da koker det ned til hva man har råd til - inkludert finansiering.

Det er lett å anbefale en båt til 500 tusen hvis det er årslønnen, men hvis man må nøye seg med en tredel og har hus og hage så blir det ikke så enkelt.

Edited by Duvel
Link to post
rebop
Posted (edited)

Jeg har gammel båt og ny motor. Lever fint med det, og prisnivået kan en trygt si er heeelt annet enn det du skisserer her. Dersom en er litt handy så kan en jo fikse ting på båten til det bedre også, uten at det nødvendigvis trenger å koste skjorta. Ifht motor så følte jeg at bruktmarkedet skulle ha alt for mye penger for en brukt motor, men båter kan en gjøre vesentlig bedre kjøp med. Eksvis kjøpe gammel båt med gammel motor, selge gammel motor og kjøpe ny motor. Sålenge skrog er ok (ikke vasstrukkent ol) så kan en komme greit ut av noe slikt.

Edited by rebop
Link to post
NilsPils
Posted (edited)
Rolf skrev for 9 timer siden:

Trodde slike trekktaljer var nettopp det; trekktaljer. Til å trekke med og ikke anbefalt/godkjent for løft?

Jeg har selv godkjent min for løft . . :wink:

Vel å merke så lenge ingen står under og ingen stor skade kan skje dersom den skulle svikte. Den har sikker tannsperre mot å glippe.

 

Det er lett å finne mange typer løfteanordninger som sikkert er mer praktiske og sikrere. Men man tar hva man har . . .

Edited by NilsPils
Link to post
Duvel
Posted (edited)

Ok, jeg takker for mange svar og innspill.

 

Jeg tror den hjemmelagde ripssaften fra i fjor må ha gjæret litt for jeg har jo liret av meg både det ene og det andre ser jeg. Men det er åpenbart ikke en umulighet å montere en 100kg motor selv.

Edited by Duvel
Link to post
Duvel skrev 1 time siden:

Men det er åpenbart ikke en umulighet å montere en 100kg motor selv.

 

På ingen måte.   Har vært med flere ganger å løftet på motorer på 100kg med håndmakt.  Utrolig hva man får til på ren trass med litt ungdommelig pågangsmot :lol:

Link to post
Teerex
Duvel skrev for 3 timer siden:

Men det er åpenbart ikke en umulighet å montere en 100kg motor selv.

 

Det er jo faktisk nærmest umulig å gjøre selv, hvis du er alene og ikke har noen løfteanordning.

Med mindre du er i denne klassen da :giggle:

 

strongman.jpg.f9a9a4ea243b14f8cf87136e976eb8db.jpg

Link to post
Duvel

Ja nå heter ikke jeg Bodybirger men jeg kan fint løfte sånne gråmalte isoporkuler jeg.

 

Ellers så etter omsider å ha snakket med en imøtekommende forhandler så er jeg nok på vippen til å la dem montere den for meg, jeg har skjønt at jeg ikke sparer noe på å montere den selv og jeg går ut ifra at de klarer å montere den ihvertfall nesten like fint som jeg ville gjort det. Hvis det da viser seg at jeg ikke må nøye meg med en 25hk av økonomiske grunner, kan fint leve med det jeg.

Link to post
Sturee

Jeg monterte 90hk på rundt 120kg med stor jekkestropp i taket en gang, finjusterte med nesehjulet på hengeren. Men hverken dette eller trekktalje er å anbefale, løsner det, enten med vilje eller ikke, så går det i bakken.. Kjettingtalje beregnet for løft koster vel fort ikke mer enn 500, hadde kjøpt en slik om jeg skulle gjort det samme idag.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...