Jump to content

Hvordan bruker man systemrens på påhengs?


Mastiff

Recommended Posts

Jeg skal ta ut termostaten i morgen, og jeg vet ennå ikke om jeg trenger å rense motoren for å få bort salt. Men hvis det trengs, hvordan gjør man det med en påhengs? Det går jo ikke an å helle på et lukket system, som i en innenbordsmotor.

Link to post
Share on other sites

Nyskjerrig på det samme, da jeg har en liten 8hk jeg skal rense. Sålangt har jeg tenkt å ta av undervannshus, og bruke en liten pentrypumpe fra biltema, og pumpe gjennom slangen fra impeller huset med motor stående på stativ. Vet ikke om det funker i praksis enda.

Link to post
Share on other sites

@Fjordland Takk for svar! Mener du at motoren skal kjøres med systemrens i bøtta? Jeg ser at de anbefaler 10-20 %, så da må det jo handles inn noen liter av greia, for en stor nok dunk til at det går 10 cm over antikavitasjonsplata, som er det anbefalte på Suzukier iallfall, må da kreve minst 40 liter vann, kanskje 60. Hvor lenge bør den kjøres, etter din erfaring?

Link to post
Share on other sites

Eg har ikkje brukt systemrens sjøl på den måten. Men har prøvd med litt såpe av og til. Kjører vel ca 30 min. Så nye 30 med ferskvann og rennende slange

Link to post
Share on other sites

Ikke meningen å drive reklame for garasjetid.no, men jeg kjøpte denne https://www.garasjetid.no/gloss-factory/100106/salty-mixer-for-gardena-tilkobling-blander-enkelt-salty-inn-i-htspyleren 

 

Og denne https://www.garasjetid.no/gloss-factory/156358/gloss-factory-salty-konsentrat-fjerner-salt-og-hemmer-korrosjon

 

Funker med spyleklokker eller gardenakobling om motoren har det. Fungerte veldig bra på min E-Tec, lot motor kjøre seg varm på tomgang (for å åpne tremostatee) før jeg åpnet for salty.

 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

Det så veldig hendig ut, men de ligger så fordømt usentralt til... Jeg må få gjort dette i morgen eller senest tirsdag, for jeg må ha båten på vann igjen på onsdag for en avtalt tur. Hvis jeg bestiller der, så får jeg det vel neppe før tidligst på onsdag. Jeg ser at T.Hansen har noe tilsvarende, men dyrere, men den er bestillingsvare, og det tar alltid en uke der.

Link to post
Share on other sites

Ja, da spørs det. Kan jo hende Bilxtra eller noen andre som ligger nærmere deg har noe lignende. 
 

For en liten motor så funker nok balje med vann tilsatt noe såpe eller lignende også bra.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

Er ikke Salty det samme som salt-x som man kan få kjøpt en rekke steder som Maxbo, thansen og sikkert en rekke andre steder også? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jo, det virker som omtrent samme stoffet.  Og begge deler er grisedyrt, nesten tre ganger så dyrt som systemrens hos Maritim eller Best Marin.

 

Link to post
Share on other sites

Dere som har stor påhengsmotor; kanskje det er mulig å bruke drevpose; også til systemrens?

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/drevpose/drevpose-68-l-2000040999

 

Jeg bruker en avlang murerbøtte/murdunk til mine små motorer; da treffer kontrollstrålen tilbake oppi bøtta.

https://www.biltema.no/bygg/muring/murebotter/murdunk-2000029957

 

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å få ut termostaten, og jeg så at det faktisk ikke trengs noe rens, det er ikke mer belegg inni kjølingen enn jeg har på tennene etter en litt fuktig helg... :lol:  Så da slipper jeg heldigvis det.

 

@Familiesnekke Jeg tror nesten helt sikkert den posen er for grunn for en påhengs, iallfall Suzuki. Antikavitasjonsplata skal ca. 10 cm under vann for å være sikker på å få nok vann, og det går neppe der.

 

Link to post
Share on other sites

Systemsrens 10-20% i en drevpose på 64 liter, eller en stamp stor nok for en stor outboard, blir dyrt på sikt i forhold til å kjøpe en slik salty-mixer for Gardena som man også kan bruke på forskjellige motorer. Ser litt fristende ut i investere i en slik.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det skal jeg være enig i. Men vil det være like effektivt? Hvis man kjører det i tønna, vil det jo sirkulere om og om igjen, men hvis man bruker det i en mikser, vil det jo bare gå tvers igjennom og ut. Jeg klarte faktisk å finne en bruksanvisning til det, og der står det at den skal gå 5 minutter (eller noe sånt), og så stå i noen timer, gå fem minutter til, stå over natta og så gå enda mer. Det vil jo drikke noen flasker når det skal blandes 10-20 %. For ikke å snakke om hvor vanskelig det er å beregne så man ikke bare kaster bort stoffet på en for svak eller sterk blanding.

Edited by Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer, det var den jeg fant etter hvert. Så minimumm 15 minutter til sammen, helst 30. Da går det noen flasker hvis man bruker en sånn blandegreie! Jeg er ikke sikker på om det er billigere enn å blande fire flasker i en 40-liters dunk.

 

Link to post
Share on other sites

Systemrens er forøvrig effektive greier. Kjørte en omgang på min varmeveksler Volvo penta D1-30 2015 modell. I fjor steg tempen til 93 grader på fullfaret. Nå har jeg 90 grader uansett belastning. På min store veksler gikk det med ca. 1 dl. systemrens så 1 liter holder nok hele motorens levetid. Forøvrig så er det sjelden man trenger å bruke systemrens så kostnaden blir ikke så stor. I tillegg "kurerer" det en rekke symtomer og reduserer skruing og skader.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 57 minutter siden:

Det skal jeg være enig i. Men vil det være like effektivt? Hvis man kjører det i tønna, vil det jo sirkulere om og om igjen, men hvis man bruker det i en mikser, vil det jo bare gå tvers igjennom og ut. Jeg klarte faktisk å finne en bruksanvisning til det, og der står det at den skal gå 5 minutter (eller noe sånt), og så stå i noen timer, gå fem minutter til, stå over natta og så gå enda mer. Det vil jo drikke noen flasker når det skal blandes 10-20 %. For ikke å snakke om hvor vanskelig det er å beregne så man ikke bare kaster bort stoffet på en for svak eller sterk blanding.

Det kan du si, men så er det jo kanskje et poeng å få skylt ut dritten og ikke sirkulere den gjennom systemet flere ganger. Litt som å dusje kontra å bade i badekar... Jeg tror uansett at forskjellene her blir små. Jeg kjørte tre runder med salty gjennom min motor i våres og det tar litt tid før den har brukt opp alt i beholderen. Det kan jo tenkes at man kan kutte motoren og lar den stå en liten stund med salty også (det som ikke renner ut da). Vannet som kom ut etter første runde var synlig mer grumsete/hvitt en det som kom ut på siste runde.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

Men det er selvsagt mye enklere å bruke på en innenbordsmotor enn på en påhengs, der alt kjølevannet er saltvann, og alt kjølevannet går tvers igjennom.

 

Link to post
Share on other sites

En gammel men god tråd som viser hvor mye subb en kan få ut med sitronsyre i en balje. Sitronsyre i 25 kg sekk kostet 900-og-noe da jeg kjøpte på FK-butikken. Kan gjerne være et bra alternativ når en trenger mye volum?

 

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev Just now:

@HiWard Hvordan visste du at du kjørte riktig blandingsforhold?

Det kan jeg ikke vite, jeg bare åpnet mikseren på fullt. Jeg er ikke redd for at den ble mikset for sterk da det ikke er lang tid det er snakk om og jeg kjørte ferskvann etterpå.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...