Jump to content

Driverreim falt av

Seilbåtguru

Recommended Posts

Vi overtok en seilbåt i går og tok vår første tur i dag, den varte ikke lenge. Etter 10-15 min stoppet motoren sakte men sikkert. 

etter å ha åpnet motorrommet fant vi drivreimen liggende på gulvet (bilde). Vi ble hentet og fikk parkert, etter å ha satt tilbake reimen så ville ikke båten starte igjen. Tidligere eier mente at startbatteriet var tomt og at vi burde lade og prøve igjen imorgen. 

har noen vært borti at drivreimen bare faller av? Og kan dere bistå med noen tips til å få motoren til å gå igjen? 

BE3499D1-AB56-4E6B-9E44-A5747DF4AEB4.jpeg

Batteriet sjekker du enkelt med en voltmeter/multimeter. Hvis den kinner å ikke starter så er det ikke batteriet som er problemet..Hvis den ikke kinner, men spenningen på batteriet er bra, kan det tyde på at den har skjært seg. Hvis reimen på sirk. pumpe ryker så vil motor gå varm, og den kan skjere seg hvis du ikke oppdager problemet. Det at motoren stoppet av seg selv høres ikke bra ut i utgangspunktet tenker nå jeg..

Takk for alle svar. 

Vi sjekket spenningen mot det som står i manualen og den var på 13,7 V og det som er normalt er vel 14,4V da startmotoren trenger mer spenning og det er nok svaret på det med batteriet, men vi har fremdeles ikke skjønt hvordan reimen bare kan dette av? Den skal vel være ganske stram? 

Dersom reima har stått lenge uten bruk kan den strekke seg når den tas i bruk og blir varm. Da er den kaputt.
Ellers er det kun en årsak og det er at strammeskruen til dynamo er løs, så dynamo har flyttet seg og reim falt av fordi den blir for slakk. 
Sjekk skruen jeg har markert på bildet, kjøp ny reim og monter opp med tilstrekkelig stramming. Reima skal vandre omtrent 1-2 cm når du trykker på den midt mellom hjula vil jeg tro. 

6C13AACD-3283-4113-A9B0-F47012AC6C50.jpeg

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Denne motoren skal jo ikke stoppe fordi om reima faller av. En mulig forklaring på at den stoppet og reim falt av kan være at dynastarter skar seg. Den kan rett og slett virket som en brems på motoren og falt av akkurat i det motor ble kvalt. Og da starter den naturlig nok ikke igjen heller. Ta av reima igjen og kjenn både på motorens svinghjul og dynastarter om de kan beveges. 

Når man ikke sjekket motor før man dro… kan vel reimen og reimstrammer ha vært i mange ulike tilstander da motoren ble startet…

For alt det jeg vet er ikke dynamoens skive på linje med andre løpehjul.. så sett dere inn i hva som er tilstanden og kanskje det er enkelt å skjønne hvorfor reimen nå ikke er på plass.

uten en ordentlig gjennomgang med motoren er et bilde ingen god start på å finne en årsakssammenheng!!!

TideRace skrev for 11 timer siden:

Seilbåtguru skrev for 10 timer siden:

Takk for alle svar. 

Vi sjekket spenningen mot det som står i manualen og den var på 13,7 V og det som er normalt er vel 14,4V da startmotoren trenger mer spenning og det er nok svaret på det med batteriet, men vi har fremdeles ikke skjønt hvordan reimen bare kan dette av? Den skal vel være ganske stram? 

Jeg antar at dette er spenning målt under lading (og siden dere ikke får start på motoren er det vel fra en batterilader tilkoblet landstrøm). Dette er ikke så veldig relevant informasjon. Hvor mye spenning du har på batteriet etter at du har ladet det opp (og batteriet har fått hvile en stund) er mere nyttig. Da bør spenningen ligge i området opp mot 13 volt. Dette skal være nok spenning til å starte motoren, men selv om batteriet viser en god spenning rett etter lading, kan det fortsatt være kaputt. Dersom spenningen går rett i kjelleren etter ett startforsøk er det nok ikke i form. 

Uten å kjenne til detaljene på denne motoren vil jeg imidlertid ikke tro at tap av lading/at drivremmen har hoppet av skal føre til at motoren stopper. 

Du skriver at motoren stoppet sakte og sikkert - betyr det at den mistet turtall før den til slutt stoppet? Har dere sjekket at den får brennstoff?

Redigert av Nikk (see edit history)
alfaalfa skrev 42 minutter siden:

Når man ikke sjekket motor før man dro… kan vel reimen og reimstrammer ha vært i mange ulike tilstander 

Det er vel fullt mulig at de sjekket før de dro. Står ikke noe sted at de ikke gjorde det. Ville ikke tenkt så mye på denne reima i første omgang da denne motoren ikke skulle stoppet selv om den manglet både reim strøm. Så føler vel at dynastart eller motor har skåret seg , da fortrinnsvis dynastart , da det kan forklare at reima ble dratt av.

Dersom motoren bare sakte stoppet ville jeg sjekket drivstofftilførsel. Sjekk alle dieselfilter mm. Denne motoren er vel ikke elektronisk styrt så en inspeksjon på drivstoffsystemet er på sin plass. Kanskje også sjekke at luftingen på dieseltanken er OK. Du må ordne reima og ladingen, men finn ut hvorfor motoren bare stoppet.

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...