Jump to content

Et spørsmål vedr bruk av voltmeter!

Jomes

Recommended Posts

Hei. 

Når jeg skal måle forbindelse mellom en kabel bruker jeg funksjonen som pilen peker på. Er det forbindelse piper den som betyr kontakt. 

Men hvis jeg måler batteribanken min med denne funksjonen , finner den kontakt  hvis jeg måler feks minus på start batteri og pluss på batteribanken . Da piper den også. Det skal vel ikke være noen forbindelse mellom pluss og minus ? 

Testet på en batterilader hjemme for sikkerhets skyld,  der finner den også kontakt mellom pluss og minus. 

Tilslutt målte jeg med samme funksjon pluss og minus på et AA batteri , der også er det kontakt mellom pluss og minus. Hvorfor er det slik? 

Funksjonen jeg har brukt på voltmeter er kun den merket gul pil. 

20210528_004329.jpg

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Å bruke denne funksjonen til å måle annet enn kontinuitet er totalt meningsløst. Resultatet du får kan avhenge av instrumentets oppbygging, men det vil uansett ikke gi mening i noe tilfelle. Det blir litt som å måle temperatur med en tommestokk. Du kan i prinsipp være heldig å få "rett" resultat, men det er bygget på feil premisser....

Her ser du for eksempel en misvisning på bare 0.3, men det betyr ikke nødvendigvis at denne tommestokken er særlig godt egnet for temperaturmålinger...

_20210528_010156.JPG.7f4484428a78b359f27cc10496398170.JPG

Det den rent teknisk gjør er gjerne at den forsøker å sende en konstant strøm på kanskje én milliampére gjennom kretsen som kobles til. Dersom spenningen som kreves for å oppnå dette er under en viss spenning, f.eks 0.05 volt så begynner den å pipe.

Nå du da legger den røde til pluss på et batteri (og selvfølgelig sort til minus) vil spenningen bli mye høyere enn 0.5 volt, og meteret vil i utgangspunktet ikke pipe. Men dersom du legger den røde til minus og sort til pluss vil spenningen bli for eksempel - 12 volt (minus spenning), noe som er betydelig lavere (12.05 volt lavere) enn triggerspenningen på 0.05 volt. Meteret vil da begynne å pipe. Dersom det er slik at ditt meter piper selv om du legger den røde til pluss og den sorte til minus blir jeg for det første litt overrasket, men det betyr forsåvidt ikke annet enn at dette meteret er bygget opp på en litt annen måte.

Redigert av X10an (see edit history)
Svart (redigert)

Du har rett. Den funksjonen har hjulpet meg mye . Jeg har ikke tenkt på at legger jeg den røde til minus , svart til pluss at da vil den pipe. Jeg har holdt på i 2 dager , og lett etter jordingsfeil grunnet den har pipet , altså har jeg trudd det var forbindelse mellom pluss og minus en plass. Så vet jeg at jeg ikke har brydd meg om jeg tok minus på minus eller pluss på pluss når jeg testet. Jeg stusset nemlig på hvorfor den ikke pep hver gang. Nå vet jeg , og problemet er løst 😊 fantastisk gruppe, takk for all hjelp . 

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Jomes skrev for 9 timer siden:

Når jeg skal måle forbindelse mellom en kabel bruker jeg funksjonen som pilen peker på. Er det forbindelse piper den som betyr kontakt. 

.....

Funksjonen jeg har brukt på voltmeter er kun den merket gul pil. 

For det første er ikke dette et voltmeter, det er et multimeter. Hvis du skal lete etter en feil i et elektrisk anlegg er det viktig å ha grunnleggende kunnskap om strøm, spenning og motstand, samt forskjellen på disse, og når man skal måle hva. Hvis du skal sjekke om det er forbindelse eller brudd i en ledning bruker du ohm-meteret, da ser du etter motstand. Som X10an skriver så sender ohm-meteret ut en svak strøm, denne strømmen bruker måleinstrumentet til å beregne motstanden i ledningen. Det gir ingen mening å koble et ohm-meter til pluss og minus på et batteri for å lete etter forbindelse. Da vil du heller bruke voltmeteret for å sjekke spenning. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...