Jump to content

Gjestehavner / "partyhavner" - er det greit med gjestehavner med fest og nattebråk?


Popeye70

Recommended Posts

Det var nok for noen år siden. Havnevertene på Borgen slår nå hardt ned på slik oppførsel og gir klar beskjed om at det er en familiehavn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 3 timer siden:


Kona gikk på eget initiativ, jeg er helt uskyldig der. 

Hun gjorde vel det.. godt vant siden hun har et slikt pinglete mannfolk sikkert?

 

Neida, jeg fyrer deg bare opp litt Popeye, kjenner deg ikke, men regner med du tåler det bedre enn bråk på natta, (om ikke får det nå stå sin prøve) vi vil vel ikke ha det like tamt og stille her på forumet som om natten i gjestehavna :)

 

Forøvrig, seriøst, jeg er av den oppfatning at litt latter og leven på natta om sommeren lever jeg godt med, og det har ikke plaget meg noen særlig grad noensinne. Faktisk smiler jeg litt for meg sjøl nå som sevja stiger og jeg hører på feststemte folk til langt på natt ute her hjemme.  jeg bor med direkte luftlinje et par hundre meter til to utesteder. Det har på en måte manglet noe i helgene det siste året.  Selv om det er en liten plass, ja så kan de la seg høre :-) Jeg synst det hører sommeren og ungdommen til. selv om det selvsagt også er noen gamle gretne menn som pusher femti (som meg/oss her) blant dem. I en båthavn har det ikke plaget meg noengang. Selv om jeg ligger i vågen i Bergen, med den aktivitet det medfører. Hadde det gjort det ville jeg enkelt og greitt lagt meg en annen plass heller enn å forlange at så fryktelig mange måtte ta hensyn til meg. Det tenker jeg at også de andre som vil ha særlig fred og ro kan gjøre. Hvorfor være på en plass der man vet man ikke trives, eller familie og unger heller ikke har det kjekt? Eller man må bruke/skape negativ energi. Når det finnes rolige steder like ved? Det er min mening, så er det legitimt om andre har en annen mening.  Kan også legge til at jeg er avholdsmann sjøl, forsvarer ikke egne handlinger med min mening da jeg aldri holder noen våkne på natta, men er heller ikke fanatiker!

 

Noen ungdommer lånte båten min i fjor, de lå ved bryggen i Bergen. ytterst av fire båter. De hadde visst holdt det gående til klokka fire på morgenen. Jeg spurte om de hadde plaget noen, og var litt bekymra for om noen skulle finne ut eier av båten og komme og (prøve å) gi meg juling :-)
Men neida, de hadde snakket med nabobåtene dagen etter, de mente det var naturlig, artig at de bada og koste seg, og at slik måtte det være. Men han ene var litt iirritert over ei kjærring som trampa over båten hans utover natta med sko på og stod der og skreik til ungdommene at de forstyrra henne . Det hadde han våkna av.. 

 

Ellers til disse vandrerhistoriene/røverhistoriene om rekeskall osv, sorry, jeg tror ikke på det. er nok bare bøff, og om det hadde blitt gjort ville man nok blitt minst like upopulær blant nabobåtene og havnevertene som de som satt oppe litt utover natta. Måker som slåss om fiskeavfall konsentrerer seg nok ikke bare til en båt desverre.

Jeg har fått kjeft av havnevert og nabobåter fordi ungene mine stod på kaia og fisket. Det er ikke i henhold til reglene, nettopp fordi det tiltrekker seg måker som bråker, rapper mat fra folk, og driter ned båter og kalesjer. men jeg noterer meg at her menes det at det er akseptabelt, det er jo så sjarmerende, virkningsfullt og plager vel ingen?

 

Så forøvrig i Budstikka at kommunen skulle leie inn vektere, for å passe på.. ikke at folk bråka i havna,, men at de ikke matet svanene :-) Det lå bak betalingsmur, så så ikke om det var Asker eller Bærum. https://www.budstikka.no/natur-og-miljoe/vektere-skal-hindre-mating-av-sinte-svaner/641657!/

 

Jeg har også fått beskjed om å slukke grillen på brygga av havneverten da jeg og guttungen skulle grille oss noe fisk vi hadde fått (fra båten på fjorden må vite).. det var ikke i henholdt til reglene. av brannhensyn? vistnok, på en betongbølgedemper, ytterst ute, der kun min båt lå. Kunne ta grillen ombord i båten, om jeg ikke visste at det fantes griller man kunne feste på rekka?  Jeg tenkte i mitt stille sinn: er det dette de bruker havneavgifta jeg betaler til å lønne? Ikke rart det er dyrt i gjestehavn. vil vi ha enda flere, som passer på enda flere regler?

 

Men nå ble det mye betraktninger her, får stoppe, og selvsagt ønske alle en båtsommer som svarer til forventningene. om det er storm eller stille :-)

 

 

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Sett tilbake så har jeg nok irritert mange familier. Fra jeg var 17 var sommerferie synonymt med å leie seilbåt med kompisgjengen, og det skulle selvfølgelig festes hver kveld. Trodde nok den gang at alle andre syntes det var OK, og at de som klagde bare var noen grinebitere. Når båtlivet gikk over i en annen fase merket jeg at full fest i nabobåten ikke alltid er like artig. Men det er en balanse, til et hvis punkt liker jeg godt å sovne til musikk og livlig prat en sommerkveld, det er vel det jeg forbinder med sommer i båt... 

Link to post
Share on other sites

Jaaavel, så det er vi vanlige "rolige" familiefolk som skal finne oss en annen plass, en øde øy hvis vi ikke tåler litt bråk, det var også en vinkling....

Så er det forskjell på at folk bare skravler, ler og koser seg, og de som bare må spille musikk på 200 decibel så man skulle tro det var landsrussetreff.

Og ungdommen er faktisk de greieste, de er det sjelden eller aldri noe problem med, det er 40-50 åringene med litt for stor båt i forhold til vett og evne som det som oftest dreier seg om.

Ville de faktisk oppført seg slik i sitt eget nabolag, i sin egen leilighet? Det tror jeg neppe...

 

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev 29 minutter siden:

Jaaavel, så det er vi vanlige "rolige" familiefolk som skal finne oss en annen plass, en øde øy hvis vi ikke tåler litt bråk, det var også en vinkling....


Dette er en av de tingene jeg finner problematisk. Er det festfolket som har førsteretten og kan bryte havnereglementet som det passer dem, på bekostning av de som gjerne vil ha det stille etter kl 2300? Det er ikke sånn at jeg mener alle må holde kjeft hele kvelden, men at man roer ned etter kl 2300 (eller hva havnereglementet sier) ser jeg som helt naturlig.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Selv om jeg provoserer litt, så er jeg veldig enig i at det blir for mye bråk i havnene. Men til syvende sist er det bare vakter som bør gripe inn, om man selv har sagt ifra.

Men allikevel så synes jeg og se at det finnes mange egoister som egentlig bare ser seg selv. Har mange egne opplevelser i uthavn, men det hjelper lite og sutre.

- En gang skulle jeg ha bål og jeg slengte sekken ned fra båten. Da kom den sur gubbe og snakket om båforbud osv. OK sekken ble liggende. Senkvelds sa mine gjester til meg. du er nå ikke alene om å ha bål. Om morgenen var sekken bort og nærmeste båtnabo fortalte at samme sur gubben hadde tatt sekken.

- Min eks hadde stor problemer med at hun mistet følelsen i en fot da vi i begynnelsen av 30 årene. Vi hadde lagt oss på den beste plassen. Da kom det et par i 60 årene som fortalte hvor ille det var med foten til damen. Vi var høflige og ga de den beste plassen. Når alkoholen kom inn hadde hun ingen problemer med å hoppe fra båten.

- Noen eldre irriterte seg over jollekjøring fra mine og andres barn. Alle rundt oss var enige om at de fikk kjøre en time fra 11 til 12. Men de eldre viste barna knyttneven og kjeftet på oss. Selv bråkte de om natten så babyen i nabobåten ikke fikk sove. Problemet deres var de ikke fikk sove utover dagen.

- Noen er så egoistiske at de ser at jef har fendere ute så da sliper de. Andre presser seg inn så fortøyningstauene står som fiolinstrenger

 

Min holdning er at vi alle bør vise litt takhøyde, alle er jo ute for å kose seg på fritiden. Ingenting  er værre en surpomper ung eller gammel.

Link to post
Share on other sites

Jeg har med sekkepipe (skrekkepipe) men spiller veldig sjelden.. men den er med og dersom jeg hadde vært så plaget av partyløvene så hadde jeg stått på dekket dømes tidlig morgen etter (når dem ligger der fyllesyke) og spilte et par skikkelig sure jigs på 110db :-)

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det burde være en selvfølge at de som ligger i gjestehavner følger ordensreglene, og at det er de som må vike og bli vist bort når de ikke gjør det.

 

Problemet er vel heller at vaktene ikke følger opp sine egne regler, enten fordi det er ungdommer med sommerjobb som festløvene ikke bryr seg om, eller at de har gått av vakt når festene begynner for alvor.

 

Selv har jeg ganske lang lunte, og heller ikke småbarn, men noen ganger kan det bli litt for mye av det gode...

 

På Værste i Fredrikstad høsten for to år siden lå det en skikkelig svær båt innerst på flytebrygga. Det var godt voksne folk, sannsynligvis pensjonister de fleste av dem, og musikken og skrålet fra dem ble etter hvert ganske så sjenerende. Og når de da i tillegg begynte å spille skikkelige griseviser ala Frekkiskassettene (hvis noen husker dem?!), så ble det bare patetisk og pinlig. Jo grovere tekstene var, jo høyere spilte de... 
 

Men de var jo gæmliser hele hurven, så futten gikk ganske fort ut av dem, og allerede før klokka 1 var det stille...

 

Måtte gå slalåm på brygga mellom ølbokser og annen søppel da jeg skulle inn i byen på morgenen, men da jeg kom tilbake på ettermiddagen så var både de og søpla borte.

 

Holmsbu er også et sted jeg unngår i helgene, men Sætre har jeg ikke hatt særlig problemer med.

 

Uansett en uting at folk ikke kan oppføre seg!

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev On 21.5.2021 at 23.38:

For min del kan politiet gjerne dele ut en bot på en månedslønn eller tre til hver av de som ikke klarer å holde roen, men det er neppe særlig realistisk

For min del også, men hvorfor skal det være så urealistisk??

Det er ikke så mange slike tilfeller som skal til før selv de mest alkoholiserte party idiotene hadde tenkt seg om før de holdt det gående utover natta.

 

 

Jeg synes jeg ser en stygg trend, man må tåle støyende båtpuss i uthavn i påsken, party i havna natt igjennom og nåde den som klager på aggregatkjøring i uthavn.

 

Dette er ikke bra, det er de som lager støy som skal sitte med byrden og utvise hensyn, ikke motsatt.

 

I Paradisbukta denne påsken var det ikke mindre enn 3!!! idioter som holdt de gående med aggregater, polering ol.

Jaggu godt det ikke var jeg som måtte sitte å høre på det, da kan det nok hende at det hadde blitt "stygt"

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

 Det høres ut som mange av dere opplever et helvete enten dere er i uthavn eller i gjestehavn, jeg begriper ikke at dere holder ut båtlivet...

Jeg opplever også iblant uønsket støy, men det er så skjeldent at det lever jeg godt med.

Hva er det som gjør at enkelte av dere er som magneter på støy?

Jeg syns det oppriktig er trist at noen har så mye uflaks med støy og bråk i havnene de frekventerer at ungene har glemt hvordan det var å fiske krabber.

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev for 3 timer siden:

Det høres ut som mange av dere opplever et helvete enten dere er i uthavn eller i gjestehavn, jeg begriper ikke at dere holder ut båtlivet.

Det er nok neppe snakk om et helvete, men det er synd at man skal være nødt til å sitte/ligge å høre på fylleskrål, høy musikk, eller små bensinaggregater når man har søkt ut på båttur, kanskje ved en holme, eller i en bukt.

 

Fiocchi skrev for 3 timer siden:

Jeg opplever også iblant uønsket støy, men det er så skjeldent at det lever jeg godt med.

Forklar meg hvorfor den som vil ha det stille skal tåle støy, mens den den som støyer ikke skal tåle å måtte flytte på seg/følge regler?

Fiocchi skrev for 3 timer siden:

Hva er det som gjør at enkelte av dere er som magneter på støy?

Det er nok slik at folk har svært forskjellige grenser for hva som oppleves som støy.

 

For noen vil selv skrik fra badende barn oppleves som sjenerende.

 

For min del er lek, latter, gromme diesel/bensinmotorer, musikk, fylleskrål helt i orden.

Det er tidspunktet på døgnet, og hvor man befinner seg som er det essensielle her.

 

Det haddd f.eks aldri falt meg inn å klage på fyll og bråk hvis jeg hadde lagt meg til langs brygga i Tønsberg en lørdag i fellesferien.

 

Men hadde jeg lagt meg til på Skrata innenfor Jomfruland, og noen drar frem bensinaggregatet for å lade og polere båten, hadde jeg sagt tydelig ifra.

 

Jeg tror det er her noe av problemet ligger, folk skjønner/gidder ikke lenger å vurdere sted, tidspunkt for når de skal gjøre noe.

En økende egoisme en nok en av årsakene :"Jeg skal bare" "Der er nå jeg har tid til å ......" osv.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Fiocchi skrev for 3 timer siden:

Det høres ut som mange av dere opplever et helvete enten dere er i uthavn eller i gjestehavn, jeg begriper ikke at dere holder ut båtlivet...

Jeg opplever også iblant uønsket støy, men det er så skjeldent at det lever jeg godt med.

Alle normale lyder av folk som hygger seg er helt ok. Men motorer som går og stereoanlegg som får bestikket til å riste i egen båt.. Har flere ganger gått ut nærmere midnatt når jeg har forstått at festen kom til å fortsette hele natten. Da tenker jeg ikke på gjengen som hygger seg med gode historier og latter på nærmeste holme, men kraftige stereoanlegg. Har en tendes til å legge på svai, for å unngå brøleapene. Synd, for de aller fleste oppfører seg helt eksemplarisk. 

Link to post
Share on other sites

Jeg forventer ikke at det skal være musestille i en full gjestehavn men det finnes noen grenser.

 

En gang festgjengen som hadde etablert en slags basecamp rett foran baugen min med store høytalere også begynte å bruke baugen min som urinal fikk jeg nok og stakk til havs. Sjelden jeg har opplevd større glede ved å kunne sette seil, kjenne at vinden tar  og høre på stillheten der ute i mørket.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Fiocchi skrev for 4 timer siden:

Det høres ut som mange av dere opplever et helvete enten dere er i uthavn eller i gjestehavn, jeg begriper ikke at dere holder ut båtlivet...


Vi som vil ha det stille om natten skal gi opp båtlivet så de som ikke respekterer havnereglement eller andre folks ønske om ro om natten skal få holde på som de vil? Joa, høres fornuftig ut, det. :crazy:

 

Fiocchi skrev for 4 timer siden:

Jeg syns det oppriktig er trist at noen har så mye uflaks med støy og bråk i havnene de frekventerer at ungene har glemt hvordan det var å fiske krabber


Yngstejenta mi elsker å fiske krabber, men ikke midt på natta, og helt uten stereoen på full guffe. Hun forstyrrer så få som mulig mens hun holder på. Hun er lært opp til å vise hensyn og prøver å ikke forstyrre andre. Hun trives også best når hun slipper å måtte be rølpete folk i campingstoler flytte seg så hun kommer seg fra vår båt og inn til krabbefisketerritoriet.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Litt annen vinkling til problemet, for dette gjelder ikke bare i gjestehavner. Lever vi ett samfunn i moralsk forfall. Jeg kan godt huske at det var mye oppmerksomhet rundt rett og galt, rederlighet, hvordan man oppfører seg, da jeg var barn, for 50 år siden. Var du bare real og snill så gikk det deg godt.

 

Desverre har dette endret seg, nå er det faktisk den som snor seg frem og strekker alle regler til bristepunkte som kommer seg frem. Om man ser på Robinson, Farmen og andre realityserier, så ser man godt at heltene er de som er mest ustspekulerte som vinner. Vi har ett rettsvesen som ikke får dømt forbrytere av mange grunner.  Det er dette våre barn lærer seg i dag.

 

I tillegg mener jeg å ha sett en endring gjennom de siste 2 generasjonene. Mitt barn er det viktigere en ditt barn og bør forfordeles, Man er mer opptatt av sine rettigheter en å bidra.

 

Kanskje ikke så rart at mange bar gir blaffen?

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 2 minutter siden:

I tillegg mener jeg å ha sett en endring gjennom de siste 2 generasjonene. Mitt barn er det viktigere en ditt barn og bør forfordeles, Man er mer opptatt av sine rettigheter en å bidra.

 

Kanskje ikke så rart at mange bar gir blaffen?


Dugnadsviljen og vi-tankegangen er på vikende front, mens jeg-tankegangen er på full fremmarsj, ja. De som snor seg og opptrer umoralsk (etter 1990-tallets moralbegreper) blir forbilder, spesielt blant de oppvoksende generasjoner.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

.............først meg selv, - så meg selv, - og så meg selv..............................og så min neste (kanskje :rolleyes: ) - men bare hvis det er til fordel for meg selv :clap:  Hurra !!!!!!!!!!  :flag:

Lenge leve    E G O I S M E N :cool:

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Enig i det meste, bare påpeke at det er stor forskjell på hvor mye bråk som kan høres inn i båten også. Motorbåter med store vinduer får gjerne mer lyd inn. Vi som ligger i forpiggen på en seilbåt blir ofte overrasket av lyd når vi kommer ut på dekk.

 

Ellers er det nok annerledes og dårligere moral enn før. Men det blir for lett å si at det er "jeg" og ikke "vi". Det stemmer nok, men det er noe dypere her også. 

Tidligere hadde man et ideam om at de som var sterkest viste det ved å ta hensyn. En kan tenke seg en arketype britisk gentleman. Den har blitt erstattet med en sterkestes rett eller "størst først", som jo sier at man skal overkjøre de fleste andre. Den måten å de det på har vært vanlig i både USA og mesteparten av Europa (unntatt nordvest) og også i mange, men ikke alle, de landene vi har hatt stor innvandring fra. (Men det er nok først og fremst en amerikanisering. Ikke gunstig når idealet blir byttet fra britisk gentleman til amerikansk businessman)

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en god runde i Tønsberg gjestehavn for ett par år siden, var musikk og god stemning. Helt ok volum frem til kl 23.00, da gikk det i taket! Kl 0500 så ringte jeg politiet, men fikk fint beskjed om at når jeg var så dum å legge meg i norges største partyhavn så fikk jeg ha det så godt. Jeg lå i gjestehavnen, ikke rett utenfor Esmeralda. Jeg responderte at jeg skjønner at sjefen din er på festen og avsluttet samtalen. Festen var ikke på brygga, men i huset rett nord for brygga.

Vi bor på Nøtterøy, men Tønsberg blir bare besøkt etter at brua ikke åpner mer, for mange dårlige opplevelser derifra.

 

I sommer lå vi i Horten, en gjeng fra Drammen/Lier kom inn og rigget bordene på brygga, med grill og god drikke. Siden en stor del av gjengen begynte å bli bra påseila kl 1200 så antok jeg at dette ikke ble noe problem.. Man blir jo sliten etter x antall timer på fylla. Vi lå tvers over nachspielbåten og 03:43 kom havnevert for å be dem dempe seg. Han ble "pent" bedt om å forlate stedet siden "ingen" hadde klaget til dem.

Det er ikke så hyggelig å gå ut i bokseren kl 0300 for å klage på folk som fester. Men en ting jeg lærte, trenger jeg en rørlegger i Lier så skal jeg holde meg laaaaaangt unna Bademiljø, hvor den ene deltakeren tydeligvis var ansatt/eier. Vi overhørte mange historier om hvor flinke de var den kvelden. Folkeskikk er dem tydeligvis ikke gode på.

 

En gang vi var på Havna på Tjøme så hadde bryggemafian vært tidlig ute og kapret alle plassene nærmeste land. Rigget seg til med små bikkjer, griller, bord og stoler. Ganske ubehagelig når man skal passere med barnevogn og alle må flytte seg, samt slenge bemerkninger mens man er på vei forbi. Sikkert gøy med 2 i promille, men ikke for oss og spesielt ikke for poden på 3år som ikke skjønner ett kvekk av fulle folk.

Skal man ha bryggefest, legg deg for f*** ytterst på brygga så andre slipper å tråkke midt oppi festen for å komme seg forbi.

 

En annen gang lå vi på Havna på Tjøme, var tidlig i sesongen så var 4-5 båter som lå der. Etter vi hadde rigget oss til kom eier av nabobåten bort til oss og fortalte at det var bryllup på hotellet og at det var stor sannsynlighet for at nachspiel ble i båten hans. Vi flyttet oss så langt vekk fra dem som mulig uten at det hjalp stort. Jeg synes det var fair å fortelle oss med en gang at her kom det til å bli sent, da kunne vi velge å gå videre eller bli. (Vi var uten barn da)

 

For mange så kan man velge å bli oppe litt lenger og sove ut dagen etter uten problem. For vår del så har våre små håpefulle ikke skjønt helt det med å sove ut, blir de vekket 0300 så er det "dagen", og er vi så heldige å få sove til 0600 så er det greit om vi får lagt oss kl 2300.. Fyll og skrål tåler jeg, men når musikken dundrer så høyt som jeg ellers ikke ville hatt det inni min egen båt, da blir jeg frustrert.

Jeg er nok litt konfliksky så jeg kvir meg veldig for å gå bort til en flokk med voksne folk for å fortelle dem at de skal roe seg.. 

 

Jeg håper idioten i Tønsberg, eller brødhuene fra Lier leser denne posten og tenker liiiiitt lengre enn nesa si nestegang.

 

I stede for måketrikset som jeg leste ovenfor, så kan jeg også fortelle mine barn at jeg mener jeg så Peppa Gris eller Pawpatrol inni partybåten kl 0615 påfølgende dag. Tviler på at festløvene synes det er like gøy når smårollingene skal endevende båten dems i letingen :)

Link to post
Share on other sites

Det er allerede nevnt folkeskikk og med sunn bruk av normal folkeskikk så skal det jo egentlig ikke være nødvendig å gå rundt og hysje på voksne folk rundt i båthavnene. Men ikke alle har respekt for at det skal være ro etter klokka 23 og at man deretter får dempe seg litt eller trekke inn i båtene for å fortsette kveldskosen.

 

Bevares, jeg har deltatt i mang en sammenkomst men har heldigvis tilgode å få besøk av andre sinte båtfolk eller offentlige myndigheter. Man SKAL kose seg i båt men det hører også med til kosen å respektere kveldsro og andre båtfolk som kanskje skal tidlig avgårde neste morra.

 

Kan man bare vise littegranne hensyn uten å fremstå som at man eier verden så går jo dette helt fint.

Link to post
Share on other sites

Helt enig, @Chiefengineer. Det går på folkeskikk og respekt, og å vise hensyn. Men når alkoholen renner inn fortrenger den alle de nevnte tre.

 

Man vet ikke om andre har barn, om de kom sent i havn og er slitne, om de skal tidlig avgårde og trenger søvn, eller om de bare liker å ha det rolig etter midnatt. Og når reglene er klare, så er jo reglene klare.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev On 22.5.2021 at 18.23:


Dette er en av de tingene jeg finner problematisk. Er det festfolket som har førsteretten og kan bryte havnereglementet som det passer dem, på bekostning av de som gjerne vil ha det stille etter kl 2300? Det er ikke sånn at jeg mener alle må holde kjeft hele kvelden, men at man roer ned etter kl 2300 (eller hva havnereglementet sier) ser jeg som helt naturlig.

 

Akk, den evige diskusjonen... bra noen holder liv i den :0)

 

I enkelte av havnene som nevnes henger støy nøye sammen med næringslivet i byen, som ofte lever av turisme. Det betyr som regel at skjenkereglene i byen er mer utslagsgivende enn havnereglementet og hvordan dette overholdes. Eksempelvis i Strömstad blir det ikke stille 23:00 når man ligger 10m. fra innfartsvei og er omgitt av nattklubber. Hvis man da som for eksempel barnefamilie opplever dette som skandaløst og provoserende, så vil man ha et problem videre i båtlivet, hvis man ikke tilpasser seg; I Strömstad er det fint å legge seg i den ytre havna om man ankommer seint og er sliten, eller har små barn, der er det som regel rolig, og oftest der det fylles opp sist også.

Noen steder mistenker jeg at politiet er "fast inventar" som følge av bråk. Det kan man mene hva man vil om (og de fleste mener vel det samme når det går så langt), men man får ikke gjort noe med det (spesielt ikke når politiet også må gi opp ...). Trivselen blir generelt  størst om man styrer forventningene litt utifra erfaring og eventuelt heller unngår havner man ikke vil trives i, og hvis man opplever dette som å gi etter for bermen så må man vel da bare avfinne seg med å måtte velge mellom pest eller kolera. (Mrk. at jeg ikke dermed mener det er greit å plage andre, ta seg til rette ift. reglement osv., bare at vi må innse og leve med at ikke alle forstår dette og heller aldri kommer til å forstå det).

Artig å lese diverse anekdoter her ifm. "hevn" osv., vet ikke om den har vært nevnt i denne omgangen, men den artigste jeg har fått med til nå er vel han som blåste trompetrevelje ned i takluka på partybåten ved flaggheis neste dag (0800). For min del har jeg klart å drepe et helt paty i Grebbestad ved hjelp av ren utskjelling og bannskap (kl 0200, onsdag morgen). Litt i tvil om jeg egentlig hadde vist meg fra min beste side da det ble stille og jeg gikk og la meg, men joda, blomster på fordekket neste morgen bekreftet at dét hadde jeg :0)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...