bølger444 Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 Vi kjørte et par hundre meter under 5 knop for å kjøre bort til der vi fyller på drivstoff. Etter vi hadde fylt nok drivstoff starter ikke motoren. Når vi trykker på startknappen kommer det ingen lyd. Hva kan dette være? Vi kan ikke så mye om motoren så det hadde vært greit å få hjelp! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 Hovedstrømbrytet står på? Du har skrudd på tenningen? Lyser det i ladelampe/andre lamper? Er det utslag på visere i instrumentene? Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
bølger444 Posted May 29, 2021 Author Share Posted May 29, 2021 Brigg skrev 7 minutter siden: Hovedstrømbrytet står på? Du har skrudd på tenningen? Lyser det i ladelampe/andre lamper? Er det utslag på visere i instrumentene? Ja strømmen er på, tenningen er på og det gir utslag på instrumentene. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 (edited) Tipper det enten er feil på startknappen, eller så har startreleet ditt gått føyken. Du kan nødstarte ved å laske rett på starteren med en ledning eller skiftnøkkel. I så tilfelle skal du laske fra den tykke røde ledningen som kommer fra batteriet, og over til den tynne røde ledningen som kommer fra startknappen via startreleet. Lagt til: Startreleet på 4LHA er en svakhet, det kan vibrere i filler. Det røyk hos meg også, da flyttet jeg det til skroget slik at det ikke skal være utsatt for vibrasjoner. Edited May 29, 2021 by Komodo (see edit history) Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 @bølger444 Hva er spenningen på startbatteriet? Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 Sikkert helt idiotisk spørsmål fra meg: sikker på at du ikke forveksler med stoppknappen nå? Ikke vært borte i at de har knapp for start. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bølger444 Posted May 29, 2021 Author Share Posted May 29, 2021 jørn skrev 21 minutter siden: Sikkert helt idiotisk spørsmål fra meg: sikker på at du ikke forveksler med stoppknappen nå? Ikke vært borte i at de har knapp for start. Hahaha, det kunne ha skjedd men tror ikke det nei. Får heller ikke noe reaksjon ved å trykke på stoppknappen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bølger444 Posted May 29, 2021 Author Share Posted May 29, 2021 Komodo skrev 1 time siden: Tipper det enten er feil på startknappen, eller så har startreleet ditt gått føyken. Du kan nødstarte ved å laske rett på starteren med en ledning eller skiftnøkkel. I så tilfelle skal du laske fra den tykke røde ledningen som kommer fra batteriet, og over til den tynne røde ledningen som kommer fra startknappen via startreleet. Lagt til: Startreleet på 4LHA er en svakhet, det kan vibrere i filler. Det røyk hos meg også, da flyttet jeg det til skroget slik at det ikke skal være utsatt for vibrasjoner. Tusen takk! Det skal jeg prøve. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bølger444 Posted May 29, 2021 Author Share Posted May 29, 2021 Brigg skrev 57 minutter siden: @bølger444 Hva er spenningen på startbatteriet? Beklager jeg er ikke med båten akkurat nå så jeg vet ikke om jeg husker helt korrekt, men jeg tror spenningen var på 12,65. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 I så fall tyder dette på tilnærmet fulladet batteri. Da bør du høre på forslagene fra @Komodo Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 bølger444 skrev for 2 timer siden: Når vi trykker på startknappen kommer det ingen lyd. Start knapp...? Nøkkelen mener du...eller.? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
VegJoh Posted May 29, 2021 Share Posted May 29, 2021 Er du sikker på at det ikke er stopp-relee som har hengt seg opp, eventuelt at selve sjalteren som wire til stopprelee er koblet til har «kilt» seg litt som følge av irr og lort over tid? . Det har jeg opplevd og siden stopprelee kutter dieselen til dieselpumpe så får du ikke startet. Quote D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post Share on other sites More sharing options...
bølger444 Posted May 30, 2021 Author Share Posted May 30, 2021 Ida Marie III skrev On 29.5.2021 at 14.19: Start knapp...? Nøkkelen mener du...eller.? Nei vi har startknapp i vår båt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bølger444 Posted May 30, 2021 Author Share Posted May 30, 2021 Brigg skrev On 29.5.2021 at 13.58: I så fall tyder dette på tilnærmet fulladet batteri. Da bør du høre på forslagene fra @Komodo Ok, tusen takk Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
bølger444 Posted May 30, 2021 Author Share Posted May 30, 2021 VegJoh skrev for 23 timer siden: Er du sikker på at det ikke er stopp-relee som har hengt seg opp, eventuelt at selve sjalteren som wire til stopprelee er koblet til har «kilt» seg litt som følge av irr og lort over tid? . Det har jeg opplevd og siden stopprelee kutter dieselen til dieselpumpe så får du ikke startet. Å det har jeg ikke tenkt på! Tusen takk, skal skjekke det ut Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
X10an Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 En annen ting å ta høyde for er at det ofte finnes en bryter inne i gass/gear sjalteren som kobler vekk startmotoren dersom båten står i gear. Dersom denne bryteren feiler kan dette lage slik krøll.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted May 31, 2021 Share Posted May 31, 2021 Har ikke sett Yanmar LH med sensor i gass / gear sjalter ( om ikke trådstarter har bygd om ). Dette er mekaniske motorer med kabeloverføring. Antar det er startrele eller hovedstrømsbryter som fusker.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts