Jump to content

Tror startbatteriet sviktet. Hva krever D4-300?

dennrick

Recommended Posts

Hei,

Dagens hendelse tok vi ved avgang idag da styrbord ikke startet. Det bare kom et par klikkelyder. Brukte en startkabel mellom pluss polene til babord sitt startbatteri, og da startet den som normalt. Rett etter avslått lading var spenningen 13.3V på batteriet som reddet helgen, men bare 12.3V på det som truet den. Den ville heller ikke starte med lader på. Jeg så da på voltmeteret at det fikk litt høyere spenning med lader på, så det er nok ikke noe galt med ladingen. Hatt de i 3-5 år. Usikker.

Kan man enkelt konkludere med at jeg trenger nytt/nye startbatterier?

Med start på begge motorer, så krevde familien å dra på tur, så det gjorde vi. Ligger nå i en uthavn i Tønsbergfjorden, og har jolle.

Hva bør jeg gjøre nå? Få tak i nye startbatterier og hente de med jolla? Hvem omkring Tønsberg/Tjøme kan isåfall levere det jeg trenger til mine D4-300? Legger ved et stemningsbilde og hva jeg har idag

9CBF7E53-263C-495C-9409-77B41521415A.jpeg

319571F6-C560-4AE7-B2A7-8534BB85A8C2.jpeg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Jeg ville ikke stresset med dette i helgen. Å håndtere tunge startbatteri i jolla ser jeg på som ugunstig. Du har jo mulighet til å bruke startkabelen når du skal hjem også, eller i verste fall gå på en motor. Det har vel du god erfaring med fra ferien for et par år tilbake ?

Om batteriet er maks 5 år gamle burde det ikke være alderen som har knekket det. Hva måler du som ladespenning på dynamo og på batteripolene? Er det noe skillediode eller -rele involvert? Du har nettopp gjort stor ombygging av forbruksbank med ladesystem. Kan det ha skjedd noe i denne forbindelse som medfører dårligere lading av dette startbatteriet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg er ingen batteriekspert, men feilen kan ligge en annen plass!! er ikke sikkert batteriene er kaput!  ville fått en fagmann til å se på dette.  Alt er jo avhengi av hvordan dette systemet er koblet opp med brytere osv!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

49 minutes ago, pipe said:

Jeg kan sikkert hjelpe deg med å skaffe og eller kjøre batteriene ut til Tjøme.
Men som skrevet over her så ville jeg ventet med å styre med tunge batterier til du er hjemme,
Brenner det på dass har jeg gode kontakter så batterier til en ok pris er innen rekkevidde.

Takk for et generøst tilbud, Pipe ! Jeg tror jeg følger rådene deres om å feilsøke litt videre :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Mål spenning på det antatt dårlige batteriet mens du gjør forsøk på å starte. Faller spenning ‘i dass’ når det klikker i starter er det mest sannsynlig delvis brudd internt i batteriet. Det kan skje out of the blue med forholdsvis nye batterier. Forutsetter da at batteriet er ladet opp sånn noenlunde - med tilsyn siden det er under mistanke. Ellers er det helt sikkert smart å dobbeltsjekke etter en slik ombygging som du nylig har gjort men dersom startbatteriet ikke fikk lading under motorgange så mener jeg du skulle fått alarm i EVC panel. Om noe så måtte det være at det tappes under stilleligge grunnet en eller annen feilaktig kopling.

dennrick skrev for 11 timer siden:

Rett etter avslått lading var spenningen 13.3V på batteriet som reddet helgen, men bare 12.3V på det som truet den. Den ville heller ikke starte med lader på. Jeg så da på voltmeteret at det fikk litt høyere spenning med lader på, så det er nok ikke noe galt med ladingen.

Jeg tror du trekker feil konklusjon her. Jeg tror batteriet er ok, men at det har vært noe feil med ladingen. Forsøk å sette på lading på nytt og mål spenning på begge startbatteriene. Dersom spenningen ikke stiger på problembarnet legger du på startkabler mellom det friske og det syke og ser om ladespenningen stiger da. 

At motoren heller ikke startet med ladingen på er ikke rart. Det tar lang tid å lade opp batteriet med nok strøm til å dra i gang dieseldyret. 

Om batteriet et defekt bør man interessere seg for hvorfor. Er det en tilfeldig intern feil i batteriet er det en ting. Men om årsaken er utilstrekkelig lading er det kostbart å finne ut dette etter at også det nye batteriet er ødelagt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Brigg skrev for 3 timer siden:

Om batteriet et defekt bør man interessere seg for hvorfor. Er det en tilfeldig intern feil i batteriet er det en ting. Men om årsaken er utilstrekkelig lading er det kostbart å finne ut dette etter at også det nye batteriet er ødelagt. 

Godt poeng men det er mange batterier som går fløten pga vinterlagring med for lav spenning.

Takk for alle innspill. Har ikke fått feilsøkt så mye idag, men skrudde opp skottet til der hvor laderen sitter. Kontakten til batteriene var løs, så den skrudde jeg fast. Fikk den ikke merkbart lengre inn, men høyre siden hang litt ut, kanskje 1-2 mm ned vs høyre. Får se om det blir noe som skjer når vi får landstrøm igjen og jeg måler på batteriene.

83C46B5F-2C54-4400-BEC3-9D5391415EBD.jpeg

Redigert av dennrick (see edit history)

Tenkte jeg skulle gjøre det også når vi kommer oss til en stikkontakt igjen. Tenkte jeg skulle vente med oppstart til vi faktisk skal flytte oss et stykke.

Fikk sveivet igang med startkabel idag og ligger nå i havn på Havna. Litt data:

Voltmeteret ved "tenning på" på styrbord viste godt under 12V før forsøk på start.

Underveis viste voltmeterne på babord 14.1V, og 13.9V på styrbord.

Målte på batteriene ved ankomst og motorer igang: 14.01V på babord, og 13.93V på styrbord.

Slo av motorne og målte umiddelbart 13.54V på babord batteri og 12.83V på styrbord batteri.

Etter 10 min: 13.4V på babord og 11.42V på styrbord. Etter 30 min: 13.17V på babord og 11.05V på styrbord.

Skrudde på laderen til startbatteriene: Den gikk rett i "Float". Måler 13.81V rett ut av laderen og 13.8V på begge batterier.

Hva er dette for slags hekseri ?

Hvor lenge kjørte du? Kanskje ikke nok til å få ladet et tomt batteri?

Har du mulighet til å måle om det er strømtrekk fra startbatteriet når motoren ikke går, feks med tangampermeter?

Brigg skrev for 4 timer siden:

… strømtrekk fra startbatteriet når motoren ikke går …

Jeg ser vel kun to muligheter; defekt startbatteri eller større strømtrekk fra startbatteriet ved avslått motor.

Som @Brigg skriver, ville jeg startet med å måle strøm ved avslått motor ut av startbatteriet. Og sammenlignet BB og SB. Om det er OK (0 eller tilnærmet 0 strøm), så ville jeg skiftet startbatteriet.

Redigert av Bonus (see edit history)
Bonus skrev for 2 timer siden:

Jeg ser vel kun to muligheter; defekt startbatteri eller større strømtrekk fra startbatteriet ved avslått motor.

Samme som jeg tenker. Og når jeg foreslår å måle strømtrekk er det fordi det nylig har blitt gjort forandringer i strømopplegget ombord i forbindelse med bytte til Lithiumbatterier. Kanskje har det skjedd en utilsiktet sammenkobling ett eller annet sted. 

Takk igjen for innspill. Jeg har skrudd av laderen. Da vi dro ut på torsdag hadde båten ligger 4 dager på landstrøm. Idag var vel turen til havn på ca 45 minutter før jeg begynte målingene jeg refererte resultatene av over.

Ser poenget med å få tak i et tangamperemeter og måle for å se om det har skjedd noe utilsiktet etter ombyggingen. Jeg skal skaffe meg det + en startkabel bare for å ha i reserve til "neste gang" :smiley:. Må levere den jeg lånte imorgen.

Men er det riktig forstått at noen av dere fortsatt mener at det er litt for tidlig å konkludere med at batteriet er gåent? Ref at jeg målte spenningen til 11.04V 30 min etter at jeg skrudde av motorene?

Jeg har etter beste evne forsøkt å kartlegge ladeopplegget. Det ser slik ut. Det er ikke helt lett å følge alle kablene fra "avreise" til "destinasjon".

Lithium ladeopplegg.jpg

dennrick skrev 8 minutter siden:

Ser poenget med å få tak i et tangamperemeter og måle for å se om det har skjedd noe utilsiktet etter ombyggingen. Jeg skal skaffe meg det + en startkabel bare for å ha i reserve til "neste gang" :smiley:

Prylhaugen vokser :lol:

dennrick skrev 8 minutter siden:

Men er det riktig forstått at noen av dere fortsatt mener at det er litt for tidlig å konkludere med at batteriet er gåent?

Jeg framholder mitt veddemål om at startbatteriet ikke er gåent. Tror jeg setter fem kroner på det. (Obs: det er mye i forhold til min økonomi :giggle:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...