Jump to content

Betaling for å parkere?


Lotus

Recommended Posts

Et aldeles meningsløst forslag. Det skal være sikker og visst. Allikevel må jeg si meg enig med Perlen i at vi har det så godt her i landet, at vi rett og slett har blitt blinde for det. Vi klager for den minste ting tingeling.

 

Håper allikevel at disse sakspapirene havner rett i sylinderarkivet til rådmann, ordfører og andre impliserte parter, da dette var det rene skjære sprøyt fra ende til annen.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Skal bli interessent å følge den politiske debatten i Hvaler kommune. Noen som vet hvor mange av kommunestyrets medlemmer som er båteiere?

Jeg er ikke forundret over et slikt forslag:

 

Jeg har litt erfaring med kommunestyrer (har brukt noen timer der ja...), og jeg er ikke helt overbevist om at alle vet hvor stor makt disse få egentlig har. Hos oss sitter det 37 personer i kommunestyret, og disse bestemmer over ca +40.000 personers lokale ve og vel. For eksempel om det skal være parkeringsavgifter for biler (og for Hvalers område: båter...). Det som er litt skremmende, er når man ser på hvem som sitter i kommunestyrene: I min hjemmekommune er ca 50% av representantene ansatt i kommunen.... og jeg har faktisk inntrykk av at "den vanlige mannen" ikke er spesielt fulltallig representert...

 

Grunnen er ganske enkel: Det går utrolig mye tid til utallige lange møter i komiteer, utvalg og kommunestyre. Når man så kan få inntrykk av at mange av representantene holder innlegg kun for å høre sin egen stemme / repeterer innlegg / ikke holder seg til agenda / etc, kan man lett tro at de som orker å bruke tid i disse styrene, ikke dyrker for mange andre interesser. Så ikke regn med at de er spesielt aktive båtfolk, men heller noen som liker å være med i et styre.

 

Og med denne bakgrunn kan man lett se at personer med spesielle interesser (som: "for mange med store båter", "ikke miljøvennlig", etc) kan føre til at vedtak / reguleringer som for oss virker utrolige, i en snevrere krets kan virke meget fornuftige. Så i praksis har vi de politikere som vi har valgt inn og har mye oss selv å takke for det. Så ikke regn med at allmenn fornuft tilsier at dette ikke kan bli vedtatt: Regn med at det er en som sikkert er velmenende, får med seg godtroende til å vedta dette. Og deretter må man flytte grunnfjell for å få endret eller stoppet vedtaket!

 

Så mitt lille råd er: Hyl så høyt som mulig før noe vedtak blir fattet, etterpå må man bare avfinne seg med det og evt. reise andre steder.

Link to post
Share on other sites

Typisk kommune:

 

... Tvert imot har vi ansett dette for å være et så politisk vanskelig spørsmål at vi i saken nå har foreslått å nedsette et representativt politisk utvalg for å få vurdert hva som kan være akseptabelt med hensyn til bruk av avgifter.

 

Her må det nedesettes utvalg :lol:

Link to post
Share on other sites

De sier først at det ikke er noe å henge seg opp, bare lek med tanker.

 

Lenger ned skriver de følgende: "...Det er naturlig av vi kan være uenige med denne interesseforeningen om lovligheten av innføringen av ulike typer avgifter, men vi har jobbet såpass grundig med denne saken at vi mener å være på trygg rettslig grunn.

 

De aktuelle avgiftene i henhold til havne- og farvannsloven er anløpsavgift og kaiavgift og vi finner ingen begrensninger i loven når det gjelder å innføre dette for fritidsbåter....."

 

Når de har jobbet grundig med saken så er det vel ikke for at de ikke har ambisjoner om å innføer noe slikt.

 

Forbanna bullshit - politikerpreik!

Link to post
Share on other sites

Makan til ullhuer:

 

"– Nei, slett ikke, men de som bruker de kommunale havnene får finne seg i at det settes en pris på båtplassen, sier Rolf Strand.

 

– Er utviklingen skremmende?

 

– Ja, vi har sett eksempler på at det kommer båtfolk fra Osloområdet med store båter, kaster ut en moring med bøye og beslaglegger sjøområder på bekostning av fellesskapet. Dette må stoppes og det kan vi gjøre med regelverket i et havnedistrikt, sier Strand."

 

 

Hvis Havnevesenet hadde hatt øyer i hodene sitt og en mann i en båt en gang i blant så hadde de kunnet fjernet alle ulovlig utlagte bøyer lett og greit. De er akkurat like mye i tåka som de er rundt Tønsberg/Nøtterøy/Tjøme spør dere meg. Kommunene gjør ikke jobben sin mht bøye problematikken

men finne på avgifter det er de gode til.

Ved Vindåsen i Vrengen sundet er det lagt ut bøyer og badeflåte i hytt og gevær (og høyst sannsynlig er de ulovlig lagt ut) for å presse båtene lengst mulig ut fra land. Siden dette er lagt ut av fastboende så er jeg helt overbevist om at her blir det ikke avgifter. :eek: Det skulle tatt seg nydelig ut hvis båtfolket fra Osloområdet uteble et par år tenker jeg :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jeg ka ikke si annet at hvis dette blir en realitet så kommer dette til og ha en domino effekt på kommuner me sjø/kyst striper.

Dette er vel noe som noe som skal håndheves av park vakter med lakk sko på glatte skjær :lol::lol::lol:

som lurer i buskene for og se at du har park oblaten i ruta :lol:

jaja

 

Gjør det i dag i morgen er det sikkert forbudt.

 

 

Norge mitt Norge :flag:

Link to post
Share on other sites

Dette er vel noe som noe som skal håndheves av park vakter med lakk sko på glatte skjær

Hmm ... hvis de i tillegg har korte skjørt og nettingstrømper, så kan vel muligens slike avgifter forsvares? :lol: For da får man jo noe igjen for penga?

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Er det noen som vet hva man gjør andre steder som ligger til havet/vannet og har kommunale brygger.

 

Er det gratis å komme dit ? og gratis å ligge der???

 

Vet i allefall i Fredrikstad langs med Vesterelva ligger det mange båter hele året, bla. en kompis av meg.

det er ikke gratis.

Havne-avgift tar de vel de fleste steder, også på Skjærhalden. Det som vel er nytt er jo at man skal betale tilleggsavgift alle steder i kommunen. Har jeg misforstått?

Det koster heller ikke noe å gå til kai i Fredrikstad. Det er først når man overnatter at det koster. Slik er det vel overalt (kanskje ikke på Aker brygge :wink: )

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havne-avgift tar de vel de fleste steder, også på Skjærhalden. Det som vel er nytt er jo at man skal betale tilleggsavgift alle steder i kommunen. Har jeg misforstått?

Ja, du har misforstått. Det taes ikke havneavgifter på Hvaler idag. (Snakker ikke om gjestehavna som er et eget as og ikke har noe med dette å gjøre)

 

Vi har Taxibåter, rutebåter, cruisebåter etc som idag ikke betaler noe for å anløpe havner i Hvaler. De er også faktisk posistive til dette nye "uhyret". De vil få bedre forhold enn i dag

 

Havnene på f.eks Lauer, Brattestø, Vikerhavn, er det noen som noen gang har betalt der?

 

Kan hende noen vil betale hvis forholdene blir lagt til rette?

 

og jeg er ikke politiker bare for å ha nevnt det igjen

Link to post
Share on other sites

Havne-avgift tar de vel de fleste steder, også på Skjærhalden. Det som vel er nytt er jo at man skal betale tilleggsavgift alle steder i kommunen. Har jeg misforstått?

Det koster heller ikke noe å gå til kai i Fredrikstad. Det er først når man overnatter at det koster. Slik er det vel overalt (kanskje ikke på Aker brygge :wink: )

Aker Brygge (herbern) er ikke såå ille egentlig.

Sett i forhold til kostnadene ved å ha båt er båtplassen å regne som peanuts, selv gjestehavna her har kostnader som da kan regnes som peanuts.

Link to post
Share on other sites

Det koster vel for de som ankommer med laster, passasjerer etc. F.eks Øra?

 

Eller dan gamle terminalen hvor båtene gikk til Danmark før. Borg Havnedistrikt kjemper jo en tid for å få dette opp å gå igjen. Hvorfor?? Inntekter.

Ja, men vi snakker vel i første rekke om ekstra avgift på fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Sånt kan jo beskues på internet helt gratis Kaptein Worse

Live, i skjærgården, på skjæra, kan du ikke se det for deg??? Elegant fremad skridende på høie hæler,skliende nedove svabergene ... Mye bedre enn det der internet-dusteriet. :lol: Men fare for at en viss skipper ville sette både cigar og cognac i halsen ..

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...