Jump to content

Betaling for å parkere?


Lotus

Recommended Posts

Jeg blir ikke klok på alle meningene her. Man hyller båteiere som kjøper båter i millionklassen, mens man raser mot kommunen som vil dekke utgiftene til økt bryggekapasitet for båteierene med stadig større båter. Kr 500 er lik en liten skvett diesel på tanken, som brennes opp i løpet av et par timer. Enten er båteierene utrolig gniene eller så har de forkjøpt seg på båt.

 

Kommunen burde selge bryggene til feks EuroPark eller andre selskaper som kunne drive dem på et kommersielt grunnlag. Båteieren vil da måtte betale eksakt det det koster i utgifter til leie av plass. Prisen på leie vil øke i takt med etterspørselen. Ser forresten ikke bort fra at det blir løsningen i fremtiden.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir ikke klok på alle meningene her. Man hyller båteiere som kjøper båter i millionklassen, mens man raser mot kommunen som vil dekke utgiftene til økt bryggekapasitet for båteierene med stadig større båter.

Tror du må lese tråden om igjen. Det var ikke normale havneavgifter det protestertedes på, men årsavgift for alle båter innenfor havnedistriktet. En avgift de har tenkt å legge også på de båter som ikke bruker kommunale anlegg. Dette er ren og skjær god gammeldags kommunisme. (Den som vet hvor det sitatet kommer fra, får en :drink: )

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Tror du må lese tråden om igjen. Det var ikke normale havneavgifter det protestertedes på, men årsavgift for alle båter innenfor havnedistriktet. En avgift de har tenkt å legge også på de båter som ikke bruker kommunale anlegg. Dette er ren og skjær god gammeldags kommunisme. (Den som vet hvor det sitatet kommer fra, får en :drink: )

Blir ikke klok på Coronet jeg heller. Snakker rundt seg selv i flere sammenhenger virker det på meg som.

Link to post
Share on other sites

Kommunen burde selge bryggene til feks EuroPark eller andre selskaper som kunne drive dem på et kommersielt grunnlag. Båteieren vil da måtte betale eksakt det det koster i utgifter til leie av plass.

Var det dette du mente? Det betyr jo ikke noe annet enn hva det allerede er i private havner. Men: Hvorfor skulle man i så fall la private selskaper ta overskuddet og dele ut til aksjonærene, heller enn å la det hele gå til drift av havnen? Har du aksjer i Euro-Park, eller? :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

En avgift de har tenkt å legge også på de båter som ikke bruker kommunale anlegg.

Her må det vel også være en misforståelse. Kan ikke se at det er planlagt noen avgifter for private brygge i Hvaler.

 

Kan også henvise til sak 12/05 som sier litt om hva Hvaler Kommune har tenkt i forhold til turisme.

.Hele sakskartet her

 

Sitat:

Saksbeskrivelse:

Dette prosjektet har som målsetting å tilrettelegge for en god utvikling og drift av havnene i Hvaler

kommune til fordel for fiskeri- og havbruksnæring, annen sjørelatert næring, turisme og kultur. Utvikling

av gjestehavner i Hvaler kommune vil fungere som gjestehavner for hele regionen. Hvaler er en stor og

viktig del av Østfolds attraktive kyst og strandsone.

Ved gjennomføring av dette prosjektet skal Hvaler kommune få sin ”turistvei” gjennom kommunen.

Hvaler har ingen gjennomgangstrafikk på land. Vi er en endestasjon for biltrafikk, og det er en relativ

høy terskel for å foreta et spontant besøk på Hvaler, når en passerer Østfold på E6 eller E18.

Derimot så har vi en stor strøm av båtturister som passerer Hvaler på vei til svenske- og danskekysten.

For å få disse til å stoppe i kommunen må vi først legge til rette for dette ved å tilby gode gjestehavner.

Når vi først får turistene til å stoppe her så kan vi utvikle og gi dem gode tilbud opplevelser. Dette

prosjektet er i stor grad et prosjekt hvor konseptutviklingen har prioritet. Når konseptene er utviklet vil

det være naturlig å jobbe videre i neste fase med utvikling av de opplevelsestilbudene vi ønsker å tilby.

Dagens turister på Hvaler er stort sette hytteturister. De aller fleste av disse har egen hytte og kommer

igjen år etter år. De oppsøker severdigheter og opplevelser stort sett når det er dårlig vær, og sjeldent

mer enn en gang i året. Hvis vi skal satse på å få kommersielle opplevelsesprodukter på Hvaler er vi

avhengig av å få en større turisttilgang.

Sitat slutt

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skulle man i så fall la private selskaper ta overskuddet og dele ut til aksjonærene, heller enn å la det hele gå til drift av havnen? Har du aksjer i Euro-Park, eller? :lol:

Og her er jeg helt enig med deg. Alle inntekter havner i havnekasse, OG SKAL tilbake til utvidelse/opprusting av eksisterende havner

Link to post
Share on other sites

Her må det vel også være en misforståelse. Kan ikke se at det er planlagt noen avgifter for private brygge i Hvaler.

Med mindre jeg er svært treg i oppfattelsen, er det akkurat nettop nøyaktig det de er ute på få til. Les saksdokumentene, det står ikke akkurat svart på hvitt, men det står der.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Med mindre jeg er svært treg i oppfattelsen, er det akkurat nettop nøyaktig det de er ute på få til. Les saksdokumentene, det står ikke akkurat svart på hvitt, men det står der.

Da kan jeg sikkert trøste deg med at du er velkommen til Hvaler, legge deg til en privat brygge og UTEN at noen i nettingstrømper :wink: kommer å krever inn noen form for avgift.

 

Legger du deg derimot i en kommunal havn, med strøm, vann og internett tilkobling trådløst så kan det nok hende at det kommer en MANN og vil ha noen kroner

Link to post
Share on other sites

Journalister er en farlig rase. De kan skape mye ut av ingenting.

En liten historie fra den dagen vår kjære tunnel ble åpnet.

Musikkorps, flagg, ordførere fra fjern og nær, og da med journalister fra aviser og NRK i hælene overalt.

 

Alle skulle interjuves om denne store dagen da vi kunne komme og dra når vi ville. Av alle som ble intervjuet så var det et par røster som ikke likte denne utvikling.

 

På fjernsynet senere samme kveld så skulle vi se på den store hendelse og hva ser vi av intervju objekter

:eek::eek::eek: jo de to som var imot :eek::eek:

 

Så litt OT

 

Jeg kunne også vært imot den gang, for fordelen med ferja som sluttet å gå 22.10 var grei. Da visste vi nemlig at svigermor ikke kunne komme den kvelden.

men

etter det så er vi bare glad for da kunne vi få med oss de siste scener av filmen på kino, hvor helten tilslutt fikk sin kjære og de reiste inn i solnedgangen

Link to post
Share on other sites

Da kan jeg sikkert trøste deg med at du er velkommen til Hvaler, legge deg til en privat brygge og UTEN at noen i nettingstrømper kommer å krever inn noen form for avgift.

Nei, da er det tvilsomt om jeg kommer til Hvaler. :rolleyes: Skal det være, så skal det være.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Som de fleste er jeg grunnleggende enig i at mange havner i Oslofjordområdet trenger en opprustning. På en eller annen måte må det jo finansieres. Utbygging av kapasiteten kan ikke på noen måte holde tritt med båtsalget. Så får vi tilstander deretter. Regner med at det er flere enn meg som ikke alltid er klar over når vi ligger i en kommunal , eller privat havn. Østfold har så mange flotte havner og jeg tror neppe noen velger havn etter størrelsen på avgiften? Jeg innbiller meg også at de mer eller mindre frivillige postkasseordningene blir brukt. Type Øyenkilen. Til forskjell fra t.eks. i Skjærhalden får du ikke brukt noen penger der. Det nye flotte anlegget i Skjærhalden kommer i høyeste grad handelsstanden tilgode. Jeg håper de har vært med og finansiert så det monner?

 

Opplegget med å opprette et eget havnedistrikt for Hvaler er jo en avsporing. Det virker som om forslagsstillerne og alle andre involverte erkjenner at man ønsker å benytte en organisatorisk modell som man med noen modifikasjoner kan få vedtatt, kun for å melke fritidsbåteiere for penger. Det er så åpenbart at det ikke engang legges skjul på det i saksutredningens sammendrag. Hvis dette forslaget skulle bli en realitet skal det bli interessant å følge med på om den foreslåtte fordelingsnøkkelen kan opprettholdes. I likhet med et mange andre innkrevingsordninger undervurderes selve innkrevings og administrasjonskostnaden. Det er tross alt ikke mer enn 1500 båter det er snakk om. Dersom dette blir vedtatt på et tidspunkt tror jeg det kan ta veldig lang tid før vi ser noen konkrete resultater fra årsavgiften.

Link to post
Share on other sites

Her må det vel også være en misforståelse. Kan ikke se at det er planlagt noen avgifter for private brygge i Hvaler.

Vel jeg er usikker selv på hva kommunistene tenker, men ut ifra saksdokumentet foreslås:

 

" Anløpsavgift belastes fartøy i avgiftsområde både til private og kommunale kaier/brygger og kan

brukes både for enkeltanløp for større fartøy og kan ilegges som en årsavgift for fritidsbåter.

Det er denne avgiften som kan gi havnevesenet det vesentligste bidraget, ved f eks en avgift på

NOK 500 pr år pr fritidsbåt over en viss størrelse, som anløper offentlige og alle private brygger."

 

Her antydes det at størrre fartøy betaler avgift per anløp, mens mindre fritidbåter som anløper kommunens havner og private brygge betaler en årlig avgift på kr. 500. Det står ikke noe om at det skal være et generell avgift på 500 kr for alle som har båt i kommunen, men det er kanskje slik det har blitt oppfattet?

 

Et annet forslag fra saksdok. er :

 

"Private båtplasser innenfor Kystverkets og kommunens anlegg bør kunne ilegges årsavgifter i

størrelsesorden kr 1.500 til kr 2.000 i tillegg til evt avgift som betales til evt marinaeier eller forening."

 

forstår jeg slik at har du båtplasse i Kystverkets eller kommunens havner betaler du 1500-2000.

 

Kystverkets anlegg er de statlige fiskerihavnene:

Papperhavn, Utgårdskilen, Kjellvika, Brattestø, Vikerhavn, Skjærhalden, Lauer og Tisler, i tillegg kommer

de kommunale kaianlegg blant annet på Nedgården, Herføl, Gravningsund, Vikerhavn, Skjelsbu,

Utgårdskilen, Bukta m.fl.

Redigert av atletico1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her har vi foslagene:

 

I medhold av lov av 8. juni 1984 om havner- og farvann § 5 søker kommunestyret i Hvaler om

opprettelse av Hvaler havnedistrikt fra 1. februar 2006.

• Havnedistriktets grenser opprettes i samsvar med koordinater fastsatt av Statens kartverk i brev

av 18. mai 2005.

• Havnedistriktet omfatter i tillegg til sjøområdet, landområder som i reguleringsplaner er avsatt til

havneformål.

• Forslag til forskrift om bruk og orden i havner med mer, søkes med hjemmel i havne- og

farvannslovens § 16, fjerde ledd, godkjent som gjeldende fra det tidspunktet havnedistriktet blir

innført.

• Skjærhalden, Vikerhavn og Utgårdskilen havnedistrikt opphører som egne havnedistrikt fra den

dato Hvaler havnedistrikt innføres.

• Det nedsettes et utvalg bestående av ordfører og gruppeledere for partiene som er representert

i formannskapet. Rådmannen utnevner sekretær for utvalget. Utvalgets mandat er å utarbeide

forskrift om havneavgifter for Hvaler havnedistrikt. Utvalgets innstilling til forskrift skal

fremlegges for kommunestyrets møte 14. desember d.å.

 

Da er alle punkter untatt det siste enstemmig vedtatt og klart til sandpåstrøing i kommunestyret.

Samtidig er det klart at opprettelsen av havnedistriktet koster en del penger. Men som det sies: Man må bruke penger for å tjene penger.

 

Da gjenstår det bare hvor mye penger man skal tjene på båteierene, for grunnlaget er nå lagt og resten er bare et spørsmål om hvilket avgiftsnivå man legger seg på og hvem som skal være med å betale til kommunekassa.

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel jeg er usikker selv på hva kommunistene tenker, men ut ifra saksdokumentet foreslås:

 

" Anløpsavgift belastes fartøy i avgiftsområde både til private og kommunale kaier/brygger og kan

brukes både for enkeltanløp for større fartøy og kan ilegges som en årsavgift for fritidsbåter...."

 

Her antydes det at størrre fartøy betaler avgift per anløp, mens mindre fritidbåter som anløper kommunens havner og private brygge betaler en årlig avgift på kr. 500. Det står ikke noe om at det skal være et generell avgift på 500 kr for alle som har båt i kommunen, men det er kanskje slik det har blitt oppfattet?

(min utheving)

 

Neivel nei? En grunneier eier sjøen så langt ut som en hest kan vasse. Hvis man anlegger en privat brygge på denne tomta (byggemeldt og godkjent) og legger en gammel pram ved den. Denne bruker man for å dra ut å fiske, men aldri til noe annet. Da skal man altså betale årsavgift for at ens egen båt anløper ens egen private brygge??? Og hvordan kan man ha båt i kommunen uten å ha et sted å legge den?

 

Tror ikke den journalisten har missforstått så mye likevel jeg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

(min utheving)

 

Neivel nei? En grunneier eier sjøen så langt ut som en hest kan vasse. Hvis man anlegger en privat brygge på denne tomta (byggemeldt og godkjent) og legger en gammel pram ved den. Denne bruker man for å dra ut å fiske, men aldri til noe annet. Da skal man altså betale årsavgift for at ens egen båt anløper ens egen private brygge??? Og hvordan kan man ha båt i kommunen uten å ha et sted å legge den?

 

Tror ikke den journalisten har missforstått så mye likevel jeg.

Denne diskusjonen er forlengst ferdig. Tror ingen med vett i behold kan begynne å ta avgift på en brygge på en privat eiendom. Hvis det er hjemmel for det i norsk lov, så er det ikke Hvaler Kommune det er noe galt med. Da bruker de jo bare en vedtatt lov.

 

Se også mitt innlegg rett over med referat fra Fredrikstad Blad

Link to post
Share on other sites

Vel jeg er usikker selv på hva kommunistene tenker, men ut ifra saksdokumentet foreslås:

 

" Anløpsavgift belastes fartøy i avgiftsområde både til private og kommunale kaier/brygger og kan

brukes både for enkeltanløp for større fartøy og kan ilegges som en årsavgift for fritidsbåter.

Det er denne avgiften som kan gi havnevesenet det vesentligste bidraget, ved f eks en avgift på

NOK 500 pr år pr fritidsbåt over en viss størrelse, som anløper offentlige og alle private brygger."

 

Jeg er redd det er verre enn de fleste her skjønner. Bemerk anløper. Selv om jeg er innvandrer tror jeg jeg kan såpass norsk at jeg vet hva det betyr. Altså ikke bare foreslås det i saksdokumentet en slik avgift for de som har båter innen for dette kystdistriktet, men også for båter som altså bare anløper offentlige havner i kystdistriktet! Tenk etter en gang til og skjønn det. Får Hvaler kommune gjennomslag for dette blir båtlivet en pest og plage. Årets første tur til Skjærhalden vil koste kr 500,- i avgift - samt kr 140,- i havneavgift. Og tro ikke Hvaler blir alene om dette om de får det til. Får de det så kan vi være nok så sikre på at "alle andre" kommuner kommer etter. Da skal vi altså betale slik årlig grunnavgift til hver ny kommune vi anløper i løpet av sommeren. Jeg tror de har blitt aldeles tullete der ute i havgapet.

 

Men litt generøse også:

"Det er gitt fritak for anløpsavgift for blant annet fartøy som passerer avgiftsområdet uten å anløpe havn"

 

Og rådmann Gjellebæk hisser seg i lokalpressen opp og mener det er utidig at mediene tar denne saken opp - fordi intet er foreslått enda. Han anbefaler at folk leser saksdokumentene før de uttaler seg.

 

Det har jeg gjort, og det kan neppe være tvil om at rådmannen selv gjennom saksdokumentene nettopp foreslår et slikt senario.

 

http://www.hvaler.kommune.no/inc/getfile.a...application/pdf

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hei FredT

 

Vær velkommen til Skjærhalden til sommeren. Det vil koste deg avgiften i gjestehavna og INGENTING mer, bortsett fra det du selv måtte ønske å legge igjen på bryggepromenaden.

Jeg ser du hevder det Amorosa, og for neste år er det nok sant. Klønene i styre og stell i øykommunen trenger lenger tid for å få dette på plass. Eller få seg en på trynet fordi det ikke lar seg gjøre. Heldigvis blir det helst det siste. Noen må ha fornuft nok til å avverge dette selvskudd.

Intet er vedtatt ennå - jeg er klar over det, men du kan da ikke nekte for at man i saksdokumentene rådmammen referer til viser til det beskrevne som en mulig finansiering av disse "våte drømmer"

Så kan man tenke hva man vil om politikere og rådmenn som forsøker seg med slike tåpelige utspill. Og si en del av det også.

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Man vil bruke pengene på opprustning og vedlikehold av havnene o.l...OK :yesnod:

Men havnevesenet har vel et styre på lik linje med bomrinselskapene eller hva?? :rolleyes:

Og da må jo styret ha en tur eller ti i året jorden rundt for å se på hvordan de eventuelt driver havnene sine der. :cool:

I tillegg til det så er jo styret fortjent med styremøter i sveits, karibien eller lignende fjerntliggende steder... :drink:

Så hvor mye er da igjen til opprustning/vedlikehold??? :cheers:

 

Dette er noe politikkere desverre er veldig flinke til!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...