Avsluttet2 Startet 8.November.2005 Del på Facebook Startet 8.November.2005 Hva når en ligger i havnen, skal starte opp og motoren ikke vil gå mer? Ja, hva gjør en da? Det vil jo skje en dag (krysser fingre og bein for at det vil bli lenge til) og en utenbordsmotor på 100 kg eller mer hiver en liksom ikke i bilen og kjører til verkstedet. Eller er det det man gjør? Får båten på land altså og demonterer motoren for så å frakte den til servicested? Eller tar en hele båten med til servicestedet - enten på henger eller ved at den blir tauet på sjøen? Eller er servicenettet så utbygd at det kommer servicefolk og reparerer motoren i min havn mens båten ligger i sjøen eller på land? Hva er vanlig, hva gjør dere?? Eller er jeg den eneste som ikke mekker selv? Under motordekselet kommer jeg aldri til å røre noe annet en de få tingene en i følge manualen kan gjøre selv. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Har ingen erfaring med dette selv, men har fra min plass utsikt til en marina som forhandler nettopp denne typen båt (Skjærgårds-jeeper / daycr. på opptil 24') med slike "tunge beist" på hekken. Eller tar en hele båten med til servicestedetJo, det er nettopp det de gjør. Hiver HELE båten på land, setter den på bukker og skrur. Blir det komplisert / omfattende, tas motoren av med spesielle motorkraner og trilles innpå verksted. :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Festina Lente IV Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Slike problemer tar jeg ettersom de kommer. Foreløpig har jeg skrudd det som trengs ombord på den båten jeg har nå. Man kvier seg litt for å ta en motor ut av båten og til verksted når den veier 750 kg. I tillegg må man demontere halve båten for å få motoren ut fra under salongen. Den tid, den sorg. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Geir Kallevik Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 (redigert) Her i distriktet er det vanligt å ta hele båten til verkstedet. Ingen liten jobb å demontere en større påhenger.. :nono: Redigert 8.November.2005 av Scand Atlantic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Tror ikke du får noe grunnlag å trekke generelle konklusjoner på her, tj! Noen elsker å skru på sine motorer ( enkelte av medlemmene her på BP f.eks) mens andre har minst 12 tommeltotter og avleverer alle slike problemer til verksted/mekanikerhjelp. Og så har du alle oss som befinner seg et sted i mellom disse ytterpunktene. Dette er jo også geografisk betinget, avstand til nærmeste verksted kan være lang og vanskelig. Og de timeprisene som verksteder opererer med frister nok mange til å prøve selv, eller ty til "nabohjelpen". Det er forøvrig utrolig mange rundt land og strand som har betydelig kompetanse på motorreparasjoner hvis man hører seg litt omkring i havna, og hjelpsomhet er heldigvis en utbredt dyd langs kysten! Vil gjerne gi en honnør til disse som stiller opp med hjelp, alt fra verktøylån, feilsøking og forklaringer til timers mekking. La oss håpe at denne holdningen mellom båtfolk må overleve! mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
hschrde Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Hehe - jeg har vel nærmere tonnet med jern under dekk - og vil helst slippe å hive det ut... Men om det må til, så har jeg heldigvis en stor luke rett over, det er jo laget til for overhalinger siden det er en komersiell båt... Sitér dette innlegget Link to post
ok67 Svart 8.November.2005 Del på Facebook Svart 8.November.2005 Med litt tyngre påhengere tror jeg nok det er normalt å ta båten på henger til verkstedet for å få sett på motoren. F.eks. 4-takt motorer skal altid holdes i oppreist stilling etter at det er hatt olje på dem. Skal de legges ned må de tømmes for olje først står det å lese i boka til min Suzuki. Så om jeg skulle få problemer som måtte medføre verkstedbesøk så blir det nok i såfall å ta med motoren montert på henger til verkstedet. Eventuelt få en mekanikker til å komme og se på den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.