Jump to content

Lar du avkommet bruke / låne båten?


Marwin

Lar du avkommet bruke / låne båten?  

208 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Synes det er helt naturlig at en 16 åring ikke kjører en slik båt alene.

Kunne vært artig å høre hvor gammel 16 åringen må bli før han får låne båten. Kanskje også hvor gammel 18 åringen med sertifikat må bli før han får låne bilen...... ei meget relevant sammenligning spør du meg!
Link to post
Share on other sites

Kunne vært artig å høre hvor gammel 16 åringen må bli før han får låne båten. Kanskje også hvor gammel 18 åringen med sertifikat må bli før han får låne bilen...... ei meget relevant sammenligning spør du meg!

Det kommer vel an på hva slags bil du har også. Eller gjør det ikke det? Ser du for deg en 18 åring i en Porsche turbo, eller en Golf med 250 hk? Ikke at båten min på noen som helst måte er en Porsche turbo eller at vi har en slik bil, men det er litt forskjell på ting og deres egenskaper - er det ikke? Og at 16 åringer har store behov for spenning og få sperrer - det vet vel de fleste - om vi tenker noen år tilbake i tid. OG var vi noe bedre da vi var 18 år og skulle imponere damene :rolleyes:

 

Jeg tenker først og fremst på omgivelsenens reaksjoner og sikkerhet. Mener å huske hvordan jeg kjørte bil da jeg var 18 og moped da jeg var 16. 8 tonn, 40 knop, 16 år :nonod: Men som jeg sa - det kan godt være at ungene har egen båt når de er 16 som kanskje er litt mer tilpasset deres og omgivelsenes behov. I dette ligger det også en kritikk av dagens lovgivning. Jeg mener det er feil at 16 åringer kan kjøre 49,9 fots store båter uten noen fartsbegrensning.

 

Jeg tillater meg å gjøre min egen vurdering på hva som skal brukes av hvem, og hvorvidt de er skikket. Det er etter min mening min plikt og mitt moralske ansvar. At de har lov til å føre/bruke gjenstanden er ett er min mening irrelevant. Loven angir en minstegrense for føring av båt/bil, ikke når de har rett til å låne mine ting.

 

Montro om det ikke også ligger en lovmessig plikt til å vurdere skikkethet til den man låner ting ut til. Noen som kan bekrefte eller avkrefte?

 

Hilsen Bitteliten som heller ikke låner ut båten til fattern - selv om han er mer enn 4x16 år. Det handler om skikkethet - fattern kan seile, ikke kjøre motorbåt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på hva slags bil du har også...................

Jeg er helt enig i all argumentasjonen din, og problemstillingen var ikke ment som provokasjon selv om det kanskje kunne se sånn ut.

Med bil er det vel egentlig enkelt; de kjører fra den dagen de har lappen og vi sitter hjemme med hjertet i halsen til vi blir vandt til den nye situasjonen.

Skal også innrømme at jeg tippa litt fram og tilbake den gangen jeg sendte guttungen alene på tur i båten som 16-åring også. Han var allerede vurdert til å være god nok sjømann, og argumenterte egentlig godt nok for meg da han spurte om han måtte bli 17, 18, 19 eller 20 først.....eller kanskje 17.5 år. Da hoppa vi i det. Nå er det ikke snakk om farta og motorkreftene du vil få, men du verden hvor mye vei det kan bli i vellinga etter en løpsk 12 tonn stålbåt i ei trang gjestehavn.

 

Om den aktuelle arvingen din nærmer seg 16 tror jeg nok ganske snart tilsvarende problem vil oppstå for deg. Det blir ikke bare lett å holde igjen år etter år tror jeg. Er interessen tilstede for å prøve seg alene vil før eller siden spørsmålet om NÅR komme opp. Vanskelig? Javisst!

Link to post
Share on other sites

Om den aktuelle arvingen din nærmer seg 16 tror jeg nok ganske snart tilsvarende problem vil oppstå for deg. Det blir ikke bare lett å holde igjen år etter år tror jeg. Er interessen tilstede for å prøve seg alene vil før eller siden spørsmålet om NÅR komme opp. Vanskelig? Javisst!

Løsningen er enkel - om enn kostbar: Min båt er min båt. Din båt er din båt :smiley: Poden sparer flittig - om enn foreløpig til leker og fjernstyrt bil (merk skillet her - det er viktig). Men etterhvert blir det nok egen båt som står i fokus. Og er vi heldige så kanskje vi også kan bidra med litt sparehjelp
Link to post
Share on other sites

Ser jo at det er mange vurderinger som kommer inn mht. å låne bort båten. Selv er jeg nok ganske på linje med Sigurd, barna får låne båten når de er gamle nok og innehar nødvendig kompetanse. Eldste sønnen på 19 har 3 somre bak seg der han har brukt båten (32 fot Marex Friendship, max 12 kn, 4,5 tonn, verdi ca. kr. 400.000?) på dagsturer, weekendturer og ferieturer på ca 1 ukes varighet. Samtidig har han siste året kunne bruke våre to biler på korte og lengre turer. Selv tenker jeg slik at sammenlignet med stort sett det meste av båter så er hvilken som helst standard familiebil å regne som en "killing machine" når det gjelder å påføre seg selv eller andre skade. Men den eneste måten de unge kan grei å bli en nogenlunde sjåfør når de står der med lappen i handa er jo å kjøre bil, dvs flest mulig timer b ak rattet.

Paralellen til båt er absolutt til stede synes jeg, det gjelder å få flest mulig timer ved roret og da helst uten at far står der å bestemmer når og hvordan det skal manøvreres.

Ett problem med å slippe barna til er jo helt klart at en familiebåt av noenlunde størrelse feks eldre snekke evt halvplaner 27-30 fot eller daycruiser av relativt nyere årgang fort koster kr. 400-800.000. At mange derfor kvier seg for å slippe andre til forstår jeg jo. At noen kanskje opphøyer båten til noe mer enn en gjenstand og derfor ikke lar andre bruke båten uten oppsyn forstår jeg ikke.

At en Windy 37 kan være for mye for både en 16 og en 4x16 forstår jeg derimot veldig godt. Men øvelse gjør mester og det hadde jo vært utrolig stiling når datteren på 16 kommer glidende inn i havna i slik en farkost og med en elegant manøver legger inntill kaia slik at gutta med tampene foran og akter bare kan stige iland og gjøre fast på hennes anvisning, ikke sant?

 

Oppfordrer alle til å la undommene få dra ut med båten alene. Får de ikke prøvd seg i famliebåten så står de der med store hull i erfaringsgrunnlaget og kunnskapen den dagen de omsider får råd til å kjøpe seg stor båt selv.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Min datter på 23 lånte Festina Lente på 30 fot/ 7 knop først på småturer i Nordåsvannet, neste år på overnattingsturer, og i år dro hun og kjærestten (med henne som admiral) på turen Søviken-Tysnes-Husnes-Åkra i Sunnhordland-Rubbestadneset-Espevær-Bømlo rundt-Austevoll-Søviken på 10 dager. For meg er det en selvfølge at barna bruker båten hvis de har lyst, ser seg selv som kompetent, og tar kontakt med meg hvis de føler seg usikker på noe. Erfaringen kommer etterhvert, og den aller beste måten å lære på er å prøve selv. Selv har jeg bare vært med henne på noen småturer for å vise det tekniske. "Er du ikke redd for å låne ut båten da?" - spør folk. Kanskje litt, men den er jo tross alt forsikret, og hun er gammel nok til å vite selv hvor grensen for egen kompetanse går. Å få være på sjøen alene i "egen" båt er helt vidunderlig synes jeg - og det ønsker jeg at også hun skal få oppleve! Dette gjelder selvsagt også for de andre barna.

Mvh Even Endresen

Link to post
Share on other sites

Må si meg meget enig med Worse!!! Hormoner hører ikke bare 18 åringer til, og går det en vakker havfrue forbi så er det lett til at en bruser med fjøra!!! :cool:

 

Det viktigeste er at personen som skal føre båten i tillegg til et viss mengde erfaring også innehar et vist begrep om ansvar og forpliktelser, og ikke minst et viss forståelse og respekt for andres eiendeler..

Dette kommer som regel med alderen men ikke nødvendigvis..

Har møtt mang en voksen person som behandler ting de låner helt uansvarlig og gir blanke i om at det de låner er i samme stand ved tilbakelevering som når den ble lånt...

 

Det er jo opp til hver enkelt å avgjøre om poden(e) er flinke og ansvarlige nok til å ha ansvaret over å ta ut båten eller bilen for den sak skyld på en tur alene.

På den andre siden, tar man aldri sjansen så lærer vedkommende heller aldri eller ei lærer seg ansvar og får heller ikke følelsen av å ha tillit få tillit av foreldrene..

Så de er mye å ta hensyn til på den ene og andre måten....

 

Man skulle hatt simulator på pcen, der man kunne legge inn båttypen en har og så latt poden(e) prøve seg der først!!!! :sailing:

Uansett koster da brunnstøtinga eller kollisjonene ingenting!!! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Bare så det er sagt, jeg har ikke noe avkom, så for meg er ikke dette relevant. Men jeg satt og tittet litt i forsikringspapirene her om dagen, og oppdaget noe som kan være litt interessant for dere som låner ut båten til den yngre generasjon kanskje.

Jeg har forsikring i IF, og der står det i vilkårene mine at følgende forutsetninger ligger også til grunn for premieberegningen:

 

"Hvis fører er under 24 år og det ikke er en person over 24 år ombord, økes avtalt egenandel med kr 6000 for skader nevnt i vilkårets pkt 7.4.1 og 7.4.4."

Har ikke giddet å sjekke disse punktene, det får evt andre gjøre, siden det ikke vedkommer meg. Men tenkte bare å nevne det, siden det kan hende at andre har samme vilkår som meg. :smiley:
Link to post
Share on other sites

Det hele kommer jo an på hva slags båt du har, og hvilken erfaring du har latt poden opparbeide seg, eller? Må jo innrømme at poden har spurt om å få låne Skilsø'n, men svaret har vært nei. Årsak? Bli med på tur(er), og lær å bruke den, bli kjent med båten, ofte og lenge, ja da kan vi se på det.

Han har jo seilt i mange år og derved lært å lese og tyde vindforhold. Attpåtil er han snart de 30. Men hittil har han altså ikke fått lånt den.

 

Er jo egentlig ikke lei meg for at han ikke fikk låne den mens jeg hadde den, for nå er den solgt.

Link to post
Share on other sites

Klippet:

"Man skulle hatt simulator på pcen, der man kunne legge inn båttypen en har og så latt poden(e) prøve seg der først!!!"

 

Juniorsjefene hos meg bruker (alt for) mye tid foran skjermen (skjønner ikke hvor de tar det fra!) Jeg videredsendte ovennevnte sitat til min sønn, og fikk følgende svar:

 

"Dette er det eg finn i eit raskt søk i tim... ehhm, friminuttet her på

skulen:

 

http://hangsim.com/vs/

 

Vi hadde ein versjon av dette ein gong, men det er nok kome veldig mykje lenger sidan det, og vi må nok ha ny datamaskin for å kunne køyre det no...

 

poden"

 

Her kan man nok ikke legge inn sin egen båttype, men hvem var det som sa at grunnstøtinger ikke koster penger??????

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...