Jump to content

Moring til seilbåt på 3tonn


KEO

Recommended Posts

Har kjøpt nytt hus og ifølge forrige eier er det tinglyst båtplass (moring) til eiendommen. Har en seilbåt på 27 for og 3000 kg. Hvor stor/tung moring trenger jeg? Den skal ligge mellom Saltholmen og Makrellrød for de som er kjent i området. Det kan bli endel vind om den kommer fra vest, bølgehøyden blir ikke så voldsom, det er sjelden den er over 1 m.

 

Dersom noen mener noe annet om vind bølgeforhold der dette også interessant.

 

Det ligger en seilbåt på samme størrelse der idag. Men jeg har ikke lykkes å få tak i eieren enda. Han kan sikkert bidra med info om bølger og vind.

 

Har hørt at det er en kar på Skjæløy som har en pram med kran som muligens kan løfte noe sånt på plass. Noen som vet noe om dette?

 

Er det noen som kan si noe om størrelsen på moringen jeg bør har er jeg takknemlig for svar.

Redigert av KEO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et tips når det gjelder moring. Om du ikke kjøper ferdig moring, gjør som en bekjent gjorde tidligere i vår. Han tok et oljefat, gjorde klar bøyle for feste til tau/kjetting, satte denne fra seg ved siden av cementstøperi og spurte om de kunne slippe oppi rester ved arbeidsdagsslutt. 3 dager etter var denne klar for henting. Billig, kjapt og greit.

 

Du sier det kan være pressutsatt område, om vinden står fra vest. Kanskje det ville være klokt å legge ut 2 stk, slik at du kan ha sidefortøyning ved eventuell behov ?

 

Størrelse på moring får andre hjelpe med, men vet at der finnes en oversikt et eller annet sted innen emneoversikten oppe i høyre hjørne.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Det betyr at 3 tonns båt bør ha minimum 400 kilo. Det synes jeg igrunnen var litt lite ??

 

En annen ting, og jeg tror nok at her vil sterke meninger komme frem :

 

Når det leses om moringer på nett, bøker eller lignende, så er det kjetting som brukes, gjerne også med gode lengder liggende på bunn.

 

I deg daglige (har pratet med en del som har båtene liggende på svai) så er det tau som brukes, da man er av den oppfatning at kjetting slites så fort kontra tau, da spesielt på utsatte steder.

 

Jeg har overtatt en moring rett nedenfor meg på 900 kilo. Jeg vil tro jeg kommer til å legge båten der neste vinter. Men jeg er jammen i tvil om jeg skal gå for kjetting eller tau.

 

Kan medlemmene komme med fordeler/ulemper med det ene kontra det andre slik at jeg kan bruke "vektskåla" for hva jeg skal bruke ?????

 

(som et apropos, kan det nevnes at når der ble laget nye brygger i Grimstad i våres, var det kun de første 4-5 meterene som var kjetting, resten ned til moringer var tau da firmaet som gjorde jobben fortalte at tauet har en mye lengre levetid enn kjetting).

Link to post
Share on other sites

Dersom du støper en moring i betong, og legger en tykk, solid slange i en bue ned i betongen, så kan du legge tau i en sløyfe gjennom denne og opp til bøyen. Tauet blir da enkelt å inspisere og enkelt å bytte uten å dykke eller hente moringen opp igjen. En svivel under bøya sikrer deg mot det værste av tvinn i tauet.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Nå er bunnforholdene av stor betydning for valg av fasong og vekt på moring. Er bunnen steinete, trengs det større vekt enn hvis det er mudder. I utgangspunktet bør en moring være så kantete og ujevn som mulig, for å bedre "feste seg i bunnen".

 

Når det gjelder kjetting, kan disse brukes, men da må det være av størrelse "hest", for de vil både ruste og gnage i lenkene, sjelden noe slikt holder i mer enn 10-15 år. Jeg foretrekker tau, med mindre det er en fjellknaus som gnager på tauet.

Link to post
Share on other sites

Tyngden på moring avgjøres også hvordan de skal ligge. Når min båt (4,5T) låg på bøye, med landfast tau i hekken, så hadde jeg 3 støpte lodd, med mye jernskrot i. Tyngden på loddene, var ca 800kg pr stk landvekt, disse gikk opp til 2 blåser. Den ene moringen flyttet litt på seg i sommer, da der blåste kraftig. Jeg hadde kort tau rett opp, slik at der ikke var mulighet for at moringene kunne grave seg ned.

 

En må også ta hensyn til hva moringen blir laget av, bare betong gjør at sjøvekten reduseres drastiskt, mye jern i opprettholder mye mer av tyngden.

 

Grunnen til at jeg brukte korte tau rett opp, var at da slipper jeg gnaging av tau langs bunn, i tillegg slipper en så mye sidevandring på båten, når der blåser fra siden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...