Hulda Svart 29.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2021 Kjøp deg en Biltema 15-1383 kr. 679. Så forteller den deg i klartekst tilstanden på batteriene. Lite å bruke kalorier på akkurat det der. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2021 dennrick skrev 30 minutter siden: Men er det riktig forstått at noen av dere fortsatt mener at det er litt for tidlig å konkludere med at batteriet er gåent? Komodo skrev 19 minutter siden: Jeg framholder mitt veddemål om at startbatteriet ikke er gåent. Tror jeg setter fem kroner på det. Jeg er, klok av skade, forsiktig med å vedde. Det kan meget godt hende at batteriet er kaputt. Men ofte, dog ikke nødvendigvis alltid, vil et dårlig batteri ha grei hvilespenning men falle gjennom straks det blir belastet. Derfor blir jeg mistenksom når spenningen fallet så pass raskt som målingene det her blir referert til. Og klok av skade har jeg lært meg å først undersøke om forutgående arbeider kan være årsak når en uventet feil oppstår. Og de undersøkelsene som er foreslått koster ikke mer en tiden som brukes (tangampermeter bør man uansett ha ombord ?), og da kan disse bidra til å unngå unødvendige utlegg til nytt batteri. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
KDB Svart 29.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2021 Eller bytt om batteriene stb. babord. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2021 KDB skrev 10 minutter siden: Eller bytt om batteriene stb. babord. Dersom årsaken til spenningsfallet er en utilsiktet feilkobling som har skjedd i forbindelse med montering av ny forbruksbank kan dette være ugunstig. Du risikerer å skade eller i verste fall ødelegge også det andre batteriet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
KDB Svart 29.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2021 Ikke for en test under oppsyn. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 29.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2021 Test under oppsyn gjøres enklest vha et tangampermeter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dennrick Svart 29.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2021 Jeg syntes dette er bra og fornuftige innlegg, kapteiner ! Man ønsker seg selvsagt alltids en quick-fix på problemer som oppstår, men det å finne rotårsaken er nok ofte lurest. Gode innspill og @pipe som også er villig til å handle og komme ut på skjæret med nytt gods. @Komodo Nå blir det nå både tangamperemeter og batteritester som @Hulda foreslår Jeg forstår egentlig ingenting av hvorfor noen av dere fortsatt setter en femmer på at batteriet er ok. Dette firmaet kan ikke bomme på en slik ombygging når skepsisen til Lithium allerede har vært / er ganske stor. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Komodo Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 dennrick skrev for 2 timer siden: @Komodo Nå blir det nå både tangamperemeter og batteritester som @Hulda foreslår Strøkent Se om du kommer over noen andre nyttige dingser i samme slengen Men så tror jeg du må ta deg en tur ned til Knude på sørlandet og få forlenget båten et par tre fot i hekken, du kommer nemlig til å trenge litt mer bæring bak dennrick skrev for 2 timer siden: Jeg forstår egentlig ingenting av hvorfor noen av dere fortsatt setter en femmer på at batteriet er ok. Tja, hvorfor skal det være gåent da? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 dennrick skrev for 10 timer siden: Jeg forstår egentlig ingenting av hvorfor noen av dere fortsatt setter en femmer på at batteriet er ok. Dette firmaet kan ikke bomme på en slik ombygging når skepsisen til Lithium allerede har vært / er ganske stor. Det virker mest sannsynlig at de har glemt noe, fokuset har vært på lading av forbruk så startbatteriet kan ha blitt glemt. Men det er jo ikke vanskelig å måle om batteriet får lading når motoren går? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 dennrick skrev for 11 timer siden: Jeg forstår egentlig ingenting av hvorfor noen av dere fortsatt setter en femmer på at batteriet er ok. Bare for å pointere, jeg er ikke medlem av femmerbanden. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 2.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Med mindre jeg brukte tangamperemeteret fra Biltema feil idag, så gikk det null strøm i kablene fra det mistenkte dårlige batteriet. Jeg hadde også med meg to nye startbatterier. Sønnak SG 1355 med samme spekk som de jeg tok ut idag. 135 AH / 1000 CCA (EN). Bavaria mente jeg ikke trengte mer enn 95 Ah og 7-800 Ah. Så da har jeg vel tatt i litt. I tillegg snakket jeg med Farco om Victron plattformen min. Han jeg traff titulerte seg som en "feinschmecker", og anbefalte en lader til hvert startbatteri. Så da gjorde jeg det også, og erstattet den franske Cristec CP3 laderen. Den er nå koplet ut. Inn kom det istedet to stk "Blue Smart IP67" 12V / 17 A. Så da har jeg faktisk 4 ladere i båten. Disse to, Lithiumbanken, og thrusterbatteriet. Selve jobben tok ca 4 timer, men da jeg trodde alt var ferdig, og skrudde på batteribryteren (remote), så var det bare respons fra den ene. Jeg hadde glemt å kople sammen minuspolene på startbatteriene slik de var da jeg demonterte. Da fikk jeg respons, og begge maskiner startet fint, og jeg trodde jeg var ferdig nok en gang Så oppdaget jeg på batterimonitoren at det ikke var lading, så da oppdaget jeg enda en kabel jeg ikke hadde koplet til, også den en jordingskabel. Da ble det lading med maskinene igang. Så 5 timer med den ekstra timen med feilsøking med klump i magen og høy puls. Så nå er kablingen "original" - slik det var før jeg demonterte. Jeg trodde dog at de sorte kablene jeg droppet hadde å gjøre med laderen jeg erstattet. Det var feil. Har aldri gjort noe slikt som dette før, så maskiningeniøren puster litt lettet ut nå og håper dette vil virke bra fremover. Jeg har aldri før fulgt med på startbatteriene og aldri gjort noe for å vedlikeholde de annet enn lading. Nå skal jeg følge med via Victronconnect appen. Nå står de gamle batteriene på brygga. Det som ikke fyrte motoren hadde en spenning på 10.8V idag. Det andre hadde 12.76V, så det er vel da tilsynelatende iorden? Antar at det kan brukes til noe for noen, så dersom noen vil ha det, så send meg en melding. Jeg er på Mågerø, Tjøme. Bor i Drammen. (Litt utstyr til lista di @Komodo) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 (redigert) De to batteriene på bryggen, de ser da ut som at de har propper for å kontrollere syren? I så tilfelle, er det nok væske, og har du målt syrevekten? Og for all del, er det for lite syre, er det destillert vann/batterivann man skal fylle på. Fåes hos BT. Redigert 2.Juni.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dennrick Svart 2.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 @Lars H. Nei, jeg tenkte å sjekke nivået imorgen av nysgjerrighet. Det med å måle syrevekt vet jeg ikke hvordan man gjør? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 (redigert) En syrevektmåler kan du kjøpe hos Biltema (eller en bilrekvisita, båtbutikk) Du suger opp syre og ser hvor høyt syren står på flottøren. Den skal ikke være under 1.28 ved romtemperatur. (det er grønn, hvit og rød markering). BT art.nr. 37-204, kr.34,90 Dette er en svært god måte å teste et åpent bly/syre batteri, slik får du testet hver av cellene. Redigert 2.Juni.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Det er ikke noe elektronikki verden som slår den dingsen der. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Nå kom jeg på et nytt punkt for "have to do" før vi setter kursen mot Sverige på søndag, kjøpe en kanne med batterivann. Det er lenge siden jeg har sjekket mine to åpne bly/syre Semitraction batterier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dennrick Svart 2.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Takk for innspill på dette med syrevekt. Hvordan tolkes avlesningen fra BT dingsen vs batteriet sin tilstand? Batteritesteren @Huldaanbefalte over var utsolgt forresten. Et annet spørsmål: Jeg har brytere mellom motorene og startbatteriene som kan fjernstyres. Jeg har alltid bare latt de stå på. Burde jeg heller slå de av når jeg forlater båten? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Her om startevnen ved forskjellig syrevekt. Og for all del, den må være noenlunde lik på alle cellene. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Slå av: Det kommer an på... På Hulda kan jeg slå av. Sikkerhetsdingsen som lensepumpen er direktekoblet via relé. Dessuten eksisterer det ikke bunnvann i båten, det er helt tørt. Ingen krypstrømmer er mulig. Batteriladerene står på så lenge landstrømmen fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 dennrick skrev for 9 timer siden: <> Et annet spørsmål: Jeg har brytere mellom motorene og startbatteriene som kan fjernstyres. Jeg har alltid bare latt de stå på. Burde jeg heller slå de av når jeg forlater båten? Ser i alle fall ingen grunn til å la de stå på. Spesielt om en ligger ‘ude i skjæran’. Jeg slår alltid av hovedbryter start når motor er stanset. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Grunnsetningen er, når man har en båt full av elektriske dubeditter, er å ha en generell peiling på hvordan ting er satt sammen og fungerer. På Hulda, som har sine særegenheter, blir hovedbryter til en-polet system slått av om natten. Da er det ikke strøm frem til en eneste elektromotor. Heller ikke startmotoren. Det to-polede systemet er på, i hovedsak lys og navigasjon. Nedturen må være at man må tilkalle hjelp om det har gått en sikring et eller annet sted. Og ikke har peiling på hvor sikringen er, eller hvorfor den har løst ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 dennrick skrev for 11 timer siden: Et annet spørsmål: Jeg har brytere mellom motorene og startbatteriene som kan fjernstyres. Jeg har alltid bare latt de stå på. Burde jeg heller slå de av når jeg forlater båten? Jeg har to hovedbrytere ombord, en for start, en for forbruk. Begge har stått på i hele vinter mens båten har ligget i opplag. Hvilespenning på startbatteriene var 12,8V da jeg dro av presenningen. I tillegg har jeg en fjernstyrt hovedbryter til baugtrusteren, den er alltid av, aktiveres kun når trusteren skal kjøres. Med det har jeg heller aldri spenning stående på fram til trusteren, og det er hovedgrunnen til at jeg heller ikke har ekstra batteri der framme. dennrick skrev for 12 timer siden: Nå står de gamle batteriene på brygga. Det som ikke fyrte motoren hadde en spenning på 10.8V idag. Det andre hadde 12.76V, så det er vel da tilsynelatende iorden? Hva som er i orden og hva som ikke er i orden vet jeg lite om, men det kan jo se ut som om jeg gjettet feil, og at det ene batteriet faktisk er kaputt. Med 10,8V hvilespenning er det mye som tyder på at ei celle er død. Men det er jo bare å lade opp batteriet og belastningsteste det, så finner du ut av det. Dersom batteriet faktisk ikke er kaputt, bør du sjekke videre etter hvorfor det har ladet seg helt ut! dennrick skrev for 12 timer siden: (Litt utstyr til lista di @Komodo) Ja, ikke sant, du har jo ikke pådratt deg kallenavnet "Prylkungen" for ingenting Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bonus Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 Om du ikke slår av startbatteribryteren, så er litt av motorcomputerne på (EVC systemet). Du hører at noe skjer når du slår inn startbatteribryteren. Går nok ikke mye strøm i standby, men jeg ville klart slått av denne bryteren og gjort motorene strømløse når båten ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 3.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 (redigert) Da kan det jo bli en ny praksis her med å skru av strømbryterne til motorene når vi ikke bruker de. Ellers tok jeg et nytt bilde av batteriene. Det "defekte" til venstre. Det er en del søl på det. Det så jeg også når jeg begynte jobben igår. Det har stått tørt i kassa si, og vi har ikke utfordret noe særlig mht sjø iår. Antar at det kommer "innenifra". Skrudde også opp celle for celle og sammenliknet med den andre batteriet som virker. Nivået er MYE lavere i det som ikke fyrte motoren. Nesten helt ned på noe som så ut som parallelle plater. I det andre batteriet så jeg ikke disse platene. Jeg antar at det ikke bare er å fylle destillert vann til riktig nivå og lade det igjen, så blir batteriet brukbart? Marinaen her har nemlig en miljøstasjon for spillolje og batterier Men det andre er nok brukbart som nevnt. Så let me know om noen vil ha det. Det er jo riktig at det er skjedd en vesentlig ombygging etter innstallasjonen av Lithium banken, men gitt observasjonen over, tror dere jeg kan avblåse leteaksjonen etter andre feil ? Er det ikke rett og slett slik at startbatterier kan "rase", spesielt etter dårlig vedlikehold, som det tyder på her ? Ikke påfyll av batterivann, ikke alltid lader i havn pga solcelleanlegg. De har nok bare levd et hemmelig liv i kassa si, og jeg har ikke fulgt med på de overhodet. Jeg har forsøkt å kartlegge mer kabler, men det er ikke lett i denne båten. På pluss siden på begge batteriene, så er det en som går til bryteren til motoren, og en som kommer fra Argofeten, samt den nye Victron laderen. På minus siden skjer det mye mer: Det går en monsterkabel til motorene, startbatteriene er sammenkoplet med en sånn passe solid kabel, og derfra videre til en minus skinne hvor det også er andre ting som skjer. I tillegg til dette er det et par mindre kabler. Jeg innser nå at dette har jeg ikke kompetanse på, spesielt i kombinasjon med et uoversiktlig bilde av hvilke kabler som går hvor, og kaster inn håndkleet mht videre "feilsøking" / kartlegging... Må det feilsøkes mer, så må jeg få firmaet som gjorde jobben ombord igjen. Det er nok ikke lett. Jeg tror jeg skal få koplet styrbord startbatteri til batterimonitoren bare for å følge med litt ekstra. Den driver servo og varmer vann. Ellers ser det greit ut med de to nye laderne til startbatteriene. De har gått i "Storage" modus med en spenning på 13.2V. Lithium laderen har gjort det samme, men har lagt seg på 13.5V. Skjermbilde av appen@Komodo, i tilfelle det er noe du ikke har fått med på lista Hjemmekontor i båten funker bra, etterfulgt av terrengsykkeltur i ettermiddag/kveld på stier i dette eventyrlandet som Tjøme er. Drittjobb under oppseiling - jokerventilen sliter. Mon tro om Victron selger disse også? Redigert 3.Juni.2021 av dennrick (see edit history) Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Brigg Svart 3.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2021 dennrick skrev 5 minutter siden: men gitt observasjonen over, tror dere jeg kan avblåse leteaksjonen etter andre feil ? Om du ikke allerede har gjort det skader det ikke å måle ladespenning på hvert startbatteri når motorene går. Om batteriene får lading som de skal og det ikke er noe som tapper strøm burde du være god to go. Angående hovedstrømsbrytere på start: Jeg har for vane å slå av når båten forlates, men den står på fra vi starter turen i hjemmehavn til vi er tilbake igjen. Bryterne kan også ha godt av å bli brukt slik at de ikke står seg fast. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.