Jump to content

Lar du avkommet bruke / låne båten?


Marwin

Lar du avkommet bruke / låne båten?  

208 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er jo klart at avkommet, når dette har nådd riktig alder og har interessen og kunnskapen som trengs, skal få låne det eg måtte ha av båt på det tidspunktet. Pt. er dei to små hhv. 3 år og 5 mnd. gamle, så det er ein stund til. Vi har oss ein tur utpå omtrent kvar helg året igjennom, så interessen og gleden for båtlivet trur eg er til stede :yesnod:

 

Fekk forøvrig sjølv låne det familien hadde av båter når eg sjølv vart gammel nok til det, med unntak av Polaren til bestefaren min som eg fekk disponere fritt fra ca 13 års alder :sailing:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

En av "betingelsene" for at vi skulle kjøpe båt igjen var at de som ønsket det, og oppfylt visse krav til kunnskap og ferdigheter, skulle kunne bruke båten. :yesnod:

 

Nå er ikke dette noen fartsfantom, men noe irritasjon skulle vel denne også kunne frembringe. :lol:

 

Jeg håper, og tror, at podene viser hensyn til andre, både under kjøring og opphold ved land.

 

 

Perika

Link to post
Share on other sites

Arvingene hadde både "lappen" og holdningene på plass før fylte 16 og har hatt fri bruk av båten etter fylte 16. De bruker båten så mye de vil, skulle bare mangle. Det er fortsatt en del som skal læres, og som kun læres om de slipper til alene. Min søns første oppdagelse var at han sov bedre om natta når jeg var med. Det bare beviser at han er sitt ansvar bevisst. Nattesøvnen kom tilbake igjen med økt erfaring.

Jeg kan ikke finne ett argument mot å slippe til en flink 16-åring. Det eneste måtte være for å effektivt drepe båtinteressen deres for derved å ha skuta utelukkende for seg selv og sitt ego!

Link to post
Share on other sites

Varte ja, vis de oppfyller........

Jeg er jo bare 14år selv og derfor ingen barn. Men den gleden jeg har hatt når jeg får lov til å ha egen båt og bruke den når jeg vill er ubeskrivelig herlig. Derfor kommer mine barn til å få den samme sjansen som jeg. Det vill jo være snakk om tillitt og respekt for vær og vind. Jeg har altid styrt båten til foreldrene min helt siden jeg var liten(pappa må jo ha skjeda seg innmarri). Har tatt båtførerprøven og seilkurs for både nybegynner og vidrekommende+7 år erfaring med optimist og europa.

 

Men jeg takker mine foreldre for den tillitt de har gitt meg, og det syntes jeg andre skal tenke litt på også!!Sjøen er morro!!

Link to post
Share on other sites

Arvingene hadde både "lappen" og holdningene på plass før fylte 16 og har hatt fri bruk av båten etter fylte 16. De bruker båten så mye de vil, skulle bare mangle. Det er fortsatt en del som skal læres, og som kun læres om de slipper til alene. Min søns første oppdagelse var at han sov bedre om natta når jeg var med. Det bare beviser at han er sitt ansvar bevisst. Nattesøvnen kom tilbake igjen med økt erfaring.

Jeg kan ikke finne ett argument mot å slippe til en flink 16-åring. Det eneste måtte være for å effektivt drepe båtinteressen deres for derved å ha skuta utelukkende for seg selv og sitt ego!

Morro å se da min egen 16 åring la opp seilingsplan for den første helgeturen som "alene-skipper" på min skute. At ansvaret tynget var det ikke tvil om. Telefon hjem om kvelden der vindretning og utlagte fortøyninger ble drøftet viste enda mer at dette ble det ikke tatt lett på. Nå 3 år etter er det nærmest en selvfølge at båten kan disponeres om den ikke skal brukes av oss "gamle". Det samme gjelder jo selvsagt for skjærgårdsjeepen (17 fot/30 knop).

 

Skulle gjerne likt å høre argumentasjonen til dere som har svart et kort "nei"? Hvorfor? Ser dere noe som jeg ikke ser?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Men jeg takker mine foreldre for den tillitt de har gitt meg, og det syntes jeg andre skal tenke litt på også!!Sjøen er morro!!

 

Veldig flott sagt! :flag:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Eldstemann fikk ta sine venner ut på fødselsdagsselskap på 17-års dagen. Stor oppelvelse for ham, ikke mye mindre for mamma som sto på kaien og tok bilde.

 

Turen ble de-briefet i stor detalj.

 

Kommer til å bli gjentatt når de andre to når "skjels år og alder". Grunnen til at det ble 17- heller enn 16-års dagen var at båten var så ny at ingen av oss egentlig hadde full oversikt over alle detaljene på 16-års dagen.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Deksgutten (10 år gammel) er i sommer blitt forfremmet til Gummibåtkommandør av første klasse, på prøve. Han ordner opp med å få tanken på plass og tilkoblet pluss alt annet som skal til for å få 5-hesteren i gang (det er jo ikke mye som skal til, det er tross alt en Bilde YAMAHA). Så snart han klarer å heise dækelskapen opp og ned med davitene, forfremmes han til Gummibåtadmiral med uinnskrenket fartsområde.

 

Snart skal han i gang med opplæring i føring av Hangarskib. Begynner forsiktig med kun ratting, så får vi se hvor lang tid det tar før han tar til seg resten.

 

Når han er god nok til å manøvrere, og har dokumentasjon på et minstemål av kunnskap (Båtførerprøven) skal han endelig få bruke skuten alene. Der må jo være et mål med det hele, ikke sant??

 

Mitt eget mål er naturligvis at gutten skal styre skuten mens jeg i selskap av en skarp cognac holder overoppsynet med det hele fra flybrigden. Forutsatt at gutten klarer å se gjennem cigarrøken ... :rolleyes:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Svarte ja, dersom han oppfyller kravene til alder og kunnskap

"Poden" får selvfølgelig låne båten, skulle bare mangle, han er jo 22 år og den eneste i familien som har tatt båtførerprøven. :yesnod: Han må bare forsikre seg om at de eldste i rederiet ikke har tenkt seg ut på tur. Han har fått beskjed om at Amica er ingen festbåt, men en turbåt, dette må han respektere. Vi har dessuten en 15 foting med en 40 hester på, som han har hatt flere års lærlingetid på, så vi stoler på at han mestrer båten. Kan dessuten opplyse at han var den første som måtte stype seg ned i motorrommet da vi fikk vår første (og eneste) motorstopp. :smash: Med mor som lysmester skrudde han ut giret og tok ut en ødelagt dempeplate.

 

Amica

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Svarte også ja, med forbehold om kunskap. Datteren er bare 14, men har ført skipene mange ganger. Hvis hun ønsker å låne båten jeg har når hun blir gammel nok, og jeg har sett at hun behersker fartøyet, har jeg ingen problem med å låne skipet bort til henne. Var selv tidlig på "låneren" fra min far, og det har nok vært med å forme mitt forhold til sjøen og båtene..

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Mine barn er for små til mine 30+ fotere, og har ikke noen jolletype enda så om noen år kanskje.

 

Jeg har forøvrig en søster på 40, som har spurt om å få låne noen ganger. Til henne svarer jeg at hun kan dra ut til båten så mye hun vil i perioden 15. oktober - 15. april. :wink:

 

Da ligger de trygt på land......

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle jeg ikke det? Mine barn har vært med på båttur siden de var 6 og 9 år. De har fått oppleve båtlivets gleder opp igjennom årene. Dette har jo med tillitt og gjøre,og hvor god lærer man har vært. Mine barn som nå er 18 og 21 år gamle elsker sjølivets gleder og jeg villle ihvertfall ikke nekte dem det.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg funnet ut hvordan man lager sånne smådjevler, men selv som barn fikk jeg bruke båt som jeg ville.

Hadde en plastbelagt 17 fots færing med 5 hk yamaha som også gikk på parafin bare en huska å starte og stoppe den på besin!:)hehe

 

Her låner man bort bilene sine til ungdommen som gjør oppimot 200 kmt, og som i tillegg skal manøvreres på en stripe asfalt på bare noe få meters bredde..

Men å låne ut balja som knapt klarer 50 kmt og har en veibredde ofte på nærmest det uendelige, det tørr man ikke!!!

Merkelig!!

 

Men så har jo jeg oft lurt på hvordan folk klarer å kollidere med en annen båt midtfjords, blankt hav og fri sikt i alle rettninger!!! :diving:

Link to post
Share on other sites

Hos oss forholder det seg slik: eldste datter er flyttet ut og har aldri ytret ønske om å låne båten alene. Eldste sønn tok båtførerprøven til 16 årsdagen og har alltid vist stor interesse for båten. Han har etter fylte 16 fått låne båten når han ville. Dette fordi han alltid har vist stor interesse samtidig som han og viser ansvar. Yngstemann er foreløpig for ung, men viser han sammme holdning og interesse som broren vil båten stå til hans disposisjon også.

Link to post
Share on other sites

Bare en ting å si: Helt klart utlån!

 

Nå er det heller slik at jeg er i den andre enden av "argumentet": det er jeg som får låne. -Og, selv om det er far som har betalt skip og bunnstoff: Det har endt opp med at det er jeg som gjør så og si alt av vedlikehold, og at det er jeg som bruker båten mest. Jeg fikk ta båten på tur alene dagen etter at jeg var fyllt 16, og har etter det langt oversteget min far i erfaring på sjøen. Likevell er det øyeblikkene vi tilbringer sammen (på vannet) jeg setter met pris på, og selv om læringskurven i begynnelsen var litt vel bratt, håper jeg at jeg kan gjøre det på samme måten en dag jeg står i "fars-posisjonen".

 

Jeg tror det handler om å vise at man har tillitt, da vil også "sønnen (henholdsvis datteren)" ta det nødvendige ansvar. Jeg skal ikke nekte for at jeg til tider hadde mangelde erfaring; samtidi lerte jeg å si til - jevnaldrene venner: "Nei, flasken må vi vente med å tømme til vi er i havn" - noe som ikke alltid er like lett.

 

Bare noen tanker fra meg, - konklusjon: jeg kan ikke se noe godt i å ikke la sitt avkom lære seg å ta ansvar, lære seg å bli gald i sjøen, lære seg å beherske skuta.. Ha en god kveld!

Redigert av mariusak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle gjerne likt å høre argumentasjonen til dere som har svart et kort "nei"? Hvorfor? Ser dere noe som jeg ikke ser?

Se mitt svar under. Synes det er helt naturlig at en 16 åring ikke kjører en slik båt alene. Det er litt for mye hormoner i sving - og litt for store konsekvenser for andre om noe går galt.

Om de får låne båten år de blir store nok avhenger av hva slags båt vi har. 16 år, 8 tonn, 40 knop høres ikke så bra ut i dag.

Men det kan godt være at ungene har sin egen båt når de er 16 år - og da kan de bruke den fritt - så lenge de oppførere seg skikkelig på sjøen. Og det er mitt ansvar å lære de hvordan de skal oppføre seg.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...