Jump to content

Hvordan er det med å montere en 100kg påhengsmotor selv?


Duvel

Recommended Posts

Duvel

Hvordan er det med å montere en 100kg påhengsmotor selv når båten står på henger, jeg vet at jeg kan klare det med en 70kg 25hk og litt hjelp.

Men hva gjør dere når dere skal gjøre dette, bjelke i taket i garasjen og kjettingtalje eller inviterer man hele slekta til å være med i å løfte?

Link to post
Honduras

To mann og en garasje-jekk du setter påhengeren på. Den ene holder balansen mens den andre jekker opp til korrekt høyde og trer bolter. Sånn jeg og guttungen gjorde det når vi monterte 50hk på en båt med jackplate. 

Link to post

Da er det viktig å sørge for at motor ikke tipper til siden !

 

Hold tunga beint i munn ! 

Link to post
Duvel

Det hadde vært kjipt hvis en nettopp har tatt 70 høvdinger ut av esken...

Link to post

Hei

 

Ein kompis monterte ein 60 hk Suzuki i vinter.

Kjettingtalja til eit solid punkt i taket, straum til motoren slik at du kan justera tilten, heis opp, trill båten under, senk ned, og bolt fast.

 

Ask

Link to post
Duvel

Bruker man en slags ferdig laget sele eller bare stropper rundt motoren som er festet til kroken i kjettingtaljen da eller?

Link to post

En slik motor har vel en løftebøyle som standard? Sjekk inder lokket...

Link to post
Duvel

Det er veldig greit å vite, 70 høvdinger er et langsiktig spareprosjekt. Man må planlegge vet du.

Link to post
Duvel

Ja det dreier seg ikke om 70 hestekrefter aldså, jeg bare vurderer om jeg må nøye meg med en Yamaha 25hk dersom jeg absolutt vil gjøre monteringen selv, eller om jeg bør spare litt ekstra (leve på vann og brødsmuler) og gå for en 40hk hvis jeg skal bestille en Øien 530 uten konsoll som jeg kan bygge selv med midtkonsoll sånn som jeg ønsker det.

Link to post
NilsPils

Jeg tok ut motoren av tresnekka med mastekrana på Skøyen Båtopplag. Til helgen skal den tilbake ibåten igjen, også med mastekrana. Motoren veier 200 kg, akkurat på grensen for lovlig vekt i krana. Har sjekket vekten ved veiing hjemme.

 

Jeg gjør dette mens båten ligger på vannet. Men det ville vært like lett å løfte ut og inn fra båt på henger.

Link to post
Duvel

Jeg har vinsj som løfter 4 tonn på enkel line, 8 tonn med dobbel og talje, må bare feste den bjelka i taket på garasjen...

Link to post
Duvel
NilsPils skrev 4 minutter siden:

Jeg tok ut motoren av tresnekka med mastekrana på Skøyen Båtopplag. Til helgen skal den tilbake ibåten igjen, også med mastekrana. Motoren veier 200 kg, akkurat på grensen for lovlig vekt i krana. Har sjekket vekten ved veiing hjemme.

 

Jeg gjør dette mens båten ligger på vannet. Men det ville vært like lett å løfte ut og inn fra båt på henger.

Mener du at 25hk på en Øien 530 er helt greit? I så fall blir jo drømmen ihvertfall ett hakk nærmere realistisk med min svært begrensede økonomi.

Link to post
Honduras

Jeg synes det høres litt spett ut. En ting er å få den i plan når du kjører alene. Men man vil gjerne ha den i plan med et par fiskekompiser, noe garn og røser og til slutt 100kg laks eller hummer 😎

Link to post
Duvel

Joda, det er vel ikke uten grunn at den vanligvis blir annonsert med 40hk.

Det sakt så har jeg ikke fiske kompiser, men jeg har fiskestang :yesnod:

Link to post
Rolf skrev 1 time siden:

En slik motor har vel en løftebøyle som standard? Sjekk inder lokket...

 

standard på noen merker (feks yamaha) , ekstrautstyr på andre.

Link to post
NilsPils
Duvel skrev for 1 time siden:

Mener du at 25hk på en Øien 530 er helt greit? I så fall blir jo drømmen ihvertfall ett hakk nærmere realistisk med min svært begrensede økonomi.

Det har jeg desverre ingen formening om . .

Link to post
ivar skrev for 1 time siden:

 

standard på noen merker (feks yamaha) , ekstrautstyr på andre.

Ja, husker min gamle Yamaha 30 hadde det. Var veldig greit.

Link to post
blueline

Brukte selv en wirevinsj av denne typen ved å feste  den i en bjelke i garasjen. Brukte den også for å løfte opp innenbordsmotor på 370 kg. Lånte den fang løfteåk i stål i båthavna. Med denne simple vinsjen er det null stress og du fikser det alene. Har den fortsatt  etter 20 år og det dukker av og til opp  ting jeg bru den til 

Screenshot_20210505-220847_Chrome.jpg

Link to post
NilsPils
Posted (edited)
blueline skrev 8 minutter siden:

Brukte selv en wirevinsj av denne typen ved å feste  den i en bjelke i garasjen.

Nøyaktig en sånn brukte jeg til å løfte motoren ut av garasjeloftet og opp på hengeren under carporten hjemme. Min er også mer enn 20 år gammel og brukes stadig når jeg feller trær. (Hammer og sigd over døra er til mnne om gamle svigers som ellers var en hedersmann) . . .

 

IMG_9198.JPG

Edited by NilsPils
Link to post
Duvel
blueline skrev 3 minutter siden:

Brukte selv en wirevinsj av denne typen ved å feste  den i en bjelke i garasjen. Brukte den også for å løfte opp innenbordsmotor på 370 kg. Lånte den fang løfteåk i stål i båthavna. Med denne simple vinsjen er det null stress og du fikser det alene. Har den fortsatt  etter 20 år og det dukker av og til opp  ting jeg bru den til 

Screenshot_20210505-220847_Chrome.jpg

Mange takk, det gir inspirajon til å spise mindre mat og gjøre bedre bruk av myglet brød - for å spare til en Yamaha 40hk.

For å drikke mindre øl eller kutte tobakken er uaktuelt.

Link to post
Duvel
Posted (edited)
NilsPils skrev 4 minutter siden:

Nøyaktig en sånn brukte jeg til å løfte motoren ut av garasjeloftet og opp på hengeren under carporten hjemme. Min er også mer enn 20 år gammel og brukes stadig når jeg feller trær.

IMG_9198.JPG

Felle trær ja, dette er meg...

 

Edited by Duvel
Link to post
rebop

Jeg har vært passasjer noen ganger i en Øien 530 med suzuki 4t 40hk. Selv har jeg en rana 530 med suzuki 4t 50hk (som tidligere hadde 30hk t2). 

 

Ville ikke hatt noe mindre enn 40hk selv i en Øien 530. Da vil du slite med planing. 40-50hk er riktig for disse båtene tenker jeg. Har en penger så foretrekker jeg største mulige motor som stort sett bare gir fordeler. En kan da kjøre i masjfart mer behaglig lavere omdreiningshastighet mindre støy etc. Å bare bruke motor med 100% gasspådrag hele tiden er sjelden veldig økonomisk.

 

Lykke til med økonomiske prioriteringer, håper du blir fornøyd til slutt.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...