Jump to content

Hva når motoren ikke vil gå mer??


Avsluttet2

Recommended Posts

Hva når en ligger i havnen, skal starte opp og motoren ikke vil gå mer?

Ja, hva gjør en da?

Det vil jo skje en dag (krysser fingre og bein for at det vil bli lenge til) og en utenbordsmotor på 100 kg eller mer hiver en liksom ikke i bilen og kjører til verkstedet.

Eller er det det man gjør? Får båten på land altså og demonterer motoren for så å frakte den til servicested?

Eller tar en hele båten med til servicestedet - enten på henger eller ved at den blir tauet på sjøen?

Eller er servicenettet så utbygd at det kommer servicefolk og reparerer motoren i min havn mens båten ligger i sjøen eller på land?

 

Hva er vanlig, hva gjør dere??

Eller er jeg den eneste som ikke mekker selv? Under motordekselet kommer jeg aldri til å røre noe annet en de få tingene en i følge manualen kan gjøre selv.

Link to post
Share on other sites

Har ingen erfaring med dette selv, men har fra min plass utsikt til en marina som forhandler nettopp denne typen båt (Skjærgårds-jeeper / daycr. på opptil 24') med slike "tunge beist" på hekken.

Eller tar en hele båten med til servicestedet

Jo, det er nettopp det de gjør. Hiver HELE båten på land, setter den på bukker og skrur. Blir det komplisert / omfattende, tas motoren av med spesielle motorkraner og trilles innpå verksted.

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Slike problemer tar jeg ettersom de kommer. Foreløpig har jeg skrudd det som trengs ombord på den båten jeg har nå. Man kvier seg litt for å ta en motor ut av båten og til verksted når den veier 750 kg. I tillegg må man demontere halve båten for å få motoren ut fra under salongen. Den tid, den sorg.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Tror ikke du får noe grunnlag å trekke generelle konklusjoner på her, tj!

Noen elsker å skru på sine motorer ( enkelte av medlemmene her på BP f.eks) mens andre har minst 12 tommeltotter og avleverer alle slike problemer til verksted/mekanikerhjelp.

Og så har du alle oss som befinner seg et sted i mellom disse ytterpunktene.

Dette er jo også geografisk betinget, avstand til nærmeste verksted kan være lang og vanskelig.

Og de timeprisene som verksteder opererer med frister nok mange til å prøve selv, eller ty til "nabohjelpen".

Det er forøvrig utrolig mange rundt land og strand som har betydelig kompetanse på motorreparasjoner hvis man hører seg litt omkring i havna, og hjelpsomhet er heldigvis en utbredt dyd langs kysten!

Vil gjerne gi en honnør til disse som stiller opp med hjelp, alt fra verktøylån, feilsøking og forklaringer til timers mekking. La oss håpe at denne holdningen mellom båtfolk må overleve!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Med litt tyngre påhengere tror jeg nok det er normalt å ta båten på henger til verkstedet for å få sett på motoren. F.eks. 4-takt motorer skal altid holdes i oppreist stilling etter at det er hatt olje på dem. Skal de legges ned må de tømmes for olje først står det å lese i boka til min Suzuki. Så om jeg skulle få problemer som måtte medføre verkstedbesøk så blir det nok i såfall å ta med motoren montert på henger til verkstedet. Eventuelt få en mekanikker til å komme og se på den.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...