Jump to content

Kan bolten på en sjakkel skru seg ut selv?


Shore

Recommended Posts

Min 3,5 tonn seilbåt er fortøyd med 4 rep med rykkdempere, 2 foran og 2 bak. Ligger mellom utriggere som deles med nabobåt og bakre feste, en fortøyningsring, deles med nabobåt.

 

Festet med hver sin forholdsvis kraftige lyresjakkel. I tillegg hadde jeg lagt et ekstra rep fra bakre nevnte sjakkel, til kryssholt i baugen, for ekstra sikkerhet.

 

Når jeg kom til båten i går, har ikke vært der på lenge, lå bakre fortøyning i vannet, det samme med den ekstra fortøyningen i baugen. Dro opp bakre fortøyning, ingen spor etter stor påkjenning. Dro opp ekstra fortøyningen, som fremdeles satt i fremre kryssholdt, og der hang den syrefaste sjakkelen, uten pinne.

 

Nabobåten som lå ved siden av meg tidligere i år var borte, ny nabobåt var fortøyd i ringen jeg tidligere var fortøyd til. Sjekket de 3 andre sjaklene, ingen tegn til bolter som hadde rikket seg en millimeter.

 

Kan det være annen forklaring enn at noen fysisk har løsnet bolten?

20210530_102818.jpg

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Sjakler kan skru seg ut, ja. Hendte meg to ganger på samme dag, med en sjakkel som holder forseilet nede på rulla.

 

På fortøyningstau surrer jeg litt «sprengstråd» eller tilsvarende gjennom øyet på bolten og rundt bøyla på sjakkelen. Da kan den ikke skru seg ut. Det er ingen «skrukrefter» på gang, så du trenger ikke mye, bare noe som hindrer bolten fra å skru seg sakte ut. Tipper det kan holde med en plaststrips, så lenge den ikke utsettes for gnag eller mye UV-lys som kan ødelegge plasten.

Edited by Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev 1 minutt siden:

.. Nå har jeg surret en runde moneltråd rundt...

 

Takk for godt tips. Jeg har til nå sikret bolten i sjaklene med tilfeldig ståltråd fra hobbyrommet i kjelleren, men denne så bedre ut. Hvor får jeg kjøpt moneltråd i Norge?

Link to post
Share on other sites

Bilde av sjakkelbolt som skrudde seg ut under seilas. Selve sjakkelbolten gikk spjuunk til sjøss. Skipperen, meg, fikk taljeblokken i panna og tok telling. Sjakkel.jpg.4d3e06988cf2bfcb96178e0864c5165e.jpg

Og, til overmål, sjakkebolten var sikret med ståltråd. Det er indikasjoner på muligens noe overlast. 

Edited by Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg pleier å sette en dor mellom sjakkel og pinneskrue i den gjengede enden og gi doren et par slag med hammer.

Fungere også som låsing, og er ikke noe problem å få opp.

Sjakkel er uansett et vedlikeholdspunkt som skal inspiseres fra tid til annen.

 

@Hulda Sjelden kost å se sjakkel som er deformert! :eek:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Som andre skriver her skal bolten låses etter den er tilskrudd. 

 

Fra tiden jeg jobbet på skipsveft var låring av vitale bolter en ganske så vanlig jobb.

Vi låste alt fra bolter/mutre på veivlagre, utvendig pakksboks, rorbolter, boltene på propellblader til mutter på propellaksling.

Det ble brykte en spesiell låsestreng, betong på rorboter og til "flattjern" som ble sveist fast.

Alt for å forebygge at noe løsnet under fart med katastrofale konsekvenser.

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 31 minutter siden:

Du har flaks hvis en sjakkel (som ikke er rustet fast) varer en hel sesong uten å skru seg ut.

 

Da må jeg hatt flaks i 34 år, ingen av de 4 sjaklene for tampene i hjemmehavnen har noen gang åpnet seg. Båten ligger ikke noe særlig utsatt til, men likevel?

Edited by Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev Just now:

 

Da må jeg hatt flaks i 34 år, ingen av de 4 sjaklene for tampene i hjemmehavnen har noen gang åpnet seg. Båten ligger ikke noe særlig utsatt til, men likevel?

 

Men kanskje du gjør som meg, trekker bolten godt fast . . ?

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt båt i 30 år og aldri opplevd at en fortøynings sjakkeli har løsnet. Kanskje fordi de ikke har blitt belastet nok, hvem vet? Men jeg drar til sjaklene rimelig hardt til. Gjerne 3 tørn etter at den begynner å feste. Da oppstår det spenn i gjengene og den sitter. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 58 minutter siden:

Jeg har hatt båt i 30 år og aldri opplevd at en fortøynings sjakkeli har løsnet. Kanskje fordi de ikke har blitt belastet nok, hvem vet? Men jeg drar til sjaklene rimelig hardt til. Gjerne 3 tørn etter at den begynner å feste. Da oppstår det spenn i gjengene og den sitter. 


Samme her.

Link to post
Share on other sites

i endel applikasjoner så er det vel krav om å bruke sjakkel med mutter?


Crosby G-2130A H-sjakkel med mutterbolt - Certex Norge

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ja, på sertifisert utstyr. Det eneste som er sertifisert om bord hos meg er meg. Og jeg rusler uten splint. Hulda ligger også beskyttet, trenger ikke å låse sjaklene. Man må sjekke egne, lokale forhold. 

Link to post
Share on other sites

Sjakler til fortøyning sikrer jeg med plast-strips. Vi må fjerne alt hver høst og da orker jeg ikke å holde på med sjakler som er veldig strammet til. Holder nok med å balansere ut på den smake stål-utriggeren og klippe strips med en saks , ta den av og putte i lomma, og skru opp sjakkelen med én hånd mens den andre holder på ripa på båten så jeg ikke faller uti :giggle:

 

Jeg har aldri opplevd at en sjakkel som er sikret med strips har skrudd seg ut. Ei heller problemer med å åpne den, selv om jeg har måtte ha en skiftenøkkel ved et par anledninger der bolten har satt seg litt i løpet av sommeren.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Syrefaste sjakler  skruer seg løs. Galvaniserte ruster fast. Bedre det. Men sjakler mot utriggere er en uting etter mitt syn. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjelden har jeg så mye moro på andres bekostning som når disse popper opp:
"Langfinger har hvert på tur igjen😠

Har vert noen å tatt 1 sjakel fra fortøyningen min.

"

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode svar og innspill. Jeg ser det positive i at jeg på en uproblematisk måte fikk varsel om å ikke stole på sjakler. Båten ligger i en trang bås med god polstring og gode fendere. Ingen stor skade kunne skjedd av at en av de bakre fortøyningene løsnet. Verre hadde det vært med en i baugen, da hadde det kunnet bli bryggegnaging.

 

Har nå lært, på en udramatisk, men lærerik måte, at sjakler skal sikres ekstra, alternativt bruke annen type fortøyning. Hell i uhell m.a.o. Takk.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...