Jump to content

Hvordan er det med å montere en 100kg påhengsmotor selv?


Duvel

Recommended Posts

Ikke for at det ikke går, men det er tungt! Jeg monterte en 30hk Tohatsu 4T på en Pioner Viking alene (mener å huske det står 88kg i boka), men det var ikke langt unna at jeg måtte bytte undik etterpå. Største problemet er jo å få skikkelig tak på en litt tung påhengs. 

Link to post
Share on other sites

Ja jeg har tenkt og grublet litt på det og kommet til at 70kg forestiller jeg meg at kunne gå bra med to personer som løfter, jeg har en 15hk tohatsu som går veldig greit med to personer som løfter men det er 45 kg, som du sier så er det ikke alltid så lett å få godt tak (og god balanse) for begge matroser og en motor som veier nesten det dobbelte av det ville jeg nok gruet meg litt for - spesielt ny ut av esken.

 

Jeg syns den motorløftejekken ser ut som det aller beste, den eneste baksiden med den i forhold til for eksempel en kjettingtalje eller lignende er at den tar mye plass når den ikke er i bruk noe som er mesteparten av tiden. På den andre siden så er kjettingtaljen eller vinsjen avhengig av en garasje eller overbygg med et solid ankerpunkt i taket.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Enig i motorløftejekk (elefant). Forholdsvis lett å leie mange steder (se finn - hak av for leie). Skal selv ha av (og på igjen) min 200 hk V6 på 217 kg snart for å legge på ny helsveist hevet akterspeilplate for XL-stamme i 7 mm. alu og skal leie en 2-tonns da. Nå står alt på henger her så da blir det rimelig greit å flytte båt frem når motor er løs. 

 Men 2 personer på 100 kg uhamslig klump er risky business for mange. Vi var to og løftet gulvbeleggruller på 190+ kg med hvert sitt dobbelt bærehåndtak inn i rullen i "gullalderen" men ryggen er ikke veldig glad for det 25 år etter. Gjør det trygt. :thumbsup:

 Kjekt å se  flere som lager ved selv.  :wink:

Link to post
Share on other sites

Elefantkranen er sammenleggbar så tar ikke allverdens med plass, men den er jo ganske tung.

Har hatt min i over 15 år, men den gangen hadde jeg hverken Jula eller Biltema i nærheten så den ble ganske dyr. 

Men i dag er jo prisen svært overkommelig, og den kan jo brukes til flere ting enn bare motorer.

Som f.eks. å løfte en 400 kilos platevibrator av og på henger (andre gangen tok jeg av baklemmen så ble det litt bedre). 

 

nordsia2.jpg.a43016a0e5cf4d3cd133219ce1423c4a.jpg

 

elefantvibrator.JPG.11437cde86d9c35286ce8b1c0e15eb41.JPG

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...