Lars H. Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Hvilket moment skal bolten trekkes til med? Jeg har 3 momentnøkler, en fra Jula og to fra Biltema?? Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vittig Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 hmmm. Mine fortøyninger er festet med øyespleis uten kause og uten sjakkel. De ønsker ikke sjakler i vår havn grunnet slitasje på øyene på brygge. Har hatt samme tau i 5 år uten merkbar slitasje på tauene. Billigere og bedre? Link to post
Krimart Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Sjakkler skrus seg ut, ja. men det fine med sjakkel er at det skal noe til før den gnages over i motsetning til tau rett i bøylen.. Link to post
Torsen67 Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Har sjakler på tampene i hjemmehavnen. Bruker Tec7 i gjengene. Nå har de sluttet å skru seg opp. Link to post
SamH Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Tau rett i bøylen funker utmerket det, smøyer en det sitter det som regel dønn etter et par napp. Kan trøste deg ned at det er null bevegelse, og null slitasje i noen av mine 8. Naboen derimot, med sjakkel har allerede slitt sår og gnagd igjennom galvaniseringen i bøylene sine. Vi har *mye* bevegelse her med taubåthavn for Grenland 200m unna. Link to post
index Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Krimart skrev for 1 time siden: Sjakkler skrus seg ut, ja. men det fine med sjakkel er at det skal noe til før den gnages over i motsetning til tau rett i bøylen.. Har du opplevd dette? Jeg har hatt båtplass i traffikert sund i over 20 år nå, og har ikke opplevd noen som helst ekstra slitasje med tau rett i bøylen. Så den der forstår jeg ikke helt. Men vår båtforening har totalforbud mot sjakler på fortøyningene da, så valget er enkelt. Og det hadde det nok vært uansett. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Nå begynner det å bli gøy her, 55 innlegg og 1,7k visninger om skruen i en sjakkel løsner. Imorgen skal vi en tur til båten for å fylle opp for årets båtferie nedover svenskekysten fra helgen av. Da skal jeg sannelig sjekke hvilken vei sjakklene står. Så dermed er vi oppe i 56 innlegg. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
176-671 Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Men @Lars H., det er jo dette som gjør Båtplassen unik. Selv ganske smale tema blir belyst i dybde og bredde, kunnskap og erfaringer blir delt. Ikke uten humor og ironi. Båtplassen forblir min første anløpshavn hver morgen, for å se gjennom det siste døgnets tekstproduksjon. Meget sjelden bortkastet tid, og alltid noe lærdom å ta til seg. Nå også om sjaklenes hemmelige liv. Off-topic. Fy. Men det ble 57 ut av det. Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 (redigert) torkelmj skrev 28 minutter siden: det er jo dette som gjør Båtplassen unik. Selv ganske smale tema blir belyst i dybde og bredde, kunnskap og erfaringer blir delt. Ikke uten humor og ironi. Helt enig, dette er min "hjemmehavn". Det er nok ikke uten grunn at jeg nå nærmer meg 21000 innlegg, kun en bruker som har vært mer "talatrengt" enn meg! Redigert 1.Juni.2021 av Lars H. (see edit history) Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Enzo Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Jeg har galvanisert lyresjakkel mellom kjetting og anker og har kappet av denne fliken som jeg kunne brukt til å sikre bolten med, bolten er skrudd inn til jeg ble hvit i øya og begynte å skjelve samtidig som jeg har på loctite. Dette er altså ikke god knall. Noen som har forslag til bedre løsning ? Link to post
Jannmar Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 (redigert) Enzo skrev 51 minutter siden: Jeg har galvanisert lyresjakkel mellom kjetting og anker og har kappet av denne fliken som jeg kunne brukt til å sikre bolten med, bolten er skrudd inn til jeg ble hvit i øya og begynte å skjelve samtidig som jeg har på loctite. Dette er altså ikke god knall. Noen som har forslag til bedre løsning ? Høres ikke ut som du har tenkt å løsne denne sjakkelen med det første. Om du skal ha det såpass permanent, ville jeg heller ha valgt sjakkel med roterende bolt og mutter, og klinket bolten med en kulehammer, etter at mutteren er satt på. Bombesikker løsning. Redigert 1.Juni.2021 av Jannmar (see edit history) Link to post
Enzo Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Jannmar skrev for 17 timer siden: Høres ikke ut som du har tenkt å løsne denne sjakkelen med det første. Om du skal ha det såpass permanent, ville jeg heller ha valgt sjakkel med roterende bolt og mutter, og klinket bolten med en kulehammer, etter at mutteren er satt på. Bombesikker løsning. Grunnen til at jeg har kuttet den der flippen med hull i av sjakkelen er at den henger seg opp når ankere skal inn og en med mutter vi vel også bygge ut så mye at den også vil henge seg opp Link to post
Jannmar Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Enzo skrev 1 time siden: Grunnen til at jeg har kuttet den der flippen med hull i av sjakkelen er at den henger seg opp når ankere skal inn og en med mutter vi vel også bygge ut så mye at den også vil henge seg opp Da skjønner jeg opplegget, og at det vil henge seg opp med bolthode/mutter også. Link to post
Krimart Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 index skrev for 21 timer siden: Har du opplevd dette? Jeg har hatt båtplass i traffikert sund i over 20 år nå, og har ikke opplevd noen som helst ekstra slitasje med tau rett i bøylen. Så den der forstår jeg ikke helt. Men vår båtforening har totalforbud mot sjakler på fortøyningene da, så valget er enkelt. Og det hadde det nok vært uansett. Da er det jo greit. Jeg har opplevd at tauet ble gnaget ja, heldigvis ikke helt i stykker. Men det var mot fast brygge på bøye. Det er vel avhengig av hvor mye bevegelse det er der man ligger og ruhet på overflaten på bøylen. Link to post
Popeye70 Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Krimart skrev 16 minutter siden: Da er det jo greit. Jeg har opplevd at tauet ble gnaget ja, heldigvis ikke helt i stykker. Men det var mot fast brygge på bøye. Det er vel avhengig av hvor mye bevegelse det er der man ligger og ruhet på overflaten på bøylen. Det vil også avhenge av hvordan tauet er festet i bøyle og på båt. Og også om man har rykkdemper på tauet. Eksempel: Hvis tauet går «frem og tilbake», har begge ender festet i samme ende og har rykkdemper på en av de to strekkene, vil man oppleve filing. SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Lars H. skrev for 20 timer siden: Helt enig, dette er min "hjemmehavn". Det er nok ikke uten grunn at jeg nå nærmer meg 21000 innlegg, kun en bruker som har vært mer "talatrengt" enn meg! Hva!!! Slått av @Bitteliten?? Dog han har jo lenger fartstid på forumet enn meg. Link to post
Krimart Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 I mitt tilfelle et tau fra hver side akterut, med rykkdemper (ikke frem og tilbake) knytt fast med dobbelt halvstikk med et par ekstra runder på tauet for sikring. Et tau i baugen mot bøya. Men båten lå et sted med mye vær og mye hekkbølger. Link to post
Komodo Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Hulda skrev 35 minutter siden: Hva!!! Slått av @Bitteliten?? Dog han har jo lenger fartstid på forumet enn meg. Du får bare sette i gang og poste masse svadameldinger så tar du ham igjen Skremmende statistikk Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Timmeeh Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Hulda skrev On 30.5.2021 at 11.23: Bilde av sjakkelbolt som skrudde seg ut under seilas. Selve sjakkelbolten gikk spjuunk til sjøss. Skipperen, meg, fikk taljeblokken i panna og tok telling. Og, til overmål, sjakkebolten var sikret med ståltråd. Det er indikasjoner på muligens noe overlast. Bra du berget skrotten! Overlast trenger det ikke nødvendigvis være, trolig har sjakkelen ligget skeivt så belastningen kom på bolten og ikke langsmed.. Eller ser jeg feil? Har bolten skrudd seg ut for så å ha bøyd sjakkelen utover? I jobbsammenheng bruker vi kun sjakler med mutter og splinter, det er noe herk i fritidsbåt pga klær og annet man holder på med hekter seg fast.. Men det er tryggere Link to post
JRK Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Hulda skrev 1 time siden: Hva!!! Slått av @Bitteliten?? Dog han har jo lenger fartstid på forumet enn meg. Er dette så mye og skryte av? Den som bare prater (eller skrive) lærer ingenting nytt. Derimot den som lytter (ellerer leser), lærer stadig mer. Fra spøk til allvor. Jo det er virkelig noe å være stolt av. Att så mange deler sin spisskompetanse til alle andre er bare helt utrolig. Stort takk til alle bidragsytere Link to post
Gudrun Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Jeg har hatt det slik i snart 3 år. Vi har ikke båtplass i et skjermet område. Vind og sjø røsker godt i brygger og båter. Skal vurdere til høsten om de holder en vinter til.. Link to post
Rolf Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 mons skrev On 31.5.2021 at 0.05: Litt teori.. Sjaklene i en slik fortøyning henger bedre hvis de monteres rett vei. Når tauet strammes ved rykk løftes sjakkelen med stramt tau. Da vil tauet prøve å skru bolten opp eller igjen alt etter hvilken vei den er montert. Når tauet slakkes mister det spennet og friksjonen mot bolten før sjakkelen legger seg ned igjen og vil derfor ikke skru motsatt vei. Det betyr at usikrede sjakler kan holde i 30 år eller noen timer hvis vi ser bort fra tiltrekking mm. Forsåvidt riktig. Men det er avhengig av tre momenter, vindretning, jordrotasjonen og månens stilling. Ingen av disse er det mulig å påvirke noe særlig, selv for en ihuga sjakkelbruker. Jordrotasjon og månens stilling påvirker de ledende havstrømmene. Vi kan anta at jordrotasjonen er konstant, Månen og vindretning vil da være kjente variabler i denne problemstillingen. Om man registrerer at en sjakkel montert med bolthodet ned mot brygga skrus løs ved nordavind og stigende måne, ja då kan man anta at sjakkelens skruemønster vil være noe helt annet ved sønna vind og fallende måne. Dette selvsagt fordi vindretning, variasjon i havstrøm og stigende/fallende tidevann gir signifikant variasjon i observert bølgekarakteristikk. Også lokale forhold vil kunne gi påtagelige variasjoner. Ulik bølgekarakteristikk gir igjen stor varians i sjakkelens skruemønster, faktisk inntil 180 graders forskjell. Det sier seg selv at sjakkelen da kan utføre en strammende skruebevegelse den ene dagen men den under helt andre kondisjoner kan utføre en løsnende bevegelse en annen dag. En grundig vitenskapelig undersøkelse burde vært utført på dette feltet, her er det nok store mangler og mørketall ute og går. Noe for baatplassens dedikerte medlemmer? Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Bitteliten Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 (redigert) Hulda skrev for 2 timer siden: Hva!!! Slått av @Bitteliten?? Dog han har jo lenger fartstid på forumet enn meg. @LarsH var aktiv på forumet da jeg ble medlem. At det nå er gått snart 20 år er rart å tenke på - og det gjør meg ytterst takknemlig overfor @Ingar og @bliss X som driver dette forumet og alle medlemmene jeg har lært så mye av Redigert 2.Juni.2021 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Lars H. Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Jeg ble vel medlem før forumet var 14 dager gammelt tror jeg, så jeg tror jeg kan kalle meg en talatrengt veteran her. Ellers er alle fire sjaklene mine for tampene i hjemmehavnen orientert som på bildet nedenfor. Jeg har også blått tauverk, men kauser og sjakler er galvanisert. Og så er det en ring mellom sjakkel og bøylen på utrigger. Jeg var en tur innom båten idag for klargjøring til noen uker/måneder båtferie i Sverige til helgen. Alle skruene i sjaklene satt godt. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sundiver Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Biltema fortøyningstau med rykkdemper holdt ikke 1 år engang før det røk en forblåst dag for et par uker siden. Bilde vedlagt. Har doblet opp med tau og rykkdemper i sjakkel. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn