Jump to content

Lar du avkommet bruke / låne båten?


Marwin

Lar du avkommet bruke / låne båten?  

208 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

I strengen om Bitteliten IV luftet jeg spørsmålet om utlån av båt til eget avkom... Da dette sporet av strengen litt, startet jeg denne pollen.

 

Låner du bort båten din til egne barn??

Spørsmålet er kanskje vanskelig... Det beror på MANGE ting / faktorer: Forsikringsproblematikk, alder, kunnskap, VERDIEN på "Skibet", avkommets oppførsel og modenhet osv. osv.

Skal bli intr. å logge oppfatningene på dette pikante emnet :-)

Marwin

 

Hva jeg selv vil svare?? Well... eehh.. hmmm... Joda, de fikk med seg en GOD del i ryggsekken, reiste hjemmefra FØR tilbakevendings-stadiet oppstod, bosatte seg langt hjemmefra, og lærte seg å bli så glad i båtlivet at det kjøpte egne båter!! :-) Og når de er hjem-om, blir JEG med ut! (For det er JEG som vet hvor de beste fiskeplassene er !! :-)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Svarte "Ja, hvis de oppfyller kravene til alder og kunnskap".

Fikk selv bruke båtene alene etter fylte 16 (og avlagt Båtførereprøve på skolen) og lovte tidlig at guttungen skulle få bruke båten på samme betingelser; alder, tilstrekkelige praktiske ferdigheter samt nødvendige teoretiske ferdigheter i form av Båtførerprøven.

mener dette virket som en spore til å tilegne seg disse kunnskapene, så da poden var 16 og sto med eksamensbevis i hånda var det ingen vei utenom, far måtte la båt og pode m/venner få dra på tur alene.

 

Jeg mener det er et tankekors at vi etterhvert anskaffer oss så store og ikke minst dyre båter at terskelen for å slippe avkommet avsted alene blir nærmest uoverstigelig. Dersom cruiseren er familiens eneste båt, hvordan skal ungdommene da tillegne seg nødvendig kunnskap og erfaring?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg svarte "Ja, hvis de har med en som oppfyller kravene" og forklaringen er enkel:

 

Min sønn er eksempelvis ikke fyllt 16, men når han (som i sommer) har med sin eldste fetter (min eldste nevø) som er 21 år og har avlagt båtførerprøven, så er jeg ikke i tvil om at nevøen min oppfyller kravene og for meg er å anse som en trygg ledsager til "avkommet" :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Sjokkerende mange som ikke vil låne ut her. Hva er farlig med det da? Det er jo bare en ting... tross alt!

 

Pluggen hadde garantert fått låne, men pt er han under 3 år, men han har nok 1 time i stolen alene til nå, men det går i hytt og pine så her må det være god plass og god utkikk fra mor og far... Tror at hvis han ikke hadde fått lov så ville interessen forsvunnet rimelig fort. Her gjelder det å være taktisk og når han blir stor nok må han få låne alene sånn at interessen opprettholdes...

 

Må legge til at vi går maks 5 knop når han styrer alene og jeg står bak stolen selv:) Jeg syns det er veldig moro selv

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg svarte ja, med forbehold av kunskap.

 

Min tidligere Skarpnes 30 tok guttungen ut den siste helgen vi hadde den. Admiralen og jeg var ute med Broomen. Det var en kjempehelg, og det var masse båter ute. Gutten sa i ettertid at det var den fineste helgen han hadde hatt, med "egen båt" med kamerater og "blondiner" ombord. Men,..... han hadde svetta godt når han skulle inn og ut fra Aker brygge, for der var det svært trangt i hans øyne. Alle ombord var komandert ut i hvert sitt "hjørne" ombord for å ta imot og sikre mot skader. Båten ble solgt, og det var igjen bare en båt igjen i familien. Siden har han ikke spurt om å låne båten. Årsaken? Han vil ikke utsette seg for en tillegging med den større båten, og han ser ansvaret han har, og føler at han ikke mestrer det. Han har prøvd å legge til et par ganger når vi er ute sammen, men det viser seg, det er ikke så lett som han tror. Men, kanskje han lærer det engang. Han prøver litt hver gang vi er ute.

 

Søsteren er som sin mor, føring av båten er helt uinteressant. Jeg fikk admiralen til å ta en tur ut med Skarpnesen engang det var kjempevær, jeg skulle jobbe. Det ble med den ene gangen. Hun klarte ikke å slappe av i det hele tatt, med tanke på at hun skulle ha den svære båten inn til brygga igjen.

 

I mellomtiden er både han (26) og søsteren (31) med oss ut så ofte de har tid, gjerne sammen med venner. De har også vært med hver eneste ferie siden de var små, så det tenåringssyndromet det snakkes om har jeg heldigvis ikke opplevd.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Den dagen guttene tifredstiller kravene om alder og kunnskap OG RIKTIG HOLDNING blir det en glede å la dem få låne båten min (håper jeg :lol: )!

Det er jeg helt enig i!

Med to gutter på henholdsvis 3 og 6 er det alikevel en stund til det blir en aktuell problemstilling hos oss.....

Link to post
Share on other sites

Det blir ikke i år. men neste år!! kanskje.

 

 

Sist sommer navigerte største poden båten en god del. men når det nærmet seg havn så ble det til at jeg tok båten inn selv. Det pga. Nerver både hos han og meg.

 

Neste sesong tenkte jeg at minste poden tar jolla, mens største poden legger til med moderskipet. Blir nok spennende det men det er jo kun en måte å lære på. Det er jo å prøve og forhåpentligvis IKKE feile.

 

Vi for begynne å øve tidlig på våren mens det fortsatt er lite båt utpå.

 

Største poden blir 16 til våren.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Den dagen guttene tifredstiller kravene om alder og kunnskap OG RIKTIG HOLDNING blir det en glede å la dem få låne båten min (håper jeg :lol: )!

Helt enig her.. :discuss:

Selv fikk jeg benytte fars Nidelv 24 på egenhånd fra jeg var 12 år og da han kjøpte sin seilbåt Nordship 28, var det jeg som var og tok imot den, da 14 år gammel. En båt jeg forøvrig fikk benytte helt som jeg ville. Det er ikke få bryggedanser og andre arrangementer det har blitt i ungdomsåra, med " egen " båt.

Har selv en gutt på 18, en på 15 og ei jente på 13. Ingen av disse ville få lånt båten pr i dag. Dette fordi de aldri har vist interesse for å lære hverken motorlære eller bruk av " skuta ". Den erfaring de besitter er å rase rundt med en Zodiac. Har prøvd i mange år, å få de til å ta del av " oppgavene " ombord, men uten å lykkes med det.

Regner med at de kommer senere, da de ønsker å ta med seg venner på sjøen. Jeg skal da mer enn gjerne lære dem opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg lærer opp ungene når vi er ute. De får kjøre litt når de vil, og vi bruker jolla aktivt. Elstemann er gammel nok til å bruke jolla alene. Viktigst for meg å lære de er gleden av å være på vannet, respekt for andre på vannet (les høfflighet), og kunnskapen som trengs (navigasjon, båthåndtering)

 

Om de får låne båten år de blir store nok avhenger av hva slags båt vi har. 16 år, 8 tonn, 40 knop høres ikke så bra ut i dag.

Link to post
Share on other sites

Jeg svarte ja, med forbehold om kunnskap. De har ikke spurt meg enda, men de har kjørt og lagt til med båten og det har gått fint. Fra de var små har de fått klar beskjed om å kjøre forsiktig og sakte fart ved kai.utehavn. De hadde en 9 fot Askeladd som de kjørte med + gummibåt . Askeladden dro vi etter oss i den gamle balticen

Hadde jeg sett uforsvarlig kjøring hadde de ikke fått kjøre mer. Nå er de 17-19år

Link to post
Share on other sites

Har alltid vært med i båten til mine foreldre, og får alltid låne den når jeg vil. Begynte vel alene rett før fylte 16. Det var den gang en Nord West 900. Har ikke avkom selv, men når den tid kommer skal nok de få prøve seg rikelig. Dette mener jeg alle som _vil_ burde få lov til å prøve seg på. Er man ikke interessert så er det jo greit.

 

Har ikke spurt om å få låne båten på en stund nå, men det burde ikke være noe problem med D3-sertifikat i hånd :lol:

Link to post
Share on other sites

Junior kjøpte egen båt da han var 16, men jeg må innrømme at han også fikk prøve 15-foteren m 4,5 Hk året før. men da stod far på brygga med kikkert og aksjonsradius var avtalt. Taubåten er han kun styrmann på. Men flere av kompisene hans fikk bruke jeeper med store motorer allerede da de var 14, til min undring og podens store ergrelse....

Link to post
Share on other sites

Som så mange andre bruker jeg erfaringene fra min egen barndom og hva mine foreldre praktiserte for meg.

Og etter å ha vokst opp etter prinsippet om at jeg ikke fikk låne bilen før jeg var gammel nok til å betale det det kostet å reparere eventuelle skader så gir svaret seg selv: Nei!

 

Nå skal det sies at billøs var jeg ikke lenge - med litt åpen og litt skjult hjelp fra foreldre fikk jeg råd til å kjøpe min egen bil som det ikke kostet skjorta å feilmanøvrere litt med.

 

Kanskje jeg husker litt for godt hvordan jeg selv var da jeg var ung, men poden skal bli godt voksen i sinn og kropp før jeg med viten og vilje sender ham utpå med gjengen i båt som gjør 30 knop +

Link to post
Share on other sites

Sjokkerende mange som ikke vil låne ut her. Hva er farlig med det da? Det er jo bare en ting... tross alt!

 

Pluggen hadde garantert fått låne, men pt er han under 3 år, men han har nok 1 time i stolen alene til nå, men det går i hytt og pine så her må det være god plass og god utkikk fra mor og far... Tror at hvis han ikke hadde fått lov så ville interessen forsvunnet rimelig fort. Her gjelder det å være taktisk og når han blir stor nok må han få låne alene sånn at interessen opprettholdes...

 

Må legge til at vi går maks 5 knop når han styrer alene og jeg står bak stolen selv:) Jeg syns det er veldig moro selv

Når ble båten redusert til bare en ting?

Det er jo lett å si at det er OK når det er uaktuellt :lol:

Båten min kommer aldri til å bli lånt ut uten at jeg er med, men er det da et utlån?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...