Jump to content

Gjestehavner / "partyhavner" - er det greit med gjestehavner med fest og nattebråk?


Popeye70

Recommended Posts

 

TideRace skrev for 3 timer siden:

Men nå er det slik at musikk er like personlig som båt, så å diskutere musikksmak blir det samme som å krangle om lengden på en strikk.

Nå var det vel en viss ironi der også, i alle fall fra min side. Det er vel ingen som frivillig setter på Kurt Foss og Reidar Bøe lenger? Vet ikke om Vidar Lønn Arnesen er i live fremdeles?

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 2 timer siden:

Send meg en pm, @Pequod, så skal du få det du ønsker av informasjon uten at jeg avsporer tråden mer enn jeg har gjort allerede 🙂.

 

 

 

Den er grei! Blir uansett ikke noe av i år, ettersom jeg er på andre kanten av landet når festivalen er i gang, men kanskje neste sommer?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev On 29.5.2021 at 17.13:

Kan konklusjonen da være at seilbåt eiere er usosiale, og motorbåt eiere sosiale...?? 🤔🙄😉😉

Jeg var like usosial før jeg fikk seilbåt :giggle:

Ligger helst på svai og veldig sjelden i gjestehavn. Mye enklere og fredeligere.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 25 minutter siden:

Jøss, dette har jeg nesten lyst til å lage et svarinnlegg til.

 

"Dette strider totalt mot båtlivets klassiske frihets begrep, «først inn, først plass»!"

Ja, det passer for noen, de som står grytidlig opp. Raser avgårde i motorbåtene sine mens de graver opp hekksjø og slipper ut co2 og så legger seg til før klokken er tolv og får det akkurat som de vil. Skulle det mot formodning være fullt er det jo greit å frese av gårde i 25 knop til neste havn.

 

Vi som synes båtlivet er best på sjøen og ikke i havnen, er imidlertid veldig glade i Dockspot og har mer eller mindre gått over til å enten velge uthavn eller havner med Dockspot.

 

Dockspot er genialt fordi det lar oss oppfylle Børresens gamle slagord:
"Jeg elsker å seile og seiler så seint det går an, for turen tar slutt når du kommer til land." Vi ankommer helst etter 20 på kveden. Da vil vi vite at vi har en plass å legge oss til. Og vet vi det kan vi jo disponere kreftene etter det og seile selv om det ikke går så fort eller selv om det er strevsomt i motvind og mye å gjøre. Stort bonus at vi får et kart over havnen som sier hvor vi skal ligge slik at vi lager minst mulig bråk for de som allerede er ankommet. Så er det tampen i land og opp på land for å spise. 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 33 minutter siden:

"Dette strider totalt mot båtlivets klassiske frihets begrep, «først inn, først plass»!"

Ja, det passer for noen, de som står grytidlig opp. Raser avgårde i motorbåtene sine mens de graver opp hekksjø og slipper ut co2 og så legger seg til før klokken er tolv og får det akkurat som de vil. Skulle det mot formodning være fullt er det jo greit å frese av gårde i 25 knop til neste havn.

 

Vi som synes båtlivet er best på sjøen og ikke i havnen, er imidlertid veldig glade i Dockspot og har mer eller mindre gått over til å enten velge uthavn eller havner med Dockspot.

 

Vi er en av de med mulighetene til å "frese" av gårde i 25 knop, men ferien tilbringes likevel i 6-7-8 knop så sant det ikke dreier seg om møkkavær eller nød. Vi ligger aller helst på svai, - men blir vi tvunget i havn så er Dockspot helt nydelig. Ligger man i uthavn og det melder dårlig vær i langtidsvarselet må man ofte inn i gjestehavn én dag eller to før været kommer for å få plass. Med Dockspot kan vi booke og maksimere liggetiden i uthavn, og feriepulsen forblir lav fordi man vet man har en plass når man kommer frem. Jeg har likevel ikke noe problem med å se perspektivet til de som ikke liker Dockspot, men for oss som helst ikke ligger i gjestehavn til vanlig er det fint da vi heller kan ankomme på kvelden i stedet for å bli tvunget inn i utskiftningsrushet på formiddagen.

Link to post
Share on other sites

Er en av dem som ikke er så overbegeistret for Dockspot ettersom jeg ikke liker å planlegge båtturene mine så nøye, men det har da heller aldri vært noe stort problem å få plass ettersom jeg hovedsaklig tar båtferien utenom toppsesongen uansett, og da er det omtrent alltid plass å få.

 

Jeg har imidlertid brukt Dockspot totalt tre ganger, to ganger i Fjällbacka og da fordi vi - mot normalt - var på tur i toppsesongen. Første gangen viste det seg komplett unødvendig, andre gangen var den eneste ledige plassen da vi kom inn nettopp den vi hadde bestilt... Og i påsken brukte jeg Dockspot til et sjeldent opphold i Son - det var en dyd av nødvendighet ettersom de på grunn av koronaen uansett kun tok forhåndsbestillinger.

 

Men at prispåslaget skal være så voldsomt som i Skjærhalden er bare griskhet! 

Link to post
Share on other sites

shipahoy skrev for 2 timer siden:

Jeg var like usosial før jeg fikk seilbåt :giggle:

Ligger helst på svai og veldig sjelden i gjestehavn. Mye enklere og fredeligere.

 

Det er vi ganske så like...

Vi ligger også utelukkende i uthavn når været er fint...

shipahoy skrev for 1 time siden:

Hvis noen synes det er dyre gjestehavner i Norge, så kan de ta en tur til Kroatia...

 

Eller nær sagt hvilket som helst Middelhavs land...

Men det blir en helt feil sammenligning....

Samt at det må da kunne være noe i dette landet, som er billigere en i andre land...

Billigste havn jeg kjenner til eg Herdla... 50 kr inkl EL, og vann... golfbane, krigshistoriskmuseum med et helt fly i hangaren fra annen verdenskrig...samt masse annet...

Noen billigere..?

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 7 timer siden:

 

 

Vi som synes båtlivet er best på sjøen og ikke i havnen, er imidlertid veldig glade i Dockspot og har mer eller mindre gått over til å enten velge uthavn eller havner med Dockspot.

 

 

 Det blir ikke flere plasser i gjestehavnene,  tvert imot. Noen bestiller kanskje et par steder for å være sikret plass og rekke fram innen kvelden. 2-300 kroner fra eller til spiller kanskje ingen rolle.

Link to post
Share on other sites

Ugleseth skrev 23 minutter siden:

 Det blir ikke flere plasser i gjestehavnene,  tvert imot. Noen bestiller kanskje et par steder for å være sikret plass og rekke fram innen kvelden. 2-300 kroner fra eller til spiller kanskje ingen rolle.

De kan ikke leie bort en plass mer enn en gang, så om båter begynner å bestille dobbelt er det et sterkt incentiv for å bygge ut båthavnene. Men er enig i at Dockspot burde hatt en mulighet for avbestilling samme dag. 
Ellers så er stresset med å finne en plass det som ødelegger båtgleden for oss, så jeg betaler gjerne en hundrelapp hver natt vi ligger i havn for å slippe det. (Etter vi fikk Rocna ligger vi mest på svai, så for noen netter går det helt greit.)

Link to post
Share on other sites

Å ligge for anker er normalt en ganske stille affære, men her nede er det om å gjøre å spille høyest. Den med det beste anlegget vinner, eller noe slikt. Når man må rope til hverandre i egen båt pga. musikk fra naboen er en ny opplevelse for oss.

 

En liten filmsnutt i fra forrige helg når vi lå i nasjonalparken utenfor Ischia i Italia. Vi betalte €40 for to ukers ferdsel i nasjonalparken, og fikk egen spesial autorisasjon for å ankre opp her pga. sårbart miljø…..:crazy:

 

Link to post
Share on other sites

Barbaria skrev for 16 timer siden:

Å ligge for anker er normalt en ganske stille affære, men her nede er det om å gjøre å spille høyest. Den med det beste anlegget vinner, eller noe slikt. Når man må rope til hverandre i egen båt pga. musikk fra naboen er en ny opplevelse for oss.

 

En liten filmsnutt i fra forrige helg når vi lå i nasjonalparken utenfor Ischia i Italia. Vi betalte €40 for to ukers ferdsel i nasjonalparken, og fikk egen spesial autorisasjon for å ankre opp her pga. sårbart miljø…..:crazy:

 

 

Ja ordet "miljø" er blitt en god inntekt for mange...uansett hvor banal unnskyldningen for betaling er....

Bare det å betale for å kunne ligge på eget anker er jo utenkelig i Norge...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 58 minutter siden:

Bare det å betale for å kunne ligge på eget anker er jo utenkelig i Norge...

Ja, vi har lett for å klage på alt mulig her i Norge, men det er kanskje ikke alt som er så ille allikevel? Det er nasjonalparker her også, Hvaler, Færder osv., men å ta betalt av fritidsbåter for å ferdes i nasjonalparkene er vel en ganske fjern tanke. Og som du sier så er vel vern om miljøet i nasjonalparken kun et vikarierende motiv for å ilegge en avgift. 

Link to post
Share on other sites

Vi har merket oss at de fine stedene blir mer og mer utilgjengelige for «vanlige» båtturister her nede. Snart er reglene så strenge at det er kun de store superyachtene som får tilgang da de har alt mulig «miljø» utstyr ombord i tillegg til advokater som kan fikse tillatelser. Det ilegges saftige bøter om miljøavgiften ikke er betalt. Hørte akkurat om en som fikk €1030 i bot for ikke å ha betalt, så våre €40 i avgift var peanutts. 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 12 minutter siden:

Heldigvis tror jeg aldri nordmenn vil tillate at det blir slik i Norge :)

Vi får se hva som skjer hvis det blir et regjeringsskifte - det er jo noen partier på venstresiden som er svært avgifts og skattehungrige :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev Just now:

Vi får se hva som skjer hvis det blir et regjeringsskifte - det er jo noen partier på venstresiden som er svært avgifts og skattehungrige :smiley:

Jo, men de er også rimelig harde på allemannsretteten. Og de har i alle fall ikke noe særlig til overs for luksusbåter.

 

Når det er sagt så er det en fare at man setter så harde miljøkrav at mange blir presset ut. Innfører man krav om mulighet for septiktømming over dekk ryker mange båter, men hvis det i tillegg settes krav om gråvannsanslegg er de fleste norske fritidsbåter diskvalifisert.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 7 minutter siden:

Jo, men de er også rimelig harde på allemannsretteten. Og de har i alle fall ikke noe særlig til overs for luksusbåter.

:smiley: JA - det har vi jo sett klart og tydelig med stadig mer utbygging (hytter) i 100-meters beltet :smiley: "Mye vil ha mer - og Fanden vil ha fler!" sier et ordtak - det gjelder nok både røde og blå kystkommunestyrer. Og med en mulig "sosialdemokratisk" mangemillionær som statsministerkandidat - vel - jeg vet ikke jeg. Det er lett å "kritisere" når man sitter på land eller i en mindre båt og ser på en "luksusbåt" (hva er nå det?), men ombord i en luksusbåt holder nok sannsynligvis også SV-lederen kjeft - og nipper smilende til champagnen :lol:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 3 timer siden:

Skummel og uheldig utvikling @Barbaria.

Heldigvis tror jeg aldri nordmenn vil tillate at det blir slik i Norge :)

 

Det ser nå ut til at de finner seg i det meste i hovedstaden...det ene hodeløse tiltaket etter det andre, kamuflert under miljøparaplyen...

Men, det er mulig det ikke er nordmenn der...😉😂😂

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...