Jump to content

"Første hurtiglader for elbåter på plass"


Gudrun

Recommended Posts

- Og den båten kan vel ikkje ta så lange turar bort frå ladestasjonen heller..

 

Spøk til side;

det er sjølvsagt bra at infrastruktur blir bygd ut, men det som trengs for fritidsflåten er vel ein liten revolusjon med tanke på plassbehov, vekt, lagringskapasitet og pris? Den dagen dette er løyst, skal eg gjerne løfta volvo`ane på land :-)

Link to post
Share on other sites

Å hva blir kostnad for å bytte ut diesel i en 30år gammel cabin cruiser på 30 fot??

Tenker den båten må beholdes i 30-40 år etter ombyggingen for være lønnsomt. Så må en også akseptere at mye av plassen går bort til batteri. Så må båten nok godkjennes på nytt for at forsikringen vil godkjenne den. 

Med masse nye vekt, hva blir da fart/sjø egenskaper?? 

Å har ingen tro på rn kommer noen plass under halve millionen om en skal gjøre dette med en gammel 30 fots båt.

Så dette er å se som teknologi for nye båter, å ikke eksisterende båtpark.

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

Å hva blir kostnad for å bytte ut diesel i en 30år gammel cabin cruiser på 30 fot??

Tenker den båten må beholdes i 30-40 år etter ombyggingen for være lønnsomt. Så må en også akseptere at mye av plassen går bort til batteri. Så må båten nok godkjennes på nytt for at forsikringen vil godkjenne den. 

Med masse nye vekt, hva blir da fart/sjø egenskaper?? 

Å har ingen tro på rn kommer noen plass under halve millionen om en skal gjøre dette med en gammel 30 fots båt.

Så dette er å se som teknologi for nye båter, å ikke eksisterende båtpark.

Nei, det er nybåtmarkedet som må endres først. Er ikke så mange som har bygget om 240’en sin med Teslabatterier heller :) 

 

Link to post
Share on other sites

Den dagen logistikk er utbygget og rekkevidden på en elbåt er omtrendt slik på den båten jeg har nå, bytter jeg gjerne til Elbåt!  stygt redd for at dette blir for dyrt å bygge ut andre steder enn på Østlandet eller veldig tett bebåtede områder! Der jeg ferdes legges jo drivstoffanlegg ned fordi det koster for mye å ha det.  Det er langt i mellom fylleplasser! Ser ikke noen grunn til at disse skal investere i ladestasjoner! Skal jeg være ærlig så tror jeg ikke dette kommer i min tid! Jeg er veldig for innovasjon og produktutvikling. Men man må se på helheten og livsløpet på en båt!  Jeg tror ikke det er noe som er mer miljøvennlig enn å remotorisere en eldre plastbåt! nytt interiør og ny motor og båten kan leve i 25 år til!

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 1 time siden:

Å hva blir kostnad for å bytte ut diesel i en 30år gammel cabin cruiser på 30 fot??

 

 

Og hva koster det å bytte ut to dieselgamper med drev i den samme båten og hvor mye av det får du igjen ved et salg etter et par år?

Link to post
Share on other sites

Dette er nærmere enn mange tror, og flere norske firmaer er langt framme i denne utviklingen:

 

Evoy har allerede utviklet  hurtiggående båter og jobber også med ladesystemer og infrastruktur.

Se for eksempel denne omtalen.

 

Hyrex satser på hydrogen, da det ikke gir rekkeviddebegrensninger, noe som kan være kritisk i båt.

 

Alle som har vært på Båtplassen en tid kjenner @Farco, som også er medlem her. Han har kastet ut dieselmotoren i en større seilbåt og installert 40 kw med LYP-celler for elektrisk framdrift. For han er det en fullverdig framdriftsløsning med grei rekkevidde. Hvis Farco ser dette kan han kanskje informere litt mer om hvordan det fungerer i praksis.

 

Edit: Ser nå etterpå at første post jo nettopp omtaler Evoy .. sorry :)

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror god utbygging av rask "saktelading" i havnene rundt om kombinert med utvikling av batteriteknologi som gjør det mulig å sette inn nok batteri (uten sinnsyk pris, eller for mye vekt) til de fleste dagligdagse turer er det viktigste.

Men utvikling er bra.

Link to post
Share on other sites

Sitat

Dagens utslepp frå fritidsbåtar er på over ein halv million tonn CO₂ i året, ifølge tal frå Miljødirektoratet.

Det er i så fall meir enn heile fiskeflåten, eller det samla utsleppet frå ferjene her til lands.

Er det noen som har sett noe dokumentesjon på denne påstanden?

Synes den var drøy.....

Link to post
Share on other sites

Utslippene fra fritidsbåter ble i 2019 beregnet til ca 278000 tonn CO2 -ekvivalenter. Disse tallene er så vidt jeg vet beregnet ut fra drivstofforbruket som er solgt til fritidsflåten.

 

Tidligere benyttet man andre måledata, for eksempel registrert motoreffekter, m.m., men de fleste av oss kjører jo ikke rundt med full motoreffekt hele tiden ...  Det står noe mer om det her.

 

I Norge regner man nå at ca 10% av klimautslippene kommer fra båter og skip. Av dette er det beregnet at fritdsbåtene står for ca 0,6%. Dette utgjør ca 200000 tonn CO2 (beregnet i 2020).

 

Så det kan vel fastslås at tallene er noe sprikende og at det mangler gode målemetoder for å beregne klimautslippene etter fritidsbåter på en god måte.

 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Miljøgevinst ved fritidsbåt er veldig liten, ser man på totalen. positiv mindre lokalt utslipp.  Men om man skal produsere nye båter batterier og drivlinjer og bytte ut båt for båt, vil det ta enormt mange år før klimaregnskapet går i null!  Først og fremst må logistikken være på plass!  og båtene kan ikke koste 2x vanlige båter om det skal bli et marked! foreløbig er det kun for spessielt interesserte! 

Link to post
Share on other sites

Jeg er i utgangspunktet positiv til å tøffe rundt relativt lydløst, men både fart, rekkevidde og lademuligheter må utvikles bedre enn nå før det blir aktuelt for meg.

 

Med den type båtbruk jeg har, og den type båt jeg har behov for, så er nok dette rent hypotetisk for meg foreløpig.

 

Så på en hybridmotor fra Beta for noen år siden, da jeg vurderte å bytte motor på snekka, men en kombinert elektrisk/dieselmotor kom på hele 144.000 da, så det slo jeg raskt fra meg. Var en fyr med en N24 på Sørlandet som hadde lagt om til batteridrift og la ut et par videoer på YouTube. 

 

Kom opp i 4 knop og tre-fire timer før lading, hvis jeg husker riktig i farta.

Link to post
Share on other sites

Ligger en del klipp av batteridrevne båter på youtube. Har ikke tid til å finne helt oppdaterte klipp nå

.

Årstall har noe å si da utviklingen går fort nå.

Regner med dere leste i vinter om den amerianske bilen som under ideelle forhold går over 700 kilometer på en lading. I tillegg har de integret solcellepanel på tak og panser så i California antydes 100 kilometer ekstra hvis du stopper for en matbit og lar den stå i solen før du kjører videre.

Skal ikke mange årene tilbake før vi leste om biler med "motorsykkelbatteri og viskermotor".

 

Her er et par klipp som viser litt:

 

https://youtu.be/YudyNJMav1Q

 

   https://youtu.be/FPCKpl9dwek

Link to post
Share on other sites

Jeg gleder meg til den dagen det er et godt alternativ til å erstatte min fosildrevne båt med elektrisk. Men med effektbehov for å drive en planende båt, så skjer nok ikke det over natta. 

 

Vil også tro det trenger mer en en lader for å fylle på dagsbehovet i ei gjestehavn som i Kragerø en sommerdag. Jeg ville trengt energimengde tilsvarende et par Teslabatterier.

 

Men spennende tider. Er vel som med bil, den dagen det er hensiktsmessig og økonomisk å bytte ut fosilbåt med elbåt, så er jeg klar. 

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 1 time siden:

Siden dieselprisen skal opp med 50% om siste co avgift går igjennom så får man tenke nytt om man vil eller ei. Sjøen for de rike. 

Sant. Men kikker en på priser på el-båt, tenker da på Candela seven som er en liten daycruiser med ok ytelse, så er prisen på den ca 2,2 milioner. . 
 

Så er kanskje ikke sjøen for alle, enten en satser på bensin, diesel eller el. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...