Jump to content

Betaling for å parkere?


Lotus

Recommended Posts

Tenk deg at du er den lykkelige eier av din egen bil. Du kjører rundt i din kommune og du parkerer litt her og der. På de kommunale parkeringsplassene må du betale parkeringsavgift til kommunen. På de private parkeringsplassene, må du betale parkeringsavgift til de private eierene. Hjemme i oppkjørselen din kan bilen din stå parkert helt gratis.

 

Tenk deg at kommunen din en dag lager en kommunal parkeringsplan. Denne planen er slik at alle innbyggere med bil må betale et årsgebyr på 500 kroner, i tillegg til timeprisen, for å få lov til å parkere på kommunale parkeringsplasser. Tenk deg at kommunen krever 500 kroner av deg også hvis du kun parkerer på private parkeringsplasser - i tillegg til parkeringsbilletten. Til slutt kan du tenke deg at kommunen tar 500 kroner i året for at du skal parkere i din egen gårdsplass.

 

Sprøyt og tullball fra ende til annen, skriker du nå høyt. Selvfølgelig. Dette er bare tull og tøys. Ingen kommunal politiker med vettet i behold ville kreve 500 kroner av sine innbyggere på denne måten.

 

 

Men vent nå litt.....

Erstatt ordet bil med båt.

Erstatt ordet parkeringsplass med bryggeplass.

 

Deretter klikker du her....

Link to post
Share on other sites

Man skal visstnok få lov til å passere Hvaler uten å betale. Tenk det! Det blir altså ikke bomstasjon i Oslofjorden, foreløpig.

 

Noen som fremdeles lurer på om det er lurt å registrere båten? Til tross for alle forsikringer (fra upålitelige politikere) om at båtregisteret ikke skal brukes til å skattlegge båteierne.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Problemet med slikt er at vi godtar det.

Vi skriker høylytt om dette nm, men når sommeren kommer så er det glemt og vi betaler.

 

Nordmenn er litt sånn at vi er flinke til og diskutere og klage om alt mulig, men ingen gjør noe med det.

Vi har bare oss selv og skylde på.

Sjøl er jeg litt engasjert i hva som skjer rundt meg, men og få med seg folk er komplett umulig og derfor kommer heller ikke jeg noen vei.

 

Håper KNBF tar saken

Link to post
Share on other sites

Litt kaldt vann i blodet.

Her er det en fjær som har blitt til en hønsegård.

 

Siste fra Fredrikstad blad og her finnes også sakspapirene

Kaldt vann i blodet? I følge sakspapirene er jo dette mye verre enn antatt. Det foreslås i tillegg til de 500 kronene for alle som tar turen innom kommunen også at utleiere av båtplass skal betale 1500-2000 kroner i avgift til kommunen. Dette kommer i tillegg til selve leieprisen på båtplassen.

 

Man anslår å få inn omlag kr. 3.000.000,00 pr år hvis politikerene vedtar det fremlagte forslaget:

 

Sakset fra saksdokumentene:

Private båtplasser innenfor Kystverkets og kommunens anlegg bør kunne ilegges årsavgifter i

størrelsesorden kr 1.500 til kr 2.000 i tillegg til evt avgift som betales til evt marinaeier eller forening.

Totalt anslås havneavgiftene i Hvaler kommunen til 2.500.000 – 3.000.000 pr år avhengig av hvilket

nivå politikerne ønsker å legge avgiftene på.”

 

Dette er ingen fjær som blir til en hønsegård. Det er en hønsegård som rådmannen ønsker å fremstille som en fjær.

 

Konklusjonen og forslag til vedtak er vel heller ikke å ta feil av?

Konklusjoner.

I medhold av lov av 8. juni 1984 om havner- og farvann § 5 søker kommunestyret i Hvaler om

opprettelse av Hvaler havnedistrikt fra 1. februar 2006.

• Havnedistriktets grenser opprettes i samsvar med koordinater fastsatt av Statens kartverk i brev

av 18. mai 2005.

• Havnedistriktet omfatter i tillegg til sjøområdet, landområder som i reguleringsplaner er avsatt til

havneformål.

• Forslag til forskrift om bruk og orden i havner med mer, søkes med hjemmel i havne- og

farvannslovens § 16, fjerde ledd, godkjent som gjeldende fra det tidspunktet havnedistriktet blir

innført.

• Skjærhalden, Vikerhavn og Utgårdskilen havnedistrikt opphører som egne havnedistrikt fra den

dato Hvaler havnedistrikt innføres.

• Det nedsettes et utvalg bestående av ordfører og gruppeledere for partiene som er representert

i formannskapet. Rådmannen utnevner sekretær for utvalget. Utvalgets mandat er å utarbeide

forskrift om havneavgifter for Hvaler havnedistrikt. Utvalgets innstilling til forskrift skal

fremlegges for kommunestyrets møte 14. desember d.å.

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er bare på østlandet de kan tenke slik..... :nonod:

Å nei da, for noen år siden var det en sak i Kristiansund der det var oppe et forslag om å innføre en slags "sjøavgift" for båter spm lå i ro, det være seg på egen plass eller ved kai. Og det skulle gjelde gjestende båter også! Husker jeg sendte avisartikkelen til KNBF som lovet å sloss mot forslaget. Men det døde heldigvis stille ut.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lurer på om politikere egentlig skjønner hvor mye vi båtfolk legger ned i penger/feriepenger til samfunnet i verksteder, båtutstyrsbutikker, dagligvarebutikker langs kysten, bryggerier :lol: etc. etc.

Det er ikke få arbeidplasser dette skaper i Gamle Norge !

Jeg begynner å bli forbannet :headbang:

Hva om vi alle heiv oss på flyet til syden etc. istedet og la ned pengene våre der istedet ?

Miljømessig mye mye verre i tillegg.

Heia Ola Dunk ! :flag:

 

 

Link to post
Share on other sites

Ordføreren på Hvaler er en grei kar. Han var nettopp på tv og proklamerte at kommunen trengte penger for å utvikle havnene og de pengene kunne de ikke ta fra skoler,eldre omsorg osv. Neimen,tenk det.

Pengene må taes fra de som bruker havnene.

Siden jeg ikke er bruker av skoler og eldreomsorgen så går jeg utifra at skatten min vil synke betraktelig hvis jeg emigrerer til Hvaler da?

Kommunene sier de eier vinden også sies det i kveld. Må jeg få be om at vinden fjernes fra eiendommen min da jeg ikke trenger den . I grunn så forundrer veldig lite meg når det gjelder avgiftsfantasi.

Link to post
Share on other sites

Det er bare på østlandet de kan tenke slik.....

Tvilsomt!! Ta deg en tur til byen, du. Hva møter du på din vei? Jaha. Bomstasjoner, ikke sant? :cryin:

 

Svikerpartiet Høire med superpompøse ordfører Henrik Liseth i spissen "gikk med på" dette i 1986, og lovte dyrt og hellig at det "bare" skulle vare i 10 år... Vi vet jo hvordan det gikk. :puke:

 

Snart kommer de med nye bomstasjoner og høyere satser. Og idiotene i denne byen godtar alt, som hjernedødt kveg, uten protest. Husmannsånden er ikke død, den lever i beste velgående i en pervers masochistisk mutasjon. Jeg er sikker på at de fleste villig ville la seg lede til skafottet, og være glad for å få muligheten til å møte giljotinen, om bare de forstandsløse undertrykkerne som kaller seg politikere, hadde bedt dem om det.

 

Galskapen når maktkåte politikere suggererer hverandre til en rusliknende ekstatisk tilstand, har overhodet ingen grenser. Eksemplene er mange. Av båtrelaterte fenomener er vel hk-avgiften det beste eksempelet. Innført av AP v/hr. statsråd Per Kleppe, og ynkelig ikledd betegnelsen "midlertidig" ... :puke:

 

Bare vent og se. Forslaget som ligger i sakspapirene, sitert av Lotus, er akkurat måten de gjør det på for å å det til å virke ufarlig. Først lager de seg en mulighet, og deretter utnytter de den. Hadde en privat stakkar gjort det samme, så hadde han fått opphold på Statens regning rimelig fort. Spesielt hvis han hadde laget seg muligheter til å unngå å bli utplyndret.

 

Det er trist, men slik er det. Sistemann ut av landet får slå av lyset.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det er trist, men slik er det. Sistemann ut av landet får slå av lyset.

Og det blir kanskje meg ???? Vi har det jo tross alt så altfor godt her i landet, selv om vi kanskje er motstandere av alt som finnes mellom himmel og jord :wink:

 

Nå er det slik at jeg ikke støtter eventuell slik "stønad", men i og med at her er så mange som svartmaler våre folkevalgte så til de grader så regner jeg med at de samme personer engasjerer seg ved å la seg bli politikere, fremfor å toe sine hender ?

 

Politikere har et uhyrlig vanskelig område å arbeide innenfor. Alle skal ha alt, men ingen vil betale. Hvordan skal vi få dette til, noen som har gode løsninger ?????????

 

Nei, jeg gidder ikke å la meg provosere over utspill alà "bomstasjon" på vannet (jeg gjentar, er fortsatt i mot om noen allikevel misforstår ovenfornevnte), men konstaterer at all den tid vi har det så greit som vi har det her i Norge, så får vi betale for det. Jeg vil ihvertfall ikke har amerikanske tilstander hvor man må dødsens ligge på ei båre, fremvise gyldige korrekte dokumenter for deretter å bli tatt hånd om av kyndige.....

 

Det ble noe OT dette, og det beklager jeg Lotus, men siden såpass mange trekker trådene over til bomstasoner og all "vederstyggelighet" så kunne jeg ikke dy meg :wink:

 

Til sist :

 

-jeg er IKKE politiker, kanskje jeg skulle bli det, liker å være hoggestabbe :smiley:

-jeg er IKKE sosialist, langt derifra :smash:

Link to post
Share on other sites

Og jeg som syntes det var irriterende nok å betale for å legge til i Lervik havn på Stord... Det var ikke det med pengene, mer det å måtte forholde seg til tid... det er ikke det jeg forbinder med båtliv.....

 

Bruk av båten er rekreasjon - med for mye reguleringer, restriksjoner, avgifter eller for den saks skyld regler forsvinner en dimmensjon for meg som gjør at jeg gjerne like godt kan kjøpe meg en campingbil.

Dette har med følelser å gjøre - ikke med penger.

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja, dette er for så vidt allerede gjennomført i Vestby. De som ligger i Son på kommunale plasser har et problem til sommeren. Kommunen har solgt parkeringsområdet for den delen av båthavna til COOP som skal bygge en enorm betongbunker i beste miljøruinerende COOP-stil. Den neste muligheten er å betale til EuroPark som har overtatt all parkeringen i Son. Vi som sogner til vestsiden av Sonskilen har parkering inkludert i leieprisen. Det blir ikke engang mulig å sette fra seg bilen for å bære ombord i båten. Kommunen har solgt (bil)adkomsten til brygga.

 

Son Seilforening benyttet dette området til parkering ved samlinger mange ganger hver sommer. Kommunen måtte selge området for å ha råd til ny undomsskole, svømme- og idrettshall(er). Man hadde ikke råd til vedlikehold av den gamle ungdomsskolen, gymsalen og idretteshallen heller. Den gangen ungene mine gikk der for 10 år siden, var svømmehallen for en stor del ubrukelig grunnet manglende vedlikehold. I Vestby har vi sunn- og grunngitt politikerforakt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Horribelt forslag, men en artig historie om hvordan folk reagerer og fordeler skyld.

 

Av avisoppslaget i Fredrikstad Blad er det rådmannen, altså kommuneadministrasjonens administrerende direktør som kommer opp med et forslag til å øke kommunens inntekter. Umiddelbart får kommunepolitikerne skylden. Den skylden får de ikke før saken er blitt behandlet og eventuelt vedtatt i kommunestyret.

 

Det denne historien ellers forteller meg er at rådmenns virke og fantasifulle forslag til økning av kommunekassen beholdning, lett henlede de folkevalgte til å innføre mer eller mindre upopulære forordniger.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Det ble fra rådmannens side hevdet at loven gir anledning til dette. Da er det loven det er noe galt med! Så får vi se om justisminister Storberget engasjerer seg like mye i denne loven som i tomtefesteloven da. Dette øker i alle fall ikke vanlige folks respekt for lovverket. Skal bli interessent å følge den politiske debatten i Hvaler kommune. Noen som vet hvor mange av kommunestyrets medlemmer som er båteiere? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...