Jump to content

Volvo Penta MD2030C, hvordan få ut akselen til sjøvannspumpa?


quantumduck

Recommended Posts

Her lekker det nå olje, etter at jeg byttet den ytre simringen pga. vannlekkasje :diving:  Så nå har jeg kjøpt to stk. rep-sats pluss o-ringen mellom pumpa og blokka, og skal til å skru. "Alt", inklusive akselen, siminger, lagere osv., skal da byttes. Problemet er å få ut akselen. Har to oppskrifter: 
 


Siden jeg har ny aksel og derfor ikke trenger å bekymre meg om gjengene har jeg gått for den første varianten, og står nå på trinn to i oppskriften, og strammer avtrekkeren. Har rene underbukser klare, men det kommer ikke noe gunshot, dvs. det løsner ikke, og iom. at det står (i den andre oppskriften, dog) at tannhjulet "løsner greit" så lurer jeg på om jeg har glemt noe eller hvor mye jeg egentlig skal ta i med avtrekkeren? "Gjengebolten" på avtrekkeren står imot akselen, og "klørne" er hektet fast på baksiden av tannhjulet (har avtrekker med tre klør og ikke to), som på bildet: http://mantaowners.org/wp-content/uploads/2013/01/02-Gear-Puller.jpg Det er ikke meningen at låseringen skal løsnes først, eller noe annet lurt som ikke kommer fram i oppskriftene?
 

 

 

Edited by quantumduck
tag (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et kakk med hammeren på bolten til avtrekkeren bør hjelpe.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev 42 minutter siden:

Et kakk med hammeren på bolten til avtrekkeren bør hjelpe.

 

Ok, takker for tips, skal prøve det :-) Jeg tenker at kakket forplanter seg til både akselen, tannhjulet og klørne på avtrekkern, og at tannhjulet da bare "følger med", men tanken er at massetregheten til tannhjulet er nøkkelen her da? 

Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev 39 minutter siden:

 

Ok, takker for tips, skal prøve det :-) Jeg tenker at kakket forplanter seg til både akselen, tannhjulet og klørne på avtrekkern, og at tannhjulet da bare "følger med", men tanken er at massetregheten til tannhjulet er nøkkelen her da? 

 

Nei. Det er alltid litt slakk i gjengepartiet på avtrekkeren, så prinsippet er at slaget går rett i akslingen mens tannhjulet står i spenn. Dette er korrekt bruk av avtrekker, ikke noe å være redd for;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

 

Nei. Det er alltid litt slakk i gjengepartiet på avtrekkeren, så prinsippet er at slaget går rett i akslingen mens tannhjulet står i spenn. Dette er korrekt bruk av avtrekker, ikke noe å være redd for;-)


Aha, aldri brukt avtrekker før, så er akkurat dette jeg lurer på, uten at jeg nødvendigvis skjønner det selv :0)

Link to post
Share on other sites

Enig i at et kakk på avtrekkeren bør fungere.
Det er forøvrig undertegnede som har skrevet "bruksanvisningen" på seilbaaten.com som du refererer til i innlegget ditt.  Poenget med at mutteren ikke skulle fjernes var at da slår du på mutteren og ikke enden av akslingen (med fare for å ødelegge gjengene).  Jeg hadde ikke avtrekker når jeg gjorde jobben, og den løsnet greit etter et par "kakk" med hammer.
Lykke til med reparasjon.  Håper det går greit.  Er ikke helga man skal liogge fortøyd i hjemmehavna å skru akkurat nå :-)

 

Edit:

Ser nå at quantumduck bostedskommune Svalbard.  Jeg har derfor konsultert yr.no, og ser at det er meldt fint vær også der i helga, men ikke like varmt som det er spådd her sør på.  Anyway:  Lykke til og nyt finværet på Svalbard

Edited by seilbaaten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

seilbaaten skrev 1 time siden:

 

Edit:

Ser nå at quantumduck bostedskommune Svalbard.  Jeg har derfor konsultert yr.no, og ser at det er meldt fint vær også der i helga, men ikke like varmt som det er spådd her sør på.  Anyway:  Lykke til og nyt finværet på Svalbard

Får flagge inn igjen da :-)

Link to post
Share on other sites

Klimaet her i Paddehavet er langt å foretrekke fremfor Longyearbyen, så jeg har intet å klage over :-) 

 

Et par kakk, og litt mer stramming på avtrekkerbolten var det som skulle til, selv undertøyet klarte seg, takker for all hjelp :-)

Link to post
Share on other sites

Det neste spørsmålet som melder seg etter at det hele er demontert, er om det i det hele tatt er mulig å få presset de nye lagrene på den nye akselen selv?

Har altså kjøpt to service-set, et til "oljesiden" med aksel, to lagre, en simring, spacer og to klemringer, og et til "vannsiden" med plastskive, oring, simring og "dings" til impellerhuset, etter anbefaling fra LaSa. Førstnevnte er altså levert helt i deler, så lagrene sitter ikke på akselen fra før av.

Fant en "oppskrift" (https://marinehowto.com/rebuilding-a-raw-water-pump/ ikke helt samme modell men i prinsippet ganske lik) hvor man legger akselen i fryseren og varmer lagrene i brødristeren, og selv ved hjelp av slike "spesialverktøy" virket det ikke helt trivielt... Hva må man ha av verktøy for å få gjort dette selv? Fåes kjøpt på Biltema, eller er det her man kaster inn håndkledet og overlater jobben til proffe?

Edited by quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quantumduck skrev for 12 timer siden:

Hva må man ha av verktøy for å få gjort dette selv?

Fortrinnsvis ei hydraulisk presse, men som vist på linken din kan du også bruke ei skrustikke. Videre trenger du ei hylse som du presser inn lageret med. Vær obs på at du skal presse på innerringen, ikke ytterringen. Akkurat det er viktig! Fordel å lunke lageret litt, men du kan også gjøre dette kaldt. Hylse for å presse med kan være en rørstump i riktig dimensjon e.l. Jeg pleier å dreie ei hylse i riktig diameter til formålet når jeg gjør slikt, men jeg skjønner jo at folk flest ikke har dreiebenk i garasjen. Det viktige som du må huske på er uansett at kraften du bruker til å presse med ikke skal overføres fra den ene lagerringen via kulene til den andre lagerringen. Dersom lageret sitter i press på en aksel skal du presse på innerringen, dersom lageret sitter i press i et boss skal du presse på ytterringen. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Fortrinnsvis ei hydraulisk presse, men som vist på linken din kan du også bruke ei skrustikke. ...


Takker for tips. Hørte med LaSa i dag og de mente også det er doable med amatørverktøy/skrustikke etc.  Vi får prøve og går det ikke får proffene ta over til uka, er en sånn ting man får tatt "innimellom" så da sprekker ikke timeplanen :-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...