Jump to content

Kan bolten på en sjakkel skru seg ut selv?


Shore

Recommended Posts

Min 3,5 tonn seilbåt er fortøyd med 4 rep med rykkdempere, 2 foran og 2 bak. Ligger mellom utriggere som deles med nabobåt og bakre feste, en fortøyningsring, deles med nabobåt.

 

Festet med hver sin forholdsvis kraftige lyresjakkel. I tillegg hadde jeg lagt et ekstra rep fra bakre nevnte sjakkel, til kryssholt i baugen, for ekstra sikkerhet.

 

Når jeg kom til båten i går, har ikke vært der på lenge, lå bakre fortøyning i vannet, det samme med den ekstra fortøyningen i baugen. Dro opp bakre fortøyning, ingen spor etter stor påkjenning. Dro opp ekstra fortøyningen, som fremdeles satt i fremre kryssholdt, og der hang den syrefaste sjakkelen, uten pinne.

 

Nabobåten som lå ved siden av meg tidligere i år var borte, ny nabobåt var fortøyd i ringen jeg tidligere var fortøyd til. Sjekket de 3 andre sjaklene, ingen tegn til bolter som hadde rikket seg en millimeter.

 

Kan det være annen forklaring enn at noen fysisk har løsnet bolten?

20210530_102818.jpg

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Sjakler kan skru seg ut, ja. Hendte meg to ganger på samme dag, med en sjakkel som holder forseilet nede på rulla.

 

På fortøyningstau surrer jeg litt «sprengstråd» eller tilsvarende gjennom øyet på bolten og rundt bøyla på sjakkelen. Da kan den ikke skru seg ut. Det er ingen «skrukrefter» på gang, så du trenger ikke mye, bare noe som hindrer bolten fra å skru seg sakte ut. Tipper det kan holde med en plaststrips, så lenge den ikke utsettes for gnag eller mye UV-lys som kan ødelegge plasten.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Jeg pleier å sette en dor mellom sjakkel og pinneskrue i den gjengede enden og gi doren et par slag med hammer.

Fungere også som låsing, og er ikke noe problem å få opp.

Sjakkel er uansett et vedlikeholdspunkt som skal inspiseres fra tid til annen.

 

@Hulda Sjelden kost å se sjakkel som er deformert! :eek:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Som andre skriver her skal bolten låses etter den er tilskrudd. 

 

Fra tiden jeg jobbet på skipsveft var låring av vitale bolter en ganske så vanlig jobb.

Vi låste alt fra bolter/mutre på veivlagre, utvendig pakksboks, rorbolter, boltene på propellblader til mutter på propellaksling.

Det ble brykte en spesiell låsestreng, betong på rorboter og til "flattjern" som ble sveist fast.

Alt for å forebygge at noe løsnet under fart med katastrofale konsekvenser.

Link to post
Havelle skrev 31 minutter siden:

Du har flaks hvis en sjakkel (som ikke er rustet fast) varer en hel sesong uten å skru seg ut.

 

Da må jeg hatt flaks i 34 år, ingen av de 4 sjaklene for tampene i hjemmehavnen har noen gang åpnet seg. Båten ligger ikke noe særlig utsatt til, men likevel?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har hatt båt i 30 år og aldri opplevd at en fortøynings sjakkeli har løsnet. Kanskje fordi de ikke har blitt belastet nok, hvem vet? Men jeg drar til sjaklene rimelig hardt til. Gjerne 3 tørn etter at den begynner å feste. Da oppstår det spenn i gjengene og den sitter. 

Link to post
JRK skrev 58 minutter siden:

Jeg har hatt båt i 30 år og aldri opplevd at en fortøynings sjakkeli har løsnet. Kanskje fordi de ikke har blitt belastet nok, hvem vet? Men jeg drar til sjaklene rimelig hardt til. Gjerne 3 tørn etter at den begynner å feste. Da oppstår det spenn i gjengene og den sitter. 


Samme her.

Link to post

i endel applikasjoner så er det vel krav om å bruke sjakkel med mutter?


Crosby G-2130A H-sjakkel med mutterbolt - Certex Norge

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Sjakler til fortøyning sikrer jeg med plast-strips. Vi må fjerne alt hver høst og da orker jeg ikke å holde på med sjakler som er veldig strammet til. Holder nok med å balansere ut på den smake stål-utriggeren og klippe strips med en saks , ta den av og putte i lomma, og skru opp sjakkelen med én hånd mens den andre holder på ripa på båten så jeg ikke faller uti :giggle:

 

Jeg har aldri opplevd at en sjakkel som er sikret med strips har skrudd seg ut. Ei heller problemer med å åpne den, selv om jeg har måtte ha en skiftenøkkel ved et par anledninger der bolten har satt seg litt i løpet av sommeren.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Takk for mange gode svar og innspill. Jeg ser det positive i at jeg på en uproblematisk måte fikk varsel om å ikke stole på sjakler. Båten ligger i en trang bås med god polstring og gode fendere. Ingen stor skade kunne skjedd av at en av de bakre fortøyningene løsnet. Verre hadde det vært med en i baugen, da hadde det kunnet bli bryggegnaging.

 

Har nå lært, på en udramatisk, men lærerik måte, at sjakler skal sikres ekstra, alternativt bruke annen type fortøyning. Hell i uhell m.a.o. Takk.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...