Jump to content

Hvordan bruker man systemrens på påhengs?


Mastiff

Recommended Posts

Posted (edited)

@Fantino Fem minutter på tomgang, så er den grei og varm, jeg tipper at termostaten åpner etter maks ti. Og med en 90 liters murerbalje bruker jeg like godt halve sekken, så har jeg til å kjøre en runde om et par år igjen også. Det blir 12,5 kg på kanskje 85 liter, og dermed ganske nøyaktig 1,5 kg på ti liter.

 

Og det var nesten, men ikke helt... :giggle: Dette er en Bluebird:

 

proxy-image?piurl=https%3A%2F%2Fencrypted-tbn0.gstatic.com%2Fimages%3Fq%3Dtbn%3AANd9GcT3ruHrjESurROu3C_cO0G3F3_jXaiBz_EyY8RakL23K_q-znV1%26s&sp=1623063027Tbd6c489bbb07389a4ca64102bd6a915d57101e25eb72139ce85e65843708ecc1

 

Og dette er en BLACKbird (min):

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Men jeg kjører med Givi-kofferter når jeg er på handletur. Jeg skal også ha med meg en 25-liters Scepter bensintank fra Kristiansand. Så jeg må huske å ta bilde!

 

@pipe Det høres fornuftig ut. Jeg må bare få opp varmen først, så det går gjennom overalt.

Edited by Mastiff
Link to post

@Mastiff: Ja jeg lurte litt på den Bluebirden men tenkte det ble gøy å se 😇😂

 

Uten å ha bevis for det så ville jeg latt motoren gå (dog fulgt med på tempen på motor/i karet). Spyling i tillegg til syreeffekten kan fort ha noe for seg tenker jeg, og i den gamle tråden gikk vel motor en del timer mener jeg?

Link to post
Posted (edited)

@Fantino Det dukket opp noe jobb, så jeg må utsette prosjektet til i morgen. Men det stemmer, han kjørte mange timer. Det gjør ikke jeg. Jeg kjører den varm og så kanskje en halvtime. Så tar jeg en times pause, kjører den varm igjen og en stund til. Så kjører jeg en spyling med rent vann, lar den stå til i overmorgen og kjører samme runden på orgenen da, så får vi se hva som skjer. Uansett skal båten ut på onsdagen!

 

Og her har jeg lastet sitronsyre, inni tre søppelsekker inni hverandre, for sikkerhets skyld, bakpå sykkelen. Jeg har kjørt i 180 et par timer av gangen mmed mye mer på sykkelen når jeg og fruen har vært på ukestur i Tyskland! Ser jeg må vaske sykkelen, det var noen dammer på veien, men det gjør jeg ikke med sitronsyre...

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Edited by Mastiff
Link to post

Jeg gjorde slik: Fem literflasker Systemrens. Stoffet er velprøvd, med blandingsforhold til aktuell bruk angitt. Koster litt, men syrepulver i sekk fra Felleskjøpet eller kjemikalieforhandlere var heller ikke billig. Lurte på å bruke maursyre, den er billig, men jeg var ikke så tøff :smiley: (spøk) Stor murerbalje, stor nok til vannstand over vanninntak på min Honda 30 hk. Passet på at nivå rent faktisk lå over inntak underveis, brydde meg lite om hvor høyt over inntaket. Tapet igjen hull i stammen der vann rant ut. Blandingsforhold opp mot anbefalt, noe under i praksis, da noe etterfylling i baljen måtte til. Hengte en lett plastplate med gaffatape foran kontrollstråle slik at returen gikk i baljen. Vannet ble varmt og jeg antar renseforholdene var så optimale som de kunne. Passet på at den ikke gikk for varm, det gjorde den ikke. Kjørte på tomgang, med sporadisk opprusing ved antydning til fusking, det er firtakts forgassermotor fra 1996 som brukes i saltvann, som bare svært få ganger har vært gjennomskylt i ferskvann. Kjørte den to dager, tilnærmet i ett fra morgen til ettermiddag. Den var blitt tilnærmet helt tett i kjølesystem og det var fiks eller kast. Det ble fiks, nå har den gått en sesong uten problemer. 

Link to post

@Trond C Det er jo bra hvis du er fornøyd. Prisen for Systemrens, som skal ha 15-20 % av vannvolumet for påhengser ifølge produsenten, blir på 2400-3200 kroner med 80 l vann (jeg kan ikke bruke ei mindre balje, da får ikke 140-hesteren ordentlig kjøling) mens syrepulveret kostet en tusenlapp for nok til to ganger. Så med større vannvolum er det ganske mye å spare. Får se hvordan det funker, men det er jo gode erfaringer med det før på forumet.

Link to post

Ja, det koster nok mer med større motor. Og så, for min del måtte jo noe gjøres uansett, var kommet forbi tidspunkt for forebyggende behandling.

Link to post
Posted (edited)

Alltid kjipt når det skjer. Jeg tror ikke mitt er ille, men jeg vil kjøre full rens fordi det garantert ikke er gjort siden motoren var ny i 2012. Greit å ha problemfri motor noen år til, håper den holder til jeg førtidspensjonerer meg om sju år og kjøper elektrisk 200-hester i gave til meg selv! :giggle:

 

Edited by Mastiff
Link to post

@Mastiff: Det så jo veldig greit ut. Så for meg litt sånn overlastet Rickshaw 😁

 

Da er vi spente på bilder fra baljen. Blir det nye referansecaset dette!

Link to post

Verdens eneste Rickshaw med GPS-målt toppfart på 307... Jeg er også spent! Jeg begynner tidlig i morgen og håper å ha forberedende resultater fra første kjøring klare rundt 12. Stay tuned! :giggle:

 

Link to post
Posted (edited)
Mastiff skrev On 6.6.2021 at 13.40:

Jeg skal ta ut termostaten i morgen, og jeg vet ennå ikke om jeg trenger å rense motoren for å få bort salt. Men hvis det trengs, hvordan gjør man det... 

Hvis du skal ha bort salt, og du fra før ikke har problemer med kjølingen, så er vel svaret enkelt: kjør gjennom ferskvann noen minutter, lenge nok til at motoren blir varm og termosen åpner. Systemrens (og annet lurium) må da være overkill så det holder i ditt tilfelle.

 

 

Mastiff skrev for 14 timer siden:

Jeg prøvde å få ut termostaten, og jeg så at det faktisk ikke trengs noe rens, det er ikke mer belegg inni kjølingen enn jeg har på tennene etter en litt fuktig helg... :lol:  Så da slipper jeg heldigvis det.

 

@Familiesnekke

... 

Nettopp! Altså som nevnt over, "spyl" gjennom med ferskvann mens motoren går. That's it

Edited by Ronald
Link to post

Where's the fun in that? :giggle: Men for å svare litt mer alvorlig, så leste jeg på et forum for Suzuki-eiere at det er noen utilgjengelige og ukontrollerbare steder der det har en tendens til å sette seg avleiringer selv om det er lite andre steder i motoren, og nå bruker jeg et par timers effektivt arbeid (jeg gjør andre ting mens motoren går, jeg står ikke bare og ser på den), ikke medregnet forumpostingen (som sikkert har tatt/tar et par timer til, men det er jo morsomt å diskutere sånt!) og drøyt 500 kroner på å berolige meg selv. Jeg har både en tendens til overkill innenfor det meste og til katastrofetenkning hvis motoren så mye som hoster, så det er en god investering i sjelefred.

Link to post

@FantinoShit is what happens when you're making other plans... Eller var det life? :giggle:  Det måtte selvsagt komme noe i veien fra jobben. Men jeg har iallfall fått blandet ut syra i rundt 30 liter vann og kan begynne i morgen tidlig med kjøringen, jeg trenger bare fylle opp de resterende 50 literne med vann. Fortsettelse følger...

Link to post
Mastiff skrev for 2 timer siden:

@FantinoShit is what happens when you're making other plans... Eller var det life? :giggle:  Det måtte selvsagt komme noe i veien fra jobben. Men jeg har iallfall fått blandet ut syra i rundt 30 liter vann og kan begynne i morgen tidlig med kjøringen, jeg trenger bare fylle opp de resterende 50 literne med vann. Fortsettelse følger...

Kjent fenomen 😁 Dette begynner å ligne en skikkelig cliffhanger. Blir utrolig skuffa hvis vannet forblir gullreint 😜

Link to post
Mastiff skrev On 7.6.2021 at 11.19:

følge databladene inneholder Salty mindre enn 5 prosent sulfamidsyre, som anses som en moderat sterk syre, mens systemrens inneholder 5-15 % sitronsyre og opptil ti prosent fosforsyre. Kan noen som har det minste peiling på kjemi, si noe om at det gjør Salty 15-20 ganger sterkere enn systemrens?

K_a(sulfaminsyre)=0.101

K_a(sitronsyre)=0.00074

(Større konstant er sterke syre)

 

Dette viser hvor sterk syren er. Å vite hvor mye sterkere salty er orker jeg ikke å regne ut nå, og ikke husker jeg det helt heller, men mener man må gå veien om masseprosent, og molar masse, og konsentrasjon og mye rart. Poenget er uansett at sulfaminsyre er ganske mye sterkere.

Link to post

Takk, det forklarer forskjellen på de to! Samtidig så er det jo nok som kan sies om å kjøre i ei balje med blanding av Systemrens (eller for min del en solid blanding av sitronsyre), for da vil syra virke lenger på delene.

 

Link to post
Posted (edited)

The Monkees var jo et "band" som ble laget til en tv-serie, men jeg må nok likevel nynne litt på dem i dag. Nærmere bestemt "I'm a Believer". Jeg har nå kjørt i mellom en halvtime og 45 minutter, og vannet ble så varmt at jeg har tatt en pause. Så nå skal jeg vente i et par timer, og så skal jeg kjøre i gang igjen en halvtimes tid til (det kan umulig skade å la blandingen stå i deler av kjølingen hvis det ikke skader å kjøre det igjennom), før jeg avslutter med gjennomspyling med rent vann i ti minutter og setter på anoder igjen.

 

Oppsett: 90-liters murerbalje med drøyt 20 l glovarmt vann og 12,5 kilo syre. Den var grei å jobbe med, omtrent som sukker. Så jeg brukte én plastboks til å grave opp, og hadde en annen plastboks på kjøkkenvekta, så jeg kunne fylle på 2 kilo av gangen, helle det nedi og rører rundt med en stokk, til det var borte. Og så neste porsjon osv. Til slutt fylte jeg opp med kaldt vann. På det første bildet er det ferdig blandet, og det blanke under motoren er min SkegGard av syrefast stål, den står omtrent der akselen er på senere bildet. Det er helt klart vann, det er bare lyset og mobilkameraet som gjør at det ser det minste uklart ut. Jeg så tydelig plastbunnen, og når jeg hadde kjørt motoren helt ned, så jeg også skeggarden helt klart.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Siden vannet ikke sto langt nok opp (så stor murerbøtte fant jeg ikke noe sted), kunne ikke impelleren prime seg selv. Derfor satte jeg på muffene og kjørte så motoren helt ned. Så satte jeg i gang vannet til muffene, startet motoren og ventet de ca. 30 sekundene som går før kontrollstrålen kommer. Den styrte jeg i bøtta ved to albuer av 70 mm avløpsrør som jeg hadde liggende. Med en gang det kom noe ut av røret, trakk jeg muffene bakover og stengte vannet. Dermed sugde motoren selv så lenge den gikk. Men den må primes om igjen hver gang motoren har vært stoppet. Her er et bilde fra kjøringen.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Eksosen er synlig, og det syns at det renner vann ut av albuene mine (he-he). Det kom mer vann ut av dem .rett før jeg stoppet motoren enn da jeg nettopp hadde startet, da dette bildet ble tatt. Men kan det ha noe å gjøre med at motoren var varmere, eller er det bedre gjennomstrømning? Det vet jeg ikke. Det jeg vet, er at det fungerer! Sånn ser vannet ut etter en drøy halvtimes kjøring.

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Forskjellen er mindre synlig på bildet enn i virkeligheten, men der det var mulig å se bunnen helt klart før kjøringen, er propellakselen, som jo er et godt stykke over bunnen, begynt å bli ganske utydelig. Så det er ingen tvil om at det kommer ut noe her! Vannet brunaktig, kan det være rust og irr fra kanalene, sammen med saltavleiringer? Jeg har kjørte den jo varm med muffene før jeg tok oljeskift for noen dager siden, så det burde ha spylt ut alt som var løst inni der, altså er dette noe som har løsnet av syra.

 

Etter neste kjøring skal jeg se hvordan det ser ut bak der anodene satt, jeg har et før-bilde av det.

 

 

 

Edited by Mastiff
Link to post

@Mastiff; veldig godt dokumentert! Jeg følger spent med på tråden :thumbsup:

 

Forslag til før/etter- bilde(r):

-fyll opp en plastkopp eller et klart glass med vannet fra baljen fra hvert trinn i prosessen, så kan du ta et godt bilde med god lyssetting av begge/alle glassene ved siden av hverandre til slutt

-du kan jo feks blande opp ett glass med syre/vann, hvis det hadde en annen farge enn vann?

-Når du heller ut vannet fra bøtta, så hadde det vært interessant å vite om det blir «grums»/faste partikler igjen i bunnen, eller om alt er oppløst i flytende form?

Link to post

Takk, lurt tenkt, lærerne dine fra NTNU kan være stolte! Sitronsyre oppløst i vann blir helt klar, uten noen som helst innfarging. Så jeg kan egentlig bare bruke et glass rent vann som referanse, og så tar jeg fra balja nå, og etter den siste kjøringen. Men jeg kunne se at det hadde satt seg et belegg på veggen på innsiden av dunken, omtrent som når det gror alger på et akvarium. Så det blir nok ikke helt oppløst.

 

Link to post

@Mastiff: Kudos for bra rigging! Og dette var interessant. Tipper vannet klarner litt ila pausen og at mer legger seg på bunn - det som ikke løses opp da. Vi brukte sitronsyre for å rense vannvarmerør hos en kamerat. Varmet blandingen med en 3 kW dypp-heater (for ølbrygging). Blandingen ble ganske raskt kullsvart - antakelig av magnetitt som visstnok er vanlig avsetning i vannvarmerør. Men så kommer det interessante: Brått ble den klar som vann igjen. Dette hang åpenbart sammen med oppnådd temperatur som vel var borti 80 grader inn før vi kuttet varming. Ikke super-relevant for denne operasjonen siden motoren helt sikkert inneholder andre stoffer, men var nok et brukbart bevis på at evnen til å løse opp øker med temperaturen.

Link to post
Mastiff skrev 14 minutter siden:

Men jeg kunne se at det hadde satt seg et belegg på veggen på innsiden av dunken, omtrent som når det gror alger på et akvarium. Så det blir nok ikke helt oppløst.

Varmt vann klarer å løse opp mer salt enn kaldt vann. Det kan hende at løsningen din går i metning, og at salt felles ut på den kaldere overflaten i bøtta. 

Du kan feks ta ett glass og sette i kjøleskapet, så ser du om det blir grums i bunnen av glasset i morgen tidlig?


Basert på det du finner etter runde to, så kan du gjøre en vurdering på om du bør gjenta prosessen med ny syreblanding.

Link to post
Posted (edited)

Da har jeg tatt en runde til, denne gangen begynte vannet å ryke etter bare en knapp halvtime, så jeg stoppet motoren da. @Fantino Du hadde rett i at vannet var blitt mye klarere imens, så det hadde nok falt noe ned på bunnen. Men jeg tok vannprøve etter den andre runden, med klart vann som sammenligningsgrunnlag. Det er ingen annen mulig kilde til misfargingen enn det som kommer ut av motoren. Og dette er lave vannglass, men det er likevel en klar forskjell sett ovenfra, litt mindre fra siden (det var vanskelig å få noe veldig godt lys fra den vinkelen). Tallerkenen under er det hviteste jeg fant å bruke, en IKEA 365 middagstallerken. Jeg bør nok skylle den før jeg spiser koteletter fra den i dag... :giggle:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

@Familiesnekke Jeg tror nok jeg nøyer meg med den samme blandingen, men jeg skal kjøre den i gang igjen iallfall et par ganger til i dag, før jeg tømmer murerbalja. Men jeg kan sikkert sette et par glass i kjøleskapet, må bare fortelle fruen at sitronsyre ikke er det samme som sitronbrus... :lol:

 

Og så fikk jeg heldigvis utsatt den avtalen jeg hadde med båten til fredag, dette var altfor morsomt til å gi meg så lett, og jeg må jo sette inn anoder og sånt når den er ferdig skylt ut etterpå! :wink:

Edited by Mastiff
Link to post
Mastiff skrev 1 time siden:

Men jeg kan sikkert sette et par glass i kjøleskapet, må bare fortelle fruen at sitronsyre ikke er det samme som sitronbrus... :lol:

:thumbsup: Kanskje du heller bør helle det over på en klar plastflaske og tegne dødninghode på…

Regner med at det blir en del grums i bunnen av bøtta. Du kan jo ta bilde av dette i et glass også?!

Link to post
Posted (edited)

Den siste kjøringen ga et merkelig resultat. Men den varte bare i 15 minutter, for jeg ruste motoren en god del mer denne siste gangen, så motoren ble fort for varm. Vannet i glasset var iallfall klarerere enn etter første kjøring:

 

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Rent vann til venstre, første kjøring i midten, siste kjøring til høyre. Men det er litt mørkere enn det ser ut til, og det rene vannet er klarere enn det ser ut til. Jeg kan vel si at det ser ut som en svakt grå tåke i syrevannet til høyre.

 

Til slutt kjørte jeg 15 minutter med muffen og rent vann for å spyle ut, og da hadde jeg også noen solide rusinger. Men det er tydelig at Suzukien piper på varme også når den ikke får nok vanntrykk igjennom seg, for muffen vred seg litt da jeg ruste, og det gikk fem sekunder, så begynte varmelyset å lyse, og den pep. Med en gang jeg satte muffen ordentlig igjen, sluttet det. Sånn ser strålen ut nå, den er klart bedre enn den første strålen etter at jeg hadde satt på denne dysen (som jeg var så dum ikke å fotografere, det er det eneste jeg ikke har dokumentert:

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Dunken blir stående der til i morgen, da skal jeg helle syrevannet forsiktig ut og se om det har lagt seg noe bunnfall, så jeg kommer tilbake med bilder av det i morgen, hvis det er noe å snakke om. Her er en video av kontrollstrålen på rundt 1500 omdreininger. Jeg syns ikke det ser galt ut i det hele tatt, så prostataproblemene for Suzukien er forhåpentligvis overstått:

 

 

Edited by Mastiff
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...