Jump to content

Kan bolten på en sjakkel skru seg ut selv?

Shore

Recommended Posts

Bruk galvaniserte sjakler og dra dem til så hardt at du kjenner at gjengene er på vei til å deformeres. Da løsner det aldri men kan likevel løsnes med tilsvarende kraft når du skal fjerne fortøyning. 

Det samme klarer du ikke med rustfrie sjakler og de må derfor låses med sikringstråd. 

Litt teori..

Sjaklene i en slik fortøyning henger bedre hvis de monteres rett vei.

Når tauet strammes ved rykk løftes sjakkelen med stramt tau. Da vil tauet prøve å skru bolten opp eller igjen alt etter hvilken vei den er montert.

Når tauet slakkes mister det spennet og friksjonen mot bolten før sjakkelen legger seg ned igjen og vil derfor ikke skru motsatt vei.

Det betyr at usikrede sjakler kan holde i 30 år eller noen timer hvis vi ser bort fra tiltrekking mm.

Mons

Komodo skrev for 7 timer siden:

Det var nytt for meg. Hva kommer det av?

Aner en undertone av forsøk på  latterliggjøring her men det tar jeg med stor ro?

Det er mulig jeg ikke har uttrykt meg korrekt metallurgisk/fysisk her men det er slik jeg opplever det når jeg drar til en stor sjakkel i et relativt mykt materiale. Kanskje er det "flyt" jeg kjenner men sjakkel en skrur seg i hvertfall ikke opp. Kom gjerne med en bedre beskrivelse så kan vi alle lære litt ?

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Lazyjack skrev 13 minutter siden:

Aner en undertone av forsøk på  latterliggjøring her

Det var i så tilfelle ikke tilsiktet, så da beklager jeg det. Jeg liker ikke denslags. 

Lazyjack skrev 13 minutter siden:

... det er slik jeg opplever det når jeg drar til en stor sjakkel i et relativt mykt materiale. Kanskje er det "flyt" jeg kjenner men sjakkel en skrur seg i hvert fall ikke opp.

Hvis man trekker en sjakkel hard til vil først deler av gjengene komme opp i flytegrense lenge før bolten når flytegrense. Gjengene på en vanlig lyrsjakkel er ikke like presise som gjengene på en maskinskrue. Når det skjer blir gjengene plastisk deformert (varig deformasjon), noe som gjør at bolten ikke skrur seg ut av seg selv. Dette vil skje både med sjakler av karbonstål og rustfrie sjakler. Men hvis man ikke trekker til helt opp i flyt er det som @Bitteliten sier forskjellig friksjon på galvanisert karbonstål og rustfritt stål. 

Bitteliten skrev 23 minutter siden:

Men også mulig at stålet er mykere i gavanisert slik at gjengene gir mer friskjon pga mistdannelse når man trekker til hardt?

Det er mulig, men normalt er det motsatt. På grunn av det lave karboninnholdet i rustfritt er normalt rustfrie festeelementer bløtere i stålet enn festeelementer av karbonstål. Det mange blir lurt av er den høye seigheten til austenittisk rustfritt stål. Den gjør at stålet tåler mer fra det når flytegrensa til brudd oppstår. Men flytegrensa er altså normalt lavere. Det gjør også at stålet oppleves mer krevende å maskinere i, f.eks bore et hull.

Dette er altså det normale, men det finnes unntak. Det er mange forskjellige stålkvaliteter. Overstående er også hovedårsaken til at festeelementer i rustfritt stål ikke er tillatt i en del applikasjoner. 

Jeg sikrer forøvrig aldri mine sjakler med ståltråd. Har ikke hatt noen problemer med det så langt. 

Komodo skrev 1 time siden:

Jeg sikrer forøvrig aldri mine sjakler med ståltråd. Har ikke hatt noen problemer med det så langt. 

Den enkleste og kanskje beste løsningen er vel da kanskje å bruke en liten ståltrådbit og sikre sjakelen med?

Jeg har aldri gjort dette, og har muligens hatt flaks for jeg har aldri opplevd at pinnen skrur seg ut. Men man lærer så lenge man lever så jeg skal sikre med ståltråd/plaststrips heretter. Man vet jo aldri.................  :smiley:

jeg tørker ut på land....!

mons skrev for 10 timer siden:

Når tauet strammes ved rykk løftes sjakkelen med stramt tau. Da vil tauet prøve å skru bolten opp eller igjen

Hvis man tenker litt mer på denne effekten du nevner her, så er det jo friksjonen mellom bolten i sjakkelen og bøylen i utriggeren som den gnager mot som gjør at den skrus opp. Og når man tenker på at vektarmen i momentet er halvparten av boltens diameter, så skjønner man at det ikke skal veldig stor kraft til for å holde igjen dette løsnende momentet. Drar man hardt til med en stor skiftenøkkel vil ikke sjakkelen løsne. Ellers lurt selvsagt som du sier å montere sjakkelen riktig vei :thumbsup:

Komodo skrev 4 minutter siden:

Ellers lurt selvsagt som du sier å montere sjakkelen riktig vei 

Det der skjønte jeg ikke, sjakkelen vil vel vri seg slik at en gang ligger bolten an mot bøylen på utriggeren, og andre ganger mot kausen til tampen til båten?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ved riktig montering skal sjakkelbolten festes i øyet på stroppen slik som vist til venstre på illustrasjonen. På øyeboltsjakkel må sjakkelbolt skrues godt til og sikres mot å løsne under løft. Til permanent montering, bør det i stedet brukes sjakkel med roterende bolt, mutter og splint.

Kilde: Internett!!

Sjakkel med roterende bolt, mutter og splint er det eneste som er tillatt brukt offshore på oljerigger/plattformer.

Dette gjelder både til løft og permanent / midlertidig sikring.

Om jeg var avhengig av å bruke sjakler til fortøyning av min båt, er jeg ikke i tvil om at dette er hva jeg ville ha brukt. 

Enkel i bruk er de også også. Åpnes ved å ta ut splinten og skru av mutteren med håndmakt.

Lukkes like enkelt i omvendt rekkefølge.

Og best av alt. Bolten skrur seg ikke ut.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Jeg har en teori. Noen sjakler går veldig tregt på de siste gjengene. Du må bruke MYE kraft for å dra skikkelig til. Dette fordi gjengene er trange siste biten for å låse.

Noen sjakler snurrer du til bunns til det stopper. Uten motstand. Disse vil løsne.

Så jeg tror man skal se litt på kvalitet her.

Jeg har fått en ny hobby, titter ned på alle båtene som er fortøyd i båsene sine. :giggle: Så å si alle jeg har sett hittil er sikret med sjakkel, ingen hittil har ekstra sikring. Hvorvidt de er dratt til med kraftig verktøy vet jeg selvsagt ikke.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Lars H. skrev for 13 timer siden:

Det der skjønte jeg ikke, sjakkelen vil vel vri seg slik at en gang ligger bolten an mot bøylen på utriggeren, og andre ganger mot kausen til tampen til båten?

Hvis det er jevnt strekk fra tauet utover og oppover så flytter bolten på sjakkel i bilde neppe plass til kausen. Ved stadige rykk fra båten som løfter sjakkel opp og presser bolt mot fortøyningsring så vil sjakkel bolt kunne skru seg ut.

Snu sjakkel og bolt vil få moment den andre veien fra strekket.

image.jpeg.a042d3d75a62c2902a1cb9fa8f4aed4b.jpeg

mons skrev for 8 timer siden:

Hvis jeg hadde dratt til sjakler i 16 år hadde jeg nok prøvd å finne på noe annet å gjøre i neste uke  ;-)

Nei, det er bare sååååå moro! Tør aldri å dra ut fra båsen med båten, så sitter bare der med en Aas uten og trekker til sjakler. Mye spennende nyheter på tang-fronten også. Spisstang er f.eks. veldig 1996 når det kommer til sjakler. Har egen YouTubekanal. To episoder hittil. En hvor jeg strammer galvanisert, og en med sånne blanke?

Kunne blitt en fin saaaaaakteeeeeetvseeeriiiieeee på NRK 2 det kanskje? Sjakkeltv minutt for minutt. Med noen innslag av skrekkeksempler på hvor galt det kan gå når noe feiler, og selvfølgelig intervjuer med kjente størrelser innen faget.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...