Campingcruisern Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Jeg er en av brukerne her inne som er ganske fersk her inne på det meste som har med båt og gjøre. Men jeg er sinnsykt gira på å lære. Vi holder på "rive en Fjord Weekender 24 fra hverandre" for så å bygge den opp igjen på grunn av diverse lekkasjer og påfølgende mugg. Dette er en ganske gammel båt, fra 1976, og man møter jo da på ganske mange utfordringer. I den forbindelse blir det mange spørsmål. Men alltid før jeg stiller ett spørsmål her inne har jeg prøvd å søke opp svar her inne på forumet først, men man ender som oftest opp med å finne en hel drøss forskjellige svar og bli helt forvirret. Eller så tror man at man har funnet ett svar, og har kjøpt inn remedier til oppgaven og finner ut at man er helt på bærtur Samme dag som Familiesnekke la ut denne tråden, satt jeg faktisk å tenkte på hvor kjekt det hadde vært en FAQ eller noe hvor det sto svar på spørsmål som man lurer på som litt fersk med vedlikehold og renovering av båt. Mange av dere har jo prøvd ting som vi ferske driver og fomler med. Og har produkter som dere har god erfaringer med. For meg virker alt bare som en stor jungel som er vanskelig å finne fram. I løpet av vinteren har jeg prøvd meg på mange ting. Blant annet : * Renovere teak dekk (med utallige timer med både research på hvilke produkter som egner seg best og beste framgangsmåte i praksis og på selve utføringen av "prosjektet" * Spray lakkere metallgjenstander (Her er det heller ikke bare bare hva man skal bruke. Hva slags metall er gjenstanden laget av, hva slags forbehandling må produktet ha, hva slags grunning kan brukes på hvilket metall osv osv) * Forsøkt utallige metoder for å fjerne gammelt lim og skrogtrekk - Multikutter med egnet sagblad - Skrutrekker med stålbørste - Tec7 cleaner - Eksentersliper med pussepapir - Malignsskrape * Rense og klargjøre vinduer (både plexi og glass) og rammer for tetting (Disse var fulle av flerfoldige typer tetningsmidler som satt mer eller mindre godt fast på ruter og rammer) Der har jeg prøvd følgende: - Tec 7 cleaner (til ramme) - Multisolve universalrens (til ramme) - Vindusskrape - Autoglym Fast glass - Jif Universal - Såpevann - Autosol * Behandle treverk for bruk i båt/fuktig miljø Heldigvis med mye hjelp fra mange flinke brukere på dette forumet så har jeg kommet meg gjennom mange av oppgavene. Men for meg som ikke har en anelse om ting som kanskje er en selvfølge for dere rutinerte: Hva slags tettestoff egner seg best til bruk ved skifte av skroggjennomføringer? Hva slags skroggjennomføringer bør man bruke. Hvor ofte bør ting skiftes (som anoder, skroggjennomføringer) Må alt nytt treverk som skal brukes i en båt behandles med noe ?Pga fuktig miljø (Som olje, lakk, maling, beis),så jeg tenker det hadde vært veldig kjekt med en FAQ eller oppslagsverk hvor man kunne finne en oversikt over framgangsmåter og typer produkter og verktøy som brukes til forskjellige ting. Så slapp man søke seg i hjel eller mase hull i hodet på alle hver gang Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Familiesnekke skrev for 12 timer siden: Jeg tenker at formen blir til etter hvert som vi går frem. For å komme i gang, så tenkte jeg at de ekspertene som har lyst kan bare prøve seg på en «beste-praksis-tråd», og så tar vi det derfra. Som sagt; så vet jeg ikke hvordan vi skal plukke ut «ekspertene», men vi kan jo nominere? Det er jo allerede nevnt mange navn i denne tråden. Kanskje det bør være to personer per «fag»? Denne tanken deler jeg ikke, det tror jeg rett og slett ikke vil fungere. Det vil bli en alt for stor gruppe med folk. Jeg tenker heller at "fagjuryen" burde bestå av tre personer som evt. renskriver og legger ut stoff som kommer inn, evt. ligger ute i gamle tråder. Disse tre personene bør ikke ha all verdens detaljkunnskap. Kunnskapen ligger hos de som har skrevet innleggene. Hvis ikke legger du lista for høyt i forhold til å rekruttere frivillige til gruppa. Det holder med at det er ivrige og allment interesserte båtfolk. Det de legger ut kan uansett redigeres dersom de trår litt feil. Det er viktigere at de personene har stor kapasitet til å sette seg inn i nye problemstillinger, og er i stand til å formulere seg skriftlig. For eksempel som deg Duvel skrev for 2 timer siden: Dersom dere skaper et monopol med en utvalgt Hammurabi på hvert tema som jeg ser mange ønsker seg og allerede har bestemt seg for, så kan jeg si med sikkerhet at dette bare vil kunne treffe "noen" og ikke "alle". Og så blir jo det sosiale aspektet som et hvert forum representerer litt anspent, for da skal man jo ikke spørre for å få kontakt med andre av samme interesse lengre - for det finnes et mye bedre svar på vikien som er skrevet av den utvalgte solguden på temaet, så for andre å komme med fornuftige uforpliktende innspill vil jo bare være temmelig dumt. Jeg ser ikke helt det problemet. Slik jeg forstår forslaget til @Familiesnekke blir dette nærmest en database med fagkunnskap. Diskusjonene, spørsmål og svar vil jo leve videre som før i båtforumet. Fordelen er jo bare at man kan referere til et allerede skrevet innlegg på wiki-forumet som skal være lett å finne fram til, nettopp fordi de trådene ikke blir lange pga. diskusjon. En av fordelen er da at mye av den kunnskapen som ligger i de gamle trådene og støver ned blir lettere tilgjengelig for alle. Som nevnt før så forsvinner jo fra tid til annen forumsmedlemmer ut døra her, og andre har skrevet de samme svarene i mange tråder. Da blir det mye gjentagelser for de som har vært med en stund. Forumet er jo for alle, både nye og gamle medlemmer. Hvis det blir 99% gjentagelser i trådene så risikerer vi at mange som vært med lenge og bidratt mister interessen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Campingcruisern skrev 43 minutter siden: Men for meg som ikke har en anelse om ting som kanskje er en selvfølge for dere rutinerte: Hva slags tettestoff egner seg best til bruk ved skifte av skroggjennomføringer? Hva slags skroggjennomføringer bør man bruke. Hvor ofte bør ting skiftes (som anoder, skroggjennomføringer) Godt eksempel på ting jeg mener er veldig godt beskrevet i mange tråder allerede. Jeg kunne sikkert svart deg kort på dette her og nå, men istedet blir du sittende å google og lese en haug med gamle tråder opp og ned i mente, og til slutt er du enten helt forvirret, eller så klok at du tar et valg på grunnlag av det du har lest. Hvis panelet hadde skrevet ett innlegg, eller kall det en artikkel om dette, så hadde det blitt en enkel og grei kilde til kunnskap for nye lesere. Kvalitetssikringen av denne artikkelen hadde foregått i en tråd i båtforumet, og du som leser hadde sluppet å lese gjennom en lang tråd med mange forskjellige meninger. "Fagjuryen" som legger ut artikkelen må da være ydmyke nok til å redigere artikkelen dersom de blir korrigert i en diskusjon. En tråd på wikien kunne da bestå av at det ble lagt ut flere innlegg om det samme temaet dersom noen med litt faglig tyngde ønsket å skrive mer eller utdype. I utgangspunktet burde ideelt sett slike innlegg blitt skrevet av fagfolk på området, men det er nok også å sikte for høyt. Da hadde det ikke blitt mange artikler. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 (redigert) Her er et eksempel på en tråd som garantert bare ligger der og støver for de aller fleste. I utgangspunktet kun en vanlig diskusjonstråd, men her har det tidligere medlemmet Lotus laget en fantastisk god forklaring med bilder på hvordan man lodder om en Hitachi dynamo for ekstern regulator. Til orientering er dette en standard dynamo for veldig mange Yanmar motorer, så de er det mange av. Dersom forslaget til @Familiesnekke hadde blitt realisert kunne dette innlegget blitt trekt ut og lagt synlig som en oppskrift på ombygging av slike dynamoer. @Ingars legendariske tråd om dynamo og lading er et annet eksempel. Her er det stappet inn masse nyttig informasjon, men til slutt har tråden blitt så lang at de færreste er i stand til å suge ut essensen: Og slike eksempler er det mange av. Lagt til: Her fant jeg forresten tråden jeg nevnte tidligere om polering. Medlemmet @mmosberg som er hobby detaljer, har skrevet et informativt og godt innlegg om polering og voksing. Dette kan sikkert både diskuteres og suppleres, men er et godt eksempel på at en med kunnskap om temaet over gjennomsnittet har skrevet en lang og god forklaring. Han gidder nok ikke det i hver tråd som startes om polering, så til slutt risikerer man at i tillegg til alle gjentagelsene kan trådene bli mer og mer amputert, da folk ikke gidder å komme med like uttømmende svar hver gang. Redigert 9.Mai.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Campingcruisern Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Komodo skrev for 3 timer siden: Godt eksempel på ting jeg mener er veldig godt beskrevet i mange tråder allerede. Jeg kunne sikkert svart deg kort på dette her og nå, men istedet blir du sittende å google og lese en haug med gamle tråder opp og ned i mente, og til slutt er du enten helt forvirret, eller så klok at du tar et valg på grunnlag av det du har lest. Hvis panelet hadde skrevet ett innlegg, eller kall det en artikkel om dette, så hadde det blitt en enkel og grei kilde til kunnskap for nye lesere. Kvalitetssikringen av denne artikkelen hadde foregått i en tråd i båtforumet, og du som leser hadde sluppet å lese gjennom en lang tråd med mange forskjellige meninger. "Fagjuryen" som legger ut artikkelen må da være ydmyke nok til å redigere artikkelen dersom de blir korrigert i en diskusjon. En tråd på wikien kunne da bestå av at det ble lagt ut flere innlegg om det samme temaet dersom noen med litt faglig tyngde ønsket å skrive mer eller utdype. I utgangspunktet burde ideelt sett slike innlegg blitt skrevet av fagfolk på området, men det er nok også å sikte for høyt. Da hadde det ikke blitt mange artikler. Ja og så kan resultatet også være avhengig av hvor flink man er til å finne riktige ord og begrep å søke på. Og kanskje er man uheldig og leser en utdatert tråd , hvor det har kommet nye og mer relevante teknikker på ting i ettertid. For min del tenker jeg iallfall at det hadde vært kjempekjekt med en oversikt fordelt på kategorier som man enkelt kunne lett seg fram til etter hva man holder på med. Men viktig som enkelte poengterer at ting er lettfattelig beskrevet, så man ikke står igjen som ett spørsmålstegn om man ikke har en eller annen grad i emnet Bilder er kjempekjekt og fint hjelpemiddel også. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Jeg tenker at wiki er en edel tanke men noe en garantert kommer til å brekke nakken på. Se for dere jobben med å utarbeide dokumentert konsensus om følgende temaer: ’skillediode eller rele’ ’olje teaken eller la den være grå’ ’bruk av vannscooter i uthavn’ ’bruk av generator i uthavn’ ’regler for nedsetting av faste fortøyningsbolter’ osv osv osv Satt akkurat og tenkte på samme forslag som @Komodo lanserer over. Tagg spesielt gode innlegg og gi mulighet for å finne de i en ‘best of’/referanseinnlegg underkategori eller lignende. En kunne feks hatt en nomineringsfunksjon på innlegg, så blir det en dugnad (selvsagt måtte de nominerte innleggene vært silt men det hadde gjerne vært mer overkommelig enn å starte i en ende). Har selv sitert @Ingar’s innlegg om dynamoer og lading ørten ganger så kunne begynt der: Alle innleggenes mor ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Fantino skrev 51 minutter siden: olje teaken eller la den være grå’ ’bruk av vannscooter i uthavn’ ’bruk av generator i uthavn’ Spennende og fyrige forslag til temaer? Å olje teaken eller ikke finnes det faglige grunner for og i mot, grunner som begge kan belyses slik at folk kan ta valg selv? Mens bruk av vannscooter og generator i uthavn blir vel mer et holdningsspørsmål og har gjerne ikke like mye i en wiki å gjøre? Klart, regelverk kan jo spesifiseres, men likevel? En «best of»-kategori kan fort være et godt alternativ, så lenge det er lett søkbart og man slipper tråle gjennom mange tråder for å lande på noe fornuftig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Fantino skrev 1 time siden: Jeg tenker at wiki er en edel tanke men noe en garantert kommer til å brekke nakken på. Jeg ser nok for mer for meg å på en måte få fram det som allerede er skrevet, ved å trekke ut de beste innleggene, evt. renskrive og supplere/legge sammen, slik at de står på egne bein. Og så heller legge ved en link til den tråden de er hentet fra for de som er interessert i videre lesning. Båt-wiki har jo allerede Tobixen prøvd seg på, det blir for omfattende. Dette skal jo ikke være et leksikon, mer et utdrag av alt det fornuftige som er skrevet her på forumet. Og som @Hakkannen skriver, det finnes flere veier til Rom, både oljet og grå teak kan være ønskelig, og da kan det være greit med en manual på begge deler. Mens ohms lov og andre sannheter kan forklares i et innlegg, er det andre temaer som hører mer naturlig til i diskusjonsforumet, ikke i "Wiki-Forumet". Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Komodo skrev 2 minutter siden: Jeg ser nok for mer for meg å på en måte få fram det som allerede er skrevet, ved å trekke ut de beste innleggene, evt. renskrive og supplere/legge sammen, slik at de står på egne bein. Men noen må jo GJØRE dette, hva med dere som ivrer for saken, er dere klar for jobben? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Lars H. skrev 20 minutter siden: Men noen må jo GJØRE dette, hva med dere som ivrer for saken, er dere klar for jobben? Jeg tenkte på deg jeg Lars Neida, men som du sier så betyr dette jobb, så jeg tror ikke det blir realitet. Men ivrige og datakyndige personer som f.eks. @Familiesnekke hadde vært en ressurs som kunne fått til mye. Noen må jo selvsagt melde seg frivillige, men det spørs jo hva sjefen mener om dette da. Så langt har han vært taus... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mons Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Hei Jeg tror det nærmeste vil være å opprette adskillig flere tagger eller kategorier og underkategorier og la folk merke innleggene sine med aktuell tag hvis de selv mener de beskriver en "oppskrift" på hvordan noe skal gjøres som kan brukes til undervisning. Tilgjengelige tagger kan være motortyper (volvo, Marna osv) eller emner som kjøler, dieselpumpe, dieselforutrensning osv Kanskje forumet kan justeres slik at eiere av innlegg kan gå igjennom alle sine gamle innlegg og tagge de som gir allmenn opplæring. Løsninger der noen skal vurdere andres måte å gjøre noe på blir for mye arbeid og konflikt. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Familiesnekke Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Lars H. skrev 55 minutter siden: Men noen må jo GJØRE dette Det er nettopp derfor jeg tror vi må fordele oppgaven på flere personer; jeg har hverken tid eller kompetanse til å ta på meg en redaktørjobb på tvers av alle fag. Jeg kan godt stille opp i ett til to fagråd, for å opprette og vedlikeholde disse, men at 3 personer skal ta på seg en slik jobb med å «oppsummere Båtplassen» tror jeg blir en fulltidsjobb (++) over uoverskuelig lang tid, og jeg tror ikke det blir lett å få noen til å ta en slik 100%+ dugnadsjobb. Hva tenker du om det @Komodo? Jeg tenker også at denne «beste praksis» i første omgang bør være så generisk at det passer de fleste, og ikke er så spesifikk på båtmodeller og motormodeller. Dette kan i så fall legges til som underkategorier under «hovedtema» etter hvert. Generiske tema vi kan begynne med kan være; Plast og gelcoat: -Støping med glassfiber -Reparasjon og tetting av skader og hull i glassfiber -Reparasjon av gelcoatskader -Polering av gelcoat -Valg av produkter Diesel: -Dieseltank; vedlikehold og rengjøring (inkludert utfordringer med vann og dieseldyr i tank) -Dieselfilter og slanger -Injeksjonssystemer; pumper, rør og dyser -Gløding -Feilsøking i dieselsystemer Kjølesystem for motor: -Forklaring av systemet for sjøvannskjøling -Vedlikehold av komponentene i sjøvannskretsen -Feilsøking av sjøvannskretsen -Frostsikring Septik: -Forskjellige løsninger for septiksystemer med tilhørende fordeler og utfordringer -Utstyr til vannsystemer -Vanlige feil og feilsøking av septiksystemer -Frostsikring Ferskvann: -Forskjellige løsninger for vannsystemer med tilhørende fordeler og utfordringer -Utstyr til vannsystemer -Vanlige feil og feilsøking av vannsystemer -Gode hygienerutiner for vannsystemer -Løsninger for Frostsikring -Varmtvannstank Andre vanlige tema er: Strøm, lading og batterier Solcellesystemer Bytte skroggjennomføringer Oppussing og behandling av teak Korrosjon og korrosjonsvern ... Dette var bare noen eksempler på tema, der jeg tenker at ett fagråd tar en kategori hver. Jeg kan godt ta «septik» og «ferskvann», uten at jeg er noen ekspert for det. For at diskusjonen skal få gå fritt på siden av «beste praksis», så kan jo alle tråder ha en parallell tråd på båtforumet, der ordet er fritt, som i dag. Der kan diskusjonene gå og spørsmål stilles, og så kan gode poeng herfra kopieres over i beste praksis etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Jeg ser at mitt navn stadig dukker opp her. Men dette er ikke noe for meg. Jeg er en vanlig bruker av forumet og kommer til å fortsette med det. Jeg drev Sagaforumet i mange år, men det ble for mye for meg etter hvert og jeg la inn årene til slutt. Nå er selve diskusjonstrådene der stengt (men ikke slettet). Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Fantino Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 Jeg ville startet i den enkle enden. Store planer har så lett for å falle i grus.. Hva med et limt innlegg som informerer om muligheten for å tagge innlegg som foreslått referanseinnlegg (og gjerne en påminnelse om Google søk med site:Baatplassen.no). Dersom det blir en suksess kan en lage en egen folder/kategori der disse listes. Og etterhvert kategorisere de om nødvendig. Som i Donald Duck før i verden: «En Baatplassen-klassiker, til glede for nye lesere» ?? Sitér dette innlegget Link to post
Duvel Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Komodo skrev On 9.5.2021 at 13.09: Denne tanken deler jeg ikke, det tror jeg rett og slett ikke vil fungere. Det vil bli en alt for stor gruppe med folk. Jeg tenker heller at "fagjuryen" burde bestå av tre personer som evt. renskriver og legger ut stoff som kommer inn, evt. ligger ute i gamle tråder. Disse tre personene bør ikke ha all verdens detaljkunnskap. Kunnskapen ligger hos de som har skrevet innleggene. Hvis ikke legger du lista for høyt i forhold til å rekruttere frivillige til gruppa. Det holder med at det er ivrige og allment interesserte båtfolk. Det de legger ut kan uansett redigeres dersom de trår litt feil. Det er viktigere at de personene har stor kapasitet til å sette seg inn i nye problemstillinger, og er i stand til å formulere seg skriftlig. For eksempel som deg Jeg ser ikke helt det problemet. Slik jeg forstår forslaget til @Familiesnekke blir dette nærmest en database med fagkunnskap. Diskusjonene, spørsmål og svar vil jo leve videre som før i båtforumet. Fordelen er jo bare at man kan referere til et allerede skrevet innlegg på wiki-forumet som skal være lett å finne fram til, nettopp fordi de trådene ikke blir lange pga. diskusjon. En av fordelen er da at mye av den kunnskapen som ligger i de gamle trådene og støver ned blir lettere tilgjengelig for alle. Som nevnt før så forsvinner jo fra tid til annen forumsmedlemmer ut døra her, og andre har skrevet de samme svarene i mange tråder. Da blir det mye gjentagelser for de som har vært med en stund. Forumet er jo for alle, både nye og gamle medlemmer. Hvis det blir 99% gjentagelser i trådene så risikerer vi at mange som vært med lenge og bidratt mister interessen. Joda, det er klart det hadde vært fint med en tips og triks del av forumet som bare består utelukkende av tråder med nyttige poster om et spesifikt tema og som er helt blottet for sosial virksomhet eller synsing. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2021 Jeg tenker jobben her blir å enes om hvem som skal være redaktører for forskjellige temaer og så begynne å produsere og publisere innhold i egne tråder - readaktørtråder. Disse trådene merkes på en måte man har blitt enige om på forhånd. Slike tråder bør da starte med en kort standard forklaring slik at alle forstår at dette er en redaktørtråd og ikke en vanlig tråd. Hvis dette blir vellykket kan vi senere se på om vi skal flytte redaktørtrådene til et eget underforum ( kunnskapsdatabase) for lettere å finne dem igjen. Jeg tenker også at det bør være en "sjef" som tar ansvaret med å organisere og koordinere dette. En utfordring blir å hindre diskusjon i redaktørtrådene men hvis det framgår klart hvordan trådene skal anvendes så klarer vi sikkert å holde trådene ryddige. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 12.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2021 Jeg innbiller meg at søkefunksjon her på Båtplassen var bedre før? Slik det er nå finner jeg aldri det jeg leter etter ved å søke her. Må bruke "omvei" via Google.. Noen tråder sporer jo skikkelig av, men i det store og hele er det 100ganger mer fakta å finne på Båtplassen enn diverse facebook sider feks. En skikkelig søke funksjon hadde hjulpet mer enn en slik wiki tror jeg da. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 bliss X skrev On 11.5.2021 at 9.36: Jeg tenker jobben her blir å enes om hvem som skal være redaktører for forskjellige temaer og så begynne å produsere og publisere innhold i egne tråder - readaktørtråder. Disse trådene merkes på en måte man har blitt enige om på forhånd. Slike tråder bør da starte med en kort standard forklaring slik at alle forstår at dette er en redaktørtråd og ikke en vanlig tråd. Hvis dette blir vellykket kan vi senere se på om vi skal flytte redaktørtrådene til et eget underforum ( kunnskapsdatabase) for lettere å finne dem igjen. Jeg tenker også at det bør være en "sjef" som tar ansvaret med å organisere og koordinere dette. Interessante tanker du har her bliss X, og moro å se at du er positiv til forslaget fra @Familiesnekke Men jeg tror allikevel det er å sikte litt høyt at det skal etableres en gruppe med redaktører til de forskjellige emnene. Jeg tenker heller at det ikke bør være et krav at den som styrer med dette har den konkrete kunnskapen, mer at han/hun er skrivekyndig og interessert. Så kan det faglige redigeres dersom det kommer innspill på det. Slike innspill må da diskuteres i båtforumet, på IM, eller hva som helst, men altså ikke i disse "fakta-trådene". bliss X skrev On 11.5.2021 at 9.36: En utfordring blir å hindre diskusjon i redaktørtrådene men hvis det framgår klart hvordan trådene skal anvendes så klarer vi sikkert å holde trådene ryddige. Kan ikke det gjøres så enkelt at kun redaksjonen har tilgang til å poste i tråden? Tenker litt som i "advokatforumet". ------- Et alternativt forslag er å utvide Dokumentarkivet med et underforum til og kalle det f.eks. "Veiledninger". Så kan man laste opp forklaringer og beskrivelser der uten å ta diskusjoner som ellers i dokumentarkivet. Postene kan da muligens sorteres etter emne, f.eks. motor, skrog, elektrisk osv, og ikke etter dato for posting. Sikkert mange måter å gjøre dette på, men et forslag kan være at dersom det startes en tråd som heter "glassfiberarbeid", så kan man fortsette å poste innlegg i den tråden dersom det er nye beskrivelser. Da blir det færre tråder, og kanskje lettere å finne informasjon. Det er sikkert noen som jobber med data og databaser som har bedre forslag på hvordan dette bør løses. Litt av poenget mitt er at dette ikke bør generere alt for mye redaksjonsjobb, da kommer det nok ikke til å bli videreført i lengden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 (redigert) Jeg har ikke lest alt i denne tråden, men noen efaringer fra båtwiki-prosjektet ... Wiki er wiki og forum er forum, det er to forskjellige ting. Å prøve å vedlikeholde en wiki i et forum er kronglete, jeg har lite tro på at man skal kunne få i stand en god informasjonsdatabase ved bruk av forumprogramvare. (tilsvarende er det lite idéelt å diskutere ting eller få "sanntidsoppdateringer" på dagsaktuell informasjon i en wiki). Et forum og en wiki kan utfylle hverandre ganske godt. Et wiki er et perfekt sted å lagre referanser til gode innlegg og tråder. For meg personlig fungerte båtwikien delvis som et oppslagsverk til gamle tråder på båtplassen. Helst bør det være god integrasjon mellom forumet og wiki'en - i form av "single sign on" (at man slipper å måtte logge inn eksplisitt på wiki'en når man er logget inn på forumet), og enkel mulighet for å linke mellom foruminnlegg og wikiartikler. Båtwiki'en eksisterer fortsatt, i form av en databasedump. Det er ikke noe stort problem å ta den opp igjen, og jeg hjelper gjerne til - men jeg er ikke i stand til å ta noe ansvar for det. Dersom det finnes nok vilje og motivasjon til å bygge og vedlikeholde en kunnskapswiki har jeg fortsatt stor tro på prosjektet. Jeg tror båtwiki'en kom litt skjevt ut fra starten av, av forskjellige årsaker: Noen så på den som en konkurrent til forumet, jeg tror dette bidro til at prosjektet fikk ufortjent mye pepper her på forumet, og jeg tror mange unngikk båtwiki'en av den grunn. For enkelte andre oppleves det kanskje som vanskelig å redigere wiki-innhold (jeg ser ikke egentlig noen grunn til at det skal være vanskeligere å redigere en wiki enn å poste et innlegg på et forum - men det er klart, terskelen for å gå inn og redigere en tekst som noen andre har skrevet er vesentlig høyere enn terskelen for å lage et uavhengig innlegg i en diskusjonstråd, og dersom man mener at hele teksten er gjennområtten har det lite for seg å prøve å rette opp i enkeltavsnitt). Det ble brukt en versjon av mediawiki som ikke var særlig optimalisert for mobilbruk, og pga tung bruk av extensions ble det vanskelig å få den oppgradert. I 2021 er det alfa og omega at en webside er lett å benytte fra mobilen. Båtwiki-prosjektet gapte seg over to relativt forskjellige formål - jeg ønsket primært en kunnskapsdatabase om tekniske ting ved båthold og båtbruk, mens noen andre ønsket seg en kunnskapsdatabase om geografiske forhold (gjestehavner, uthavner, etc). Hadde man prioritert én av disse to formålene ville man kanskje hatt bedre forutsetninger for å lykkes. Pga mangel på brukerbidrag ble jeg de-facto sittende alene både som tekniker, redaktør og tilnærmet eneansvarlig for innlegging av innhold for et oppslagsverk med alt for store ambisjoner. Det fungerte rett og slett ikke. Redigert 2.Juli.2021 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Det er også en prinsipiell ting man bør tenke litt over - ikke bare med båtplassen, men med brukerbidrag generelt sett. Det er prinsipielt viktig at det både teknisk og juridisk legges opp til at brukerbidragene kan leve et liv uavhengig av plattformen den er skrevet på, og forsåvidt også at det sosiale miljøet teoretisk kan leve videre uavhengig av plattformen. Nettsteder legges ned, tekniske plattformer dør fordi programvaren blir "utdatert", kommersielle firma som man føler man kan stole på blir kjøpt opp av konkurrenter som man ikke føler at man kan stole på (f.eks. SBanken og DNB), nettsteder drevet av enkeltpersoner kan forsvinne fordi enkeltpersonen plutselig mister interesse, blir opptatt med andre prosjekter, eller havner under trikken. Nettsteder driftet av en gruppe frivillige kan plutselig falle i fisk pga interne uenigheter og krangler. Noen eksempler på det siste: * Hospitality Club var en konkurrent til CouchSurfing og var "eid" av en enkeltperson som igjen var avhengig av en rekke frivillige for daglig drift. Eier dro inn en ukjent mengde annonseinntekter og tok seg av en ukjent mengde kostnader, de frivillige gjorde et opprør fordi de følte at eier beriket seg på en ikke ubetydelig frivillig arbeidsinnsats . Resultatet er at Hospitality Club for alle praktiske formål i dag er en spøkelsessite, CouchSurfing er blitt markedsdominerende og et renspikket kommersielt nettsted hvor brukere må betale for medlemsskap, og så finnes det et marginalt miljø på BeWelcome.org som baserer seg på frivillig innsats, donasjoner og en relativt liten brukerdatabase. * Freenode.org ble drevet av frivillig innsats og donasjoner - helt til hun som eide domenenavnet solgte det. Ny eier av domenenavn kom etterhvert på kant med de frivillige. De frivillige satte opp et alternativ til freenode, store deler av miljøene på freenode har flyttet dit, freenode er for alle praktiske formål dødt eller døende. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Angående idéen om "fagredaktører", så blir det fort personavhengig, dersom en redaktør faller fra av ulike grunner, så kan det fort gå "råte" i en slik tråd. Et annet risikomoment er bias - båter, båtbruk og båtliv kan være så veldig forskjellig, det som er "opplagt sant" for en forumdeltager kan være "opplagt usant" for en annen. En redaktør kan bevisst eller ubevisst projisere egen båt og eget båtbruk over på andre, og se bort fra "underlige meninger" som ikke passer inn i eget verdensbilde. Eksempelvis er det blitt uttalt som en bastant sannhet her på forumet at 12v-støvsugere er ubrukelige. Har man en liten båt med gulvteppe, så er en 12V-støvsuger gull verdt for å holde teppet "rent", har man en stor båt så har 12V-støvsugeren lite nytteverdi. Eksempelvis, fra tid til annen hører jeg en eller annen ekspert fortelle meg ... "bare legg roret over dit, legg giret over slik, gi litt gass og så vil alt bare gå bra, det er så enkelt så". Nei, min båt oppfører seg faktisk ikke slik - med stort vindfang i baugen og lang avstand fra propell til aksel har jeg null kontroll om jeg skulle gjort som foreslått. Eksempelvis, vedlikehold av trebåt og glassfiberbåt er to ganske så forskjellige ting. Det kan være lett for en "fagredaktør" å Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.