Jump to content

Hvordan bruker man systemrens på påhengs?


Mastiff

Recommended Posts

Nyskjerrig på det samme, da jeg har en liten 8hk jeg skal rense. Sålangt har jeg tenkt å ta av undervannshus, og bruke en liten pentrypumpe fra biltema, og pumpe gjennom slangen fra impeller huset med motor stående på stativ. Vet ikke om det funker i praksis enda.

Link to post
Share on other sites

@Fjordland Takk for svar! Mener du at motoren skal kjøres med systemrens i bøtta? Jeg ser at de anbefaler 10-20 %, så da må det jo handles inn noen liter av greia, for en stor nok dunk til at det går 10 cm over antikavitasjonsplata, som er det anbefalte på Suzukier iallfall, må da kreve minst 40 liter vann, kanskje 60. Hvor lenge bør den kjøres, etter din erfaring?

Link to post
Share on other sites

Ikke meningen å drive reklame for garasjetid.no, men jeg kjøpte denne https://www.garasjetid.no/gloss-factory/100106/salty-mixer-for-gardena-tilkobling-blander-enkelt-salty-inn-i-htspyleren 

 

Og denne https://www.garasjetid.no/gloss-factory/156358/gloss-factory-salty-konsentrat-fjerner-salt-og-hemmer-korrosjon

 

Funker med spyleklokker eller gardenakobling om motoren har det. Fungerte veldig bra på min E-Tec, lot motor kjøre seg varm på tomgang (for å åpne tremostatee) før jeg åpnet for salty.

 

Link to post
Share on other sites

Det så veldig hendig ut, men de ligger så fordømt usentralt til... Jeg må få gjort dette i morgen eller senest tirsdag, for jeg må ha båten på vann igjen på onsdag for en avtalt tur. Hvis jeg bestiller der, så får jeg det vel neppe før tidligst på onsdag. Jeg ser at T.Hansen har noe tilsvarende, men dyrere, men den er bestillingsvare, og det tar alltid en uke der.

Link to post
Share on other sites

Dere som har stor påhengsmotor; kanskje det er mulig å bruke drevpose; også til systemrens?

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/drevpose/drevpose-68-l-2000040999

 

Jeg bruker en avlang murerbøtte/murdunk til mine små motorer; da treffer kontrollstrålen tilbake oppi bøtta.

https://www.biltema.no/bygg/muring/murebotter/murdunk-2000029957

 

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde å få ut termostaten, og jeg så at det faktisk ikke trengs noe rens, det er ikke mer belegg inni kjølingen enn jeg har på tennene etter en litt fuktig helg... :lol:  Så da slipper jeg heldigvis det.

 

@Familiesnekke Jeg tror nesten helt sikkert den posen er for grunn for en påhengs, iallfall Suzuki. Antikavitasjonsplata skal ca. 10 cm under vann for å være sikker på å få nok vann, og det går neppe der.

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det skal jeg være enig i. Men vil det være like effektivt? Hvis man kjører det i tønna, vil det jo sirkulere om og om igjen, men hvis man bruker det i en mikser, vil det jo bare gå tvers igjennom og ut. Jeg klarte faktisk å finne en bruksanvisning til det, og der står det at den skal gå 5 minutter (eller noe sånt), og så stå i noen timer, gå fem minutter til, stå over natta og så gå enda mer. Det vil jo drikke noen flasker når det skal blandes 10-20 %. For ikke å snakke om hvor vanskelig det er å beregne så man ikke bare kaster bort stoffet på en for svak eller sterk blanding.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stemmer, det var den jeg fant etter hvert. Så minimumm 15 minutter til sammen, helst 30. Da går det noen flasker hvis man bruker en sånn blandegreie! Jeg er ikke sikker på om det er billigere enn å blande fire flasker i en 40-liters dunk.

 

Link to post
Share on other sites

Systemrens er forøvrig effektive greier. Kjørte en omgang på min varmeveksler Volvo penta D1-30 2015 modell. I fjor steg tempen til 93 grader på fullfaret. Nå har jeg 90 grader uansett belastning. På min store veksler gikk det med ca. 1 dl. systemrens så 1 liter holder nok hele motorens levetid. Forøvrig så er det sjelden man trenger å bruke systemrens så kostnaden blir ikke så stor. I tillegg "kurerer" det en rekke symtomer og reduserer skruing og skader.

 

Link to post
Share on other sites

Mastiff skrev 57 minutter siden:

Det skal jeg være enig i. Men vil det være like effektivt? Hvis man kjører det i tønna, vil det jo sirkulere om og om igjen, men hvis man bruker det i en mikser, vil det jo bare gå tvers igjennom og ut. Jeg klarte faktisk å finne en bruksanvisning til det, og der står det at den skal gå 5 minutter (eller noe sånt), og så stå i noen timer, gå fem minutter til, stå over natta og så gå enda mer. Det vil jo drikke noen flasker når det skal blandes 10-20 %. For ikke å snakke om hvor vanskelig det er å beregne så man ikke bare kaster bort stoffet på en for svak eller sterk blanding.

Det kan du si, men så er det jo kanskje et poeng å få skylt ut dritten og ikke sirkulere den gjennom systemet flere ganger. Litt som å dusje kontra å bade i badekar... Jeg tror uansett at forskjellene her blir små. Jeg kjørte tre runder med salty gjennom min motor i våres og det tar litt tid før den har brukt opp alt i beholderen. Det kan jo tenkes at man kan kutte motoren og lar den stå en liten stund med salty også (det som ikke renner ut da). Vannet som kom ut etter første runde var synlig mer grumsete/hvitt en det som kom ut på siste runde.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...